A játékok átültetése a virtuális valóságba nem a modern kor heppje. Már jóval korábban is megpróbáltak a stúdiók ezzel az eszközzel dolgozni, de ezek a projektek mindig elhaltak. Ugyanúgy kikoptak, mint a filmek világában a 3D láz. Valahogy ezt a két témát újra és újra felfedezi a világ, hogy aztán megint elhaljon az egész. Mostanában viszont azt látni, hogy a korábbiakhoz képest sokkal jobban próbálkoznak a VR meghonosításával.
A jelenlegi őrületet Palmer Luckey indította el, aki 2012-ben Kickstarteren indított egy kampányt, hogy létrehozhasson egy VR-headsetet, pontosabban szólva annak publikus devkitjét. Azért döntött a közösségi finanszírozás mellett, mert hiába kilincselt több cégnél is az ötletével, mindenhonnan elzavarták. A Kickstarteren viszont sikeres lett a kampány, irdatlan mennyiségű lóvét kalapoztak össze és megkezdődött az Oculus Rift fejlesztése. A többi pedig már jött magától. A Facebook is beszállt a projektbe, a nagy cégek pedig látva, hogy mekkora igény van a VR-ra, szintén elkezdték saját fejlesztéseiket. Ma már ott tartunk, hogy van a Rift, a HTC Vive, a Gear VR, Cardboard VR (mondjuk ez a rossz vicc kategória szerintem) és Playstation VR. Talán ezek a legfontosabbak. Szóval van egy csomó eszközünk, amikkel járhatjuk a mátrixot. Na de mi van a szoftverekkel? És itt jönnek a gondok.
Amikor a Riftből még csak a DK (development kit) verzió létezett, már jöttek hozzá mindenféle programok, amikkel demózták a VR-élményt. Jópofa kis stuffok voltak ezek, de a nagyrészük rendkívül primitív és kidolgozatlan lett, viszont amire készültek, azt maradéktalanul teljesítették. Elhitették az emberekkel, hogy a VR egy járható koncepció, hogy működik. Jöttek a cégek és a saját VR-készülékeik, a szoftveres támogatás viszont baromira nem haladt sehová. Nagyrészt ugyanolyan faék egyszerűségű programok jelennek meg most is, mint a kezdet kezdetén, ami állati fura. Ezek szerint tényleg nincsen több kraft ezekben a játékokban? Vagy a fejlesztők nem tudnak mit kezdeni ezzel a koncepcióval? Netalán csak altatnak minket és direkt rejtegetik az igazán formabontó alkotásokat? Reméljük, hogy az utóbbi az igaz.
2013 óta minden évre rámondták már, hogy ez a VR éve lesz. Én viszont ezt nagyon nem így látom és szerintem sokan egyet értenek velem. Még mindig nincsenek komoly, valódi, falrengető VR-élményt nyújtó programok. Még mindig csak a pár perces demók jutnak az embereknek, amik persze abban a pillanatban el is varázsolják őket, de hosszútávon valószínűleg nem tudná fenntartani az érdeklődést. Mondjuk ki: a VR-programok jelenlegi formájukban nem többek bazári mutatványnál. Egy csomó fontos dolog a mai napig nincs megoldva ezekben a valamikben. Mert játéknak elég nagy túlzás nevezni őket. A sok megoldatlan elem közül az egyik remek példa a normális irányítás.
Sok esetben nem lehet mozogni, csak kijelölünk egy pontot, ahová aztán a karakterünk teleportál. De ha lehet mozogni, akkor meg mást nem nagyon lehet csinálni. Kvázi kapunk egy séta szimulátort és nézelődhetünk körbe-körbe. vaaóóóó, hát ez forradalmi! De tegyük fel, játszunk egy FPS-sel. Oké, nézelődünk, aztán hopp, jön az ellenség, mi ráfordulunk, de most már nem csak a fejünket, hanem az egeret is rángatni kell, hiszen két külön beviteli eszközre van szétosztva a fej és a kar. Ez pedig nagyon fura. Gyakorlatilag harminc éves, jól működő és berögzült reflexeket kellene újratanulni, ami szinte lehetetlennek tűnik egyelőre. De ha a fegyver is a headsetre van kalibrálva, tehát a fejünket csóválva mozog a kezünk, az meg egyáltalán nem működik. Egyszerűen kényelmetlen így játszani. El nem tudom képzelni, hogy valaki 30-40 perc szívás után nem dobja le azt a bigyót a fejéről és játszik a hagyományos módon tovább. Ezzel a problémával valahogy még nem boldogulnak a fejlesztők. Eddig talán a PS4-es Fairpont játék az, ahol ezt valamelyest megtudták oldani. Látszik rajta némi kezdetlegesség, de ebből még lehet valami. Látszik, hogy ez tényleg egy játéknak készül és, hogy ezzel tényleg akarnak is valamit mutatni a pár perces porhintésen túl is.
A másik nagy probléma pedig a műfaji behatároltság. A VR-élmény leginkább a belső nézetes játékokra van kalibrálva. Ezekkel lehet igazán látványos dolgokat mutatni. Csakhogy a játékvilág nem korlátozódik le az FPS zsánerre. Van még egy rahedli más műfaj, amiket persze szintén bele lehet helyezni a virtuális valóságba, ez tiszta sor, de tegyük fel a kérdést, mégis minek? Mit ad egy TPS vagy egy RTS nyújtotta élményhez az, hogy körbe tudunk nézelődni? Mert szerintem semmit, inkább éppen ellenkezőleg: kidob az élményből.
