Bajnokság a föld minden pontján
Az előző részekhez hasonlóan továbbra is zárt pályákon fogunk versenyezni, melyek során szinte a föld minden pontján megfordulunk, a bajnokság során három kontinens nyolc nagyvárosának aszfaltcsíkjain téphetünk. Ezek közül sok ismerős lesz, hiszen jó néhányat átemeltek a PGR 3-ból, ilyen London, New York, Las Vegas, Tokió, és a híres-hírhedt Nordschleife ring, új helyszínekként pedig itt van a neonfényben úszó Sanghaj és a viharos Szentpétervár, a kihívások szerelmeseinek pedig ajánlom Makaó mellett Québec pályáit. Mindemellett rendelkezésünkre áll a Michelin tesztpálya is, melyen a versenyek előtt tesztelhetjük gépeinket.
A játékban fizetőeszközként nem credit, arany, dollár, vagy euró szerepel, hanem a kudos. Sőt, ez nem is egyszerű fizetőeszköz, sokkal több annál, a játék lényege-lelke, minden erre épül; drifteltél 10 métert: 200 kudos, koccanás nélkül teljesítetted a szakaszt: 500 kudos, és még sorolhatnám, hiszen minden fontos mozdulatunkért megjutalmaz minket a játék. Érdemes tehát minél látványosabban vezetni, hiszen a kudos-pontokból sok mindent vehetünk: új autókat, bukósisakokat, versenypályákat és így tovább. A választék hatalmas, a géppark pedig igencsak impozáns: összesen 122 licencelt jármű került a játékba, melyből 102 autó, 20 pedig motor -- bizony, a játék egyik legnagyobb újdonsága a kétkerekűek megjelenése! A járművek hét kategóriába lettek besorolva, melyek az ABC nagybetűi jelölnek: a G-kategóriában lévő gépek teljesen hétköznapiak, melyekkel bárhol összefuthatunk az utakon, az A-kategória csodái viszont igazi fenevadak, melyek úton tartása igazi kihívás -- olyan gépeket találunk itt, mint a Koenigsegg CCX, vagy a Saleen S7 Twin Turbo.
A versenyek során megszerzett gépek a garázsainkban lesznek tárolva, amelyeket belső nézetben körbejárhatjuk, vagy akár fotókat is készíthetünk róluk, amiket megoszthatunk a barátainkkal, továbbá megcsodálhatjuk az eredményeinket is, ugyanis kupáink is itt virítanak. Fényképek készítésére versenyek közben is lesz lehetőségünk; ilyenkor szabadon irányíthatjuk a kamerát, bármilyen szögből korlátozás nélkül lekaphatjuk kedvenc gépeinket. Igazán szép, már-már művészi felvételeket készíthetünk, melyeket szintén közzétehetünk.
Szakadó eső és dübörgő rockzene -- ez a Project Gotham Racing 4!
A motorok mellett a játék másik nagy újdonsága a dinamikusan változó időjárás. Téphetünk a Nürburgringen szakadó esőben vagy akár Szentpétervár viharos hóesésében, és ennek megfelelően változik gépünk irányíthatósága is, így alkalmazkodnunk kell a körülményekhez: jól meg kell gondolnunk, hogy a választható járművek közül melyikkel is nevezünk be a versenybe, hisz nem túl szerencsés dolog egy Ferrari Enzóval nekivágni az orosz vagy kanadai etapnak... A karriermódban a versenyek a naptárunkban fognak megjelenni, és itt is „bejátszik” az időjárás, amely az adott évszakhoz viszonyul: tavasszal és ősszel sokkal sűrűbben fogunk esős futamokba botlani, míg télen főleg viharos hózápor nehezítette megmérettetésekre kell számítanunk.
A Project Gotham Racing 4 nem okoz csalódást vizuális téren sem, a versenygépek egyenként százezer poligonból épülnek fel, de nem panaszkodhatunk a pályák kidolgozottságára sem, szépek az épületek és a pályadizájn is kellően színes-változatos. Mindemellett a nézők 3D-sek, bár a mai korban már ez a minimum -- ami fontosabb, hogy interaktívak: integetnek nekünk, ha a korlát felé sodródunk, akkor hátraugranak, tehát részei a versenynek. A hagyományos külső nézet mellett ismét használhatjuk a belső, műszerfalasat is, bár ennek minősége igen hullámzó: vannak olyan autók, ahol ennek lemodellezése zseniális, de akad néhány, mely az elfogadható szintet is éppen hogy megüti. Az viszont mindenképp piros pont, hogy a kijelzőkön az aktuális adatok jelennek meg. Ha elnézünk valamit, akkor sem kell megijednünk, ugyanis ütközés esetén csak kisebb horpadások keletkeznek a karosszérián, és a festék kopik meg helyenként.
Külön dicséretet érdemel az időjárás megvalósítása: már az, ahogy a csapadék aláhull, megér egy misét, ám ahogy az eső és a hó elkenődik a szélvédőnkön, az valami zseniálisan lett megoldva! Hasonlóképpen dicséretet érdemelnek a zenék és a hangok. Előbbiből pontosan 57 darab van --, az operától kezdve a rockon át a house-ig szinte minden zenei stílus képviselteti magát, ezek között szabadon válogathatunk a d-pad segítségével --, utóbbiaknál kiemelendő, hogy a valós géphangokat halljuk, tehát ezen a téren sem vall szégyent a játék.
A versenymódok rengetegében
A játék nem szűkölködik versenymódokban, ennek köszönhetően kellően változatos, mindenki megtalálhatja a szája ízének megfelelő kihívást. A karrier során a hagyományos futamokon kívül még jó néhány mód várja a versenyzőket, a felsorolásukkal oldalakat lehetne megtölteni, így felfedezésüket és kitapasztalásukat az olvasóra hagyom. Ma már nincs versenyjáték többszemélyes móka nélkül, ez alól természetesen nem kivétel tesztünk alanya sem. A multiban a szólómód versenyeinek nagy része megtalálható, egyetlen hibája talán a szerverek kihaltsága, ám ha találunk egy olyat, ahol pezseg az élet, akkor garantálom, hogy nagyszerű élményben lesz részünk.
Összegzésképp hadd válaszoljak a bevezetőben feltett kérdésre: igen, mindenképpen sikerült a Project Gotham Racing 3 tartalmát és minőségét felülmúlnia a negyedik résznek! A rengeteg új versenymód, az új városok, a motorok és a változó időjárási körülmények kellően felfrissítették a sorozatot, a magyar felirat szinte már csak ráadás. Mindenkinek csak ajánlani tudom a Project Gotham Racing 4-et, kellően élvezetes, hangulatos, és változatos versenyeinek köszönhetően nem fogunk unatkozni egy percet sem.