PC-n minden multiplatform játék jobb. Bár így lenne, de sajnos olykor egy drága PC előnyei nem érvényesülnek egyes játékokban. Hiába bírná a gépünk a 60 FPS-t, ha a fejlesztők a játékot mindössze 30-ra korlátozták. Lényegtelen, hogy mennyivel erősebb a számítógépünk nyers ereje egy konzolhoz mérten, ha a játék PC-s változata annyira pocsék, hogy még egy atomerőművön is csak stabil 10 képkocka/másodperces teljesítménnyel hajlandó futni.
De sokszor nem csak a teljesítménnyel van a gond: az irányítás katasztrofális egérrel és billentyűzettel, vagy épp a kezelőfelület olyannyira konzolra lett szabva, hogy a játék ezért élvezhetetlen lesz. Van, hogy még a felbontást sem lehet állítani, de vannak olyan félkész verziók is, ami még bugosak is. De sajnos olyan programmal is lehetett már találkozni, amiből kilépni csak az Alt+F4 kombóval tudtunk, mert a kilépés opció ugye luxus.
Nézzük, hogy miféle borzalmakkal találkozhattunk az évek során:
5. Resident Evil 4
A Resident Evil 4 felfrissítette a saját szériáját, és sokan máig az egyik legjobb survival horror játékként gondolnak rá, nem is véletlenül. De sajnos az eredeti PC-s változat egy katasztrófa volt, ahogy az a tesztünkből is kiderült. Aztán szerencsére 2014-ben jött a Resident Evil 4: Ultimate HD Edition, aminek a PC-s verziója is minőségi lett. Viszont előtte csak pokoli szenvedés várt a PC-s rajongókra:
„Gyönyörű”, 640x480-as előre rögzített videók rontják az ember szemét, a látvány pedig sokszor még Gamecube-on is szebb. Szóval a játék grafikai minősége nem olyan, mint amit akkoriban egy számítógépes verziótól vártunk volna, de legalább jól játszható? Háááát… nem. Az irányítás is hasonlóan jó: a gombok kiosztása nem az igazi, de a legrosszabb az, hogy csak a billentyűzetet használhatjuk, az egérről lemondhatunk. El lehet képzelni, hogy milyen „jól” működik így a célzás.
4. Saints Row 2
A Saints Row 2 nem fut valami jól PC-n, nagyon nem. A játék elsődlegesen az Xbox 360 hardverére lett szabva, a PC-s verzió épp csak azt nem veszi figyelembe, hogy a játékot általában nem egy Xbox 360-al nagyjából megegyező számítógépen futtatjuk. Mindegy, hogy melyik grafikai opciót veszed alacsonyabbra, nem számít, hogy mennyit vacakolsz a menüben a beállításokkal: a játék rosszul fog futni.
Lehet bármilyen erős géped, a Saints Row 2 ignorálni fogja, és „élvezheted” a játékot, sokszor nagyjából 15 FPS mellett. Hát az biztos, hogy itt nem lesz olyan sima, folyékony élményben részünk, mint a stabil 60 FPS-t produkáló 2016-os Doomban. A Saints Row 2 számítógépekre szánt változatát inkább érdemes elkerülni, a saját érdekünkben.
3. Batman: Arkham Knight
A Batman: Arkham Knight a Rocksteady Studios trilógiájának lezárása volt, minden rajongó epekedve várta. A konzolos felhasználók bizonyára nagyon élvezték a játékot, a PC-sek viszont kevésbé. Batman PC-n elvétette az ugrást és nagyon csúnyán landolt a betonon. A Rocksteady Studiost lefoglalta a konzolos verziók finomítása, szerencsére azokkal nincs is gond, a számítógépes kiadás viszont egy szörnyszülött lett. Mindössze egy maroknyi ember dolgozott rajta és ez meg is látszott.
Tele volt különböző hibákkal, még futtatni sem volt egyszerű és még a legerősebb gépek belsejét is pillanatok alatt megzabálta, hogy utána 10-15, esetleg 20-25 fps-es teljesítményt öklendezzen nekünk vissza a képernyőre. Ez a kiadás olyannyira használhatatlan volt, hogy visszavonták. Steamen rengetegen visszakérték a pénzüket. A Rocksteady Studios gőzerővel dolgozott utána, hogy kijavítsa ezt a verziót: sokat javítottak rajta, de ilyen alapanyagból nem lehetett várat építeni.
Ez a steames értékeléseken a mai napig meglátszik. A játékosokat még az sem vidíthatta fel, hogy a később steamre visszatért, nagyjából kijavított játék mellé a többi Batman: Arkham játék is járt. Két nagyon rossz dolgod van ebben az egészben: egy ismert, sokak által várt játék PC-s verziója semmi figyelmet nem kapott a megjelenésekor, és ezzel a hűséges PC-s rajongóknak okoztak akkora csalódást, amit egy ekkora cím esetén nem várnánk. A másik gond pedig az, hogy a Batman: Arkham Knight még most sem az igazi PC-n.
