Az utóbbi hónapok hajtásában hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az utóbbi időszakban mekkorát fejlődött a hazai esport. Először szeptemberben jelentette be az MTK, hogy esport szakosztályt indít, majd a Debreceni Egyetem és a Kanadai Magyar Hokiklub Sportegyesület is követte a példájukat, januárban pedig a Honvéd Esport Akadémia is megnyitotta kapuit. Mindeközben a tavalyi év végén érkezett egy mindent megváltoztató bejelentés, amire nem csak a hazai gamer sajtó, de a legnagyobb hírportálok is felkapták a fejüket. Novemberben fellebbent a hír, miszerint a kormány 2 millió forintot biztosít a hazai esport felvirágoztatására, majd kiderült, hogy az fent említett összeg valójában jó pár 0-val többet tartalmaz: 2 millió helyett 2 milliárd forintot különítettek el egy esport rendezvényre, melyre pályázatot írtak ki, a győztes pedig megrendezhette a V4 Future Sports Festival névre keresztelt bajnokságot.
Előszél
A leleplezés hónapokkal a bejelentést követően, januárban történt egy sajtótájékoztató keretein belül, ahol feltűnt Deutsch Tamás, az MTK elnöke, valamint a Digitális Jólét Program felelős miniszterelnöki biztosa, illetve az eseményt Szujó Zoltán, a méltán neves sportriporter, szakkommentátor és műsorvezető vezényelte le. Itt derült fény a programot illető eredeti tervekre, valamint azon játékok listájáról is fellibbentették a fátylat, amelyekre nevezni lehetett. A négy versenyszám közé tartozott a Counter-Strike: Global Offensive, a League of Legends, a FIFA 18, valamint a Clash Royale képében a mobilos esportok is szerepet kaptak. Ekkor derült ki az is, hogy a versenyszámokra csak a visegrádi négyek országainak lakói, vagyis magyar, cseh, szlovák és lengyel játékosok jelentkezhettek.
A sajtótájékoztatón nem csak a meghívott vendégek vehettek részt, de online is követhető volt, így az az otthon maradtak is egyidejűleg értesülhettek a helyszínre való bejutás feltételeiről. A belépés teljesen ingyenessé tették, csupán regisztrációhoz volt kötve. A bejutáshoz a szükséges QR kódokat emailben kapták meg az azt igénylők.
Közeli helyeken
A közép- és kelet-európai régió híres esport versenyeiről tudni kell, hogy nemcsak Lengyelországban, de Csehországban, sőt még Romániában is több alkalommal rendeztek neves esport eseményeket, Magyarország azonban még nem lépett színre ilyen tekintetben. Amíg a lengyeleknél a gaming nem csupán szubkultúraként van jelen, hanem komoly szereplője az ifjúsági közéletnek, addig Magyarországon sokakban még mindig erősen él az a felfogás, ami szerint az esport az erőszakot promótálja, és a fiatalokat tespedésre tanítja. Amit a laikusok nem tudnak az az, hogy az esporttal komolyan foglalkozó játékosok akár napi 9-12 órát töltenek testi és szellemi felkészüléssel, és ugyanolyan megterhelő számukra a versenyzés, mintha hagyományos sportágak atlétái lennének.
Mindenkit lenyűgöznek a játékokért rajongó tömegek, akik tíz, monitor előtt ülő ember küzdelmét figyelik olyan stadionokban, ahol a világ legnagyobb együttesei adnak koncerteket. Ott, ahol a levegő izzik, az idegek megfeszülnek, a tömeg pedig ujjongásban tör ki. Ezt az érzést szerette volna elhozni a V4 is, ám ezt az álmot a háromból csak egyetlen este sikerült elérni.
Gondoljuk át
A V4 Future Sports Festival március 23. és 25. között játszódott le, Budapest legismertebb arénájában, a BOK (hajdanán SYMA) csarnokban. A rendezvényt az Egymillióan a Magyar Esportért Egyesület szervezte, akiknek törekvéseiről évekkel ezelőtt már olvashattatok a PGO-n.
Az eredeti tervek csupán részben valósultak meg, például a beharangozott sportesemények elmaradtak, helyükre a Magyar Honvédség kiképzőpályája, egy mászófal, lasertag és darts kerültek. Továbbá a „Sports Arena” -- vagyis a körcsarnok -- az első napon helyet adott a Rádió 1 ideiglenesen kitelepült csapatának is, akik élő műsort tartottak a helyszínen, 8 és 20 óra között. A dolog pikantériája, hogy a rádió standját éppen egy színpad mellé sikerült elhelyezni, a színpadi dolgozóktól pedig csendet kértek az adás erejéig. Az áhított nyugalom megvalósult, hiszen aznap a csarnokban többen tartoztak a személyzethez, mint ahányan önszántukból látogattak ki az eseményre.
A fentebb említett QR kódos megoldás a visszájára sült el, mivel az automatizált rendszer csődöt mondott. Sokan még 23-án, a bajnokság első napjának reggelén sem kapták meg a bejutásra jogosító e-mailjeiket, ami nemcsak a magyar nézőknek nem volt az ínyére, sőt: főleg azok jártak rosszul, akik külföldről jelezték a részvételi szándékukat. Hozzájuk szerdán, vagy még később jutott el a regisztráció megerősítése, ezért sokan nem tudtak elutazni. Hozzájuk viszonyítva a magyar látogatók szerencsések voltak, mivel nekik annyi dolguk volt, hogy a helyszínen, a csarnok bejáratánál újra leadták kérelmüket, megkapták a karszalagjukat, és a biztonságiak beengedték őket -- de csak miután átestek egy olyan átvilágításon, amihez hasonlót legközelebb Ferihegyen találunk.
