Furcsa helyzet állt elő: a UFC 3 tesztünk elején azt írtuk, hogy 2017 végén úgy tűnt, hogy a 2K WWE-sorozata maradt az egyetlen realisztikus verekedős játék a piacon. Azóta megjelent két pankrátor program, azonban a WWE 2K20 orbitális bukása után a kiadó bejelentette, hogy bizonytalan időre felfüggeszti a WWE-játékok készítését. Verekedős játékok nélkül azonban nem maradhatnak a játékosok, így az EA nyár elején bejelentette a UFC 4-et, mely az ígéretek szerint mindenben felülmúlja majd a korábbi epizódot.
Davis Gymbe járni élvezet
Aki tehát verekedni akar, az csak a UFC 4-et választhatja, de ez most kifejezetten jó dolog és ezzel már le is lőttük a teszt eredményét: a most megjelent rész jobb lett, mint a két és fél évvel ezelőtti UFC 3. Sokat fejlődött, vannak benne újdonságok, új mechanikák, lehetőségek, arról nem is beszélve, hogy MMA stílusban harcolni még mindig hihetetlenül szórakoztató: a brutalitás és a keménység ugyanúgy megvan ebben részben, mint az előzőben. A UFC 4 középpontjában is a kampánymód áll: a teljesen személyre szabható főhős egy benzinkút mellett felállított küzdőtéren harcol, amikor felfedezi őt Davis edző, aki egykoron maga is UFC-ben küzdött, egészen addig, mígnem egy durva sérülés véget vetett a karrierjének. Ő lesz az, aki társunk lesz a hosszú úton, ami az amatőrségtől egészen a UFC bajnoki övének megszerzéséig tart. És hogy milyen ez az út?
Kemény, véres, fájdalommal teli, de pokolian szórakoztató. A karriermód tulajdonképpen ugyanarra a sémára lett felhúzva, mint a UFC 3-ban (harc elfogadása, edzés, küzdelem), azonban a fejlesztők annyira átalakították a rendszert, hogy rá sem lehet ismerni. Az egyik leglényegesebb újdonság az Evolution System: az edzőteremben kihívások teljesítésével, majd azok oktogonban való bemutatásával un. evolution pontokat lehet szerezni, melyeket különböző tulajdonságok, perkek és egyéb dolgok fejlesztésére lehet elhasználni. Ezáltal növelhetjük az ütések erejét, sebességét, a talajjáték eredményességét, és több tucatnyi más dolgot. Minél többet vagyunk egy edzőteremben, annál jobb lesz az erőnlétünk, mely azt eredményez(het)i, hogy sokkal nagyobb eséllyel győzzük le az ellenfelünket. De ha sérülést kapunk, akkor ugyanezek az értékek csökkenek. A UFC 3-mal ellentétben azonban itt ki kell érdemelni, hogy bekerüljünk akár a WFA-ba, a UFC-be: Davis edző interaktív módon egyengeti utunkat, de nekünk is észnél kell lennünk, hogy a megfelelő döntéseket hozzuk meg.
Minden meccsre való felkészülés előtt lehetőség van promócióra, gyakorlásra más játékosokkal, edzésre, edzés közvetítésre, mellyel további rajongókat lehet szerezni. A UFC szinte tökéletesen szimulálja a valódi MMA harcok hangulatát: egy-egy győzelem után tweeteket kapunk, amelyekben vagy dícsérnek, vagy beszólnak, miközben a feladat az, hogy megfelelő kapcsolatot építsünk ki a riválisokkal. Kihívó vagy? Agresszív? A döntés a mienk, a tietek, a játékosoké. Persze, mivel UFC-játékról van szó, a harc a lényeg, és az is jobb lett: rengeteg új mozdulatot/fogást lehet felfedezni, ami pedig különösen elismerésre méltó, az az, hogy a submission rendszert teljesen átdolgozták a fejlesztők, sokkal intuitívabbá tették, hatalmas pacsi érte! Az izmok gyűrődnek, vér és az izzadtság hullik az oktogon padlójára, és már nemcsak arénákban, de más helyszíneken (hátsó udvarokon és föld alatti ringekben) is lehet küzdeni.
Igaz, vannak olyan mozdulatok, amiket nem sokszor fogunk alkalmazni, mert teljesen lehetetlen gombkominációkra húzták rá a fejlesztők (pl. L2, R1, O, Négyzet). A meccsek folyékonyak, de a lényegük most is, mint az előző részben, a staminával való megfelelő gazdálkodás: egy rúgás sokkal több energiát visz el egy kemény küzdelemben, mint egy öklözés, így nagyon kell figyelni a regenerációra. Kombók használatával gyorsan végezni lehet, azonban az ellenfelek is képesek meglepetést okozni: van olyan, aki szorításokat és submission heyzeteket próbál kiharcolni az első menet első felében. Ezt azonban csak akkor lehet megtudni, ha kinyitjuk az ellenfél aktáit… Harcok közben a kamera egyébként az oktogonra fókuszál, jóval kevesebbszer téved azon túlra, így a tálalás nagyon jó, azonban Joe Rogan nem tért vissza vissza a kommentátori szerepbe, a hírek szerint nem tetszett neki a feladat, hogy órákon át papírról olvassa fel a mondatokat. Az új páros, Jon Anik és Daniel ’DC’ Comier is jól ellátja a feladatát, viszonylag jól lereagálják a váratlan helyzeteket is.
Túl a csúcson!
Persze a karrier csak egy lehetőség. Vannak idő alapú napi kihívások, szabadon is lehet gyakorolni, vannak rangsorolt online küzdelmek, ahol brutál erős ellenfelekkel kerülhetünk szembe, meccsek folyton változó szabályok szerint, egyéni bajnokságok, folyton frissülő tutorial videók, és persze tét nélküli játék. Azonban a kampányban nemcsak bekerülni lehet a UFC-be, de ki is lehet esni onnan, ez pedig elegendő inspirációt ad az állandó gyakorlásra. A UFC 4-re nem lehet az arcade-es jelzőt ráaggatni, a szimulációs jelleg még mindig erősebb, azonban az egész sokkal jobban kezelhetővé vált. Most már nemcsak a hardcore fotelharcosok, de a kazuár játékosoknak is ajánlott cím lett az EA Sports új játéka, a fejlesztők azokon a pontokon végeztek fejlesztéseket, amelyek miatt két éve panaszkodtunk. Az EA Sports UFC 4 jelenleg a piacon lévő legjobb és egyetlen verekedős játék, éppen emiatt egyértelműen ajánlott.