Az Andromeda körüli helyzet az utóbbi időben nagyon piszkálja a csőrömet, így arra jutottam, hogy most kieresztem kicsit a gőzt egy cikk formájában, és örömmel várom az írásról, és annak témájáról alkotott véleményeteket. A Mass Effect mostanában kapott hideget és meleget is, mindkettőt jogosan.
Viszont szerintem sem a fejlesztőknek, sem a játékosoknak nem sikerült megfelelően lereagálni az Andromeda körül kialakult helyzetet. Úgy látom, hogy nagyjából mindkét oldalon minden félrement, ami csak félre tudott. No, de ne vágjunk egyből a közepébe, nézzük is, hogy miként kezdődött ez az egész.
Göröngyös út vezet az Androméda-galaxisba
Az alapja ennek az egésznek már részben a Mass Effect 3 vége kerül keringő botrány kialakulásakor lett lefektetve. A botrány által csorbult a BioWare hírneve, így a játékosok hozzáállása is eltolódott a negatív tartományba, ha a BioWare játékairól van szó. Persze azért oltotta a kanadai csapat rendesen a tüzet, véleményem szerint a megjelenéskor hiányos végződésből egy remek befejezést kerekítettek ki a későbbi letölthető tartalmakkal. De már késő volt.
Aztán jött az új, akkor még mindenki által csak Mass Effect 4 néven emlegetett rész bejelentése és elkészítése. Nos, a játék fejlesztése alatt elég nagy csend honolt, ez két dolgot jelenthetett: az új Mass Effect részről nem szeretne korán mindent elfecsegni a BioWare/EA, ezzel kerülve el az esetleges elhamarkodott ígéreteket, amiből korábban kaptunk tőlük bőven. A másik lehetőség az volt, hogy nem egészen halad minden úgy, ahogy azt szerették volna, és ezért van néma csend és hullaszag.
Közben időnként többször is lehetett hallani, hogy éppen most ez, máskor pedig az a fejlesztő hagyja el az Andromeda készítésére összeállított új csapatot. Aztán 2015-ös E3 alatt kaptunk egy pofás, a játék hangulatát tükröző előzetest, ami mindent mutatott, csak játékmenetet nem. Aztán később érkezett még több, elképesztően semmitmondó, és szinte semmit meg nem mutató kedvcsináló. Egészen 2016 szeptemberéig kellett várnunk egy kis videóra rögzített játékmenetre… „játékmenetre”.
A Sony akkor leplezte le a PlayStation 4 Neót Prót és ezen kitűnő alkalmat kihasználva a BioWare megvillantotta az új sci-fi kalandot. De néhány percnyi sétán és egy kis átvezetőn kívül megint nem sokat láttunk a játékból. Aztán decemberben végre tényleg jött egy igazi bemutató, látványos helyszínekkel, járművezetéssel, dialógusokkal és átvezetővel, valamint akcióval. Kissé késői volt a bővebb bemutatkozás a megjelenéshez képest, de engem meggyőzött.
Kaptunk utána még rengeteg promóciós anyagot, de további hasonló, játékmechanikára és a tényleges programra koncentráló videókat csak 2017 februárjától kaptunk, nagyon, de nagyon közel a megjelenéshez. Így visszagondolva nem tartom elképzelhetetlennek, hogy az ok egyszerűen annyi volt, hogy 2016 végére került megmutatható állapotba a játék. Aztán végül megjelent a Mass Effect: Andromeda…
Bárkát nyelnek a gyűlölet hullámai
Kicsivel a megjelenés előtt az EA/Origin Access előfizetők kipróbálhatták a játékot, de az EA ezzel nem járt olyan jól, mint ahogy azt várta. A netet elárasztották a(z amúgy tényleg pocsék) animációkról és bugokról készült képek is videók. Az interneten egyszerre őrjöngtek és nevettek a félresikerült animációkon, ami valószínűleg (a megkésett bemutatókkal együtt) nem tettek jót az eladásoknak és az előrendeléseknek. Tény, hogy az animációk nem stimmeltek, és az is, hogy egy beszélgetésekkel megtűzdelt szerepjátékban ez ronthat az összképen, de azért az én álláspontom az, hogy túl lett reagálva helyzet, méghozzá nem is kicsit.
Az így kialakult utálkozás pedig csak fokozta önmagát, és a gyorsan felkorbácsolt gyűlölethullám néhány szélsőséges esetben egészen zaklatásig és fenyegetőzésig vezetett. Igazi „rajongói” hozzáállás, mondhatom. De persze néhány ember nem érte be ennyivel: voltak, akik láthatóan szent küldetésként vállalták magukra azt a feladatot, hogy a még élő és lélegző sci-fi szériát elássák a hátsókert legeldugottabb szegletében.
Ez pedig úgy történt, hogy egy alaposan kitervelt és megvalósított hoax keretében azt állították a rajongóknak, hogy ők, mint külsős, felbérelt csapat dolgoznak… vagyis dolgoztak a játék letölthető tartalmain, amik a kritikai és rajongói fogadtatás és az eladások miatt végül nem fognak elkészülni. Ezt a BioWare szerencsére cáfolta, de erre majd még röviden visszatérek a cikk végéhez közeledve.
