A lutridobozokat és az őket ért kritikus hangokat aligha kell bemutatnunk, ugyanakkor az is tény, hogy még mindig rekordbevételeket termelnek. Ezzel párhuzamosan azonban a szerencsejáték mivoltuk végett néhány ország komoly korlátozásokat vezetett be, legújabban éppen Hollandia döntése miatt kényszerült maga a Valve saját játékai, a Dota 2 és a CS:GO lootdobozainak elérhetetlenné tételére - legalábbis addig, amíg a törvénykezés szavaihoz nem igazítják azokat.
Vihar előtti csend
De ha újabb és újabb országok csatlakoznak, melyek mindegyike újabb és újabb kitételekkel bővíti azt a feltételsorozatot (melyeknek meg kell felelni, ha nem akarnak bevételtől elesni ugye, ne adj' Isten perbe keveredni), akkor mindannyiszor szükségessé válik a zsákbamacsek-rendszer átalakítása is. Ez pedig további problémákhoz vezethet: hogyan alakul majd a virtuális javak árfolyama, kereskedelme, mennyire maradnak vonzók a felhasználók számára, ésatöbbi. Száz szónak is egy a vége: fennáll a veszélye annak, hogy hosszú távon fenntarthatatlanná válik a rendszer.
Félreértés ne essék, nem fogunk krokodilkönnyeket hullatni az értéktelen vackokat kozmetikai elemeket rejtő pénznyelőkért ládikákért, ugyanakkor azok fölött sem ítélkezünk, akik ilyesmire költik vagyonukat. Csupán az ipar főszereplőinek helyzetébe próbáljuk képzelni magunkat, azon egyszerű oknál fogva, hogy ami rájuk hatással van, az előbb-utóbb ránk is azzal lesz.
A mézesmadzag elfogyott
És hogy mit hoz a jövő? Mert ugyan vitatkozhatunk rajta hogy mennyire, de egyre erősebben rezeg a léc, az iparnak pedig lassan újabb aranytojást tojó tyúkhoz kell nyúlnia. Szerencséjére viszont még csak a spanyolviaszt sem kell feltalálnia. Mi sem teszünk úgy, mintha a mi fejünkből pattant volna ki az ötlet, csupán egy sikeres példát kell keresni, mely már rendelkezésre áll. És mit ad Isten, van is egy kéznél.
A minap számoltunk be arról, hogy a Fortnite mobilokon is hódító útjára indult, ahol alig 90 nap alatt rekordbevételt termelt. Még csak nem is ez az érdekes, hanem az, hogy a hasonló stílusban, "hagyományos" lootboxokkal működő Playerunknown's Battlegroudns még csak a nyomába sem ér a megtermelt pénzt illetően.
A kutya pedig talán éppen itt lehet elásva: a Fortnite (és itt most csak a mobilos változatról beszélünk) anyagi sikerét az időszakosan és korlátozott ideig elérhető, tehát egyfajta exkuzivitást magával hordozó, de nem véletlenszerűen osztogatott skinek és miegymás biztosítják. A "trükk" egyszerű, hiszen hogyan máshogy lehetnél egyedibb, mintha olyan cuccod van, amit az újonnan jötteknek esélye sincs beszerezni? Na, ezzel aztán fel lehet vágni, még ha a zuhanyzóban nincs is mivel... (akinek nem inge, ugye).
TL;DR
Az üveggömbünk azt súgja, hogy a Fortnite mutatta út lesz az új trend: semmi lootbox, helyette exkluzív tartalmak, fix áron - hogy játékbeli valutáért vagy direkt fizetésért, az majdhogynem mindegy.
Wow-ban a kedvenc mountom az Amani War Bear, mert olyan élmények kötnek a megszerzéséhez amit egy egész klánnal szenvedtünk végig. Mára már csak egy fakóbb verzió a megszerezhető. És aki most szerzi meg, nem is tudja hogy milyen élményekkel járt az korábban.
De hogy valakinek az jelentse az örömet, hogy valamit meg tudott vásárolni, ami másnak már nem kapható. Kb olyan fakó dolog mint az utángyártott maci.
Abban egyet értek, hogy a vásárlás rész az elég vérszegény, de én úgy vagyok vele, hogy az is egy lehetőség, viszont én ezeket az eseményeket évente megismételtetném akár többször is, hogy aki játszik a játékkal vele az tudjon készülni ezekre és kapható legyen x ideig.
Többféle mentalitás van, van aki szeret küzdeni dolgokért, van aki ki akarja élvezni, megint mások meg semlegesen állnak hozzá és ha megszerzik használják, ha nem akkor keresnek mást.
Én warframeben többnyire össze farmolom a dolgokat, de ha nincs türelmem valamihez, akkor azt megveszem, mert attól hogy megvan, még nem instant győzelem, mivel azzal még kell dolgozni, hogy jó legyél vele.
Wow-ban a kedvenc mountom az Amani War Bear, mert olyan élmények kötnek a megszerzéséhez amit egy egész klánnal szenvedtünk végig. Mára már csak egy fakóbb verzió a megszerezhető. És aki most szerzi meg, nem is tudja hogy milyen élményekkel járt az korábban.
De hogy valakinek az jelentse az örömet, hogy valamit meg tudott vásárolni, ami másnak már nem kapható. Kb olyan fakó dolog mint az utángyártott maci.
A legnormálisabb megoldás még mindig az, ha kozmetikai cuccokat kaphatsz időnként bizonyos teljesítményekre és honoráció gyanánt, meg ha megszerezheted a skint fizetés nélkül is bizonyos farmolás árán. Ezt leszámítva aprópénzen árult fix kozmetikai tartalmakkal nincs baj, mert van lehetőséged megvenni és farmolni is érte, ugyanakkor ezt úgy fogják mindig belőni, hogy inkább vedd meg. Ez még talán korrektebb megoldás, vagy a legkorrektebb, hogy jó játékot csinálnak és nem tolják tele kozmetikai eszközökkel és elkérnek érte a játék méretéhez és képességeihez mérten egy korrekt árat.
Ezt nehéz belőni, de nem lehetetlen, csak a többség gyorsan akar sok pénzt és ezért inkább a lehúzós megoldásokat választják, pedig a játékiparnak el kéne mozdulni erről a szintről.
Ha ez elmúlik, akkor máshogy fogják behajtani a pénzt, és nem biztos, hogy jobb lesz a módszer.