Az elmúlt években a 2K NBA-sorozatának megítélése mélypontra jutott, amit meg is lehet érteni: hiába volt a játékmenet szinte tökéletes, hiába volt a meccsek hangulata ragyogó, a fejlődéstől mentes vizuális megjelenítés, a mikrotranzakciók túlzott erőltetése sokak számára élvezhetetlenné tette az aktuális epizódot. Azonban az NBA 2K21 óta eltelt egy év, megjelent egy új konzolgeneráció, így a Visual Concepts csapatán hatalmas volt a nyomás, hogy valami újat/kiemelkedőt tegyen le az asztalra. Ez részben sikerült, részben nem, mindjárt el is mondjuk, miért!

Sporthajó
Az NBA 2K idei felvonását elindítva a játékos a megszokott dolgokat találja: van karrier és gyors játék, NBA és WNBA csapatokkal, van MyTeam és MyLeague, benne a GM játékmóddal, a teljes férfi és női szezon játéklehetőségével végig lehet küzdeni az NBA rájátszást, így a tartalomra nem lehet panasz. Igen, de mégis milyen élmény új NBA-játék? Itt is történtek kisebb és nagyobb módosítások, melyek érintik mind a kosárélményt, mind a játékmenetet.
A karrier során egy feltörekvő fiatalemberrel kell elérni, hogy bekerüljön az elit ligába, de idén a fejlesztők ennek menetét megbolondították egy jópofa, szerteágazó sztorivonallal rendelkező szerepjátékos rendszerrel, ahol a meghozott döntésektől függően különböző perkeket ad a játék. A sztorivonalakban vannak ugyan visszatérő elemek, mint például az NBA Combine, ahol különböző tornagyakorlatokat (ugrások, futás, súlyemelés stb.) kell végeznünk, mégis, frissebbnek érződik az egész, mint az elmúlt években bármikor.

Ha pedig a nagy célt sikerül elérni, akkor jön a egyik legnagyobb újdonság: újgenerációs konzolon egy hatalmas városban (The City) kell tevékenykedni, hírnevünket növelni, hogy a legjobbak legjobbjai legyünk, PS4-en és Xbox One-on pedig egy többszintes tengerjáró hajón. Igen, ahogy a valóságban, itt is van minden: játékterem, ahol a szerencsekereket megpörgetve minden nap ingyenes jutalmakhoz lehet jutni, hatalmas sportcsarnokok, ahol 2-2 , vagy 3-3 elleni meccseket lehet játszani, boltok és bárok, ahol a megszerzett VC-t lehet elszórni.
Ja, és minden szinten jó néhány NPC, akiktől küldetéseket lehet felvenni, és amiket teljesíteni kell, ha fejlődni akarunk. Innen lehet elérni a saját játszóteret, és az NBA meccseket, ahol akár a kispadon, akár az első csapatban is kezdhetünk. Ez a szerepjátékos elem végigkíséri az egész karriert, az ígéretek szerint pedig a hajó kiköt majd különböző szigeteken is, ahol további tevékenységekben lehet részt venni. Jelenleg azonban a tengerként funkcionáló szürke massza elég siralmasan fest, nem úgy, mint a hajó többi része.
A tálalás egyébként PS4-en ugyanaz, mint tavaly, a játékosok mozgása remek, az animációk szépek, a meccsek hangulata nagyon jó. Hajrágörlök, kabalaállatok táncolnak a játéktér szélén, a közönség tapsol, ami azonban elképesztően rossz, hogy az ellenfél még legkönnyebb fokozaton sem hibázik: félpályáról bedobja a labdát, az összes dobása kosárba talál, míg játékosként – pont emiatt – iszonyúan meg kell küzdeni a pontokért, különösen azért, mert az MI csapattársak sem állnak a helyzet magaslatán. Egyik játékmódban sem.
A pontszerzés eme nehézsége összefügghet azzal, hogy a játékos-erőnlétét alaposan átalakították a fejlesztők. A stamina sokkal nagyobb szerepet játszik a küzdelmekben, mint eddig bármikor, meg kell tanulni, hogy hogyan lehet egyenletes szinten tartani. A túl sok futás, labdavezetés, dobás kimeríti a főszereplőt, célzásai pontatlanná válnak. Nagyon fontos, hogy kiismerjük a támadás és védekezés megváltozott rendszerét, ahogy az újraalkotott shot metert, mert csak ezzel lehet sikert elérni. Meg gyakorlással, gyakorlással, és még több gyakorlással.
Rossz dobás
Az előző években elmondtuk, hogy a kosárélmény nagyon jó, de a mikrotranzakció jelenléte nagyon erős. Ez most is így van, a legjobb dolgokat lehet megvásárolni a hajó boltjaiban, Converse cipőktől a Nike pólókig, de akár hajat is nyírathatunk, rengeteg VC-ért. Igaz, az NBA 2K22 75th Anniversary Edition azonnal ad 100 000 VC-t, de még ez is édeskevés, ha egy cipőért többezer játékbeli valutát kér a 2K. Annak pedig, aki nem ezt magasabb árfekvésű változatot választja, egyetlen lehetőségként marad a grind vagy a pénzköltés, amely szinte minden fontosabb játékmódot érint.
Egyszerűen érthetetlen, hogy miért nem hallgat a 2K a rajongók évek óta hallható, nagyon erős kritikájára. Az NBA 2K még mindig nagyon sokat tölt, a félidei show-k ismétlődnek, az iszonyúan erős ellenfél már a kezdetek kezdetén elveheti a gyakorlatlanabb játékosok kedvét az új résztől. Ja, és PC-n nem kapták meg a vásárlók az újgenerációs élményt, ami különösen fájó dolog,
Ez pedig hatalmas kár, mert egyébként látszik, hogy a fejlesztők törekedtek arra, hogy újat mutassanak. A szerepjátékos elemek miatt a történet frissnek érződik, tényleg élvezet a hajón járkálni, ahol rengeteg emberrel lehet összefutni, rengeteg elfoglaltságot lehet találni. A játékban lévő tartalom egészen elképesztő, csak hát ott van az a nagy DE, amiről egy bekezdéssel fentebb beszéltünk. És emellett már mi sem mehetünk el szó nélkül.