- Ausztrália két legnagyobb üzletláncában nem kapni a GTA 5-öt
- Egy petícióval érték el ezt
- Az indok: védjék a gyerekeket
- Megint bűnbak egy videojáték
- GTA 5 next-gen teszt
- PC
- XBOX 360
- XBOX One
- PS3
- PS4
A heti téma ezúttal a messzi Ausztráliából jött, ahol a GTA 5 váltott ki heves érzelmeket. Az történt, hogy nemrégiben egy petíció indult, amiben bántalmazott nők arra kérték az ország egyik legnagyobb áruházát, hogy távolítsák el a GTA 5-öt, mivel abban a játékosok nőket ölthetnek vagy verhetnek meg, s nem szeretnék, ha az új generáció, konkrétan a mostani fiatal fiúk azt tanulnák meg, hogy semmi baj nincs azzal, ha nőket vernek, sőt ez javasolt tevékenység. A petíciót jelen sorok írásakor majdnem 48.000 ember írta alá, s ennyi elég volt ahhoz, hogy a szóban forgó nagy áruház, a Target, majd később egy másik lánc, a K-Mart is levegye a polcairól a játékot, mondván: meghallgatták a vásárlókat, és látták, hogy a többség problémásnak tartja azt, hogy ilyen játékot árulnak.
A petíció azt mondja, hogy jót akar, és be is látom, hogy a játékban szereplő egyes jelenetek fájdalmas emlékeket válthatnak ki azokban, aki személyesen, a való világban éltek át ilyet, maga a cél azonban szűklátókörű. Az egyik probléma az, hogy a GTA 5 már egy éve kapható, most csak a felújított változat jelent meg, a másik pedig az, hogy nemcsak a GTA 5-ben láthatunk erőszakot nők ellen, vagy ha már itt tartunk, bárki más ellen. A GTA 4-et például miért nem tiltatják ki? Vagy egy felnőtteknek szánt filmet, könyvet, sorozatot? Annyi minden lehetne még, ami kiverhetné a biztosítékot, de pont a GTA 5 szaladt ebbe bele. Miért? Talán azért, mert egy kiemelten népszerű, világszerte ismert, s fennállása során sok botrányt generált sorozat legújabb részéről van szó, ami így ideális célpont lehet, vagy talán azért, mert még mindig élénken él az emberekben az, hogy a videojáték a nagy ördög, ami megrontja a fiatalokat, és tömeggyilkosokat nevel ki. Szerintem a kettő kombinációja a válasz.
A petíció készítői egy példát is felhoztak arra, hogy milyen csúfságokat lehet megtenni a játékban, konkrétan egyetlen videót emeltek ki, amiben a játékos felvesz egy utcalányt, majd az aktus után elgázolja a kocsijával. Ezen kívül megemlítik, hogy baltával, késsel és puszta kézzel is meg lehet ölni a programban szereplő nőket, szimplán a szórakozás kedvéért, mindezt pedig felkavaróbbá teszi az, hogy belső nézetből követjük el a gaztetteket.
Ezzel is csak részben lehet egyetérteni. Azt aláírom, hogy a belső nézet valóban közelebb helyezi a játékost a cselekményekhez, könnyebben odaképzelhetjük magunkat a játékvilágba, s ebből fakadóan tényleg durvábbnak hathatnak azok a tettek, amiket eddig távolabbról hajtottunk végre (erről itt egy nagyon jó videó) -- ugyanakkor a mutatott videó egy kiragadott példa, nem csak erről szól a GTA 5. Tény, hogy meghatározó eleme a játéknak a gyilkolás, de erre a történet és az adott helyzet magyarázatot ad, céllal látja el a karaktert, és ami még fontosabb, nem védtelen emberként ábrázolja azokat, akiket le kell lőnünk, hanem arctalan, lényegtelen ágyútöltelékeknek. Ezzel szemben a prosti megölése a játékos döntése volt, erre az égvilágon senki sem kényszeríti, tehát nem a fejlesztők, hanem a felhasználó sara, őt jellemzi az, hogyan él a felkínált lehetőségekkel a missziókon kívül. Ennek tökéletes ellentétje egyébként a Hatred, ami pont az célozza, hogy ártatlanokat öljünk, konkrét indok nélkül.
