Az első és legfontosabb dolog a legújabb Transformers játékkal kapcsolatban, hogy elfelejtünk mindent amit Michael Bay művelt a kedvenc alakváltóinkkal az elmúlt három évben. Tény, hogy már elkezdődtek a moziverzió harmadik részének előmunkálatai, és arra is fel mernénk tenni egy nagyobb összeget, hogy készül játékadaptáció a mozgókép mellé, de azt már az elején le kell szögezni, hogy nem a High Moon Studios műhelyében formálódó Transformers: War for Cybertron lesz ez a program. Sőt, legnagyobb szerencsénkre (annak ellenére, hogy most is az Activision a kiadó) ennek az új alakváltós játéknak az égvilágon semmi köze nem lesz a Bay féle mozgóképekhez. A fejlesztőcsapat új vizekre evez, azaz, ha egészen pontosak akarunk lenni, akkor lényegében visszatérnek az alapokhoz, hogy egy olyan játékot készítsenek, amely méltó a Transformers Univerzum minőségéhez. A War for Cybertron tehát nem a filmjogok alapján, hanem az eredeti Hasbro (a játékot kitaláló játékvállalat) jogok alapján készül, amit annyit tesz, hogy a játék leginkább a '80-as évek kedvelt Transformers rajzfilmsorozatára, a Generation One-ra fog hasonlítani – persze csak részben, hiszen a fejlesztők valóban az alapokig, sőt, még az alá ástak vissza. S hogy ez mit jelent? Meg egyáltalán, mi az a Cybertron? És kik háborúznak érte? Erről rántjuk le a leplet mostani cikkünkben.
More than meets the eye
Akik egy kicsit otthonosan mozognak a Trans¬formers Univerzumban, azok tudják, hogy a Cyber¬tron az alakváltók „szülőbolygója", ahol már évmilliókkal a földi élet kialakulása előtt dúlt a háború az Autobotok és az Álcák között. A kilencvenes évek elején magyarországon is megjelent Transformers képregények története szerint az Autobotok éppen egy meteortámadástól mentették meg a Cybertront, mikor az anyahajójukon rájuk támadtak az Álcák, és a csata annyira eldurvult, hogy a robotok észre sem vették, hogy egy égitest (a Föld) keresztezte az útjukat, és belecsapódtak a bolygóba. A katasztrófa után évmilliókkal a Bárka névre hallgató űrrepülő számítógépe életre kelt, feltámasztotta a fedélzeten található összes alakváltót, és kezdetét vette az újabb háború, csak ezúttal a mi bolygónkon. Erről a földi csetepatéról szólt a Transformers képregények nagy része, azonban a játék nem „merészkedik” el eddig, a program cselekménye jóval korábban veszi fel a fonalat, konkrétan az Autobotok és az Álcák háborújának kezdetén. Ezzel a lépéssel lényegében a Transformers Univerzum egy olyan szelete kerül feltárásra, amivel még a képregényekben is csak ritkán találkozhattunk, akkor is jobbára csak visszaemlékezések formájában. A High Moon Studioes vezetője, Matt Tieger szerint nem csak azért döntöttek ezen „korszak” mellett, mert ez egy kevésbé feltárt fejezete az alakváltók világának, hanem azért is mert mindvégig egy karakterközpontú játék terve lebegett a fejlesztőcsapat lelki szemei előtt. Ez így elsőre talán furcsán hangzik, hiszen hatalmas robotokról beszélünk, de higgyétek el bőven van benne ráció.
A robotnak is lelke van
Arra a kérdésre, hogy mire is gondol a karakterközpontúság alatt, Tieger egy egyszerű példát hoz fel: „Sosem értettem igazán, hogy Megatron miért gonosz. Egyszerűen csak gonosz. Oké, de miért gonosz?” – a kérdés pedig tényleg kézenfekvő. Miért gonosz Megatron? Egyáltalán mit akar elérni? A stúdió vezetője szerint ezek a kérdések mind válaszra lelnek majd a játékban, feltárulnak majd előttünk az Álcavezér motiváció, mit és miért csinál, és miért hiszi azt, hogy ő valójában egy hős. Persze nem csak Megatron kerül majd a górcső alá, mélyebben megismerjük majd Optimus karakterét, aki kezdetben egyáltalán nem akar az Autobotok élére állni, vagy ott lesz a Transformers Univerzum egyik legellentmondásosabb figurája, Üstökös, a gyáva és áruló robot, akiről senki nem tudja, hogy miért csatlakozott az Álcákhoz, és Megatron miért tartja mindig a maga közelében. Talán már ebből is érződik, hogy a War for Cybertron erős történettel fog rendelkezni, nem csupán egy töltelékkel a puffogtatás mellé, és nagyon úgy tűnik, hogy búcsút mondhatunk a kétdimenziós szereplőknek is – s ez bizony nagyon jó hír. Ahogy az is, hogy a játék telepítését követően rögtön két kampány áll majd a rendelkezésünkre, azaz mind az Autobotok, mind az Álcák oldalán nekivághatunk majd a történetnek.
