Oké, a licencek elvesztése csupán elsőre hangzott ijesztőnek, a valóság teljesen mást mutat. 30 bajnokság, 100 stadion, 700 klubcsapat és több mint 19 000 valódi focista került be a játékba, nekem pedig az első 2-3 óra után tűnt csak fel, hogy egyébként sehol nincs kiírva az, hogy FIFA. Itt van a Bajnokok Ligája, valamint egyebek mellett megmaradt például a Premier League, a Serie A és a Bundesliga is. Kapunk női klubcsapatokat és természetesen nemzeti válogatottakat is. Talán most már mindenki tisztában van azzal, hogy miért váltak külön az EA és a FIFA útjai – a hivatalos álláspont szerint a FIFA túl sok pénzt követelt a licencekért. Egyesek szerint azonban ennél sokkal többről van szó, és konkrétan bele akartak még inkább szólni a fejlesztésbe, valamint direkt megkötötték a csapat kezét, hogy miféle újdonságokat rakhatnak az aktuális részbe és mi az, amit kukázni kell. Hogy ennek mennyi valóságalapja van, azt talán sosem tudjuk már meg, viszont most itt volt a lehetőség az EA számára, hogy szabadon, a saját (régóta dédelgetett) ötleteiket megvalósítva készíthessenek egy sportjátékot, amivel egy új időszámítás veheti kezdetét – de vajon összejött a bravúr?
Pont, mint a tévében!
Már az első indításnál feltűnhet, hogy a menü nagyon megváltozott – és nem az előnyére. Ez a PES-es kinézet elég szokatlan, örültem volna, ha megtartják a régit. Apróság, de én hiányoltam az éppen aktuális zeneszám kiírását, ugyanis azok közé tartozom, akik önmagukban is hallgatják az EA-játékok zenéit (főleg a Need for Speed-sorozatét!), szóval ezt tudtam volna értékelni. Alapvetően a többség eddig is csak a casual focis-élmény miatt fifázgatott és utána jött a FUT, majd a karriermód. Szóval ennek megfelelően az első utam nekem is a Kick Off felé vitt, hogy rápróbáljak egy teljesen random meccsre. Ugyebár az EA előzetesen leígérte a csillagokat is, hogy a továbbfejlesztett HyperMotion-technológia – ami itt már HyperMotionV néven fut – annyira epikus lesz, hogy nem győzzük majd keresgélni az állunkat a padlón. Nos, az biztos, hogy a mozgások, a passzok, a kapura lövések és még a szabadrúgások vagy a bedobások is sokkal realisztikusabbak lettek, mint a tavalyi epizódban. Rengeteg új animáció került be, hiszen több mint 180 meccs minden egyes másodpercét elemezték a fejlesztők és digitalizáltak jelentéktelennek tűnő mozdulatokat is, amik viszont a pályán nagyban hozzájárulnak az immerzív élményhez. Most már nem arról van szó, hogy csak a legnagyobb focisták emlékezetes megmozdulásait láthatjuk viszont a játékban, hanem minden egyes pályán lévő futballista sokkal valósághűbb, életszerűbb módon reagál a különféle szituációkra.
Ez az új SAPIEN-tehnológia érdeme, illetve természetesen a fejlesztett Frostbite motor is szépen muzsikál, ami főleg a fény-árnyék hatásoknál mutatkozik meg igazán, valamint a mezek gyűrődésében. Igen, konkrétan most már a játékosok mezei is önálló fizikával rendelkeznek, és az adott helyzetnek megfelelően lengedeznek. Jópofa, de nem hinném, hogy ez sokaknak fel fog tűnni. Ami viszont igen, az a játékvezető kameranézete, amibe például laposztásnál vált a játék. Ez tényleg ötletes, és ilyesmit korábban még nem láthattunk az EA-től. Fontos újdonság még a PlayStyles bevezetése, amit az Opta (statisztikákra és elemzésekre szakosodott sportanalitikai vállalat) közreműködésével alkottak meg, és tulajdonképpen a valódi futballisták spéci megmozdulásait implementálja a játékba, ezáltal pedig sokkal színesebbé és változatosabbá teszi a meccseket. Ezúttal két karriermódot kapunk: a Manager Career-ben menedzsernek állhatunk és ez az a pont, ahol az EA komolyabb változtatásokat is eszközölt, hiszen elkezdtek Football Manager irányba nyitni. Felvehetünk edzőket (ők a játékosaink alapértékeléseit boostolják), különféle statisztikákat (pre-match report) nyálazhatunk át minden fontos és kevésbé fontos meccs előtt, de talán ami a legfontosabb, hogy elkészíthetjük a saját taktikánkat. A legapróbb részletekig megtervezhetjük, akár a nulláról felépítve, akár nevesebb menedzserek bevált formációit lemásolva, de a lényeg az, hogy teljes mértékben személyre szabhatjuk a saját, általunk összerakott taktikát. Ez mindenképp előrelépés a korábbi részekhez képest.
