Alig pár hónapja írtunk előzetest az akkor még bétafázisban lévő Project Highrise-ról, de már meg is jelent. Igaz, a tervezett nyári premier ősz elejére tolódott, ám annyi baj legyen. A minőségen a csúszás semmit sem rontott.

Alulról felfelé

Aki lemaradt volna az előzményekről annak gyorsan megemlíteném, hogy a Project Highrise egy szimulátor játék, melyben saját tornyunkat húzhatjuk fel és menedzselhetjük azt. Voltaképpen SimTower szellemi örökösét tisztelhetjük benne. Erre továbbá rátesz egy lapáttal, hogy a Projet Highrise érzésre kísértetiesen hasonlít egy Sim City játékra, amire ráhúztak egy felhőkarcolós köpenyt.

A Project Highrise 3 játékmódot tartalmaz: a mechanikánként külön-külön lebontott Tutorial módot, a Scenario módot és a szabadon építkező sandbox módot. A legelsőről nyilván mindannyian tudjátok, hogy a betanítást szolgálja. Semmi ördöngösség nincs benne. A Scenariók 10 különböző előre elraktározott építmény köré épülő kihívások sorozata. Van köztük olyan szimuláció, ahol szövegségi épületet kell irányítanunk egy másikban pedig a bedőlt ökonómiával kell szembe néznünk. Mindegyik misszió mérföldekben különbözik a másiktól, ezért kellő szórakozást nyújtanak, ám nem mindegyikkel játszhatunk azonnal. A nehezebb szcenáriókat az könnyebbek teljesítésével kell feloldanunk, ami könnyen meglehet, hogy egyeseknek nem fog az ínyére válni. Végezetül pedig megkapjuk a nyitott lehetőségek tárházát, a sandbox módot.

Lift vagy lépcsőház?

A szabad építkezési lehetőségen belül mindenféle jóságot találunk, ami felkelheti a kezdő, középhaladó és haladó szimulátor kedvelők érdeklődését. Ezt főként azért mondom, mert rengeteg lehetőséggel áraszt el bennünket a játék. Az eredeti elképzelés szerint egy gondtalanul működő felhőkarcoló létrehozása a végcél, ám itt senkinek se ragadjon le a fantáziája. Készíthetünk plázaszerű bevásárló tornyot, irodaházat, lakóépületet, kormányintézményt (rendőrség) vagy egy teljesen hibrid, „mindent bele” drukkolói felfogással összeeszkábált építményt. Ha kifogynánk az ötletekből, akkor még a közösség is besegít a Steam Műhelyére feltöltött modokkal.

Akik azonban nem a magasba szeretnének törni, azok se bánkódjanak: a torony mérete teljesen opcionális, tehát ha csupán 3 emelettel akarunk foglalkozni és abból varázsolni egy luxus lakóházat azt is megtehetjük. Illetve ne feledkezzünk meg a tengerszint alatti világról sem. Az utcaszínt alatti terület tradicionálisan a zajosabb és rendszeres karbantartásra szoruló eszközöknek ad otthont, viszont akik szeretnek eltérni az átlagos megoldásoktól azoknak lehetőségünk van aluljárót kreálni, ahol ugyan úgy boldogulhatunk, mintha a felszínen lenne az éppen felhúzott emelet. A lényeg, hogy a bérlőink elégedettek legyenek.

Nyilván egy állig felszerelt torony a hozzátartozó szorgos kis hangyák nélkül semmit sem ér. Miután lefektetted az alapokat, működőképessé tetted a lifted, bekötötted az áramot, a vizet, a szagról és a zajról is gondoskodtál előtted áll a jövő, hogy megnyisd az épület kapuit a nagyvilág számára. Az utcáról bárki betoppanhat és körülnézhet, vásárolhat vagy kibérelhet egy helyiséget, ha megfelelőnek találta a torony fekvését. Az arra járó emberek terjesztik a hely hírét (jó vagy rossz, mind egyre megy), ezáltal újabb látogatók jelennek meg vagy a régiek csábulnak újra és újra vissza. Ezt a ciklust úgy lehet megszakítani, hogy kihúzzuk a bérlőinknél a gyufát, méghozzá olyan mértékben, hogy felmondják a szerződés és az általunk fenntartott boltot munkaerő nélkül hagyják. Ilyenkor új árus és/ vagy lakó kerül bele a körforgásba. Azonban ha nem akad utánpótlás, akkor a látogatottság is esni fog és a beszedésre kerülő bérletidíjak összege is csökken negatív összeget generálva ezáltal.

Azonban ha jól teljesítünk, akkor a pénz mellé egyéb jutalmakat is kapunk presztízs és befolyás képében. Szavunk súlyát akár a politika körein belül is éreztethetjük, például arra kényszerítve a kormány embereit, hogy tegyenek velünk kivételt egyes esetekben. A reputációnk növelésével pedig új décor elemek és plusz szolgáltatások nyílnak meg előttünk.

A teje fölös

A hibák, melyeket az előzetesben is említettem sajnos nem sikerült kiküszöbölni, legalább is egyelőre. A bérlőink emberi mivolta még mindig kétséges. Ezalatt azt értem, hogy mindannyian jellemtelen, üres bábuk, akiknek maximum úgy generálhatunk valamilyen háttérsztorit, hogy magunk megírjuk azt. Nem lesznek nagy viszályok és hosszasan lefolyó reakcióláncok, mint mondjuk egy Paradox által kiadott stratégiai játék esetében. Itt valóban csak a menedzselésről van szó, nem szappanopera szimulálásról, ám még a játék fókuszával is lesznek problémáink.

Az előbb beszéltünk arról, hogy az épületünk szívének lüktetését az ott megfordulók adják és őket kell boldoggá tennünk, hogy eszükbe se jusson a távozás gondolata. Azonban azt úgy igen nehéz megtenni, hogy tényleges információt csupán roppant keveset kapunk. Például: a játék jelzi, hogy akad egy bérlőnk, aki nincs megelégedve a zajszinttel, ám azt nem tudjuk meg, hogy melyik az és hány decibellel kéne csökkentenünk az aktuális kvótát. Kapunk ugyan egy elég részletes zajtérképet, ami az épületre kivetített vörös színtérkép pontonkénti intenzitásával mutatja meg, hogy hol akad gondunk. Ennek segítségével meghatározhatjuk a probléma helyét ha szerencsések vagyunk, ám arról továbbra sem tudunk meg semmit, hogy az illető számára mégis milyen mértékű zajszennyezés lenne ideális.

Ami még szembeötlő lehet, főként a tapasztaltabb játékosoknak az a kiszámíthatóság. A veteránok nagyjából 10-15 órán át lesznek elragadhatva a Project Highrise-tól, ezután pedig hamar felszínre kerülnek a sikerhez szükséges minták, amiket követve repetitívvé válik a játékmenet. Ha csak nincs 3-4 elképzelésed arról, hogy mégis milyen irányba szeretnéd elvinni a tornyod tervét (értsd: csak lakóövezetet/ bevásárlóközpontot/ földalatti létesítményt menedzselni), akkor nem látom sok értelmét a több száz vagy akár ezer óra beleölésének, mint ahogy mondjuk azt egy Sim City esetében tennénk.

A Project Highrise ugyan nem hibátlan, ám azok a bakik, amik időközönként mindig kidugják a fejüket egy vagy két patch-csel orvosolhatók. Mindenképpen ajánlom, főként a középhaladó menedzsment szimulátorok kedvelők.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!