A fantasy, mint műfaj, régóta hódít, nemcsak könyvekben, de számítógépes és videojátékokban egyaránt. Akár hiszitek, akár nem, az első fecske már 1975-ben megjelent, ez volt a dnd, ami tutor programnyelven készült, és a Dungeons & Dragons-on alapult. Négy ember készítette, és többek között azért íródott be az emberek emlékezetébe és a játékok történelemkönyvébe, mert ez volt az első interaktív játék, amiben bossok ellen is kellett harcolni. Az évtizedek alatt szériák születtek és tűntek el, azonban egy biztos: a műfaj élt, él, és élni fog, de hogy milyen irányba fog fejlődni, az a jövő zenéje. Most azonban a múltat vizsgáljuk, avagy következzenek a legjobb fantasy világok!
5. Icewind Dale
A Black Isle Studios jóval a bezárása előtt (három évvel) elkészítette az Icewind Dale címet kapott programot, ami az Elfeledett valóságokba kalauzolta el a játékost, de nem a megszokott környezetbe. Az Icewind Dale-ben a kis csapatunkkal zöld legelők helyett a fagyos pusztaságon kellett járkálni és akciózni, és itt ezen van a lényeg. A fejlesztők nem alkottak meg mély gondolatokat, nincsenek igazán komoly olvasmányok, a beszélgetések a történetet hajtják előre, ami egyébként teljesen lineáris. Azonban a tálalás nem hagy kívánnivalót maga után. Jeremy Soule fantasztikus dallamokat alkotott meg, amik sokáig emlékezetesek maradtak azok számára, akik hallották. Az Icewind Dale jó kritikákat kapott, noha a szerepjátékok rajongóinak nem igazán jött be az akcióközpontúság, és a kevés interakció lehetősége.
4. Lands of Lore
Az 1993-ban boltokba került Lands of Lore a fantasy-játékok korai, de grafikai szempontból már fejlettebb időszakában jelent meg. A Westwood Studiosnak már volt tapasztalata ilyen stílusú programmal (ez volt az Eye of the Beholder), de a Virgin által történt felvásárlás után önálló játék fejlesztésébe vágtak bele, az Advanced Dungeons & Dragons továbbvitele helyett. A gonosz boszorkány és az ellene folyó küzdelem történetét elmesélő program remekül működött, a karakterek, szörnyek érdekesek voltak, a hangok és a képek kiválóak - mai napig beleborzongok, ha felvillan előttem Scotia rusnya arca... A Westwood pont úgy alkotta meg a karaktert, ahogy egy boszorkányt elképzel az ember: kampós orr, nem túl szép ábrázat, fekete köpeny, százfelé álló ősz haj... Érdekessége a címnek, hogy bár a játék pozitív kritikákat kapott, egy olyan komoly hiba benne maradt a Lands of Lore-ban, aminek eredményeképpen nem lehetett végigjátszani a Westwood alkotását. Egy játékos segítségével a hibát sikerült kiküszöbölni, így a mai modern rendszereken gond nélkül élvezhető a Lands of Lore, hála a Good Old Games áldásos tevékenységének. Ez a fantasy környezetben játszódó dungeon crawler jól megutatja, hogy hogyan néztek ki ezek a játékok, több, mint húsz évvel ezelőtt.
3. The Elder Scrolls
A high-fantasy környezetbe csomagolt Elder Scrolls szériával a Bethesda durva irányváltást tett, hiszen az Arena 1994-es megjelenése előtt főleg sport és licencelt akciójátékokkal foglalkozott. Az Elder Scrolls sorozat részletes, kidolgozott világáról ismert, amiben nincs két egyforma kaland. Tamriel nagy részét már bejárhattuk az elmúlt két évtized alatt: Morrowind, Cyrodill, Skyrim teljesen eltérő környezetet kínált, amiből nekem az erdős-fás hegyes-völgyes-tavas Cyrodill jött be a legjobban. Igaz, az Oblivionban az uralkodó örökösének megtalálása és a pokol kapuinak bezárása eltörpült a rengeteg mellékküldetés mellett. Persze voltak olyan elemei az Oblivionnak, amit a legtöbb játékos megpróbált elkerülni (vámpírlét...), mert a gyógyulás bonyolult és hosszantartó küldetéssorozat után jöhetett csak el. Az Elders Scrolls a Bethesda legjobb sorozatává vált, aminek folytatása nem fog egyhamar megjelenni, noha erről is voltak már hírek…
2. Diablo
Azt hiszem, nincs olyan ember/játékos, aki ne halott volna a Blizzard legendás, mára már kultstátuszban lévő címéről, ami 1996-ban milliók szívét és lelkét rabolta el. Sanctuary a millió veszély földje, ahol a játékosnak minden teremtmények leggonoszabbjával, Diabloval kellett szembenéznie. A hack ’n’ slash hihetetlen sikert ért el, a mai napig az egyik legmagasabban értékelt játék, aminek folytatásai tovább emelték a tétet. A 2000-ben megjelent Diablo 2-ben már öt karakterosztályt lehetett harcba küldeni, az újrajátszhatóság itt is megvolt, a Blizzard a mai napig nem feledkezett meg a gyermekéről. Időnként most is megjelennek hozzá foltok, és bár tavaly év végén felröppent a pletyka, hogy Diablo visszatér, ez hamis hírnek bizonyult, így a Sanctuary földjére vágyóknak még várniuk kell.
