GTA és New York
A történet napjainkban játszódik, az USA legnépesebb városában. Főszerepben egy Marcus nevű, adamantium keménységű gengsztergyerek, aki megunja az alvilágban uralkodó erőszakot, s áttér annak legális formájára, vagyis beáll a rendőrséghez. A sztori alakulása kevésbé lapos, mint az előző részben, és a szereplők kidolgozása is teljesen korrekt. Nem csak vizuálisan életszerűbbek az egyes karakterek, de olyan színészek kölcsönzik a hangjaikat, mint Laurence Fishburne, Mickey Rourke, vagy Christopher Walken. Mindent a fülnek!
Miután hősünk utcai járőrből nyomozó lesz, rablóból pandúr alapon a legnagyszerűbb hekussá avanzsál, akitől hamarosan egymagában függ a város teljes közbiztonsága.
Amellett, hogy a sztori fővonala teljesen lineáris, a játék azért kellően interaktív. New York gigantikus méretű területét keresztül-kasul bejárhatjuk, minden boltba, étterembe, bárba bekukkanthatunk, utazhatunk metróval, taxival, és elképesztően sok mellékküldetést hajthatunk végre.
Feladatunk finoman szólva sokrétű. Ha röviden akarom jellemezni, a teljes New York-i rendőrség munkáját látjuk el egy személyben. Egyrészt van egy alaptörténet, melyben az alvilág legelvetemültebb kulcsfiguráit kell szép sorban semlegesítenünk. Emellett az utcai rutinellenőrzésektől a drogkartell felszámolásán át, a randalírozó vegetáriánusok lecsillapításáig minden rendőri meló ránk vár. A hivatásunkkal járó munkák mellett még roncsderbi jellegű utcai versenyeken vehetünk részt, vagy illegális bunyókban amortizálhatunk amatőr szinten kung-fuzó autószerelőket.
A True Crime: New York City akkor kezd szórakoztatóvá válni, mikor az ember előtt kitárulkozik a megannyi opció. A nyüzsgő város forgatagában bemehetünk a lemezboltba zenéket vásárolni, vagy a gyorsbüfébe hamburgerezni, éjjel pedig meglátogathatjuk a klubokat, hogy lekapcsoljunk néhány drogdílert. Az utcán bárkihez odamehetünk, megmotozhatjuk a gyanús figurákat, belenézhetünk minden jármű csomagtartójába, esetleges bűnjelek után kutatva. A begyűjtött cuccokat aztán vagy eladjuk feketén, vagy leadjuk az őrsön, ahol előléptetést, meg fizetésemelést kapunk cserébe. A lóvéból pedig beruházhatunk egy menőbb verdára, vagy egy hatásosabb nevelőeszközre, mondjuk 5.6 mm-es kaliberrel.
Ha valami, hát ez a fajta sokszínűség mindenképpen a játék erőssége.
„Üsd meg százados, de nagyon dulván!”
Az óceán innenső feléről nehezen megállapítható, hogy mennyire is lehetnek kemények az amerikai zsaruk valójában (az E3-at többszörösen megjárt Guru-kommandó szerint teljesen jó fejek, bár általában nemigen tudják megmondani, merre van az X. utca, és valóban folyton fánkot esznek). Ha annyira, mint amennyire ebben a játékban, akkor igyekszem továbbra is távol maradni az új világtól. A helyzet nagyjából úgy áll, hogy kevés kivételtől eltekintve mindenkit porrá kell törnünk, akivel valamilyen problémánk adódik. Mielőtt a bilincs csattan, általában pofon is csattan, vagy még gyakrabban a delikvens feje a betonfalon. A játék elején arra képeznek ki minket, hogy először villantsuk az igazolványt, majd ha ez nem működik, durrantsunk a levegőbe, és akkor a rosszfiúk jó eséllyel vágni fogják, hogy ki a főnök. Csakhogy ez a gyakorlatban nem működik. A bűnözők a jelvényünk láttán minden pozitív várakozásunk ellenére hasba fognak lőni minket a véletlenül éppen náluk lévő maroklőfegyverrel, a „police officer!” felkiáltás pedig legfeljebb az utcán kódorgó civilekből vált ki némi megrettenést.
Jó, vagy rossz zsaru is válhat belőlünk annak függvényében, hogy miként teljesítjük kötelességünket, és szolgálunk, vagy vétünk: csempészünk-e drogot ártatlan járókelők zsebébe, engedünk-e a megvesztegetési kísérleteknek, vagy zsarolunk-e meg boltosokat, tarkójukhoz nyomva a pisztoly csövét. Erkölcsünket igen mókásan méri a játék. Ha a dulakodó hölgyek csoportját megtaposással és orrba könyöklésekkel moderálni tudjuk, majd a földön fekvőket gyomorszájon rúgás után megbilincseljük, úgy tucatnyi jó pontot kapunk. Ám ha a ránk támadó 8-fős gengsztercsoportból nem csak azt lőjük le, akinél M16-os van, hanem azt is, akinél konyhakés, akkor rossz zsaruk vagyunk, feketepont jár. Mindig tegyünk hát különbséget aszerint, hogy az adott személy acélt, vagy ólmot kíván a mellkasunkba préselni…
A lövöldözés maga nem jelent különösebb kihívást. A shift megnyomásával gyakorlatilag automatán céloz a gép, amire az elég amatőr irányítás miatt gyakran szükségünk is lehet.
