Vélemény című rovatunkban a hét legfontosabb eseményeivel foglalkozunk a szokottnál kicsit részletesebben, mélyebbre ásva a történetekben. Ez alapvetően egy szubjektív összeállítás, ami legfőképpen azt a célt szolgálja, hogy legyen egy hely, ahol beszélgethetünk a legérdekesebb, illetve legfontosabb eseményekről.
Hamarosan a miénk a Steam
- Megújult a Steam főoldala
- Könnyebb megtalálni az új játékokat
- Újabb lépés afelé, hogy miénk legyen a Steam
„Ebben a pillanatban csak egy Steam bolt van, de azt szeretnénk, ha több lenne, valahogy úgy, mint a rajongói alkotások. Mindenkinek lehetősége lenne arra, hogy elkészítse a saját boltját, de mindennek arról kell szólnia, hogy több szórakoztatásban legyen részük. Mindig is az volt az álláspontunk, hogy olyan eszközöket kell készítenünk, amit a felhasználók kapnak meg, és olyanokat, amit a partnereink kezébe adunk; jó, ha van egy szűrő, de több még jobb lenne. A szolgáltatásainak olyannak kell lennie, amit mindenki használhat, így a felhasználói oldalon lehetséges lenne, hogy mindenki elkészítse a saját boltját, a mi szolgáltatásainkra támaszkodva. Úgy látjuk, hogy akárcsak egy multiplayer játszmában, úgy a játékok élvezetében is kulcsfontosságú a másik ember, így azon kell dolgoznunk, hogy a játékosok megtalálhassák azokat az embereket, akiken keresztül jobban szórakozhatnak. Lesz, aki a csapatuknak készít egy boltot, mások Sony játékoknak szentelik a felületüket, megint mások olyan játékokat gyűjtenek, amik megütnek egy bizonyos minőségi mércét, és lesznek olyanok is, akik a Steam legrosszabb játékait sorolják fel.” -- Ezt mondta Gabe Newell, mikor a Polygon 2013-ban többek között arról faggatta, hogy milyen jövőt lát a Steam számára, az elmondott ötlet pedig a héten megvalósult.
A Valve a napokban alaposan felfrissítette a Steam főoldalát, mindezt annak érdekében, hogy könnyebben találhassuk meg az új és érdekes játékokat -- erre szükség is van, hiszen csak idén 1300 új program jelent meg, az egyébként már több mint 3700 címet számláló katalógusban. A felfedezést egyrészt a személyre szabható panelek, a várólista és a végtelenített ajánlatok könnyítik meg, illetve a kurátorok, amik lényegében azt a szerepet látják el, amiről tavaly a Valve vezérigazgatója beszélt, vagyis saját kis boltokat alkothatnak az emberek.
A bolt hasonlat persze nem a legszerencsésebb, hiszen a kurátorok semmilyen pénzt nem kapnak a tevékenységeikért, de abban az értelemben a párhuzam megállja a helyét, hogy az adott személy vagy csoport egy, a saját ízlésének megfelelő üzletfelületet tart fel, ahol a követőik megtalálhatják azokat a játékokat, amik a kedvencük szerint jó, vagyis a kurátorokon keresztül jobban szórakozhatnak. Kurátor ráadásul lehet bárki, tényleg csak pár kattintás az egész, és máris ajánlhatod a szerinted jobbnál jobb játékokat.
„A Valve tehát követi a terveit, nagy ügy!”, mondhatnátok, de az új változtatások sokkal érdekesebbek annál, hogy a cég következetes, hiszen egy újabb lépést tettünk afelé, hogy a Steam feletti irányítás a felhasználók kezébe kerüljön. Ennek a folyamatnak az első lépése volt az Zöld Út program, aminek keretében maguk a felhasználók szavazták meg, hogy melyik játék kerüljön a piactérre, aztán jöttek a címkék, amikkel a Valve arra fogta be a gigászi, ma már a 100 milliót is meghaladó közösségét, hogy hatékonyabban és gazdagabban rendszerezze a kínálatot, most pedig a reklámozás egy részét bízzák ránk, hiszen mind a várólista, mind a végtelenített ajánlatok, mind pedig a kurátorok arra épülnek, hogy a közösség nagy egésze emelje ki, ajánlja egymásnak azokat a tartalmakat, amiket jónak ítél, miközben nem kell külön ezzel a szortírozással foglalkoznia a Valve-nak.
