A 2007-ben megjelent Portal kis túlzással élve, de szinte tökéletes lett. A pazar fekete humorral megédesített játékvilág, mely több szállal is összefonódik a Half-Life-univerzummal, rendkívül érdekes és kellőképpen rejtélyes, maga a játékmenet pedig újradefiniálta azt, hogy milyen lehet egy puzzle-játék, hiszen valóban megtanulhattunk portálokkal gondolkodni. Nagyon szeretem ezt a programot, de nemcsak én, hanem sokan mások is, és nyugodtan ki merem jelenteni, hogy a nagy, kollektív toplistán előkelő helyen szerepel. A sikerekkel persze együtt jár az, hogy előbb-utóbb feltűnnek az imitátorok, akik megpróbálnak a Valve ötletére alapozva csúcsra törni. De hogyan lehet valami hasonlót készíteni, anélkül, hogy a teljes lopás vádja felmerülne? A portálok természetesen szóba sem jöhetnek, a Valve ugyanis ezeket jogosan kisajátította magának, így maradt a második legjobb válasz: a mágneses erők. A Magrunner volt az egyik első, amelyik ezzel próbálkozott, ám az finoman szólva is közepes lett, most pedig itt a Magnetic: Cage Closed, ami már egy sokkal jobb eresztés – nem tökéletes, de kifejezetten élvezetes.

NOW YOU’RE THINKING WITH MAGNETS!

A svéd Guru Games arcpirító módon szinte teljesen azonos felütésből dolgozik, mint az „inspirációt” jelentő játék, mintha nem is akarták volna leplezni a szándékaikat. Miről is beszélnek? Nos, van egy rab, egy fiatal nő, aki egy földalatti, titkos kutatóbázisba került, ahol egy gonosz terveket dédelgető felügyelő parancsaira különböző logikai feladványokat kell megoldania a komplexum termeiben. A méteres esések meg sem kottyannak hősünknek, de a klórgáz, a tüskék és a lángszórók már veszélyt jelentenek az életére, így ezeken átlavírozva kell eljutnunk a terem másik végébe, ahol a kijárat vár, majd pedig egy másik terem. Mindeközben a felügyelőnk, aki a helyszín vezetője is egyben, folyamatosan azon van, hogy demoralizáljon, igyekszik beférkőzni a fejünkbe, és elbizonytalanítani minket. Hallhatjuk, hogy mennyien patkoltak már el az adott pályán, azt, hogy nem vagyunk elég kitartóak vagy ügyesek, és alaposan a fejünkbe veri, hogy teljesen értéktelen az életünk.

Ugye hogy ismerős? Kár volna szépíteni a dolgokat, ez lényegében a Portal, csak gyengébb tálalásban, illetve azzal a nagy különbséggel, hogy itt egy mágneses tereket létrehozó puskát használhatunk. Ennek kezdetben kettő, majd pedig három erősségi fokozata van, amivel kicsi és nagy dobozokat mozgathatunk, platformelemeket húzhatunk és tolhatunk, valamint a mágnesességre reagáló csempék segítségével hatalmas távolságokat hidalhatunk át ugrások formájában. Mindez így leírva egyszerű, és valóban az is, de a játék elején még szokni kell a kezelést, nem egészen esik kézre a mágneses erők használata, így sokat láthatjuk majd a töltőképernyőt egy óvatlan mozdulat okozta halál után. Kis gyakorlással persze könnyen elsajátíthatók az alapok, és onnantól kezdve már jól szórakozhatunk, de némi tesztelés azért még ráfért volna a mechanizmusokra, hiszen ezek nem mindig működnek úgy, ahogy azt szeretnénk, és a nehézségen is jó lett volna még igazítani, az utolsó fejezetet leszámítva ugyanis minimális kihívásokkal találjuk szembe magunkat.

HOL A TORTA?

A Magnetic: Cage Closed megfelelő élvezetéhez mindenképpen el kell vonatkoztatnunk attól, hogy a fejlesztők szégyentelenül a Portal sablonját kopírozták le, illetve észben kell tartanunk azt is, hogy egy kicsi, független csapat dolgozott ezen, a Valve számára rendelkezésre álló erőforrásokhoz képest zsebpénzből. Ha ez megvan, és tudjuk azt is, hogy nem kell teljes árat fizetni a tesztkamrákban való megmérettetésért, akkor máris sokkalta kedvezőbb a leányzó fekvése. A maga nemében kellemes szórakoztatást nyújt a Guru Games programja, a kisebb-nagyobb hibáktól, hiányosságoktól eltekintve pedig ajánlott mindenkinek, aki már ki van éhezve egy ilyen típusú játékra – csak éppen csodát ne várjatok tőle.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!