Nem ugyanaz a lemez
Mielőtt lemondóan legyintenétek, hogy ugyanmár, a Transformers: The Revenge of the Fallen is két kampányt tartalmazott, rögtön eláruljuk azt a jó hírt, hogy ezúttal nem csupán arról lesz szó, hogy ugyanazt a pályát végigjátszhatjuk mindkét fél szemszögéből. Az Álca és az Autobot kampány két eltérő történetet fog elmesélni, ami egyrészt azért jó, mert így a játékidő jóval túlmutathat majd az átlagon, másrészt ez is csak azt jelzi, hogy valóban egy jól kitalált és rendesen felépített cselekménnyel lesz dolgunk, ahol a kampányok nem ismétlik, hanem kiegészítik egymást. Ha pedig már eljutottunk erre a pontra, akkor érdemes beszélni a játékmenet felépítéséről is. A War for Cybertron nem egy a mostanában divatos „nyitott világban” fog játszódni, hanem egy történetközpontú, inkább lineális játékmenetet kapunk, ahol minden pálya elején választhatunk majd, hogy melyik alakváltóval szeretnénk harcba indulni, a ránk váró terepek tehát úgy lesznek kialakítva, hogy minél jobban kihasználják az egyes robotok képességeit – ugyanazon pályán tehát biztos nem válaszhatunk majd Racsni (Ratchet) és Űrdongó (Bumblebee) között, hiszen két teljesen különböző típusó alakváltóról beszélhetünk az esetükben. A játékmenet során fontos szerepet fog kapni a formaváltoztatás is, lehetőségünk lesz (robottól függően) földi vagy légi járművé változni, és a pályák tényleg úgy lesznek kialakítva, hogy tökéletesen idomuljanak az egyes Transformerekhez, így például egy repülni képtelen alakváltót biztos nem választhatunk majd egy „légi pályán„. Matt Tieger elmondása szerint az új Transformers játék leginkább a Gears of War játékmenetére fog emlékeztetni, és nem csak azért mert külső nézetes akcióorientált játékről beszélünk.
Gears of Transformers
A program tehát harmadik személyű akció képében fog megjelenni a monitorjainkon, és felépítésében tényleg komoly hasonlóságot mutat majd a már említett, nagysikerű Gears of Warral. Egyrészt – attól függetlenül, hogy hatalmas gép monstrumokat fogunk irányítani – itt is komoly szerepet kap majd a fedezékharc, tehát nem őrült módjára kell majd végigrombolnunk a pályákon, hanem némi taktikai érzékkel, biztos ponttól biztos pontig haladva, másrészt az egyes pályák végigvitele is komoly párhuzamot mutat az Epic Games munkájával. Értjük ezalatt azt, hogy nagy valószínűséggel az adott pályán végighaladva „normál” ellenfelekkel kell majd csatáznunk, apróbb feladatokat megoldva, és az egyes fejezetek lezárásaként szinte biztos, hogy ismertebb, illetve nagyobb „főellenfelekkel” is meg kell majd küzdenünk. És itt a nagyobb, most tényleg nagyot jelent, hiszen az már most hivatalos, hogy két gigarobot, Trypticon és Omega Supreme is helyet kap majd a játékban. Ami annyit tesz, hogy változatos és epikus csaták várnak majd ránk Cybertron tornyai között. Persze nem csak lövöldözni lesz majd lehetőségünk, de ahogy azt már a Generation One során is tapasztalhattuk, a robotjaink kézifegyverekké alakíthatják a végtagjaikat, hogy aztán azzal csapjanak oda az ellenfeleknek – az akció tehát garantált, mi pedig nagyon bízunk abban, hogy a fejlesztők képesek lesznek kiaknázni az alakváltó robotokban rejlő tengernyi lehetőséget. Kérdésünkre, hogy multiplayert tervez-e a fejlesztőcsapat, konkrét választ nem kaptunk, de a csapat vezetője biztosított minket, hogy mindenki, aki a projekten dolgozik, hatalmas rajongója a multiplayernek, így szinte borítékolható, hogy valamilyen formában többedmagunkkal is részt vehetünk majd a cybertroni háborúkban. S persze azt sem szabad elfelejteni, hogy Matt Tieger előszeretettel hasonlította a készülő prodkciót a Gears of Warhoz, ami mind a mai napig az egyik kooperatív játék, szóval nem lepődünk meg, ha vállvetve is bevethetjük magunkat a protonfegyverektől hangos csatákba.