A példa ráadásul más téren sem állja meg a helyét. A petíció azt hangsúlyozza, hogy az ilyesfajta elemek vezetnek a való életben látható erőszakos cselekményekhez, azokhoz, amiket ők és még sokan mások is átéltek, ezt azonban nem támasztják alá semmivel, csak a saját meggyőződéseikkel -- igaz, nincs ebben a témában egy biztos, definitív válaszunk, pedig évtizedek óta megy a kutatás. A Kotaku összeállításából láthatjuk, hogy az 1984 és 2012 között végzett kutatások (összesen 25-öt néztek meg) nem tudtak egy konkrét választ adni arra, hogy milyen kapcsolat van az agresszív játékok és a tényleges agresszió között. Ami viszont kiderült, hogy a 80-as, 90-es években, tehát akkor, amikor az eggyel korábbi generáció tagjai fiatalok voltak/felnőtt korba léptek (jó eséllyel ide tartoznak azok is, akik a petíciót indították), a jellemző konklúzió azt mutatta ki, hogy igen is van kapcsolat az agresszív játékok és a fiatalok erőszakosabb viselkedése között, ám ahogy elérjük a 2010-es éveket, ennek egyre többször az ellentétjét kapjuk -- az elérhető legfrissebb kutatás is azt mondja, hogy nincs összefüggés. Ezt idén novemberben publikálta a Villanova és a Rutgers Egyetem közösen, akik eladási adatokat, bűnügyi nyilvántartásokat, keresőszavakat és videojáték-trendeket vettek figyelembe, vagyis négy különböző kutatás eredményeit vettették össze. Íme:
„Az elmúlt 33 évben vizsgált videojáték-eladások nem mutattak összefüggést az erőszakos bűncselekményekkel, sem éves szinten, sem pedig az adott játék megjelenése után négy évvel. Váratlan eredmény volt, hogy a havi játékeladások fordított összefüggést mutattak a súlyos testi sértések számával, és semmilyen kapcsolatot, ha a gyilkosságokat nézzük. Ugyanilyen eredményt kapunk az agresszív videojátékokhoz kapcsolódó végigjátszások keresése és a súlyos testi sértések, illetve a gyilkosságok között. Végezetül: azt láttuk, hogy egy M besorolású videojáték megjelenését követő hónapokban csökkent a gyilkosságok száma.”
Attól függően tehát, hogy melyik kutatást nézzük, a videojátékoknak lehet negatív, pozitív és lehet teljesen semleges hatása is az agresszióra, és éppen ezért az emberek véleménye sem egyöntetű, hiszen hogyan is lehetne, ha még a tudóstársadalom sem tudott dűlőre jutni. Olyan komplex kérdéskör ez, amire jelenlegi ismereteink szerint nem tudunk pontos választ adni, de mégis sok esetben inkább a negatív hatást választjuk. Ez a klasszikus bűnbakkeresés, rámutatni valamire, mint a baj okozója; a híres Columbine-mészárlás és a 2012-es Sandy Hook tragédia kapcsán is előkerültek a videojátékok, Jack Thompson erre építette a teljes karrierjét, és most, a GTA 5-Ausztrália ügy is erről szól. Persze mindig lesznek ilyen és ehhez hasonló bűnbakok, ahogy korábban a filmek, előtte a zene, még korábban pedig a könyvek, úgy a hagyományos videojátékok után is lesz egy olyan média, amit pellengérre lehet állítani, mint egy generáció megrontóját. Talán a következő a virtuális valóság lesz.
A hét kérdése az, hogy neked mi a véleményed az agresszív játékokról és azok hatásáról? Tapasztaltad már magadon, hogy egy ilyen programmal töltött idő alatt vagy az után törni-zúzni támadt kedved? És szerinted kapcsolatban állnak a gyilkosságok és az agresszív játékok?
(A teljes történethez hozzátartozik, hogy a Target és a K-Mart döntése után indult egy másik petíció, ami azt kéri, hogy a Target változtassa meg az agresszív nevét (magyarul: Célpont), illetve ne árusítsák a Szürke 50 árnyalata című kötetet, hiszen meg kell védeni a gyermekeket. A petíciót eddig közel négyezren írták alá.)
A fiatalkorú egyedül nem veheti meg (a korhatár miatt), de ha mégis sikerülne neki, akkor is a szülő feladata, hogy rájöjjön. Ezzel a lépéssel csak a becsületes felnőttek szívják meg.
Egyébként meg van egy olyan fogalom, hogy internet, és itt bármit meg tud nézni a gyerek. Ha jól van nevelve, akkor csak azt nézi, amit szabad (és a GTA-t sem venné meg), ha rosszul van nevelve, akkor bármit megnéz, és teljesen mindegy, hogy árusítják-e a játékot vagy sem, ő látni fogja.
A véleményem még mindig ugyanaz: a problémák forrásait a programok helyett a játékosokban KELL keresni, akár tetszik, akár nem és természetesen emberfüggő téma.
Illetve a gyerek számára káros lehet, mert a világ sötétebb, csúnyább és rémisztőbb oldalát túl fiatalon ismeri meg. (Sviicee (nem vagyok benne biztos, hogy jól írtam le) is ugyanígy van vele)
Kiskölyökként csak tartottam magam távol az erőszakos programoktól (mert nekem akkor eleve horror volt). Később kóstolgattam, végül szeretem. 7-8-9 évesen ismertem meg őket, és nem lettem "Terminátor". Most már úgy teszem a dolgom, hogy játék ne bosszantson fel és akasszon ki.