A covid előtti boldog, történelmi időkben heti átlag kétszer jártam boxolni. Mind fizikailag, mind mentálisan ez volt a kedvenc stresszoldó hobbim, de sajnos a sport testközelisége miatt ez esett elsőként áldozatául a vírusnak. Még jóval a hivatalos lezárások előtt elkezdtek (ha más nem, hát óvatosságból) elmaradozni az emberek a teremből, idővel pedig minden bezárt, és én kényszerből nekiálltam felfedezni a boxolós játékok világát. A kínálat meglepően széles, de meglehetősen lehangoló minőségű, a Knockout Home Fitness pedig a legfrissebb cím a témában, így természetesen azonnal felkeltette a kíváncsiságomat: tud-e valami újat, jobbat mutatni, mint otthoni edzést kínáló rokonai? Rövid válaszom erre sajnos az, hogy egyáltalán nem, és el is mondom, miért.
Rocky és a Switch
A Knockout Home Fitness nem bonyolítja túl a dolgokat, összesen két játékmódot kínál: Személyi Edzés és 3 Perces Fitnesz. A Személyi Edzés egy igényeidre szabott, rövid modulokból álló napi edzés, ami eleinte 10 vagy 20, később pedig maximum 30 perces lehet. Súlyod és magasságod megadása után az elégetett kalóriákat is látod, a modulok pedig naponta változnak. Minden egyes elvégzett edzés újabbakat nyit meg, ami nemcsak változatossá teszi a programot, de célt is ad, ami motivál a konzisztens napi testmozgásra. Ezeket a személyi edzéseket minden nap csak egyszer csinálhatod végig, de ha a végén úgy érzed, még többre vágynál, áttérhetsz a második játékmódra.
A 3 Perces Fitnesz módot nagyjából jól leírja a neve: egy rakat rövid, intenzív aktivitásból választhatsz, bár ezek akár 5 percesek is lehetnek. Minél többször teljesíted a személyi edzést, annál több ilyen tréning-blokk nyílik meg, amiket utána akárhányszor végigcsinálhatsz. Bemelegítés, Box, Kickbox, Harc és Kihívás kategóriákból lehet választani, amik különböző nehézségi szinteket és izomcsoportokat céloznak be. A személyi edzéshez hasonlóan itt is kiválasztható az edző személye, a helyszín és a háttérzene is, ezek az opciók azonban nem változtatnak a programon.
Maguk az edzések alapvetően box mozdulatokra épülnek, amiket a képernyőn megjelenő edző avatárral egyidőben kell végrehajtanod ahhoz, hogy pontot szerezz. A két Joy-Cont a kezedben tartva kell a megfelelő ütéseket elvégezni, és a tréner mozdulatai mellett a kép alján megjelenő ikonok is mutatják, hogy melyik ütés következik (az eredeti Switch színsémát követve a bal kéz kék, a jobb pedig piros). Ahogy ez ritmusjátékoknál lenni szokott, a tökéletes időzítés elengedhetetlen, az alapok begyakorlása után pedig az egyenes, horog és felütés mellé rúgások, egyéb küzdősportokat idéző koreográfiák is beszivárognak a mozdulatok közé. A napi edzés előtt választhatóan nyújtásokat is beiktathatsz a programba, ha a bemelegítést nem érzed elegendőnek.
Bunyó a nappaliban
Ha egyik első gondolatod ezzel a címmel kapcsolatban neked is az volt, hogy a Switch teljesen alkalmatlan platform egy boxjátékhoz, akkor teljesen igazad van. A Joy-Conok rettentő limitált kapacitással tudják csak követni a kézmozdulatokat, a lábmozgást pedig semmivel sem tudja ellenőrizni a játék (amire a Knockout megoldása az, hogy automatikusan tökéletes találatnak számol minden rúgást, függetlenül attól, megmozdultál-e egyáltalán). Ezzel nem is egyedül az a probléma, hogy pontozás szempontjából, mondjuk, egy balhorog és balegyenes közt képtelen különbséget tenni, hanem az, hogy a játékos semmiféle visszajelzést nem kap a testtartásáról, amit egy kezdőnél a legfontosabb lenne tökéletesíteni. Márpedig az edzések rövidsége és stílusa azt sugallja, hogy a Knockout egyértelműen a fitnesz kezdőket, vagy a box műfajával ismerkedőket célozza, akik napi 15 percnél több mozgásra nem kötelezik el magukat, de a hosszútávon megnyitható tartalmak motiválják őket a kitartásra.
Akár teljes újonc, akár régi motoros vagy az edzés világában, a Knockout Home Fitness semmi olyat nem nyújt, amit egy jól kiválasztott, ingyenes YouTube videó ne csinálna jobban. A négy elérhető edző hiába néz ki különbözően, személyiségében mindet egy-egy üres pirítóshoz tudnám hasonlítani, és az élmény szempontjából az is kábé mindegy, hogy a három teljesen érdektelen, eltérő színsémájú helyszín melyikét választod az edzéshez. Általában a sportjátékok leginspirálóbb része a pörgős, energizáló soundtrack, itt azonban a háttérben folyamatosan szóló EDM liftzene alig több, mint közömbös alapzaj. Állítólag 25 megnyitható szám is van a játékban, szóval az talán motiváció lehetne a napi edzésre, hogy előbb-utóbb egy élvezhető dalt találjunk...
Végül talán a legnagyobb problémám a játékkal az, hogy kis képernyőn teljes lehetetlenség az apró ikonokról előre leolvasni a következő mozdulatot, vagyis a Knockout kizárólag tévéképernyőre kötve élvezhető. Ez nyilván elkaszálja azt az elméletet, miszerint könnyen, bárhol beilleszthetsz a napodba egy edzést, amikor adódik 3 szabad perced, és épp nálad van a hordozható konzolod – ami igazából az egyetlen pozitívuma lehetne egy switches boxjátéknak.
Természetesen tudom, hogy a tévé előtti kalimpálás soha nem fog közelébe sem érni a valódi, edzőteremben vagy boxzsákon végzett edzésnek, elvárásaim is ennek megfelelőek voltak. A Knockout azonban semmi olyat nem nyújt, ami miatt kicsit is ajánlhatnám bármelyik másik elérhető sportjáték helyett, és Switch-cím lévén természetesen az ára is igen borsos. Sokkal jobban jársz, ha inkább egy kényelmes jógaszőnyegbe és sportruházatba fekteted a pénzt, aztán keresel egy neked szimpatikus, szintednek megfelelő edzőt a YouTube széles kínálatában.