Nyilván az egész rendszer nem mentes a problémáktól, mint ahogy semmi sem, amit egy nagyobb tömegre bízunk. A Steam címkék esetében láttuk/látjuk, hogy sokan nem a célnak megfelelően használják, illetve ugyanígy, a kurátorok bevezetésének napján előbújtak azok, akik megláttak a nagy lehetőséget ennek a rendszernek a visszaélésével. Mindezt ki kell gyomlálni, de úgy látszik, hogy a crowdsource-ig megéri a Valve-nak, s várhatóan a jövőben is ezen a vonalon haladnak majd tovább, csak arra kell vigyázni, hogy a hangzatos Discovery Update tényleg elősegítse azt, hogy megtaláljuk az új játékokat, ugyanis komoly veszélye van annak, hogy a kisebb címeket maguk alá temetik azok a játékok, amik már elérték azt a kritikus pontot, amin túl mindenkihez könnyedén eljuthatnak. Ez a nagy veszélye ennek, s most még csak remélhetjük, hogy erre van orvossága a cégnek.
Bajban van a Blizzard
- A Blizzard hét év után leállította a Project Titan fejlesztését
- Egy MMO-shooteren dolgoztak
- Most így nincs utódja a World of Warcraftnak
- A WoW felhasználói bázisa közben egyre csökken
A Blizzard a héten bejelentette, hogy törölték a következő nagy játékukat, a Project Titant, ami a World of Warcraft utódja lett volna. Ez már önmagában is egy ambiciózus terv volt, hiszen a WoW minden idők legnépszerűbb MMORPG-je, de a Blizzard még egy ennél is nagyobb, minden máson felülemelkedő programot szeretett volna -- de nem jött be. Maga a cég vezérigazgatója, Mike Morhaime közölte a vereséget, s szokatlanul őszintén nyilatkozott arról, hogy miként dőlt dugába a nagy terv: az elmondása szerint túl nagyra nőtt az egójuk, s így túl nagy feladatra vállalkoztak, amiről végül kiderült, hogy nem szórakoztató, nincs meg benne a szenvedély és végső soron nem is ez az a játék, amit szerettek volna elkészíteni.
Egy ilyen horderejű döntést kevés cég engedhet meg magának, de a Blizzard mindig is egy olyan csapat volt, amelyik nem fél kihúzni a dugót, ha egy játékuk már a fejlesztés szakaszában az életéért küzdött. A leghíresebb példa a StarCraft: Ghost (tudom, ennek nincs hivatalosan kimondva a halála), de a cég sírkertjében ott pihen még a Warcraft Adventures: Lord Of The Clans, a Shattered Nations, ami egy sci-fi TBS lett volna, a Pax Imperia 2, egy másik, szintén futurisztikus stratégiai játék, illetve a korai évekből ott van még a Nomad, a Games People Play és a Crixa is. A 23 éves fennállás során tehát hullottak a játékok, ami bizonyos szempontból becsülendő, ugyanis a Blizzard tényleg csak a minőségre ad, de nem lennék a befektetők helyében, ugyanis ez a szigorúság nagyon sok pénzbe kerül.
Az elemzők szerint a hét éven át készül Project Titan alsó hangon 50 millió dollárba került, de egyes becslések szerint a 70 vagy akár a 140 millió dollár is elképzelhető -- és miért ne lehetne akár még több is? A Blizzard a saját bevallása szerint egy óriási dobásra készült, így logikus, hogy valószínűleg nem spóroltak a pénzzel; ennek kellett volna lennie a következő, a piacot átrendező játéknak, ám elszaladt az idő a cég felett. Amikor a Titan ötlete kipattant a fejekből, az MMOG-piac még egészen másképpen nézett ki, ugyanis mindent az előfizetéses rendszer dominált, s minden bizonnyal erre épült volna a Project Titan is, ám az elmúlt hét évben jóformán teljesen eltűntek az előfizetéses modellt követő MMOG-k, csak a nagy, bejáratott névvel rendelkező csapatok merik ezt megkockáztatni, de még így sincs garancia, hogy a nagy név eladja a terméket. Elég csak megkérdezni erről a BioWare-t és az EA-t, akik irdatlan mennyiségű pénzt költöttek a Star Wars The Old Republicra, s előfizetésesként kezdték meg a forgalmazást, hogy aztán villámgyorsan meghátráljanak, és beálljanak a free-to-play játékok táborába.
