Felteszem, ahogy a tős-gyökeres PC játékosok egy része, úgy én is minden nap ötször Lord GabeN hozzávetőleges irányába fordulok és elmormolok egy imát a Steam létrejöttéért. A legnépszerűbb játékos platform minden évben újabb és újabb rekordokat döntöget látogatottságban, bevételben és a megjelenő játékok mennyiségében. De ez nem jelenti azt, hogy minden nagyon szép és minden nagyon jó, bizony szükség lesz a változásra, méghozzá hamarosan.
Elborít mindent a szemét
Elsőként talán a rengeteg (de tényleg irgalmatlan sok) megjelenő játék az amivel villámgyorsan kezdeni kéne valamit. Papíron persze nagyon jól mutat, hogy több játék jelent meg idén Steamen, mint annak első tizenvalahány évében, de mind tudjuk, hogy ez minek “köszönhető”. Bizony, a Steam Direct bevezetésével elárasztotta a játékosok szentélyét a szemét. Eleinte még elhittem (vagy talán csak el akartam hinni) azt, amit a Valve állított, hogy jó lesz ez, mert majd megszűri a trollkodó vagy újrahasznosított assetekből építkező tartalmakat.
Ezzel szemben a valóság az, hogy gyakorlatilag nullára redukálták a belépési küszöböt, mert bár legyen bármilyen körülményes is a Steam Greenlight, akkor is legalább egy bizonyos szintet meg kellett ugrania egy játéknak a megjelenéshez. Most ez nincs, és látszik is az eredménye: az eleinte a független játékfejlesztők Mekkájának számító platformból egy zavaros és túltelített piacot csináltak. Ebben a posványosban nem csak a felhasználó nem tud horgászni, de a Steam algoritmusai is megzavarodnak a folyamatosan érkező, még besorolatlan címektől.
Na persze jár a Valve-nak a taps, mert abból a szempontból zseniális a megoldás, hogy lényegében feltalálták az önmagát újratermelő pénzmalmot. Először darabonként száz dolcsi ( az idén megjelent játékmennyiséggel számolva az már kapásból 600 ezer dollár “ingyen”), erre jön rá az a haszon amit a játék termel (ha egyáltalán) és már csak hab a tortán a sok kicsi sokra megy alapon a kártyákból befolyó összeg. Persze értem, hogy nekik mindegy amíg dől a lé, de a sor másik végén mi is megfulladunk, és a valamire való indie fejlesztők is ellehetetlenednek. A megoldás egyszerű: kukázni kell a Directet és/vagy élő emberekkel minőségellenőriztetni. Csak addig ne kelljen fél lábon állnom.
#Vásártvissza
Emlékszem még, amikor a Steam szezonális vásárain közösségi versenyek és komoly nyeremények is voltak – néhány szerencsés egy egész sor játékkal gazdagodhatott (ha eleget költött esélyei növelésére). A vásáron belüli, gyakran nagyobb leárazásos napi alkuk pedig rendszeresen visszacsaltak, hátha találok egy jobb akciót. Értem én, hogy a mostani “rendszer” valamiért több zsetont hoz, pláne, hogy év közben valójában nagyobb leárazásokat kapunk mint a vásárokon és ez utóbbiak értelemszerűen több embert vonzanak. De visszasírom azokat az időket, amikor nem csak az év játékára kellett szavazni és volt egy rendes kerete a szezonoknak.
Most ehelyett mi van? Maximum csak az érdektelen kártyafarmolás megy a felfedezési lista végigpörgetésével, ami ugye tele van szeméttel... Na meg első nap lehal az áruház egy pár órára, mert mindenki (vagy legalábbis a többség) bevásárol (próbál), kattintgat és nyomkod, tudva, hogy jobb alkut úgysem kínálnak a hátralevő időben. Közben persze meg megy a csodálkozás és az anyázás, hogy “mán megint lehalt a sztím, nem igaz, hogy nem bírják megódani, há' tele vannak lóvéval”. Hát gyerekek, ez a közösségi DDoS. A szerverek apránként elbírják a mennyiséget, de egyszerre rájuk zúdítva nem. A technikának is vannak határai.