Akkor én most felállok a kispadról
A másik oldalon meg ott van a Player Career, amiben kreálhatunk egy saját focistát vagy egy már meglévő felett vehetjük át az irányítást. Sajnos lassan tényleg csak egy álom marad, hogy az EA ezen mód mögé valami értékelhető sztoriszerűséget is pakol, mert megint ott vagyunk, hogy oké, beállíthatjuk még a megalkotott játékosunk fülének méretét is, de az összes fontosabb életeseményét csak egy kép + szöveg doboz formájában kapjuk meg. Még egy szimpla animációt sem kapott például az, hogy veszel egy drága motort, másik országba költözöl vagy adományozol egy állatmenhelynek. Néha az edző bejön egy átvezető formájában, intéz hozzád pár szót és ennyi. Egyedüli izgalmat az jelent, mikor meccs van és pályára léphetünk. Ekkor teljesítenünk kell, és szépen lépkedhetünk felfelé a ranglétrán. Ha minél látványosabb megmozdulásokat hajtunk végre, tiszta passzokat adunk, nem futunk lesre, gólt lövünk, ezek mind-mind pontokat érnek. Karakterünket fejleszthetjük, több skill-fán oldhatunk fel képességeket és a PlayStyles itt is fontos szerepet kapott. Ha nagyon jók vagyunk, ügyesen focizunk a tétmeccseken és az edzést sem hagyjuk ki, akkor idővel az Aranylabdára is esélyesek lehetünk. A Focus Camera helyzetekben szépen ráközelít a futballistánkra, ami meg tudja dobni az adrenalin-szintet, viszont továbbra is nagyon hiányzik egy értékelhető és szórakoztató egyjátékos karrier-mód, amivel ha a FIFA-nak van egy kis gógyija, akkor a piaci rést kihasználva megpróbálkozik a FIFA 25-ben.
A végére maradt az Ultimate Team, ami szintén kapott egy jókora frissítést. Sajnos új játékmódot nem kaptunk, de most már női focisták is bekerültek és akár vegyes csapatokat is összeállíthatunk. Lényeges pont az Evolutions, ami hasznos, mert különféle célok elérésével fejleszthetjük a játékosainkat. Megértem, hogy az UT miért lett ennyire felkapott és biztos vagyok benne, hogy a játok eladásai mellett ebben van a legnagyobb bevétele az EA-nek, de az EA Sports FC 24-ben mintha már egy kicsit túl agresszíven is tolnák a promózását (konkrétan feljebb helyezkedik el a menüben, mint a karrierek). Persze az egész ismét tele van mikrotranzakciókkal, szóval lehet szórni benne a valódi pénzt, de azzal érdemes tisztában lenni, hogy – és ezt az EA is pontosan tudja – ez a játékmód piszkosul addiktív lehet azok számára, akik élnek-halnak a futballért. Remek cikkek és komplett YouTube-csatornák vannak, amelyek azzal foglalkoznak, hogy miként lehet boldogulni ebben a játékmódban egy fillér befizetése nélkül, szóval érdemesebb előbb ezeket átnézni, mielőtt az ember kinyitná a pénztárcáját csak azért, hogy egy erősebb lapot zsákolhasson be. Vegyük még hozzá, hogy az EA Sports FC 24 árazása is elég merész, hiszen hiába kerül az alapváltozat 30 000 Ft-ba, az Ultimate Edition már 40 000 Ft-ba (!) fáj, igaz, EA-Play tagként lehetőség van egy 10 órás próbaverzióra.