A SuperData júliusban tett közzé egy nagyon érdekes kutatást ezzel kapcsolatban, s ebből kiderült, hogy az előfizetők szám a 2010 és 2013 között csökkent, 30,6 millióról 23,4 millióra, s ugyanígy a bevétel is apadt, tavaly „csak” 2,9 milliárd dollárt megütve. Ezt az összeget persze nagy részben a magmaradt előfizetők teszik ki, de hatásuk nagyot csökkent az elmúlt három évben, miközben a mikrotranzakcióból származó bevétel lassú, de folyamatos növekedést mutat, s 2010 óta megduplázódott az így szerzett pénz. A piacot továbbra is a World of Warcraft uralja a maga 36%-os részesedésével, ami egyébként több mint az ezt követő hét játék által birtokolt szelet összetéve, s természetesen több pénzt is hoz a konyhára a Blizzard játéka, mint a többi, egészen pontosan kicsivel több, mint 1 milliárd dollárt 2013-ban, tehát majdnem a felét az adott év teljes bevételének.
Ennek tükrében mondhatnának azt, hogy minden rendben van, s a Blizzard végül is jól tette, hogy egy rossz ötletet nem dobott piacra, hiszen a számok alapján a WoW még sokáig tudja fizetni a számlákat, de sajnos nem olyan derűs a helyzet, mint amilyennek látszik, ugyanis a World of Warcraft komótosan, de határozottan haldoklik. A csúcsot a játék számára 2010 jelentette, mikor 12 millió aktív előfizetőt szolgált ki, azóta viszont folyamatos és drámai a csökkenés, amit csak az egyes kiegészítők tudtak korrigálni -- jelenleg 6,8 milliónál tartunk, s már a Blizzard sem bízik abban, hogy jelentősen növekedni fog a játékosbázis a Warlords of Draenor megjelenése után. „Egyáltalán nem tudjuk, hogy fog-e még növekedni az előfizetők száma. Lehetséges, de nem mondanám azt, hogy erre számítunk. Csak arra koncentrálunk, hogy a lehető legjobb tartalmat készítsük el.” -- mondta ezt a játék vezető tervezője, Tom Chilton, s hozzátette azt is, hogy minden egyes kiegészítővel egy újabb falat húznak fel azok elé, akik szeretnének visszatérni.
Ezzel el is érkeztünk a Blizzard nagy problémájához, ahhoz, hogy fogy az idő és nem sikerült trónörököst találni a World of Warcraftnak -- világos az, hogy a bajnok napjai meg vannak számlálva, de az egyáltalán nem látszik még, hogy mit fog most csinálni a csapat. A Gamescom 2014 során felmerült annak a lehetősége, hogy elkészül a World of Warcraft 2, s bármennyire is ökörségnek tűnik ez, van benne ráció, a Blizzard ugyanis teljes mértékben a három nagy szellemi tulajdonára támaszkodik, ezekhez készít folytatásokat, kiegészítőket illetve a Hearthstone és a Heroes of the Storm esetében már ismert vázra húzzák fel őket, miközben nehezen, illetve egyáltalán nem tud kiszakadni azoknak az ötleteknek a gyűrűjéből, amikkel a birodalmukat felépítették. Az utolsó friss játékuk, ami semmilyen formában nem kapcsolódott a Diablo-Starcraft-Warcraft trió egyikéhez, az az 1995-ben bejelentett Shattered Nations volt, amit aztán röviddel a bejelentés után elkaszáltak, akárcsak az új elképzelésekre építkező Titánt, ami egy MMO-shooter lett volna -- bár utóbbinál többi idő kellett ahhoz, hogy rájöjjenek, nem működik.
A hét eseményei után egészen biztosan érzik ezt a nyomást a fejlesztők is, s bármilyen tervnek fogjanak neki, mérget mernék venni, hogy az már meg fog jelenni, s azt is biztosnak tartom, hogy ezen az új ötleten már nem fognak annyit ülni, már csak azért sem, hiszen a Titan munkálatai során szerzett eszközök, technológiák és tudás nem veszett el, felhasználható, hogy begyorsuljon a munka. Már csak az a kérdés, hogy mit fognak készíteni -- remélem, mernek egy új IP-vel előállni.