2. Dark Souls: Prepare to Die Edition
A From Software az eredeti Dark Souls idején nem szokott PC-re fejleszteni, így nem is értettek hozzá. Viszont a Dark Souls hatalmas sikert aratott, a PC-s felhasználók is szerették volna átélni a halálos kalandot, és ezt minden fronton jelezték is csapatnak, akik végül engedtek a rajongói nyomásnak. Viszont azt is közölték, hogy ők bizony nem értenek a PC-s átiratokhoz, így sok jóra ne számítsunk majd.
Sajnos tényleg nem volt érdemes sok jóra számítani: a felbontás nagyon alacsony volt, és rendesen állítani sem lehetett (ezt egy rajongói mod szerencsére orvosolta, sok egyéb problémával együtt). A PC-s verzió nem volt szebb, mint a konzolos. Sokszor lassult, általában pontosan ott, ahol a konzolos kiadások is (legtöbbször indokolatlanul 15 FPS-re esett le a teljesítmény).
Az egér is billentyűzet kezelése katasztrofális volt, a klaviatúra billentyűi helyett pedig a játék mindig az Xbox 360 kontroller gombjait mutatta. A frissítések előtt pedig még rendesen kilépni sem lehetett a játékból. Szerencsére ma már jobb a helyzet, részben a frissítéseknek köszönhetően, de leginkább a lelkes rajongóknak és a modifikációiknak. A folytatások PC-s kiadásával pedig már nem volt komolyabb gond.
1. Grand Theft Auto 4
A Grand Theft Auto 4-et mindenki várta, és vajon mivel lehetett a legjobban lelombozni a várakozókat? Hát egy gyalázatos PC-s verzióval. Nagyjából azt tudom erről is leírni, mint az Arkham Knightról: egy hatalmas rajongótábort hagytak cserben egy félkész, minden tekintetben pocsék számítógépes változattal, ami a mai napig nem lett teljesen kijavítva.
Hiányos beállítási lehetőségek, grafikai bugok és rossz teljesítmény rontotta az összképet. A frissítések itt is sokat javítottak a programon, de az jól összefoglalja a helyzet súlyosságát, hogy még a manapság sem egyszerű olyan gépet pakolni a GTA 4 alá, amin maximális beállításokkal, ideális sebesség és stabil teljesítmény mellett fut.
Nincs miről beszélni, ezzel a verzióval szerintem soknak találkoztatok, így első kézből tapasztalhattátok meg ezt a hatalmas csalódást, ezért nem is érdemes tovább tépdesni a régi sebeket. Szerencsére a Rockstar Games tanult a dologból, és a későbbi játékaik PC-s változatai kiemelkedő minőséget képviseltek. A Max Payne 3 és a Grand Theft Auto 5 is PC-n mutatja meg igazán a foga fehérjét.
Találkoztatok hasonlóan rossz számítógépes változatokkal? Számotokra melyik PC-s verzió jelentett hatalmas csalódást?
A Dark Souls-hoz pedig ott van a "DSfix" mod, ami megoldja a grafikai gondokat.
Az egyik legborzalmasabb port amivel valaha találkoztam, indokolatlanul rosszul fut, kinézetre pedig messze elmarad egy 2015-ös PC-s játék szintjétől. Az első és utolsó játék amit előrendeltem.
Nemrég játszottam végig egy RX470-nel gyakorlatilag max. grafikán (Nvidia cuccok voltak kikapcsolva) és kb. 5-6 crashet leszámítva (durván 55 óra játékidő mellett) nem igazán volt vele semmi hiba, ráadásul nagyon klassz game.
Dark Souls 1-et meg még egy R7 250-en és egy AMD A6-5400k-n 3GB RAM-mal játszottam végig DSfix-szel, ott sem volt probléma (anélkül viszont igen).
A gta5 meg eközben vigan elmegy, szép fpssel, soha semmi stutter, semmi..
Szóval ja gta4 elviszi a pálmát, de nem szabad megfeledkezni egy bizonyos játékról..egy olyan játékról ami csak a legendás kurtafarku malcorrú hegyentúli gépeken fut..nem eföldi grafikával, méghozzá az ARK survival evolved, ennek olyan vaddisznó grafikája van, hogy teljesen minimumon van 5fpsem, és úgy néz ki mint egy 2000es játék, gta3 leokádja, persze maximumon gyönyörű de hát létezik gép ami úgy viszi? hát teljesen lowon még a fejem is megfájdult tőlle, ki kellett klórral mossam a szemem.
a gta 4 tökéletes volt annó
Egyébként az első GTA4 sztem nem annyira vészes, nekem épp az a bajom vele, hogy túl jó a gépem hozzá, ezért az utolsó missziónál mikor fel kéne mászni a helikopterre sose tudok, hiába nyomkodom a space-t. Már egy éve annál a missziónál hagytam abba :D