Mindemellett a Pro Clubs érdemel még figyelmet, amiben szépen fejleszthetjük a labdarúgónkat, majd más, valódi játékosok ellen léphetünk pályára (egyetlen karaktert irányítva). Itt a csapatmunka a legfontosabb, hiszen össze kell játszani a győzelem érdekében. Kifejezetten jó, ha van egy összeszokott haveri társaságod, akikkel már korábban is fifázgattatok – velük például kreálhattok egy saját klubot is. A zenéket már említettem, a licencelt dallista ezúttal is impozáns, fülbemászó darabokkal van tele. A grafikai fejlődés azért nem olyan nagy léptékű, mint mondjuk a FIFA 23-ban volt, de még mindig poén, ahogy felszántod a gyepet a stoplis cipőddel és annak ottmarad a nyoma, vagy hogy a játékosok mezei is koszolódnak a becsúszások vagy esések után. Sajnos sikerült több megmosolyogtató vagy bosszantó bugba is belefutnom. Hihetetlen, de mindjárt a legelső meccsemen (Liverpool vs Chelsea) az első gól után a Liverpool eredményjelző táblája ráégett a pályára és ott villogott fél percig – piszok zavaró volt. Emellett eltünedező focisták is előfordultak, a mesterséges intelligencia pedig még mindig képes furcsa dolgokat művelni. Előfordult, hogy egy támadásnál akkora kapufát lőttem, hogy belezengett az egész stadion, a labda pedig épp a játékostársam elé gurult, de ő csak állt ott, mintha földbe gyökerezett volna a lába – lehet csak megszeppent a hirtelen lehetőségtől. Persze a FIFA eddig is akkor nyújtotta a legtöbbet, ha haverokkal vagy online toltuk, úgyhogy az EA Sports FC 24 is úgy az igazán élvezetes, ha nem a gép, hanem hús-vér emberek ellen vagy társaságában játszol vele.
Ez még csak a selejtező volt
Összességében inkább az a bravúr, hogy az EA képes volt megtartani a színvonalat és nem estek a Konami hibájába, akik a számos remek PES után kiadtak egy olyan förtelmet, mint az eFootball. Az EA Sports FC 24 hozza mindazt, ami már a tavalyi részben is működött, a hozzáadott adalékok pedig korrekt módon egészítik ki és javítják az élményt. Ettől függetlenül a drasztikus változások elmaradtak, a mikrotranzakciós-rendszer pedig még mindig pofátlanul mászik a képünkbe, ahogy az árazást is sokallom – pláne az Ultimate kiadásért. Ez persze csak az én véleményem, és úgyis rengetegen fogják megvenni a játékot, hiszen eddig is megtették évente. Nekik teljesen mindegy, hogy EA Sports FC vagy FIFA van a borítóra írva. Konkurencia hiányában ezt az évet simán behúzza az EA, ebben biztos vagyok. Ugyanakkor ha a FIFA távozásával, bármiféle beleszólás és kötöttségek nélkül ezt sikerült összerakni, akkor jövőre véget érhet a diadalmenet. Nemcsak azért, mert érdemi újdonságokat láthatóan már nem tudnak a játékba pakolni (most szabad kezet kaptak és a változás csak minimálisan van jelen), hanem azért is, mert a FIFA is piacra fogja dobni a saját focis játékát. Úgy gondolom, hogy az EA számára 2023 még csupán a vihar előtti csend éve. Jövőre viszont, mikor állítólag télre befut a FIFA 25 is, már egyáltalán nem lesz egyszerű labdába rúgniuk.
Nem is fogom megvenni (most még tuti nem ennyiért), ellabdázgatok én még a Fifa 23-mal.
Fradi ismét benne van, de mit sem ér ha nincs egy magyar bajnokság it mellé. Nem értem, hogy ha van osztrák, román, akkor miért nincs magyar, bár persze a szerb és a horvát is kimaradt.
Egy jó csapatszerkesztő kellene még! Mint régen, amikor webes felületen lehetett készíteni a csapatokat, vagy amikor a Fifa Creation Master programmal szerkeszthető volt az adatbázis.