Ugyan a Grand Theft Auto 4 2008-ban jelent meg, a játékban használt fizikai motor, az Euphoria Engine a mai napig csodálatraméltó dolgokra képes, még az ötödik résznél is részletesebb összképet varázsolva a képernyőre. A Liberty City-be kalauzoló epizód ugyan a némileg komorabb, földhözragadtabb világa miatt kissé megosztotta a széria rajongóit (ettől függetlenül az egyik legtöbbre értékelt játék, ami valaha készült), de tény, hogy prezentációt tekintve kifogástalan és mi is vissza-visszatértünk hozzá. Obbe Vermeij, a Rockstar Games korábbi technikai igazgatója a GTA 4 fejlesztése során többször is arról elmélkedett, hogy a sorozat a GTA 3-tól a San Andreasig "tonnányi mókával volt tömve", de mindez megváltozott Niko Bellic kalandjával.
"Nagyon élveztem őket" – mondta a SanInPlay-nek adott interjúban. "Aztán elkészítettük a GTA 4-et, és az én szememben ez már túl komoly, túl sötét, illetve túlságosan nyomasztó volt" – tette hozzá Vermeij, akinek ez volt az egyik ok, amiért lelépett a Rockstartól. "Szóval amikor a GTA 4 után úgy döntöttem, hogy kiszállok, az több dolog miatt is történt" – folytatta. "Az egyik az volt, hogy a feleségem kanadai, és vissza akart költözni Kanadába. De azt is gondoltam akkor, hogy a GTA 4 nem olyan jó és szórakoztató, mint a korábbi játékok. És azt hittem, hogy a következő rész még sötétebb lesz. A GTA 5 viszont sokkal vidámabb lett, mint a GTA 4. Szóval tévedtem."