A Forza Motorsport 4 tavalyi bejelentése óta kevesebb, mint egy év telt el. Az akkor bemutatott premier videó egy valódi versenyszagú hangulatbomba volt, amely az autósport világának mozzanatait mutatta be. Reménykedhettünk, hogy a könnyed kis körözgetés helyett nagyobb hangsúlyt fognak fektetni az igazi kihívásokra és a hosszú távú versenyekre, viszont az idővel csepegtetett gameplay videók, Kinect prezentációk már ennek az ellenkezőjét mutatták. Mivel a kettő nem működhet együtt, ezért a már kikövezett – és természetesen kifizetődőbb – úton haladva inkább a könnyen emészthető vonalon ment tovább a Forza 4. Ha visszatekintek a játékkal eltöltött sok-sok órára, mégis azt kell mondanom, egyáltalán nem baj, hogy ilyen irányban folytatódik a széria, hiszen sok olyan elem került a negyedik epizódba, amely biztosan mindenki számára meggyőző lesz. Az átszabott vezethetőség, a közösségi funkciók, valamint az – összes újítás közül az egyértelműen legjobb – Autovista módozat garantáltan elégedettséget fog eredményezni.
Túráztatás
A Forza 4 gerincét továbbra is a karrier mód képezi. A harmadik rész kissé steril naptáros megoldása egy picivel színesebb és változatosabb formában tér vissza, ezúttal World Tournak névre keresztelve. Egy Google Maps-szerű térkép az egész módozat alapja, amelyen az egyes helyszínek vannak kijelölve. Amikor kiválasztunk egy eseményt, akkor a kamera ráközelíti a versenypályára, melynek köszönhetően lesz némi elképzelésünk, hogy nagyjából milyen domborzati viszonyok között helyezkedik el az aréna. Persze ez az apró effekt még igencsak kevés lenne ahhoz, hogy azonnali üdvrivalgásban törjünk ki, viszont tény, hogy a korábbi, teljesen ötlettelen naptár sokkal érdekesebb utódot kapott (az eseménylistát, amin kizárólag a versenyek láthatóak, külön menüpontban találjuk).
A karrier mód a továbbiakban biztosan mindenki számára ismerős lesz, hiszen az egyes kihívások ugyanolyan formában érhetőek el, mint az előző epizódban: adott helyszínen, meghatározott ellenfelekkel kell nekivágnunk a versenykiírásnak megfelelő legjobb autónkkal. Eleinte a gyengébb kocsikba ülhetünk be, viszont ha pénztárcánk engedi, akkor minél előbb ruházzunk be egy új gépbe (akik a Forza 3-ban elérték az 50-es szintet, azok kapnak egy néhány autóból álló kezdőcsomagot). Az elérhető versenyek az éppen kiválasztott négykerekűhöz igazodnak, tehát ha egy B csoportba sorolt autó volánja mögött ülünk, akkor az adott helyszínen az elérhető három lehetőség közül nagy valószínűséggel lesz olyan választható verseny, amelyen pár gombnyomás után részt is vehetünk.
Egyensúly
Ideje áttérni a Forza 4 – és úgy általában az autós játékok – legfontosabb és egyben legérdekesebb kérdésére, a vezethetőségre. A szimulátorok világában meglehetősen rövidnek számít a másfél-két éves fejlesztési idő, ezért arra számítottunk, hogy e tekintetben nem lesz nagy előrelépés. Mindenki nagy szerencséjére ez nem így lett, hiszen a vezetés élménye valóban a következő szintre lépett. Már az első próbakörök során is érezhető, hogy fejlődött a fizikai motor, amely sokkal életszerűbbnek hat, mint eddig bármelyik más Xbox 360-as játék esetében. Ez egyrészt észrevehető a saját autónkon, másrészt pedig az ellenfelek mozgásán is. A kocsik súlya szintén fontos tényező lett, ami mellett azok egyensúlyára is külön figyelmet fordítottak. Immáron sokkal könnyebben ki tudunk pördülni, ha egy megcsúszást rosszul korrigálunk, nem lesz elég a satufék és a gáz pumpálása.
Mielőtt elrettenteném a stílus kedvelőit, annyit mindenképpen hozzátennék a fentiekhez, hogy a változás nem drámai, inkább csak egy kellemes és abszolút üdvözölendő frissítés az előző epizódhoz képest. Az első-, hátsó- és összkerékmeghajtású autók egyaránt kiválóan vezethetők, a könnyen skálázható rásegítéseknek köszönhetően pedig garantáltan mindenki boldogul majd a versenygépekkel (a gyakorlott játékosok természetesen rögtön kezdhetik a játékot az összes segítség kikapcsolásával). A kontrolleres irányítás hibátlan, viszont kormánnyal a kezünkben sem lesz okunk panaszra, pláne akkor, ha be tudjuk szerezni a neves Fanatec gyártó külön a Forza 4-hez készített két kormányának az egyikét.
Enciklopédia
Kötelező külön bemutatni a Forza 4 legjobb részét, az Autovistát. A rögtön a főmenüből elérhető módozat egy interaktív autó-bemutatót takar, amely teljesen új szintre emeli a „showroom” fogalmát. Míg korábban csak arra volt lehetőségünk, hogy a steril garázsban egy-egy fényképet készítsünk, most már adott a lehetőség, hogy magunk fedezzük fel a virtuális négykerekűt. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a kocsi egyes pontjainak jelölt részeit kiválasztva egy-egy bejátszást láthatunk, ahol a legfontosabb tudnivalókat mesélik el nekünk néhány mondatban. Ez szólhat a kerékről és a felni méretéről, magáról a kormányról, esetleg külön csak a fényszórókról. A motorháztetőt ki- és becsukhatjuk, a motorhoz közelítve pedig az adott alkatrészről tudhatunk meg többet. Az ajtót kinyitva beszállhatunk az autóba, a belső tér és a kormány megvizsgálása mellett lehetőségünk van a motort beindítani; ha kedvünk tartja, akkor akár rögtön egy próbakört is mehetünk.
Az autók egyébiránt rendkívüli részletességgel vannak lemodellezve, tehát már csak külön a látvány miatt is érdemes lesz idelátogatni. A Top Gear tévéműsör kedvelői számára plusz pontot jelent, hogy a kocsik általános bemutatóját Jeremy Clarkson narratívájában is hallhatjuk. Az Autovista mód egyértelműen az az irány, amit a jövő autós játékainak követniük kell.
Teli a garázs
A járművek felhozatala szintén kiválóra sikeredett, hiszen olyan gyártók is képviselik magukat a repertoárban, amelyekről máshol még nem igazán hallhatunk (néhány példa: Devon, De Tomaso, Bertone). Mindegy, hogy régi vagy új, német vagy angol, aki a felhozatalt látva fanyalogni fog, annak egészen egyszerűen nem valók az autós játékok. A grafikai oldalt tekintve abszolút elégedettek lehetünk: a kocsik gyönyörűek, fotó módban elképesztően szép képeket lőhetünk. A hangokról szintén csak legekben beszélhetünk, mivel egyrészt sokkal erőteljesebbek lettek a motorok zúgásai, és az olyan környezeti dolgok, mint a csikorgó gumi szenvedése a tapadáshatáron szintén sokat dobnak a hangulaton. A képet tovább színesítik az olyan apróságok, mint a logót és mottót tartalmazó Forza-kártya, a minden részletre kiterjedő statisztika, valamint az egyáltalán nem elhanyagolható magyar felirat. Az összes újítás közül a legjobb az Autovista mód, amely egyértelműen olyat mutatott, amit minden autós cím megirigyelhet.