Pearl Harbor újra!
Kyūshū J7W1 Shinden
A játékban a Zero vadászgépet nagyon hamar le lehet cserélni (upgrade) erre a toló-légcsavaros csodára. A típus igazi különlegesség a 2. világháborús gépek között, és ez nemcsak a hátul elhelyezett hatágú légcsavar miatt igaz, de a "kacsa" elrendezésű szárnyak (a mai modern, újgenerációs vadászgépeken, pl. a Gripennél ugyanezt a kialakítást alkalmazzák a segédszárnyaknál) is forradalminak számítottak abban az időben. A rövid távú elfogónak kifejlesztett (a B-29 Stratofortress ellenfelének szánták), kiválóan manőverezhető gép a harcok menetébe beleavatkozni már nem tudott, ugyanis 1945. augusztus 3-án repült először, és pár nap múlva (Hiroshima, Nagaszaki) véget is ért a háború. Csak érdekességképp említem meg, hogy a típusnak nem ez az első videojáték-debütálása, ugyanis a Blazing Angels 2: Secret Missions of WWII-ben már meglovagolhattuk.
More action, more fun!
Kezdjük talán a levegőben. A repülőgépek 3D modellezésért felelős Seres Lehel méltatható azért, hogy a masinák ennyire jól működnek és illeszkednek bele egyetlen irányítási sablonba, vagy ami látvány szempontjából még fontosabb, hogy ennyire pazarul ”törnek”. Mindennapos eset, hogy lángoló torpedóvetők repülnek méterekkel a tengerszint felett, majd belebucskáznak a vízbe, szintén fenséges a szétlőtt szárnyú vadászok pörögve aláhulló magánszáma, főleg hogy gyakran rá is zuhannak a hadihajókra. A készítők egyébként a Hornet repülőgép-hordozónál (San Francisco) 1500 képet készítettek, számos repülőgép eredeti tervrajzának (blueprint) fénymásolatát szerezték meg, és így lett kvázi tökéletes az élmény, amit akkor látsz, amikor ezek a gépek belerepülnek a légelhárító ágyuk tüzébe. Ami a repülési modellt illeti, nos az valahová az arcade és a szimulátor műfaj közé tehető, mindenképpen több egy kicsit az akciónál, hisz az alapértelmezett külső nézet mellé behozható a pilótafülke is, és átesést is tud szimulálni a műszer, de a realisztikustól azért igen messze van. A gyorsító funkció (plusz lóerő a motorba), a gépágyukhoz biztosított végtelen lőszer, és az újratermelődő bombák-torpedók-rakéták (a muníciót kijelző kis bogyónál mutatják, mennyi idő múltán kapunk belőlük újabbat) mind-mind a még több akciót, még gyorsabb pusztítást szorgalmazzák. Ezt mindenképp visszaesésnek érzem, mert az előző részben még megvolt a hordozókra visszarendeződés és újratöltés romantikája, mellesleg reálisabb is, ha egy torpedókötelék újrafelfegyverzése nem magától materializálódó lövedékek képében jelentkezik. A gépek egyébként könnyen vezethetők, és az egyes típusok a karakterisztikájukat is megőrizték, bár az a helyzet állt elő, hogy repülőgépet gamepad-del élvezet irányítani, míg a hajók és a taktikai térkép az egér + billentyűzet kombinációt szeretik, tehát érdemes eszerint hangszerelnünk a gépünket bevetés előtt. Még egy apró megfigyelésemet osztanám meg, nevezetesen hogy a célzás a légiharcban kisebbfajta csúszást, pontatlanságot produkált, nem minden esetben a megfelelő előretartás hozott pontos találatot…
Tengerre magyar!
