"A holdra szállás soha nem történt meg. Az egész csak egy film, amit Stanley Kubrick rendezett. Ám a maximalista rendező teljes hitelességet akart, így a helyszínen forgatott." – szól a vicc. De a valóság az, hogy 1969. július 20-án az Apollo 11 két űrhajósa, Neil Armstrong és Buzz Aldrin leszállt a Holdra, ennek emlékére lett július 20. a Hold napja. Földünk egyetlen kísérője természetesen a videójátékok alkotóit is megihlette. Jim Storer egyetemista már 1969-ben írt egy szövegalapú holdra szálló szimulátort. És a lista ezzel csak elkezdődött, azóta számtalan játékban megjárhattuk a Holdat. Ezek közül válogattunk ki öt emlékezeteset.

5. Lunar Lander

Egy ilyen listáról nem hiányozhat az 1979-es, vektorgrafikás Lunar Lander, amiben azzal foglalkozhattunk, amit a legtöbb játék elintéz egy átvezető videóval, vagyis magával a leszállással. Az Atarira készült játékban a joystick-et és a gombokat használva irányíthattuk és fékezhettük a Hold dimbes-dombos felszíne felé süllyedő hajót. Egyszerű, de nagyszerű kis szimulátor volt, amit ide kattintva magatok is kipróbálhattok.

lunar-lander.jpg

4. Wolfenstein: The New Order

A Wolfenstein: The New Order alternatív univerzumában a nácik nemcsak a Földet, de a Holdat is megszállták. B. J. Blazkowicz-nak pedig az itt lévő Mondbasis Einsre kell beszivárognia, hogy megszerezze a kódokat egy tengeralattjáró nukleáris ágyújához. Természetesen ehhez nem pergő nyelvét, hanem egy lerakatnyi fegyvert – köztük lézerpuskát – használ, és a Mondbasis Einset egy csinos kis hullaházzá alakítja át.

wolfenstein-the-new-order.jpg

3. Call of Duty: Infinite Warfare

A 2003-as első Call of Duty kiadásakor valószínűleg senki, de még maguk az alkotók sem gondolták, hogy e cím alatt egyszer az űrben fogunk akciózni. De 13 évvel a sorozat elindulása után az Infinity Ward katonákat juttatott a Holdra, a Call of Duty: Infinite Warfare-ban. Az egész Naprendszeren átívelő konfliktusban hőseinknek a Holdra telepített kereskedelmi űrkikötőt, a Gateway-t is be kellett vennie. Az alacsony gravitációs lövöldözés szerintem a sorozat legemlékezetesebb pillanatai közé tartozik, már csak azért is, mert ebben az időben a CoD a kifulladás szélén járt, és az Infinity Ward pont ezzel a bolygóközi sci-fis vonallal próbálta kicsit felrázni. Nem túl sok sikerrel, de a Gateway állomás ostroma még így is sokak emlékezetében megmaradhatott.

call-of-duty-infinite-warfare.jpg

2. Mass Effect

A Mass Effect számtalan mellékküldetésének egyikében Shepardnek vissza kellett térnie a Naprendszerbe, hogy megállítson egy megvadult virtuális intelligenciát. Azaz egy olyan programot, ami fejlettebb, mint a Windows legújabb változata, de még nem éri el Skynet szintjét. A küldetés sajnos nem feltétlen azért lett emlékezetes, mert a Holdon rodeózhattunk a Makóval, hanem mert három, teljesen egyforma bázist kellett megtisztítanunk egy halom intelligensnek egyáltalán nem nevezhető dróntól, hogy aztán mindhárom bázis végén szétlőjük nyolc-nyolc szervert. Ugyanakkor a sztori szempontjából később mégis jelentőssé vált ez a kis kitérő, mert a folytatásban kiderült, hogy a Normandy SR-2 MI-je, EDI, részben az itt elvadult VI-ből lett kifejlesztve. Érdekesség még, hogy az eredeti Mass Effectben a Hold egén látható Föld tükröződve volt. Ezt a Legendary Editionben kijavították.

1. Deliver Us the Moon

A múlt hónapban PS5-re és Xbox Series X-re is megjelent Deliver Us the Moonban a Föld a szokás szerint a végét járja, ám az emberiség megmenekülhet, ha kiaknázza a Hold gazdag Hélium-3 készletét. A megoldás működött, legalábbis addig, amíg a bányakolónia el nem sötétült, ezzel megpecsételve civilizációnk sorsát. Azonban néhányan nem adták fel, végül embert küldtek a Holdra. Hősünk csak oda szóló jeggyel érkezik meg a kolóniára, azzal a feladattal, hogy újraindítsa a Hélium-3 kitermelést, és ha már ott van, kiderítse, mi történt a lakókkal. A Deliver Us the Moon egy meglehetősen nyomasztó játék, hiszen nemcsak a világvége van ott a küszöbön, de főhősének sincs esélye a megmenekülésre. Ráadásul a gyönyörűen megalkotott Hold és a rajta elterülő, egészen reálisra sikerült kolónia látványa sem vidítja fel az embert. Hiszen a steril folyosók hatalmas ablakain túl is csak az űrt és a Hold kietlen pusztáit láthatjuk. Mégis, a rejtély visz minket előre, s miközben felgöngyölítjük az eltűnt kolonisták ügyét, egy személyes sztori is kibontakozik. Sőt, még Kubrick forgatási helyszínét is megtalálhatjuk.

És ez csak öt játék, amiben megfordulhattunk a Holdon. Említhetnénk még a Bungie Destiny-jét, amiben űrvarázslókat is találhatunk odafent. Vagy az épületrombolásra kihegyezett Blast Corpsot, esetleg a holdfelszíni esküvőt ígérő Super Mario Odyssey-t. De a ’89-es Ducktalesben Dagobert bácsival is megjárhattuk a Holdat. És persze a Kerbal Space Programról se feledkezzünk meg, ahol a cél, hogy kerbalt juttassunk a csillagokba. Na meg ott a Portal 2. Ja, hogy ebben nem járunk a Holdon? Ez igaz, de a végén bizony elég fontos szerepet kapott. Wheatley tudna erről mit mesélni.