Ami a verekedést illeti, szó ami szó, jól megcsinálták. A kiválóan alkalmazott motion capture-nek köszönhetően riasztóan élethű csapásokkal tudjuk a tehetetlen, földön fekvő áldozatok (pardon: gyanúsítottak!) arcát deformálni, ráadásul a játék folyamán újabb technikákkal gyarapíthatjuk a repertoárt.
Afroamerikai leves
Általában elmondható, hogy a konzolverzióról már a True Crime: L.A. esetében is jobb véleménnyel voltak a játékosok, mint a PC-s kiadásról. Ez bizonyára ezúttal sem lesz másként. Az okok egyikével lényegében a játék elindítása után rögvest szembesülünk: a grafika. A járművek kinézete a ’90-es évek PC-játékait idézi, a vizet pedig alig lehet megkülönböztetni az autóúttól. Mivel tősgyökeres konzoljátékról van szó, talán megbocsáthatóak a néha legókockákra emlékeztető objektumok, alacsony felbontású épülettextúrák (konkrétan feltűnik egy bámulatosan modellezett legóvár is), de a bántóan csúnya aszfalt kinézetére már aligha lehet mentség. A helyzetet némileg enyhíti, hogy a várost telinyomták utcai szeméttel, papírgalacsinokkal, és persze töméntelen járókelővel, autóval és villogó reklámtáblával. New York így szinte életre kel - mindez azonban sok-sok apró grafikai hibával, rövid látótávolsággal párosul, és olykor bizony sebességbeli problémákkal is.
Szintén zavaró, hogy a fejlesztők az irányítást képtelenek voltak a PC-s közönség ízléséhez igazítani (már ha egyáltalán törődtek ezzel). Sok esetben az egér gombjai helyett a numerikus billentyűzetet kell használnunk, az ütéshez nyomva kell tartanunk a control gombot, különben hősünk előkapja a pisztolyát, és már homlokon is lőttük a meglepett járókelőt… A boltokban háromszor nekifeszülünk egy vásárlásnak, mire rájövünk, hogy külön kell megvenni a terméket, majd egy másik gombbal megerősíteni a vásárlást… Elkerülhető, bosszantó hibák.
A True Crime: New York kimondottan gyenge pontja az említettek mellett az a sok, extrém bugyuta főellenfél, amelyekkel a sztoriban időről-időre meg kell küzdenünk. A készítők ebben végképp mellőztek minden találékonyságot, így marad a Super Mario színvonalú tűzokádó vikinghajó, vagy a 90 gengszterautó kilövése a platóról, végtelen lőszerrel.
A zenei palettát viszont remekül eltalálták! Megannyi neves hip-hop előadó rigmusa felhangzik, mellettük főleg a rockzene képviselteti magát néhány feltörekvő bandával. A zene és a játék atmoszférája tehát harmonizál, bár a hangeffektusok kikeverése szerintem nem sikerült túl jól.
Az összegzés elején muszáj leszögeznem, hogy a játék tulajdonképpen szemérmetlen GTA-koppintás. Az ötletek jelentős része, de maga a játékstílus is erősen hajaz a Rockstar nagy klasszikusára. A True Crime legfeljebb néhány plusz adalékkal licitált rá eredetijére, a legtöbb szempontból viszont egyértelműen alatta marad annak. Érdekes - bár Hancu kolléga szavaival élve „marketingszagú” - kezdeményezés a különböző skillek beleépítése a játékba. A pénzünkért cserébe ugyanis vásárolhatunk magunknak néhány érdekes extra képzettséget, melyek segítségével nagyobbat zoomolhatunk a fegyverrel, vagy ügyesebben produkálhatjuk magunkat az ökölharcban. Ilyenekből elég kevés van, és nem is jelentenek túl nagy segítséget a végigjátszásban.
Egészében véve azonban a True Crime: New York szórakoztató játék, amit szerintem nem célszerű kikapcsolni az első három képkocka után, bármennyire is kedve lenne hozzá az embernek. A körülményes irányítással és a konzolos felülettel való kellemetlen ismerkedés után simán rá lehet kattanni. Az a 7 pont, amit adok rá, leginkább ama meggyőződésemnek szól, hogy a stílust kedvelő játékosoknak nyilvánvalóan érdemes kipróbálni.
Írta: Duncan