Az emberiség egyik álma, hogy felépít egy olyan űrállomást, ahol ugyanúgy lehet élni, mint a Földön. Persze ennek rengeteg dolog áll még az útjába, így ezen a téren a legnagyobb – bár nem lebecsülhető – eredményünk jelenleg az ISS, azaz a Nemzetközi Űrállomás (International Space Station).
A filmek és videojátékok viszont telis tele vannak hatalmas űrvárosokkal, ahol emberek százai, olykor ezrei vagy tízezrei élnek. Ilyen például a Star Trek világában a Deep Space Nine, az Alien világában a Gateway vagy éppen a Mass Effectben a Citadel. Ám ezek az űrbéli városok nem mindig veszélytelenek, és most nem csak arra gondolok, hogy külső erő megtámadhatja azokat. Olykor olyan belső veszélyek üthetik fel a fejükat, amik kiirthatják a lakosságot és igen komoly veszélyt jelent ránk, a főhősre nézve. Most öt ilyen életveszélyes űrállomást vettünk listára. Lássuk hát.
5. Citadel Űrállomás (System Shock)
A TriOptimum űrállomása a Szaturnusz körül kering, és az egyik lentebbi űrvároshoz hasonlóan itt is elsősorban kutatással foglalkoznak a genetika, a gyógyszerészet és a robotika területein. De ez még önmagában nem baj, hiszen biztonságos körülmények között foglalkoznak gyilkos mutánsokkal és még veszedelmesebb kiborgokkal – attól meg diszkréten tekintsünk el, hogy a tesztalanyok nem feltétlen egyeztek bele a kísérletekbe.
A gond igazából ott kezdődik, hogy a Citadel biztonságáról egy igen fejlett mesterséges intelligencia, SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network) gondoskodik. Csakhogy egy szorult helyzetbe került hekker eltávolítja a program etikai szubrutinjait, aminek hála az MI elszabadítja a mutánsok, robotok és kiborgok kisebb hadseregét, hogy elpusztítsa a Citadelen élő embereket, vagy éppen őket is beolvassza valamilyen formában saját hadseregébe.
4. Installation 04 (Halo: Combat Evolved)
Bár a Halo sorozatban több gyűrűállomás is létezik, az első játék cselekményének helyet adó Installation 04 a legrosszabb mindközül. Hogy miért? Mert itt garantáltan mindenki meg akar ölni. Az állomást irányító MI, a Forerunner őrrobotok, a Covenant minden ismert ága, és még a flood által megfertőzött élőlények is. Pazar hely, nyaralásra első osztályú. Ja, és mindennek a tetejében az Installation 04 egy olyan fegyverrendszer része, amely képes minden élet kioltására a galaxisban.
Pedig maga a 4-es számú Halo egy technikai csoda. Már a méretei is lenyűgözőek, az itt felsorolt űrállomások közül mindenképpen a legnagyobb, nem véletlen nevezik gyűrűvilágnak is. Felszínén komplett ökoszisztéma alakult ki, és a Forerunner városok egészen a legmélyéig hatolnak le. Csak ne lenne problémás egyetlen éjszakát túlélni rajta.
3. Szevasztopol (Alien: Isolation)
A Zeta Reticuli rendszerben található Szevasztopol űrállomás szabad kikötőnek épült, végül kereskedelmi központként fejezte be pályafutását, ám pont emiatt első látásra egész kellemes létesítménynek tűnik. Ugyan a technológiája a ’70-es éveket idézi, de ez is csak rásegít sajátságos hangulatára. Bár szűk folyosókban nincs hiány, a klausztrofóbiát mégis elveszi az a számtalan csarnokméretű helyiség, amikről gyönyörű kilátás nyílik a Jupiterszerű gázbolygóra, a KG-348-ra, ami körül az állomás kering.
Egyetlen aprócska baj van a SeegSon létesítményével: az egyik helyi nevezetesség a xenomorph. Tudjátok, az a savas vérű, kifli fejű, gyilkos idegen lény, ami jó esetben léket üt a koponyádba, rosszabb esetben beléd petézik. És emiatt a jövevény miatt a helyiek meglehetősen barátságtalanok az új látogatókkal. Például esélyes, hogy az első találkozáskor te azt mondod, hogy szia, ők meg homlokon lőnek. Az már szerencsének mondható, ha a helyi seriff csak kihajít az űrbe egy kompon, amin csak egy idegen van. Mindezek tetejében az idegen fertőzésnek hála az állomás állapota is hanyatlik, mivel az emberek holmi túléléssel vannak elfoglalva a karbantartás helyett.
2. Talos I (Prey)
A Talos I a Szevasztopolhoz hasonlóan egy ’70-es évekbeli jegyeket magán viselő, hatalmas űrállomás, de azzal ellentétben ez nem civil létesítmény, hanem az Egyesült Államok és a Szovjetunió által közösen megépített kutatóbázis, amit később megvásárolt a TranStar vállalat. Az állomás célja, hogy tanulmányozzák a Typhon nevű idegen organizmusokat.
A Talos I a felsorolt állomások közül talán a legidillibb, mármint ha azt nézzük, hogy milyen lehet élni rajta, amikor az elszabadult Typhonok éppen nem tépik darabokra a lakosokat. Van itt uszoda, arborétum, hatalmas irodák, ahová az ember örömmel jár be dolgozni, mindenféle technikai csoda… Csak azok a fránya Typhonok ne lennének, amik alakváltó képességeikkel akár bögrévé is átalakulhatnak, hogy amikor fáradtan belekortyolnál a reggeli kávédba, letépjék a fejedet. És akkor még szó sem esett az életedre törő emberekről vagy robotokról, vagy arról a tényről, hogy a Talos I pusztulófélben van.
1. The Sprawl (Dead Space 2)
A Talos I-en, a Citadelen és az Installation 04-es maximum megölnek, a Szevasztopolon meg legrosszabb esetben kikel belőled is egy xenomorph. Na de a Sprawl-n az a legjobb eset, ha csak szimplán meghalsz, és nem térsz vissza gigeri necromorph-ként, hogy aztán élőholt szörnytársaiddal közösen a megfelelő tömeget elérve életet adj a minden további életet felzabáló Brethermoonnak. Szóval remek hely, nem elég, hogy megölnek, holtadban tovább pusztítasz űr-zombiszörnyként, és ha még ez sem lenne elég, elindítója lehetsz az Armageddonnak.
De a Sprawl necromorphok nélkül sem barátságos állomás. Hatalmas panorámaablakain túl csak egy elpusztított, halott tér (dead space) van, amit a hatalmas reklámfelületek sem tudnak elrejteni. A folyosók szűkek, sötétek, a lakások aprók, a klausztrofóbia lépten-nyomon rád kacsint. A Sprawl legbarátságosabb része az óvoda, de még az is úgy néz ki, mint egy elmegyógyintézet zárt osztálya. És akkor még nem is számoltunk az olyan kedves szomszédokkal, mint a vakhitű, a világ pusztulására váró unitologista hívők és a galád kormány szörnyű kísérleteit végző kormányügynökök és tudósok. Ja, és a tetejében még egy Fekete Jelölőoszlop is akad a környéken, csak hogy garantáltan bedilizz.
És ti melyik űrállomásokat kerülnétek el?