Ellenben nem bántam meg, hogy a végletekig feszített melóözönömbe, ha kiskanállal is, de beszuszmákoltam eme, igen hosszú nevű (a továbbiakban csak Tobruk) kiegészítőt. Nem véletlenül döntöttem így: az Il-2 Sturmovik – véleményem szerint – a valaha elkészített egyik, ha nem _a_ legjobb második világháborús szimulátor. Ezt az alapjátékot keresztezni a második világháború egyik, inkább többé, mint kevésbé elfeledett hadszínterével, na, abból már csak jó végeredmény születhet. Az is.
Az egyik legkedvencebb hadvezérem nem más, mint a zseniális Ervin Rommel, aki itt, Tunézia és Egyiptom között alkotott olyat, amit a mai napig tanítanak a világ összes katonai egyetemén, akadémiáján. Igaz, minden taktikai és stratégiai képessége kevés volt a nyugati hatalmak ember- és hadianyag-tengerének megállítására, de a 2. világháború iránt érdeklődők mindmáig tisztelettel emlegetik nevét és tetteit. Nos, szerintem a történelmi alapoknak megfelelő kiegészítőt dobott piacra az 1C Entertainment – igaz, meg is kérik az árát…
Mitől más? Nemcsak a homoktól, hanem a hadszíntérre jellemző repülőgép-típusoktól is. Ennek megfelelően bekerült a repülhető merevszárnyúak közé a Bf 109E-7, azaz az első póttartályos „Messzer”, a gépágyús 109F-család hét változata (közöttük a szárny alatti plusz gépágyús F-4/R1, amely az extra tűzerő miatt remekül használható földi célpontok elleni támadásra, de cserébe a Spitfire forduló harcban röhögve körberepüli) és a Heinkel He-111H-6 torpedóvető kétmotoros is (ezzel számos vidám és önfeledt órát lehet eltölteni a Földközi-tenger felett, brit teherhajókra és rombolókra vadászva). Ami viszont nekem, derék magyar fliegergyereknek kifejezetten megdobogtatta a szívemet, az a Fiat CR-42-es. Ez az ekkor már nagyjából reménytelenül elavult kétfedelű, merev futóműves, csillagmotoros vadászgép a Magyar Királyi Légierő egyik alaptípusa volt, így, ha nem is magyar színekben, de kifejezetten örömteli virtuálisan meglovagolni. Ahhoz, hogy sikerélményed is legyen vele, már nagyon meg kell dolgoznod…
Meg általában is. Ez a játék nem az a játék, ahol a szimulációt félvállról veszik. Természetesen itt is lehetőség van a nehézségi szint beállítására, egészen finoman hangolva azt, mennyit kívánunk szöszmötölni a pilótafülkében. Mondanom sem kell, aki kemény, az nem hagyja ki a motor- és olajhűtő zsaluinak, a gyújtás mágneseinek, a keverékképzés és a légcsavar szögének gondos állítgatását. Ha ezt választod, magadra vess, mert légiharc közben, csukott olajhűtő-zsalukkal baromi hamar megfő a motor, és onnantól lefelé vitorlázol, miközben folyamatosan lőnek is rád.
A környezet az alapjáték Cliffs of Doverhöz képest sokkal egyhangúbb: a sivatag kevésbé vonzó látvány, mint Délkelet-Anglia vagy éppen a Csatorna felett magasodó fehér sziklafal Dovernél. Ez a látás utáni navigációt is megnehezíti pöttyet, hiszen sokkal kevesebb az azonosítási pont. Utak, oázisok, repterek és persze a Földközi-tenger partjai lesznek a barátaink. Az ellenségünk viszont számos: az időjáráson kívül a vadász- és bombázógépek géppuskái, gépágyúi akarnak majd minket a halálba segíteni. Méghozzá meglehetősen jó hatásfokkal: nem volt olyan légiharcom, ahol nem szereztem legalább egy-két komolyabb sérülést. Igaz, néhány száz óra után már sokkal rutinosabb lennék, illetve ha komolyan venném önmagam felturbózását, okvetlenül frissítenék az öreg Saitek-féle botkormány-szettemen is. Ez az a szimulátor, ami kifejezetten kéri a jó minőségű joystick-pedál-gázkar együttest, mert ha gyors és eredményes akarsz lenni, akkor a billentyűzet helyett minden fontos kapcsolót kiraksz ezekre. Én csak az irányítás konfigurálásával elszórakoztam vagy nettó két órát, míg minden nagyjából kézre állt.
Mit tudok még hozzátenni? Jó leszállást, sok lőszert (ja, az ugye megvan, hogy ez is realisztikus, azaz például a már emlegetett Bf 109-esek gépágyúja a pufogtatásokat követve igen hamar elhallgat), jó taktikát. Feladatot bőven kapunk, hiszen tengernyi egyéni bevetés és hét, kifejezetten a sivatagra összeállított hadjárat vár a lelkes pilótákra. Van mivel bíbelődni, hiszen a Stukáktól az alacsonytámadó, szárnyai alatt 40 mm-es gépágyúkat cipelő Hurricane IID tankvadászig repülhető minden, mi szem-szájnak ingere. Homokra fel!