Oddworld The Oddboxx
1994-ben két, a komputeranimációban és a speciális effektek készítésében igencsak jártas szakember, Sherry McKenna és Lorne Lanning játékcéget alapított azzal a céllal, hogy létrehozzanak egy komplett univerzumot, és ebben öt játékot. Ezt az univerzumot Oddworld („fura világ”) névre keresztelték, önmagukat pedig ennek lakóiként aposztrofálták: Oddworld Inhabitants.
kapcsolódó játékok
Az első háromdés Oddworld játék tovább öregbíti a sorozat hírnevét. Csak az a kamerakezelés az ne lenne. Tudom hogy nem szokás egy kriikát negatívumokkal kezdeni de ezen kívül szinte nincs is más úgy istenigazából. Szóval mikor elindul a játék TPS nézetben látjuk Abe-et és Munch-ot is a játék cimszereplőjét. Róla majd később. Ha nem lenne a manuális kamerakezelés akkor játszhatatlan lenne ez játék. A legtöbbször indokolatlanul fordul el a kamera, időnként oldalnézetre vált, vagy nem képes a karakter mögé fókuszálni és sokszor nem látjuk mi van előttünk. és belerongyolunk egy aknába, ellenségbe, vagy szakadékba. 2001-es a játék s amior kijött a konkurens cégek játékainál általában nem volt gond a kamerakezeléssel, Pl. Remedy-től a Max Payne pár éve játszottam vele és nem találtam játszhatóságbeli hibát. A közelmúltban pedig a Rockstar Games-től a Grand Theft Auto 3 amiben szintén nem észleltem ilyen jellegű problémát. Úgy nagyjából ez a játék legnagyobb hibája a többi jobbára a játékos képességeihez kapcsolható. Mert azért nem mindig egyértelmű hogy mit is kell éppen csinálni. Lényeg a lényeg (azoknak akik nem ismerik) Abe egy távoli galaxisban él a Mudokon faj megmentője a kiválasztott bla, bla, bla. Megszólítja őt egy furán kinéző felsőbbrendű entitás és azt mondja neki hogy a Glukkon-ok már megint nem bírnak magukkal és most nemcsak a Mudokonokat hanem a Fuzzless-eket is elfogják akik ilyen kicsi kéz láb nélküli bolyhos kis aranyosnak tűnő lények és valamiféle vezetőként tekintenek Munch-ra. Egy bejátszásban látjuk hogy a Gabbit nevű fajt (akinek a tagja a címszereplő is) már korábban befogták hálóval és úgy tűnik hogy csak Munch maradt meg. Így őket kettőjüket fogjuk felváltva vagy párhuzamosan irányítani. Abe-el a Mudokonokat, Munch-al pedig a Fuzzless-eket kell kimenteni aki a teljes gárdát ki akarja menteni annak itt nem kell annyira fel kötnie a gatyáját mint az első két részben mert a pályák többnyire lineárisak és csak nagyon ritkán találunk rejtett foglyokat. Abe-ről: ő szerintem elég ismert de ha mégse akkor ő egy kb embermagasságú kékeszöld színű 3 újjú humanoid. népének különllegessége hogy képes egy ún. zsolozsmával egyfajta lélekvándorlásra de rajta kívül ebben a részben csak népe őslakói képesek erre de senki nem olyan kifinomultan mint ő ezért ő a kiválasztott. Ez úgy működik a gyakorlatban hogy már rögtön a játék elején a földön ilyen zöld színű gumókat kell gyűjtögetni ezáltal lehet a zsolozsmát használni. (A korábbi részekben nem volt mennyiségbeli korlátozás) itt főleg ajtókat, kapukat, kell adott számú gumó segitségével kinyitni, vagy egyéb gépeket működtetni. Más lényeket is meg lehet szállni mint pl. Sligeket örök ellenségeinket akik ilyen sárgás szinű ormányos kiborg szerű trutymákok 4 féle van belőlük egy szimpla aki botot szorongatva áll egy helyben és 5 másodpercenként ugyanazt a semmit mondó dumált löki vagy éppen hortyog a földön fekve ilyenkor el lehet sunnyogni mellette hehe. Egy másik már gépfegyverrel egy páncélozott kissé komolyabb tűzerővel, s végül egy jókora tag*****akadt négylábú dög nagyon szigorú tűzerővel. Őt megszállva jó nagy pusztításokat véghezhetünk. Ha éppen van a közelükben egy lebegő őrrobot akkor máshogy kell őket elintéznünk mert ha alatta kezdünk el zsolozsmázni akkor megvág minket egy jónagy áramütéssel. Vagy ha megidéztük a matériánkat (minél nagyobbat idéztünk annál tovább tart) 10-ért lehívott a legideálisabb, Akkor azt is képes az őrrobot kiiktatni. Egy nagyon jópofa újítás is bekerül a játékba mostmár a Hello, Follow me, Work parancsokon kívül harcra is buzdíthatjuk a társainkat akik ezután jól szétcsapják az ellenség száját. Ha ez nem lenne elég a barlangrajzos oltároknál a zsolozsmával még fejleszthetjük is a társainkat, akik előbb egy-egy nagy bunkóval csapkodnak, később tovább lehet fejleszteni hogy lézerpuskával osztogathassák a jó népet. Érdemes a pályák minden szegletét bejárni, mert imitt-amott azért el van dugva egy két mudokon és minél többen vannak annál könnyebb szét alázni azokat a fránya