A logikai játékok palettája aránylag széles, mert sokszor más műfajokkal ötvöződve találunk rájuk. Ennek megfelelően a legtöbbször a kalandjátékok, a point and click címek vagy a platformerek játékelemeit felhasználva igyekeznek a játékost számítógép elé láncolni, hogy gyakran csak a Fűrészbe illő nehézségű feladványaikat megoldva szabadulhassunk tőlük. Azonban ezen a héten a puzzle játékok egy szűkebb csoportjából állítottam össze a listát, olyan játékokra koncentrálva, amelyekben a hangsúly a kifejezetten fejtörők által állított kihíváson van. Kezdődjön a játék!
5. The Room
Az iOS-en és Andoriodon megjelent The Roomot interaktivitása különbözteti meg a legtöbb logikai játéktól. A program 3D-s világában a rejtvények megoldása közben gyakorlatilag minden apró mozzanatot teljesen valószerűen kell végrehajtanunk. Kezdve egy kulcs elfordításától, vagy egy levél kibontásától egészen odáig, hogy a készüléket mozgatva változtatjuk a kameraállást, hogy láthassuk az adott kirakós egy részletét. Éppen ezért nagyszerű, mert maximálisan kihasználja az érintőképernyők adta közvetlen, valósághű irányítás lehetőségét.
Ezt a magával ragadó élményt még jobban felerősíti a történet titokzatos alaphelyzete, és a kísérteties hangeffektek. A játékmenet egész hosszában egyedül vagyunk egy szobában, ahol pusztán a helység középpontjában álló tárgyat látjuk, miközben a környezetünk teljesen sötét. Ezt kihasználva figyelmünket lekötő részletes fejtörőket, mesterien hintette meg egy horroros érzettel a játékot készítő Fireproof Studios csapata.
Mindezek ellenére a The Room listámon csak az ötödik helyet foglalja el, mert pár óra alatt végigjátszható, ami még egy mobilos cím esetében is rövid, ráadásul a csekély játékidőt úgy próbálták kitolni, hogy a megoldáshoz vezető részleteket nagyon apró és néhol nehezen észrevehető helyekre tették, nem kis frusztrációt keltve ezzel.
4. Angry Birds
A név, amit szinte minden okoskészülék-tulajdonos ismer. Nem is csoda hisz a Rovio sikersorozata igyekszik mindenhol ott lenni, azonban a rengeteg rész közül a játék eredeti kiadása került fel listámra. Ennek oka az, hogy ez a legkönnyebben hozzáférhető és egyben legtöbb kihívást tartogató verzió. Gyakorlatilag bárki nekiülhet, és amint letöltötte az áruházból belekezdhet a játék történetét alkotó madarak és malacok háborújába. Az irányítás azonnal elsajátítható, a cél pedig egyszerű: semmisítsünk meg minden ellenfelet a malacok királyságából.
Páran, gondolom, felemelt szemöldökkel olvassák ezt, és felteszik a kérdést „hol van ebben a logikai kihívás?”. Nos, az első pár gyakorló szintet követően megkapjuk a választ: a történetben előre haladva nehezedik a pályák felépítése, és bővül kilőhető madár-arzenálunk. Egy igazán nehéz szinten meg kell terveznünk, hova lövünk, milyen szögben, és mindezt persze a támadó szárnyasok sorrendjének megfelelően. Szóval, nem csak az ügyességen, hanem a lehetőségek okos használatán is van hangsúly. A játék során több mint 500 csatát kell így megvívnunk, 10 különböző képességekkel felruházott csirkefogót használva.
Viszont az Angry Birdsnek is megvan a maga madárijesztője, mégpedig, hogy a játék végén szándékosan olyan nehezek a pályák, hogy a többség szinte csak az áruházból megvásárolható, aránytalanul nagy segítségek révén győzhet, így legtöbbször a Rovio a nyertese a logikai párbajnak.
3. The Even More Incredible Machine
A The Incredible Machinet leginkább azok ismerhetik, akik a 90-es évek előtt születtek, a program ugyanis nem mai gyerek, 1992-ben jelenet meg, majd egy évvel később jött ennek a kibővített változata, a Sierra kiadásában, The Even More Incredible Machine néven.
Már a menü is erősen sejteti, hogy itt aztán tényleg hihetetlen építményekkel fogunk találkozni. Minden szinten kapunk egy könnyen érthető feladatot, a megoldást pedig ránk bízza a játék. Küldetéseink között szerepel például egy dinamit meggyújtása, lufik kidurrantása és akváriumok összetörése. A szinten elhelyezett tárgyakat nem mozgathatjuk, viszont felhasználhatjuk őket, és hozzájuk építhetjük szerkezeteinket. Az általunk letehető tárgyak listája bowling golyóktól, ollóktól és pisztolyoktól kezdve, egészen a macskákig, majmokig és törpe emberik terjed.