A vízen minden a szokásos, külső harmadik személyű nézet, látványosságnak beillő hajók, sertepertélő személyzet, a hordozókról felszálló gépek - tehát vizuális kényeztetés felsőfokon. Az irányítás egyszerű, mint a pofon, még mindig a kurzort követik a hajóágyúk, a légvédelmi ütegeik vidáman ontják az ólmot, amit a megfelelő fegyverzetre átkapcsolva megtehetünk magunk is, sőt a rombolókkal, kisebb naszádokkal torpedózhatunk is. Látványban főképp a sérülésmodellen csiszolgattak, illetve a javításpanel a mostanság divatos kör formát vette fel, ahol a megfelelő billentyű nyomva tartása esetén az egérrel billenthető át a prioritás a négy fő javítási művelet (lék betömése, tűzoltás, fegyverzet javítása, műszaki meghibásodás kezelése) egyikére. A hajókon megjelentek a kívülről is jól látható alrendszerek, becélozhatóvá vált a lőszerraktár, a hajtómű (mozgásképtelen hajó), és az üzemanyagtartály (tűz a hajón). Frissnek mondható a Naval supply feliratú opció, amely légi támogatást, veterán legénységét, és számos bekapcsolható power-up-féle jóságot – erősebb lőszert, keményebb páncélt, jobb manőverező képességet – biztosít.
Taktikázzunk, avagy bemutatom ”A” térképet!
Kamikaze
A kamikaze szó eredetileg azt a tájfunt ("isteni szél") jelölte, amely 1281-ben a Japán ellen felvonuló mongol inváziós hajóhadat megsemmisítette. 1944-ben a Felkelő nap országa már jelentős hátrányba került, hordozóit elveszítette, és a végső kétségbeesés szülte megoldástól - bombákkal megrakott repülőgépek - fokozatosan jutottak el az ember vezette bombákig, torpedókig, amelyek aztán együttesen a kamikaze szó ma ismert jelentését megteremtették. A játék a történelemkönyvekből merít, amikor felvonultatja a japán légierő gerincét adó égi masinák különböző típusainak kamikaze-változatait, vagy például a Kaiten – humán torpedót, a Sea Quake – robbanóanyaggal tömött motorcsónakot, illetve az MXY-7 Ohka (Cseresznyevirág, amerikai részről Baka, azaz bolond) sugárhajtóműves szárnyas bombát (ebben is egy ember kuksolt).
Többjátékos lehetőségek
Méretes multiplayer rész is beépítésre került, amely az öt játékmódot akár skirmish módban, tehát szimplán gép ellen lejátszható vonulaton is képes kiadagolni. A Duel névre hallgató kvázi Team Deathmatch-ként felfogható játékmód egyszerűsége folytán szerethető – egyazon osztály (pl. csatahajó) egy-egy képviselőjével kell győzelemre vinni a partit. A Competitive a „mindenki a gép ellen” nevet kaphatná, betámadó AI, közösen védekező játékosok a lényege. A Siege, mint sejthető, egy szárazföldi védekező és egy flottával érkező ostromló sereg küzdelme. A kísérőfeladatok szimulálására ott az Escort. A Capture the Island pedig, ha már ezzel a büszke címmel rendelkezik, mi egyéb lehetne, mint a multi inváziókra kihegyezett gyöngyszeme. Van egy szigeted, az ellenfeleknek is van, és a kezdeti pontértékből építhetsz haderőt, amely pontértéket további szigetek elfoglalásával tornászhatod magasabbra.
Ha kevés a kákán csomó…
A Pacific persze nem hibátlan, de csak olyan közhelyes hiányosságokat találtam, hogy a hajóknál a formációk és a hirtelen fordulás nem igazán barátok, illetve két egymást keresztező flottilla is kizökkentheti az AI-t. A bekapcsolható power-upok, és a gyorsabb újratöltés elgondolkodtatott, de látva, hogy milyen elvek mentén készülnek az új szimulátor-közelinek titulált alkotások, kénytelen vagyok elfogadni, hogy ez a trend, széllel szembe meg… Végül leszögezném, hogy ebben a hibrid-műfajban a Battlestations magányos harcos, tulajdonképpen az Eidos Hungary saját magának állítja egyre magasabbra a lécet, amit becsületére legyen mondva, most is átugrott.