Aztán ott vannak a különféle Bundle-oldalak, melyek olykor olykor egy-egy kihagyhatatlan ajánlattal elcsábítják a vásárlókat a jól megszokott fekete-szürke felülettől. Persze népszerűségben nem érnek föl még a Valve áruházához, de ha a Steamen valami hasonló rendszert nem vezetnek be, akkor a játékosbázis ugyan megmarad, de a vásárlókat lassacskán el fogja szipkázni a konkurencia. Igaz, hogy akadnak olyan leárazott címek, melyek mindig az élvonalba, vagy első helyre rakják a szezonális vásárok során a Steamet, de a tendenciákat elnézve ez nem biztos, hogy mindig így lesz.
Túlzsúfolódó felület
Ahogy egyre több funkciót, fület, opciót, gombot és bizgentyűt pakolnak az ablakba, úgy lesz egyre kuszábbb és átláthatatlanabb. Személy szerint nem esek zavarba a terjengős menürendszerek láttán, de még így is volt olyan menüpont (személyes preferenciák beállítása) ami után kutatnom kellett, mire rájöttem, hogy a nicknevemre kattintva érhetem el. Megkockáztatom, hogy a nagy többség azonban nem törődik ilyesmivel és a legtöbb dolog kihasználatlanul marad. Magyarán fölöslegesen foglalja a helyet és zsúfolja a felületet, ezzel csak tovább fokozva az egész problémát.
Persze ez csak apróság, de belátható, hogy lassan ráfér egy ráncfelvarrás az egész felületre. Vagy profilunkhoz hasonlan akár részben testreszabhatóvá is tehetnék.
Értékelhetetlen értékelés
A felhasználói értékelések rendszerezése körül már történtek változtatások, személy szerint nem vagyok meggyőződve róla, hogy ér is valamit. A közösségi trollkodó „review bombing” az átlagfelhasználó számára érdektelen, úgyis csak az összértékelést nézi, esetleg elolvas egy-két irományt (melyek java része kritikaként kritikán aluli). Mindenki tegye szívére a kezét: mindenféle jöttment véleményére adsz, teszem azt ruhavásárlás előtt? Ugye, hogy nem.
Egy remek példa a rendszer hibáira. 83%-ban hasznos.
Csak hogy egy példát mondjak, a Grand Theft Auto V egy kiváló játék, mégis vegyes értékeléseken áll egy review bombing miatt. Ugyanez igaz még számos más játékra, melyek a kezdeti nehézségek miatt lettek szénné oltva: Deus Ex - Mankind Divided, Dishonored 2, Batman - Arkham Knight, csak hogy pár személyesebb tapasztalatot említsek – persze a sort lehetne folytatni napestig. Remek játékok, melyek le vannak pontozva, holott ma már vállalhatóak a technikai gondok nagy részét kiküszöbölték.
Marad tehát egy-két kurátori ajánlás, ha komolyabb értékelésre kíváncsi az ember, de még ezzel együtt is gyakorlatilag haszontalan a rendszer. Jó megoldás véleményem szerint nem létezik, legalábbis a felületen belül, Lifehack azonban igen. Mivel minden szentnek maga felé hajlik a keze, mi mást is mondhatnék, marad tehát a PC Guru. Na jó, esetleg az ismerősök kikérdezése (természetesen azoké, akik olvasták a Gurut).
Egyből másabb lenne az összkép, ha látod hogy egy játékot mi miatt húztak le, vagy magasztaltak az egekig. Mert nem mindegy, hogy egy játék értékelése azért negatív mert játszhatatlan, vagy azért mert a tartalom náluk a 40$-os DLC-t jelenti.
A sok szemét valóban szűrésre szorul de ez az early acces játékok egyik legnagyobb gyűjtőhelye ami bár elég rossz módszer játékfejlesztésre de sok indie játék nem készülhetne el nélküle , ha nagyon megszorítanák a dolgot akkor az csak az EA féléknek kedvezne. Ezzel óvatosan kéne bánni.
A kártyagyűjtögetés meg a felületek nem igazán érdekelnek nem is nagyon böngészek a steamon max megnézem mik a sikeres játékok hátha érdekelnek. Ezekről inkább nem mondok semmit engem úgysem érint és nem is tudok róluk eleget.