A házirend olyan biztonsági előírásokból tevődött össze, amiket csak magasfokú készültség esetén szokás bevezetni. A bejáratnál, a fémdetektoros kapuk mellett, más átvilágításhoz szükséges készülékek is felsorakoztak, egyes helyeken motozás is történt, valamint az őrök nem csak a szúró és vágó fegyvereket vették el a beérkezőktől, de az ott dolgozó hoszteszek gázsprayje is elkobzásra került, annak okán, hogy a spray fokozottan gyúlékony.
A készültségnek persze megvolt az oka: a rendezvényt a Digitális Jólét Program, avagy a magyar állam finanszírozta, az utolsó napon pedig Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is tiszteletét tette a V4-en, aki később a színpadon is beszédet mondott.
Egy kisebb helyszínen, a B csarnokban egy mini PlayIT kapott helyet, ami voltkaéppen a sportrajongók által jól ismert szurkolói falut helyettesítette. Itt lehetőség nyílt vásárlásra, játékok kipróbálására, kihívások teljesítésére, de még a sarokban felhúzott színpad is egész nap használatban volt. Többek között a cosplay-verseny is ezen a színpadon zajlott le -- a „jelmezversenyt” Okkido nyerte, míg a közönségdíjat az Esport Magazin címlapjáról is visszaköszönő Bekiie vihette haza.
Nemzetek között
A sokszor hangoztatott 1 millió eurós (cirka 300 millió forint) összdíjazás fele, vagyis 500 ezer euró a CS:GO bajnokságra ment el, 300 ezret a LoL-osok vihettek haza, míg a fennmaradó 200 ezren egyenlő arányban osztoztak a Clash Royal és a FIFA 18 versenyzői. Ezek az összegek vetekszenek az éves rendszerességgel megrendezett világbajnokságok pénznyereményével, vagy hogy egy közeli példával éljünk, a 2018-as IEM Katowice CS:GO összdíjazása megegyezik a V4-ével. Amíg az előbbi esetében világklasszisok csapnak össze, addig a V4-en szereplő csapatoknak csupán fele esik ebbe a kategóriába, akiket egy jóval kisebb összeggel is el lehetett volna csábítani.
Tekintve, hogy a közönség nemzetközi, a közvetítést több nyelven is el lehetett érni. A Twitchen futó streamek a résztvevő négy ország nyelvein felül angolul, románul és oroszul is követhetők voltak.
Az igényekhez mérve, a CS:GO meccsek alatt a képernyőn megjelenő szakemberek mind nemzetközileg ismert és elismert gárdát alkottak. A házigazdaként beharangozott Redeye meglepően keveset szerepelt, és ahelyett, hogy levezényelte volna az eseményt, a színpadon kötött ki, és a szériák végi interjúkért lett felelős. Külső szemlélőként úgy érződött, hogy a műsorvezető szerepét Janko „YNk” Paunovic töltötte be, akit a versenyt követően sikerült megszólítanunk. YNk elmondta, milyen remekül érezte magát a magyar fővárosban, ám még ő is kifogásolta a szervezést, főként az első napon, ami szombat hajnali fél kettőkor (!) ért véget a csúszások miatt. Később viszont azt is hozzátette, hogy ahhoz viszonyítva, milyen kicsi a szervezőgárda, véleménye szerint meglepően jól sikerült a rendezvény.
Megadjuk a módját
Ahogy már korábban is említettük, roppant kevesen látogattak ki a rendezvényre, bár ez főleg az első két napra, illetve vasárnap reggelre érvényes. Estére, a CS:GO döntőre megtelt az amúgy ESL rendezvények látványvilágát idéző aréna, egyedül a lezárt, felső szektorok maradtak üresen. Ugyanez igaz a FIFA 18-ra is, aminek döntőjére teltházzal operált az elkülönített helyiség.
Hazudnánk, ha azt állítanánk, hogy a szép pillanatoknak híján maradtunk. Habár Clash Royale-ban nem arattunk sikereket, és a LoL-ban versenyző hazai gárda, vagyis a RIFT Esport is idejekorán kihullott a versenyből, utóbbiak mégis elégedettségüknek adtak hangot. Eközben a FIFA 18 xboxos döntőjén két magyar fiatal vívott meg egymással, majd a versenyt lezáró rangadót a kettejük közül győztesen kikerült játékos nyerte. A 16 éves Szirtesi „Gabinho” Gábor idegen pályán, vagyis PS4-en aratott győzelmet cseh vetélytársa felett. Végezetül pedig ott a CS:GO, ahol szintén nem sikerült a bravúr. Sem a GameAgentsnek, sem pedig Deadfoxnak nem jött össze a döntőbe jutás. A finálén azonban mégis lobogott a magyar zászló, hála lengyel barátaink, izé… testvéreinknek, akik nem feledkeztek meg rólunk. Az, hogy Jarosław „pashaBiceps” Jarząbkowski előtt a döntő első percétől az utolsóig ki volt tűzve a magyar zászló, kifejezetten szívmelengető volt.
„Van hova fejlődni” – ez a mondat többek szájából is elhangzott, és mi is hasonlóan viszonyulunk az eseményhez. A kommunikáción lenne még mit csiszolni, és ezen nem csupán a közönséggel való információmegosztás értendő. A legfájóbb pont, hogy abban az esetben, ha a Milla csupán 6 hónappal többet, vagy egy teljes évet kap a szervezésre, jóval nagyobbat szólhatott volna a rendezvény, így viszont felemás képpel távoztunk. Reméljük, hogy a laikus közönség számára az esport nem lesz egyenlő az üresen álldogáló székekkel és a technikai hibákkal, és nem úgy látják majd, hogy az állam által adományozott közpénz valami butaságra megy el.