Agyamat eldobtam,...
Azt hiszem, ahogy múlik az idő, egyre kevesebben lesznek, akik még nem játszottak egy Frogwares-féle Sherlock Holmes címmel sem, hiszen jelen művük a negyedik a sorban. Bár gyakorlatilag évente jön ki egy újabb pakk, és ilyen tempóban nehéz fejlődést felmutatni, azért megfigyelhető némi evolúció: a grafika már majdnem dicsérhető, és az elmetorna is szikrázóbb lett. Hála istennek olyan marhaságot, mint az Awakenedben, amikor az egér rángatásával kellett egy reteszt felemelnünk, elhagytak a srácok, ám sajnos olyan finomságokat, mint a nap végi teszt, úgy szintén. Ehelyett kaptunk kb. három-négytucatnyi (!) olyan puzzlét, amely a legrutinosabb kalandort is ön- és közveszélyes pszichopatává változtatja...
Fájdalom, én már a játék elején elakadtam nem szégyellem, még 25 évnyi kalandjátékos múlttal a hátam mögött sem , a hivatalos fórumon pedig csak két-három, az enyémhez hasonló tesztpéldányt gyűrő kolléga lézengett, úgyszintén zokogógörcsbe rándulva. Sikerült ráakadnom azonban egy bardosy nevű magyar sorstársamra, akivel azután egymást támogattuk felváltva, végül zsaroló levelemre válaszul Jérôme Blazy, a Focus Interactív termékmenedzsere megajándékozott egy végigjátszással. Ezúton is köszönet nekik, hogy ez a cikk megszülethetett, az eredeti határidőhöz képest egy hét csúszással (és Bate-nek a megértésért)...
...valaki hozza vissza
Pár-baj
Arséne Lupin atyja, a francia Maurice Leblanc (1864-1941) Conan Doyle kortársa volt, és az úri betörő kalandjai (20 kötetet írt a szerző) épp annyira népszerűek voltak hazájában, mint a csatorna túlpartján Holmes nyomozásai. A két figura három novellában találkozott, bár ezekben a detektív csak amolyan vendégszereplő volt, így igazán nem mérhették össze tudásukat. A hozzám hasonló veteránok még emlékezhetnek arra a francia tévésorozatra, melyet a hetvenes évek végén a magyar televízió is levetített, a mai moziba járók 2004-ben láthattak egy (felejthető) feldolgozást. Külön érdekesség, hogy az ázsiai régióban is igen populáris Lupin, manga/anime sorozat, japán mozifilm és fülöp-szigeteki tévészéria egyaránt készült belőle. Interactive fiction azonban most először, és ennek külön örülhetünk.
A mérleg másik serpenyőjébe olyan logikai feladványok kerülnek, melyek között régi ismerősök (pl. képösszerakás) mellett a műfajban eddig nem látott rébuszok is sorakoznak. Örömünket csak az árnyékolja be, hogy amint ezeken túljutsz, a játékot felteheted a polcra jó pár évre, míg elfelejted a megoldást, hiszen a kéthetes játékidő, melyet gondolkodással, öncsonkítással, és 2-3 A4-es lap sűrű teleírásával töltesz, a második nekifutásra nagyvonalú számítás szerint is 6-8, heves egérkattintással teli órára zsugorodik, hiszen semmi olyannal nem szembesülsz, mely újrajátszásra sarkallna. A sztori sem valami fordulatos: két szuperintelligencia csatájáról van szó, minden különösebb izgalom nélkül; Lupin feladványokat ad, Holmes megoldja. Mindösszesen öt helyszín került be a játékba: a megszokott Baker Street és környéke, a Tower, a National Galery, a British Museum, és a Buckhingam palota. Igaz, hogy utóbbi négy remek, hiszen legalább virtuálisan eljuthatunk e híres helyekre, pontosabban ezek féltucatnyi helyiségébe más kérdés, hogy a játékidő nagy részében e pontok között fogsz ide-oda ugrálni. A múzeumban például a következő a játék: kapsz egy verset, értelmezed, megkeresed a benne jelzett tárgyat, mely egy feladványt rejt, megfejted, a végeredmény egy négyjegyű szám, ez a könyvtár egyik művére utal, melyben megleled a következő rejtvényt ismét tárgy, fejtörés, újabb könyv, és így tovább, kb. tucatszor. Nem mondom, hogy lerágtam közben a körmömet izgalmamban... Persze ne legyünk igazságtalanok: a puzzlék a fenti fenntartásokkal kellemesek, de ebben a játékban ugyanaz a helyzet, mint az előző számban tesztelt Cleopatra esetében: a sztori arra jó, hogy összekösse az elmetornákat, és ez csak azokat fogja lekötni, akik valóban ilyesfajta élményekre vágynak: digitális keresztrejtvényfejtésre, kemény dió kategóriában.
Karakteres, klasszikus,...
Ahogy már említettem, a grafikai körítés egész csinosnak mondható, persze a maga keretei között. A sokszögletű ívek és gömbök, a néha élettelen textúrák és egyéb rútságok rontják az összképet, az elég jó karaktermodellek, a látványos helyszínek, és a grafikai hatások (bloom, élsimítás, stb.) növelik (bár ez optimalizálatlan, így vasigényes). Igaz, az egészet zárójelbe is tehetjük, hiszen a játékidő nagy részében statikus képeket fogsz látni (a puzzleképernyők és a naplód lapjai), plusz párbeszédeket, és ha mászkálni kell, azt is megteheted a térképed megfelelő pontjára bökve. A szinkronhangok jók/közepesek, a zene klasszikus: Dvořák, Csajkovszkij, Brahms, Grieg, Muszorgszkij, Kalinyikov, Schubert és Saint Saens művei csendülnek fel aki nem szereti a stílust, az így járt...
...és nehéz
Bizony, nemcsak a játék nehéz, de az értékelés is. Sajnos úgy érzem, a fejlesztők átestek a paci túlfelére: túl sok és túl nehéz rébusz, imamalomként ismétlődő, olykor unalomba fulladó mechanizmussal, minimális sztorivonallal. Elkötelezett, hardcore kalandjátékosoknak ezzel együtt kihagyhatatlan, mert véleményem szerint a műfajban ezentúl hivatkozási alap lesz pozitív és negatív értelemben egyaránt...