Hull a hó, hullazsák
A játék egy nagyon hangulatos videóval nyit, amelyből több dolgot is megtudunk. Ezekből a leglényegesebb, hogy egy álarcos sorozatgyilkos szedi áldozatait, aki után már-már megszállottan nyomoz Victoria McPherson FBI-ügynök. Victoria egy modern csaj, helyenként nyers stílussal, de egyértelműen a szerethető játékkarakterek közé tartozik Épp a barátja galériájában csodálja a különböző festményeket, amikor is felhívják, hogy újabb áldozatot találtak. Innentől a lány (azaz a játékos) kezébe kerül az irányítás, hogy megpróbálja kibogozni a szövevényes ügye(ke)t. A történet napjaink Chicagójából indul karácsony környékén. Victoria első feladata nyomokat gyűjteni az ötödik gyilkosság helyszínén. Mikor ezzel végzett, belelapoz nagyapja (Gus) naplójába, amiben valamiféle prágai események vannak megörökítve…
London eső, Párizs szikrázó napsütés, Prága rituális gyilkosságok
Ekkor egy hirtelen váltással a XIX. század eleji Prágában találjuk magunkat, akarom mondani Gus McPhersont, a másik főszereplőt. Természetesen a két cselekményszál többször váltakozik a játék folyamán, ráadásul e váltások rendszerint valami érdekfeszítő vagy kulcsfontosságú pillanat előtt történnek. Így aztán a (jó) sorozatokhoz hasonlóan sikerül folyamatosan fenntartani a feszültséget, és az embert hajtja tovább a „na, most majd mi fog történni?” kérdés. E helyszínen Gustav McPhersont fogjuk irányítani, aki szintén egy sorozatgyilkosság ügyében nyomoz. Az eddigi éles fényekkel tarkított modern környezet helyett egy sokkal fakóbb, mocskosabb, de egyben hangulatosabb környezet tárul a szemünk elé. Az emberek beszédstílusa is különböző a két korban. Míg a mai Chicagóban annyi „f*ck-olást” fogunk hallani, amit egy South Park-rész is megirigyelne, addig a száz évvel ezelőtti Prágában sokkal kulturáltabb párbeszédek hangzanak el. Az külön tetszett nekem, hogy nem csak a helyszín, hanem a játék kezelőfelülete is a korhoz illő stílust veszi fel. Hamarosan rá fogunk jönni, hogy a két idősíkban játszódó események elkezdenek kísértetiesen hasonlítani egymásra. Innentől kezdve még érdekfeszítőbbé válik a történet.
Sütemény sütés, kávéfelszolgálás... Ez most valami nagymama-szimulátor?
Egy kis előzetes
Gustav McPherson már szerepelt a Post Mortem című kalandjátékban, amely a franciák által trilógiának tervezett széria első darabja, így aki kíváncsi a prágai események előzményére, az tehet vele egy próbát (most szólok, hogy az a játék messze nem olyan élvezetes, mint ez a mű!). Akiknek viszont tetszett a Still Life, azoknak bizonyára örömhír, hogy 2009 első negyedévében érkezik a folytatás, azaz a hármasfogat utolsó, remélhetőleg sok kérdést megválaszoló tagja.
A játék irányításához mindössze csak az egérre lesz szükségünk. Az intelligens kurzor attól függően, változik, hogy az adott tárggyal mit tudunk kezdeni. Ha valamit fel akarunk venni, akkor egy kéz jelenik meg, ha valamit elforgatunk, benyomunk, átállítunk, akkor pedig egy csavarkulcs, ha a jobb egérgombot nyomjuk le, a tárgylista kerül elénk. A tárgyakat meg tudjuk vizsgálni közelebbről, teljes 3D-ben fogatni tudjuk őket, és bizonyos esetekben egymással kombinálnunk is kell azokat.
Vér, mocsok, gyönyörű vízeffekt
A játék grafikája szép, de ez el is várható egy előre elkészített hátterekkel operáló játéknál. A prágai helyszínek egy fokkal szebbre sikerültek, mint a modern Chicago. A hangulaton nagyon sokat dob, hogy például a Myst-sorozattal ellentétben itt nem sterilek a helyszínek, hanem véresek, mocskosak, egyszóval valósághűek. A Prágában látható folyóvíz pedig egyenesen gyönyörű lett. A karakterek viszont nincsenek ilyen aprólékosan kidolgozva, ez főleg akkor fog feltűnni, amikor közelről látjuk az arcukat.
Kalandjainkat többször fogják filmszerű átvezető mozik megszakítani. Ezek egytől-egyik nagyon hangulatosak, és szinte mindig pont „jókor jönnek”. Különösen Gus visszaemlékezései maradtak emlékezetesek számomra. A játék második cédéjén csak videók találhatók, ezért aztán jó néhánnyal fogunk találkozni a végigjátszás folyamán. Ráadásul a már „megszerzett” filmeket később bármikor lehetőségünk van a menüből visszanézni -- ez akkor jöhet jól, ha valaki nem értett meg egy részt, vagy ha esetleg lemaradt egy fontos jelenetről.
Zenével csak ritkán találkoztam a játék folyamán. Kár érte, mert amikor megszólalt valami muzsika, akkor kellemes és a hangulathoz illő volt. A szereplők hangjait szintén jól eltalálták, úgyhogy elmondható, hogy a hangok terén is jól teljesített a program.
Microids=Minőség?
A Syberia után ismét emlékezetes játék született a Microids műhelyében, ám ez sajnos a többi játékukról nem feltétlenül mondható el. A Still Life-fal viszont elindultak egy jó úton, amiről ha nem térnek le, akkor még sok jó kalandjátékkal fognak minket megajándékozni.