1. Final Fantasy
Talán nem lepődtök meg, hogy ezt a játékot (sorozatot) tettem az első helyre. Szakagucsi Hironobu sorozata már harminc éve létezik, és mára nem csak egy videojátékot jelent, hanem egy komplett franchise-t, egy kulturális jelenséget, aminek egy-egy újabb felvonását milliók és milliók várják. A Square Enix ezalatt a három évtized alatt képes volt úgy fenntartani egy egyenletes minőséget, hogy gyakorlatilag nincs olyan platform, amire nem jelent meg egy fősodorba tartozó cím vagy éppen egy spin-off. A különlegessége, hogy nem összefüggő történeteket mesél el a sorozat, minden egyes játék önálló világot, sztorit, karaktereket prezentál, amik közül talán nekem a Final Fantasy XIII tetszett a legjobban. A Final Fantasy mára a Square Enix zászlóshajójává vált, aminek összeladása meghaladta a 110 milliós számot, ráadásul a megoldásai számtalan más játékra/sorozatra hatottak. Ez mindenképpen elismerésre méltó!
Ha jól olvasban a HOMAM kimaradt teljesen. Vagy akár a King Bounty világa, esetleg a LOTR világa ami ugye minden fantasy alapja. Említhetném még a STAR WARS-t is hisz az is fantasy.
Ha jól emlékszem, de ez nem biztos a Warhammer 40K-ben szerepel a Föld. Innentől az nem fantasy hanem Sci-fi.
Az én sorrendem:
M.A.G.U.S. (igaz ebből még nincs pc játék nagy kár, mert magyar világ és az egyik legjobb)
Diablo
Warcraft
HOMAM
Kings Bounty
Warhammer 40K
Az egyik legvarázslatosabb virtuális világ.
Amúgy meg mit keres itt az Icewind Dale??? Az nem is világ! Ha már világról van szó, akkor Forgotten Realms... Nem?
Az AC kapcsán felmerült kérdés: A fejlődési rendszer önmagában már elég ahhoz hogy szerepjátéknak soroljunk egy játékot?
Ha egy falut látunk az már elég hogy egy önálló világról beszéljünk?
Inkább lett volna 10-es a lista, vagy tényleg 5 világ lenne a 4 helyett ;)
Nem a fejlődési rendszer teszi az rpgket, hanem a szerepkörök. Egy szimulátor játékban felfoghatod azt, hogy szerepet játszol, lásd a Simsben pl Istent alakítasz, vagy a Black and white ban is ugyanaz vagy, vagy pl a football managerben a menedzser szerepét töltöd be. Igazából minden játék a kirakózok és mahjong játékokon "logikai-ügyességi" játékon kívül szerepjáték, mert valakit alakítasz benne.
A klasszikusnak mégis azt veszik, ahol karaktered van és fejlődsz benne, de minden játék fejleszti a készségeid, tehát végső soron szerep játszol, amikor elmész dotázni vagy a csben lősz mindenkit ripityára.
Az AC kapcsán felmerült kérdés: A fejlődési rendszer önmagában már elég ahhoz hogy szerepjátéknak soroljunk egy játékot?
Ha egy falut látunk az már elég hogy egy önálló világról beszéljünk?
Inkább lett volna 10-es a lista, vagy tényleg 5 világ lenne a 4 helyett ;)
utána jön Thedas
majd a Witcher világa
1. Witcher világa
2. Arda
3. Warcraft és Forgotten Realms (Abeir-Toril) megosztva
4. Thedas
5. Eora
A final fantasy-s történetről nem hallottam, de az tényleg egy szép példa, hogy egy lapra feltéve végül sikerült megmenekülniük. Amúgy ha már játszanál vele, akkor érdemes az első résztől végig pörgetni, mivel úgy többet ad az élményhez. Semmi köze egyik játéknak sem a másikhoz, mindegyik egy saját világ saját történettel, de szerintem némelyik élvezhető, habár nem töltöttem velük el több órát, mert más játékok jobban lekötöttek.
Amúgy érdekes lett a cikk és örülök, hogy ezekből mindegyiket ismertem, legalább más is szereti ezeket. Lehetne a következő cikk lényege az, hogy olyan játékokat mutattok be, amik megjelenése más játékok végét jelentette, vagy más játék miatt nem sikerült népszerűvé válni. Talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy top 10 játék, ami lehetett volna top 10, de...
Witcher?
Én is csodálkozom, hogy a Zelda kimaradt!
Illetve ami nekem még nagy kedvencem az Arcadia a Longest Journey sorozatból!
örülök, hogy a Warcraft kivételesen nem kerül be (majdnem mindenhol ott van és olyan unalmas), mivel ott én soha nem tudtam komolyan venni semmit a karakterek dizájnja miatt: női 'páncélok' khmm
De mondjuk, ha van olyan hogy XIII-2, az a XIII világában játszódik, annak a folytatása. Szóval szerintem azzal kezdj, amelyik jobban felkelti az érdeklődésed.