Sligeket. Szintén jó húzás volt hogy néhány pályát legalább kétféleképpen is meg lehet oldani pl. én oda értem egy csapat Slighez egy-két gépfegyveres volt csak köztük (legalább tizen voltak kissé arrébb egymástól) megszálltam az egyik gépfegyveres a másikat kiiktattam és utána már relative egész könnyen lehet szitává lőni a többieket mivel miközben sorozod folyton hanyatvágódnak arra kell csak vigyázni hogy kettőnél többen ne nagyon fussanak feléd mert akkor elkenik a szádat. A másik mód meg a pálya befejezésére az volt kiktattam a két gépfegyverest a többieket meg szétcsapták a társaim. Visszatérve a megszállásra ebben a világban van két ősi vad. Az egyik a Scrab-ek Bikához hasonló nágylábú struccfejú lények, s az Alien arctámadóihoz hasonló farkasszerű lények a Paramite-ok. őket is meg lehet szállni de ebben a részben nincs nagy jelentősége mert legfeljebb csak elzárt helyekre kell beirányítani őket és kész passz többnyire menekülni fogunk előlük mközben hordában üldöznek minket. Meg néha-néha megszállhatjuk a retkes Glukkonokat akik olyanok mint a maffiózok folyton szivaroznak kezük nincs (bár nem igazán értem hogy tudnak így dohányozni de mindegy) csak nagyon pici lábuk és az egész testüket egy egyrészes ruha fedi őket megszállva és millióikat egy autómatába szórva nyithatunk meg továbbjutáshoz nélkülözhetetlen kapukat. Ezzel tönkre téve őket megérdemlik mert mindegyik egy tapírarcú fütyimütyi. Apropó automaták a játék során mi is találkozunk ilyenekkel. Miután benyakaltunk egy ilyenből különböző rövidtávú képességeket kapunk például nagyon gyorsan sprintelünk, jó magasra felugrunk, láthatatlanságot kapunk stb. Most viszont térjünk rá Munch-ra aki egy laboratóriumban tér magához. Kiderül hogy címszereplőnket kísérleti patkánynak használták fel mindenféle gyanús külsejú fejhallgatós ratyitallérok. Ennek eredményeképpen képesek vagyunk különböző elektronikus gépek, robotok irányítására plusz egy korábban említett automata segítségével rövidtávú sokkolóként tudunk funkcionálni és ezzel is növelve az ellenfél halálozási statisztikáit. csakhamar rábukkanunk a Fuzzless-ekre akiket nekünk kell kiszabadítanunk a fogságból. Ahogy Abe a többi mudokont így mis is rá tudjuk uszítani a kis lényeket akik jókora fogsorral rendelkeznek az ellenségekre bár a mieinket ezúttal nem tudjuk fejleszteni, te marha nagy amikor rájuk ugrálnak és össze-vissza harapdálják őket közbe meg: Au Au. A Fuzzlessek kiszabadítása is hozzáadódik a 100%-os végigjátszáshoz nekem sikerült azonban az utolsó előtti pályán elveszítettem egy Fuzzlesst de a gép így is maximális értékelést adott. Munch legnagyobb érdekessége hogy csak egy lába van azon meg úszóhártya és amilyen esetlenül ugrabugrál a szárazföldön a vízben úgy siklik mint egy Jet-ski. ehhez is adódik egy automatás képesség mivel a vízből nagy elánnal tud kiugrani ezt megdobja úgy hogy legalább 20 méter magasra fel tud ugrani. Az ő ellenfelei közül is vannak legalább 3 különböző a már korábban említett fejhallgatós szardarabok akik ha meglátnak elkezdenek csicskalángosokat osztogatni. később pisztolyhoz is jutnak de ez ugyanaz egy búvárruha szerűbe bújt egyszermű iszonyatok akik megbotoznak és azok egy másik típusa hentesbárddal na azokkal vigyázni kell mert pikk-pakk felszecskáznak. Ja majdnem elfelejtettem mivel Munch a földön esetlen így a legtöb pályán lehet találni karral lehozható kerekesszéket amibe pattanva éktelen és marha vicces nyikorgás közepette lehet csapatni és még kisebb szaltókat is lehet vele veretni. így még akár Abe-nél is gyorsabban tudunk tépni. Nagyon jópofa hogy mikor egy gépfegyveres robotot irányítunk azzal legalább akkora pusztítást végezhetünk mint a fent említett Nagydarab Sliggel. kivéve hogy az előbbi lövéseitől az ellenfelek nem halnak meg csak elájulnak átmenetileg. Apropó Abe nem tud úszni úgyhogy ha véletlenül beleesünk még kb 3 szor ki tud ugrani utána rekt. Erre figyelni kell. Nagyvonalakban leírtam a legtöbb érdekességet, a többivel nem akarok minden spoilert lelőni. A grafika 2001-es játékhoz képesr rendben van színes-szagos tetszetős nem kell fenn akadni rajta nem a ruha teszi....A kamera kezeléssel nehéz megbarátkozni de szerencsére bárhol tudunk menteni, Ezért bátran ki mondhatom hogy erre a játékra megéri pénzt áldozni. steam-en néhány euróért meg lehet kapni vagy akár egy Oddbox nevű csomagban 3 másik nem akármilyen játékkal 12 euróért. szinte ingyen van. Én a magam részéről 10/8-ad adok rá.