A hét kérdése a Blizzard-sztorihoz kapcsolódik: milyen MMOG-t szeretnél látni a Blizzardtól? Maradjanak a Warcraft-univerzumnál, esetleg tárják fel jobban a Diablo vagy a Starcraft világát, vagy inkább valami teljesen új ötlettel álljanak elő? Egyáltalán érdekelne egy újabb MMOG a cégtől, és ha igen, hajlandó lennél érte havidíjat is fizetni?
A havidíjak amiket egy egy játékért elkérnek/tek az nem volt sok és nem egész napos használatot kell érteni alatta, mert annyi szabadidő nincs. 10-15-20 dollár az külföldön valakinek az órabére és ezért cserébe "korlátlanul" 1 hónapig játszhat az ember egy vagy több játékkal és nem érzi hiánytalannak az ott eltöltött időt. Általában a csóribb régiókban szoktak a havidíj ellen ágálni, de a ftp modell mivel ingyenességet hirdet ez sok embert elvarázsol, közben meg laggfestek vannak és nem tudsz semmit se csinálni sok esetben.
A mikrótranzakció meg csapat függő, hogy ki miért kér pénzt el egy egy játékban, sok esetben játszhatatlan vásárlás nélkül egy játék, máshol meg marha nehezen tudsz érvényesülni, ha nem költesz rá megint más helyen nem kötelező költeni rá, mert anélkül is elvan az ember
: lásd; a böngészős játékok 2/3 része és pár komolyabb pc-s mmo.
Mint warframe játékos én érzem, hogy a mikrótranzakció sokat nem ér, mert a játék a fennállása óta elég játszhatatlan olyan értelemben, hogy nincsenek szerverek és a játék minősége se javult a nyílt béta óta, mert csak kizárólag csili vili tartalmakkal ruházzák fel, ami próbálja életben tartani a játékot, de a lényegen nem változtat semmit, mert gyengus és unalmas, nem olyan játék, amit egyhuzamban képes lennél játszani, kivétel ha agyhalott vagy és csak kaszabolni akarsz.
Személy szerint én is szívesen látnék új univerzumot a Blizztől (hadd legyen sok kreatív HotS hős) és valami rendes nyílt világos fps / rpg játékot. A wow meg természetesen haldoklik mint minden a születése után , de meglehetősen dicsőséges, hosszú és profitképes a haláltusája. A havidij pedig szerintem tiszta és tisztességes. Engem rendkívül zavar mind a HS mind a Storm esetén az ál-f2p modell ahol tulajdonképpen lehetetlen ingyen játszani. Az ember szorgalmasan napizik (hű de ismerős, úgy rémlik korábban sem működött) de ez vajmi kevés ahhoz hogy a haladás illúzióját fenntartsák. Ebből a szempontból a legjobb példa az Swtor. Ott tulajdonképpen egy agyonvágott single játékot kapsz ha nem fizetsz. Az egyetlen lehetőség hogy a játék (amugy tényleg jó) világa tényleg élvezhető legyen, hogy pofatlan mennyiségű penzt kell farmolni (és unlockolni a lehetőségeket) vagy befizetni fél évre és szamolni a coint...
Utana elkezdtem Dotazni, es annak ellenere, hogy egyaltalan nem kotelezo ott penzt kolteni, azert jonehany dollarom vandorolt mar at a bankszamlamrol a Valve zsebebe.
Tehat mindket modell kiprobalasa utan azt mondanam, hogy nem, nem fizetnek havidijat. Amugy leginkabb valami StarCraft jatekot szeretnek latni toluk.
Utana elkezdtem Dotazni, es annak ellenere, hogy egyaltalan nem kotelezo ott penzt kolteni, azert jonehany dollarom vandorolt mar at a bankszamlamrol a Valve zsebebe.
Tehat mindket modell kiprobalasa utan azt mondanam, hogy nem, nem fizetnek havidijat. Amugy leginkabb valami StarCraft jatekot szeretnek latni toluk.
Ezt a borult álmot félretéve mindenképpen egy fantasy világot várok a srácoktól (, azért is rettentem meg azon a híren, hogy a Titan sci-fi mmo-shooter lett volna -bár még mindig nem akarom ezt elhinni-).