Történelem – egészben
Ahogy azt már említettem, a játék tulajdonképpen nem áll másból, mint hogy kétadagnyi katona feláll egy rét két végén, egymásnak rontanak, és az nyer, akinek a végén több foga marad, mint füle. A fejlesztők ügyesen kikerülték a túl nagy elképzelések csapdáját, inkább ebből az egyszerű koncepcióból igyekeztek a legtöbbet kihozni. A programban helyet kapó csaták mindegyike megtörtént eseményeken alapul, olyannyira, hogy a Unicorn Games saját bevallása szerint nem csak a szembenálló erők nagyságát és összetételét egyeztették a korabeli forrásokkal, de még a helyszíneket is igyekeztek a lehető legpontosabban rekonstruálni – ezt mondjuk én egy kis távolságtartással fogadom. Azonban a marketing nem csak ennyit ígér: az egyes csatáknál az év- és a napszak, sőt, még a címerek is stimmelnek. Ami biztos, és már az első küldetésnél feltűnik, hogy a katonák felszerelésének és fegyverzetének ábrázolása nagy hangsúlyt kapott: tucatnyi gyalogos és lovas egység várja, hogy a halálba küldjük őket. Természetesen megtalálhatjuk az egyes nemzetek híres fegyvernemeit is: walesi talpas- és mongol lovasíjászok, francia lovagok, magyar ágyútöltelékek – igen, néhány rövid, de csúfos vereséggel záródó küldetés erejéig hazánk is képviselteti magát az Európa-bajnokságok eme korai változatában.
Taktikai eligazítás
Bár a játék egyértelműen a Total War-sorozatra hajaz, nélkülözi annak minden olyan elemét, amely nem a csatamező-menedzsmenttel kapcsolatos. Nincs gazdaság, nincs diplomácia – lesz, akinek ez felüdülés, lesz, akinek átok, mindenesetre tény, hogy ennek a leegyszerűsített formulának is vannak mélységei. Fontos, hogy a játék komoly stratégia, nem pedig középkori adj király katonát: aki nem használja ki például a terep adta lehetőségeket, annak nem lesz sok öröme a szláv játékipar ezen termékében. Jó példa a fontos apróságokra a program érdekes morálrendszere: ha katonáink látják, hogy a sereg többi része épp nyerésben van (azaz kíméletlenül kibelezi az ellenséget), akkor hirtelen fellelkesülve folytatják a harcot – persze ez visszafelé is igaz, vagyis ha a vitéz lovagjainkat egy elhamarkodott rohammal tatárbifsztek-konzervvé minősítjük vissza, akkor a környékbeli íjászok keze sem jár majd olyan fürgén (ellentétben például a lábukkal). Ha már mindenképpen élőszereplős játékhoz szeretném hasonlítani a XIII Centuryt, akkor a kő-papír-olló felel meg a legjobban. A lovagok ütik az íjászokat, a pikások ütik a lovagokat, az íjászok meg a többi gyalogost, de a kör itt mégsem zárul be: egy jó pillanatban előrántott lovassággal hátba támadott lándzsáscsapat például pár pillanat alatt átalakul megannyi meredező síremlékkel tűzdelt festői hullahalommá. A játékban többször el is hangzik, hogy a pacik hátán iszkoló bádogfickók alkotják a korszak legfontosabb haderőnemét: az amúgy nem túl izgága taktikák világában ők azok, akik egyetlen jól időzített rohammal képesek megfordítani vagy eldönteni egy ütközetet.
Igazodj! In-dulj!
Jégvitézek
Ha azt mondom, Csúd-tavi csata, valószínűleg csak kevesen kapják fel a fejüket, de ha hozzáteszem, hogy „az ütközet, ahol a rohamozó lovagok alatt beszakadt a jég”, talán többen kezdenek bólogatni. A lényeg, hogy ezt az 1242-ben megesett fura hokimeccset is lejátszhatjuk a XIII Centuryben, és ha ügyesen manőverezünk, még az eredetileg döntőnek bizonyuló reccsenést is előidézhetjük – persze a látvány nem lesz olyan grandiózus, mint Eizenstein 1938-as filmjében (hogy a Prokofjev szerezte filmzenét már ne is említsem).
Lóhátról a világ
Külsőségekben a XIII Century leginkább erős közepes. A csatamezők tényleg kidolgozottak, az egységek is színesek és jól animáltak – a grafika valahogy mégsem áll össze egységes egésszé. Hangok terén is hasonló a „kép”: a középkori zene eleinte érdekes, aztán pár óra múlva csak inkább baromi idegesítő. A csatazaj, és úgy általában a hanghatások viszont jók, a parancsnokok felharsanó vezényszavai színt visznek a történésekbe.
A végső értékelésbe muszáj beleszámítani, hogy a program jelenlegi verziója minden, csak nem stabil. Volt, hogy órákig nyugtom volt, de aztán meg többször láttam a háttérképemet, mint a csatateret. A fejlesztők már dolgoznak a javításon, és a hírek szerint ez a csomag tartalmazza majd a többjátékos-mód teljes támogatását is – jelenleg csak IP-címek bepötyögésével létesíthetünk kapcsolatot egymással ebben az amúgy remek alkotásban.