A TIM, kiegészítővel együtt, 160 elgondolkodtató pályából áll, temérdek játékidőt biztosítva, azonban a gyakorló szintek befejeztével hamar felugrik a nehézség, sok fejvakarást okozva a játékosnak. Kaptunk továbbá egy pályaszerkesztőt is, amin barátainknak készíthetünk furfangos feladványokat.
Listámnak azért elengedhetetlen része a The Even More Incredible Machine, mert olyan mai indie és mobiljátéknak szolgált alapvetésül, mint a Cut the Rope, a Bad Piggies és a World of Goo. Így szellemi hagyománya alapján mindenképp elismerésre méltó ez az öreg, és olykor nehéz pixelhalmaz.
2. The Bridge
A The Bridge tökéletes híd a rideg számítás és a művészi értékek élvezete között. A két egyetemista által iskolai feladatként készült játék 2D-s világában fokozatosan nehezedő feladványokat kell megoldanunk, bár minden szinten annyi a célunk, hogy megszerezzünk egy kulcsot, és kinyissuk vele a pályán található egyetlen ajtót.
Ez persze túlságosan egyszerű lenne, így a fizikán alapuló rejtvények megoldása során oda kell figyelnünk, hogy a pálya forgatása közben nehogy kirepüljünk a világból, vagy egy akadályként elhelyezett hatalmas golyó nehogy kilapítson bennünket. Időnként nehéz fejtörők ellenére a program szerencsére következetés és igazságos marad végig --- amennyire persze egy művészies és egyedi fizikáz alapuló világ következetes lehet.
A játék legnagyobb kirakósa a főhős rejtélyes története, ha jobban oda figyelünk, felgöngyölíthetjük az őrületbe süllyedésének történetét. A The Bridget mégis művészien megalkotott világa, csodálatos háttérzenéje, illetve emlékezetes logikai feladványai emelik a listám második helyére.
1. Portal 2
A Valve kiadásában megjelent Portal 2 ma az egyik legnépszerűbb képviselője a 3D-s logikai játékoknak. Sikerét többek közt érdekes történetének, kihívó, de teljesíthető, logikai feladványainak, illetve a PC játékok világába hozott innovációjának köszönheti.
Már elődje is felkeltette a játékosok figyelmét vicces párbeszédeivel és a portal-fegyverrel -- az FPS-ek történetében talán ez az első olyan játék, amiben a kezünkbe adnak egy olyan fegyvert, ami nem arra van, hogy kioltsuk ellenfelünk életét, hanem, hogy teleportáló kapukat nyissunk vele. A megfejtendő rejtvényekben fokozatosan sajátítjuk el a fegyverünk csínját-bínját. Különlegessége, hogy a játék végén is olyan kihívások elé állít, amire először azt mondjuk „ezt lehetetlen megoldani”, aztán mégis csak kimászunk a csávából.
A Portal 2 szerintem azért a legjobb logikai játék, mert a maga kategóriájában páratlan az érdekes és vicces történetvezetése, illetve kiegyensúlyozott, változatos logikai feladványai, valamint a teljesen új élményt biztosító kooperatív rejtvényfejtésével.
Egyetértetek a listával, esetleg ti más játékokat tettek volna fel rá? Osszátok meg velünk a kommentekben.
Nálam ha más nem is, de a Machinarium benne lett volna a top 5-ben.
A portal 2 első helye pedig azt hiszem vitathatatlan.
(Az angry birds mániát viszont sosem értettem, nekem nagyon nem jött be, kb 1 óra játék után azonnal töröltem annó.)
A listához pedig... Prelogate, Spacechem, Infinifactory (erről volt teszt is online a minap), Divide by Sheep (inkább aranyos, mint nehéz), Snakebird (aranyos, de nehéz is), amik hirtelen beugranak.
A portal 2 első helye pedig azt hiszem vitathatatlan.
(Az angry birds mániát viszont sosem értettem, nekem nagyon nem jött be, kb 1 óra játék után azonnal töröltem annó.)
A listából a the bridge és a the room nem ismerős a portalokkal nem játszottam és az angry birdsel sem viszont az incredible machines aka Tim az egyik kedvencem volt annak idején és sok órát vett el az életemből, de nem bántam meg.
Amúgy jó cikk lett, 2,3,5 öt nem ismertem bepótolom köszi :)