LEG-EKBEN LEGJOBB
A Race 07 immáron nevezhető sorozatnak, melynek fókuszpontjában a FIA hivatalos túraautó világbajnoksága, a WTCC áll. Az egyre népszerűbb sportág legélethűbb reprodukálása volt a készítők célja, melyet most is sikeresen abszolváltak. Pontosan ezen eleme, vagyis a fizikai modellje a játéknak az, mely reményeim szerint már nem szorul különösebb ismertetésre. Nem marketing címszó, ez valóban a legvalósághűbb motor a piacon fellelhető motorsport témát feldolgozó programok között. Éppen ezért nehéz, rengeteg időt és gyakorlást igénylő darab. Nem egy NFS-féle mókázás, s ebből kifolyólag nem is akkora üzleti siker, ám a stílus kedvelőinek már az is bőven jó hír, hogy az árkád műfaj térhódítása mellett van egy fejlesztő, aki egyúttal képes kitartani a szűkebb rétegeknek szóló játéka mellett.
FELVEZETŐ KÖR
A szimuláció minősége tehát a készítőknek köszönhetően adott és magától értetődően kiváló, ezen átlépve másszunk a változások mélyére.
- Szárnyállások (F/R Wings)
A leszorítóerő, és az alul-, illetve túlkormányzottság legfőbb szabályzója. A meredekebb, magasabb értékű szárnyállás nagyobb tapadást biztosít a kanyarokban, de lassítja a gyorsulást, valamint csökkenti a végsebességet. Az első és hátsó szárnyak különböző állásával lehet korrigálni a kormányozhatósági gondokat. Ha alulkormányzott az autó, azaz kanyarodásnál tolja kifelé az orrát, célszerű nagyobb első szárny értékeket alkalmazni. Fordított hatás esetén, amikor vadul befordul s készül kitörni a kocsi fara, az ellenkező megoldás a célszerű.
- Váltóáttétek (Gearbox)
Célszerű úgy hangolni a sebváltót, hogy az aktuális pálya leghosszabb célegyenesének a legvégén érje el a maximumot a versenygépünk.
- Gumik (Tires)
Legyen összhangban a keverék milyensége a vezetési stílusunkkal, illetve a teljesítendő etap hosszával. Lágy gumi értelemszerűen időmérőre, s rövidebb versenyszakaszokra alkalmas.
- Fékerőeloszlás (Brake Bias)
Alapjáraton a kicsivel nagyobb első kerékre ható fékerő a jobb beállítás, de ez pályától s vezetési stílustól egyaránt függhet. Az első kerekeken lévő nagyobb fékhatás nehézkesebbé teszi az autó kanyarodását fékezés közben.
- Autó magassága (Ride Height)
Az alacsonyabb jobb gyorsulást eredményez a kisebb légellenállásnak köszönhetően, de ügyelni kell arra, hogy az autó ne verje az aljával az aszfaltot, mert az lassítja. Szintén fontos, hogy nagyobb üzemanyag mennyiség jobban megülteti az autót, tehát ami az időmérőn jó volt, az a versenyen korántsem biztos, hogy elég.
Egy autós programnál alapjáraton már az elegendő újítás, ha több autó és pálya kerül fel a korongra, biztosítva így a hosszabb élettartamot, s ezt elsőként ki is pipálhatjuk: háromszáznál több versenygép kilenc kategórián belül, harminckét pálya és pályavaráció, köztük új városi helyszínek és alternatív vonalvezetések gazdagítják a kínálatot. Ám szerencsére nem csupán ennyiről van szó. A szinte kötelezően elvárható 2007-es WTCC szezon teljes beillesztése mellett egy az egyben megkapjuk az előző részt (Race 06), azaz a 2006-os és 1987-es szezonokat, a BMW, Mini és a Caterham kategóriákat. Van még! Extraként, és Simbin játékban elsőként belekóstolhatunk a Formula versenysorozatok szépségeibe, jelen esetben a Formula BMW és 3000 berkeibe. Ehhez jön még hozzá két radikális sportautó típus az SR3 és SR4 képében. A hozzájuk tartozó sajátos, s a Formula autókra leginkább jellemző sebezhetőséghez az új törésmodell remekül alkalmazkodik, egy apró koccintás a pályán a haverokkal, és a buli kieséssel végződik. Megjegyzendő, a roncsolódás nem oly látványos, mint a Dirt-ben, ellenben a menetteljesítményre erőteljes befolyással bír a technika elrongyolása.
A játékmódok tekintetében ésszerűen bővült a választék, vagyis a szokásos lehetőségeket, bővítették ki. Immár kreálhatunk saját bajnokságot, s emellett egy futamon elindíthatjuk az összes autót, magyarul bármelyik géposztályt képviseljük, lehetnek ellenfeleink egy időben Formula autók, illetve Minik, túraautók, és így tovább. Az oktató rész ellenben továbbra sincs jelen, pedig a GTR2-ben hasznos segítség volt. A menübeli állítgathatóság igen mély: ezek szolgálhatják a gyorsabb futást, ha például kevesebb autót rajzoltatunk ki a géppel, és a szimuláció fokát szintén széles skálán variálhatjuk (igaz ismét futam előtt lehet csak beállítani), a többi apróságról nem is beszélve. Ugyanez érvényes az autókra, amikhez idővel vélhetően több beállítás letölthetővé fog válni, valamint egyedi festéseket is szerválhatunk, már ha épp nem mi alkotunk egy merészet.
RACE
Mielőtt száguldoznánk, le kell szögezni újfent: lehet, könnyű fokozaton, sok rásegítéssel lehet billentyűzettel boldogulni vele, csak ezzel a játék a lényegét veszti el. Ellenben támogatja már az egéralapú kormányzást és több joypadot is, természetesen a kormányok mellett, tehát relatíve sok lehetőségünk van megszabadulni a teljesen digitális vezérléstől. Elérkeztünk azon mérleghez, melynek ha grafikai serpenyőjébe sokat raknak, a túloldalon vitézkedő gépigény az egekbe ugrik. Ez történik, nem vitás, bár míg kifejezettem szépnek ezúttal nem mondható, főleg a hamarosan érkező Pro Street fényében, a látvány érezhetően javult elődjéhez képest. Az igazi kraftot a hardverünktől a szimuláció igényli, eszméletlen sok számítást futtatva a háttérben. Figyeli az időjárást, aszfaltot, gumikopást, hőmérsékleteket, beállításokat a fizika törvényeinek függvényében több autóra vonatkoztatva számolgat, a mesterséges intelligencia mellett: pazar. A nagy ménest tehát vadul kell etetni, ellenben az összkép gazdagon kárpótolja az elköltött forintok hiányát.
Sok beszédnek sok az alja, s Simbin legújabb alkotása tovább öregbíti a csapat hírnevét, párját ritkító szimulátor, mely a gyors érkezésének ellenére szebb, több és jobb lett, mint felmenője. Szavam ne feledjem, az online közösségeket még nagyobb mértékben támogatja a program, dedikált szerver is akad, valamint gépi ellenfelekkel feltölthetővé vált a mezőny, ha épp kevés rokonlélek kószálna a szervereken. A hely végére érvén a kötelező közhely fog állni: rajongóknak kötelező, akárcsak a komolyabb versenykihívást kereső újoncoknak.