Régi robot, nem vén robot
Ami még roppant pozitív az új Transformers játékkal kapcsolatban az eddig elhangzottakon túl, hogy a fejlesztők nem követik a Michael Bay által kialakított robot dizájnt, tehát nem millió alkatrészből álló monstrumokat kapunk, hanem visszatér a rajzfilmből és a képregényből már ismert, egyszerűbb, stilizáltabb, de mégis karakteresebb megvalósítás. A rajongók elsőre fel fogják ismerni régi kedvenceiket, nem kell percekig gondolkodnunk, hogy kit is látunk a képrenyőn, mint a filmek esetében. Az alakváltás persze egész más lesz, mint ahogy azt korábban megszokhattunk, hiszen a történet szerint ugye még csak a korai Cybertron erában járunk, tehát hőseink nem vehetnek fel földi alakot. Éppen ezért Optimus nem fog nyergesvontatóvá, Űrdongó bogárhátúvá, Fülelő kazettásmagnóvá, Üstökös pedig vadászrepülővé változni, és mindenkit megnyugtathatunk azzal kapcsolatban is, hogy Megatron sem fog húsz méter magas robotból egy harminc centis pisztollyá alakulni. Ezúttal mindenki valamilyen futurisztikus jármű alakját ölti majd magára, de a fejlesztők biztosítottak minket arról, hogy a jellegzetes jegyek minden egyes alakváltónál megmaradnak majd.
Fő a bizalom
Bár a játékmenetről még nem láttunk egyetlen mozgó képkockát sem, valamiért mégis roppant pozitív érzéseink vannak a Transformers: War for Cybertronnal kapcsolatban. Kicsit úgy érezzük magunkat, mint mikor először szembesültünk a Batman: Arkham Asylum első információival. Az egész nagyon jó elképzelésnek tűnt, és annak ellenére, hogy volt bennünk egy jókora adag pesszimizmus, mégis úgy éreztük, hogy ez összejöhet, ebből lehet még valami egészen fantasztikus – aztán láss csodát, meg is történt, a Batman franchise tökéletes kezekbe került a Rocksteady-nél, és megszületett a 2009-es év egyik legnagyszerűbb akciójátéka. Ugyanez motoszkál most bennünk High Moon Studios kapcsán is, tőlük legutóbb az Xbox360 exkluzív The Bourne Conspiracy-t kaptuk, ami nem keltett ugyan hatalmas visszhangokat, de mégis remek akciójáték volt (PC Guru 2008/08 – 80%), most pedig itt a nagy lehetőség előttük, hogy egy patinás univerzumot felhasználva valami igen szórakoztató és sikeres programot hozzanak össze. Nem szégyeljük leírni, hogy látván a stúdió lelkesedését és elképzeléseit, az új Transformers az idei év egyik titkos favoritja lett számunkra, és nagyon-nagyon reméljük, hogy sem a kiadói nyomás, sem a kapkodás nem fogja elrontani az egyébként abszolút ígéretes koncepciót. Itt lenne végre az ideje egy valóban élvezetes Transformers programnak, és ezúttal tényleg minden esély meg van rá, hogy ez a játék legyen az, ami végre elhozza a régóta áhított dicsőséget a kedvenc alakváltó robotjainknak.
az biztos h jobb lesz mint a filmek alapján készült játékok