Abban azért biztosak lehetünk, hogy a mostani VR-tendencia nem fog csak úgy eltűnni. Ahhoz már túlságosan sok energiát és pénzt öltek bele a cégek. És, bár maga a cikk meglehetősen pesszimista a jelent illetően, én magam azért mégis pozitívan tekintek a jövő felé. Felejtsük el ezeket a maszlagokat, hogy: "xy év a VR éve lesz". Nem, ez az egész még mindig gyerekcipőben jár, és még évekre vagyunk attól, hogy valóban kiforrjon. De amilyen elánnal tepernek a fejlesztők és látva, mennyire akarják a felhasználók is ezt az újdonságot, az arra enged következtetni, hogy ebből tényleg ki fog nőni valami használható. Egy valódi dolog, ami túlmutat a cirkuszi mutatványokon. Ha a jelen nem is, de a valamikori jövő remélhetőleg tényleg a virtuális valóságé lesz. Érdeklődve várjuk a pillanatot, amikor ez eljön.
Aprópó! Innováció egy lóf@szt. ezt a történetet 20 évenként újra előveszi valaki... vfx1 hahó, valaki ? ! Ugyan már, fingja nincs se az okulusznak, vájvnak de főleg nem a szúninak az innovációról. csak másolnak szorgalmasan, kuka módra... :)
Szemüveg formában, játékra szerintem kivitelezhetetlen a VR. Én is egy játék szobát tudnék elképzelni, ahol magunk tudnánk mozogni, lőni stb. meg hasonlók.
Egy FHD-nál nagyobb felbontású kijelzős telót tudsz használni vele, ha akarsz, így már is nagyobb felbontáson tudsz garázdálkodni, mint a nagy Oculus pl. Márpedig a tesztek alapján szinte mindenhol negatívum volt a kis felbontás szemenként, mivel a távoli objektumokat nem tudtad kivenni egyszerűen. Ezt meg tudom erősíteni, közel látványos, de ha távolba szeretnél nézni, akkor már baj van és ez pl. gy autós szimulátornál szükséges dolog.
A másik dolog, ami a droidos vonal mellett szól, az a vezeték nélküliség. Nem vagy helyhez kötve vele. Szabadon mozoghatsz, sehol egy kábel, ami akár a körbefordulásnál akadályozhatna. Támogatja a vezeték nélküli kontrollereket a VR játékok mindegyike (már amelyikben mozugnunk is kell, a fej mozgatáson kívül).
Harmadik érv pedig az ár. Sokkal olcsóbban kijössz, ha csak ki szeretnéd próbálni a VR-t. Nem vagy kötelezve rá, hogy megvedd az 500 dodós VR szemcsit, mellé meg a kétszer ennyibe kerülő PC-t.
Oké, bőven vannak hátrányai is a telós VR dolognak (gyengébb grafika, nem tudsz korlátlan ideig játszani, mert az akksi előbb utóbb lemerül, csak olyan telefonon szuperál igazán, ahol megvan a minimum FHD kijelző és a gyro szenzor...), de ezek egyik sem olyanok, ami miatt le kellene "szarni" az egészet.
Arra viszont nagyon kíváncsi vagyok, milyen gyorsan veri tönkre a szemet az 5 centire lévő kijelző. Erről valamiért elfelejtkezik mindenki a tesztekben/előzetesekben.
Személy szerint kíváncsi vagyok a jövőre, a múltban ragadni nem egy jó dolog.
Persze ez jelenleg még erősen kísérleti de ki tudja mennyi idő kell hogy létrejöjjön egy nerve gear :D
A VR is ugyanott fog megbukni, ahol a 3D megbukott. Első a felár, a második pedig az idegesítő eszköz, amivel működik a dolog. A moziban is ha tehetem, inkább normál formátumban nézem a filmeket, mert azokra olcsóbb a jegy, és nem kell hozzájuk szemüveg.
Viszont önmagában csak ezért még nem érné meg venni egyet (habár.... na jó nem.). Nagyon korán jött a VR, eleve még a gépek sem bírják (szerintem a minimum 4k 60fps, de pl az Oculus szerint 90fps kell...) a játékokat meg nem igazán írják meg VR-ra mert túl sok munkával jár, hogy rendesen megcsinálják.
A VR már szerintem most megbukott mivel egyszerre készítenek el 4 (ha nem több) fajta fejest, ráadásul mindegyiket más szoftverek meg játékok támogatják. Sőt, a drága Oculus feje még ki is jelentette, hogy a VR exkluzivitás jót tesz a VR-nak... Sajnos én pont fordítva látom. Ha nem változtatnak ezen a taktikán és találnak ki valami egységes platformot akkor halva születik ez a téma...
Akármilyen modern, kímélő kijelzőt tesznek bele, rövid időn belül teljesen tönkreteszi a szemet, ha rendszeresen órákig 3-4 cm-re lévő képernyőket bámulunk!
Én csak valamiféle projektoros-kivetítős-akár hologrammos virtuális valóságot tudok elképzelni működőképesnek. De azt is minek??? ;) Én a monitort nézve is teljesen bele tudom élni magam a játékokba!