Most pedig a „rajongók” támogatás helyett valami mást adnak a kanadai csapatnak. A játékosok egy elég nagy része egyesült az interneten, és átalakultak egy… nagyra nőtt hisztiző kisgyerekké. A program körül terjengő nem éppen örömteli hírek hatására a játékkal kapcsolatos minden hivatalos csatornán és hírnél az egyjátékos DLC-ket követelik, miközben megállás nélkül görbítik lefele a hüvelykujjukat minden olyan tartalonál, ami nem a kampányhoz szánt letölthető tartalom. Ezt nem nevezném jó és támogató hozzáállásnak, de nyugalom: mindjárt ekézem egy kicsit a BioWare és EA párost is.
Fejek a homokban
Nos, kezdjük ott, hogy a Mass Effect: Andromédának nem szabadott volna márciusban megjelenni. Az EA minden ígérete ellenére nem adott további időt a játék fejlesztésre, annak ellenére sem, hogy az nem állt készen a megjelenésre. Most járunk a játék 1.09-es verziójánál, már egészen jól sikerült elvégezni azt a finomhangolást, csiszolást, amit a fejlesztés végén illett volna. Persze azért a frissítésektől ne várjunk csodát: a mimika a legjobb perceiben is csak átlagos, viszont a komikus, interneten terjedő jelenetek és bugok java javítva lett.
Nagyjából most kellene kiadni ezt a játékot, és akkor elkerülhető lett volna ez az egész botrány, ami vélhetőleg megásta a játék sírját (ne legyen igazam). Persze azt is megértem, hogy az EA már nem szerette volna tovább tologatni a kiadást, hisz minden jel arra utal, hogy a fejlesztésre szánt 4-5 év javát a csapat sikeresen elpazarolta elérhetetlen vágyálmok kergetésével, és elhibázott döntések egész sorozatával. De a játék ennek ellenére sem lett katasztrofális, vagy összeségében rossz. Ezért nem is érdemelne annyi rosszindulatot és ellenszenvet, mint amiben végül részesedett, és ami nagy eséllyel megpecsételte a sorsát.
Viszont az EA/BioWare természetesen hivatalos keretek között a játék körüli galibáról nem szeretne beszélni. A helyzet következményeként a csapaton belüli állítólagos erőteljes csonkítások nem voltak nagydobra verve, ahogy a széria (szintén állítólagos, hivatalosan meg nem erősített) jegelése sem került szóba. Az egyjátékos DLC követelése, és az új, nem ilyen fajta Mass Effect tartalmak ostorozása egy rossz rajongói(?) magaviselet, viszont a kétségbeesettség valamelyest érthető.
Az, hogy a BioWare még nem jelentett be story kiegészítőt, normális esetben nem lenne gond, hisz eddig sem siették el az ilyesmit. Viszont a játékosok sem kapálóznának kézzel és lábbal egy egyjátékos DLC-ért, ha minden rendben lenne a játék körül, és nem kellene félteniük a kedvenc szériájukat. Mivel a kampány bővítmény megérkezése, vagy épp elmaradása gyakorlatilag az egész széria sorsát tükrözheti, magában hordozhatja:
A modern BioWare játékok esetében megszokott a fizetős egyjátékos extra tartalom, ha ez most elmarad, az gyakorlatilag azt (is) jelentheti, hogy a csapat most egy jó darabig valóban nem kíván foglalkozni a szériával, avagy akaratlanul is megerősítésre kerül a Mass Effect jegelése, polcon való hosszas porosodása. A kanadai fejlesztők a korábban leírt hoax kapcsán kijelentették, hogy nem dolgozik külsős csapat a játékaik megjelenését követő plusz tartalmakon. Viszont arról nem ejtettek szót, hogy készülnek-e bármivel is a kötelező frissítéseken és többjátékos extrákon kívül. Ezért fontos ennyire ez a kérdés.
Mikor törik meg a csend?
Összegezve tehát a saját meglátásom az, hogy a játékosok jobb (és jóval több támogatást nyújtó, pozitívabb kisugárzást adó, vagy legalább csak kulturáltabb) módot is találhatnának a fejlesztők elérésére, beszédre bírására. A készítőknek pedig a híreket és pletykákat ignoráló, rajongóktól elzárkózó magatartás helyett végre közölniük kellene, hogy mi lesz a sokak által szeretett sorozat sorsa. Mert bizony örökké nem hallgathatnak, közben úgy téve, mintha nem történet volna semmi.
Nos, ezek az én érzéseim és gondolataim a Mass Effect körüli aktuális helyzetről. A játékot viszont ajánlom mindenkinek, most akár ingyen is kipróbálhatjátok. Most, miután kiadtam magamból a dolgot, már csak arra vagyok kíváncsi, hogy mi a ti, az olvasók, játékosok és Mass Effect rajongók véleménye a cikkről és az adott szituációról. Szerintetek milyen lépéseket kellene tennie a BioWare-nek, illetve a sorozatot féltő játékosoknak?
A "rajongó" aki ezek után szembesült vele, hogy nem csupán nem javítottak a korábbi ordas hibákon hanem még tettek is mellé újakat... Az szerintem el nem ítélhető módon háborgott. Az pedig hogy a nulla kreativitást igénylő (amúgy is csak ifj. Vér Pista kedvéért beleerőltetett) online only részt bővítették sokat elmond arról hogy mennyire leírták már ezt a játékot veszteségként...
Mondanám hogy "Majd a következő jobb lesz!" de sajnos pár éve már elvesztettem a bizalmat a Bioware-ben az EA pedig ezt sosem mondhatta el magáról.