Mint az élet sok más területén, úgy a játékokban is szeretnénk, ha minél nagyobb lenne minden: részletesebb történet, több karakter, szakajtónyi fegyver, és ha csak lehet, egy bazinagy világ, amit szabadon fedezhetünk fel, ahogy azt csak akarjuk, megtalálva minden rejtett szegletét, felfedezve mindazt, amit a fejlesztők kínálni tudnak. Sok csapat épített már termetes játéktereket, amikben órákra, vagy inkább napokra el lehet veszni -- most azonban arra vagyunk kíváncsiak, hogy kik építették meg a legek legjét, a legnagyobb játéktereket.
Megjegyzés: a lista összeállítása során a saját kis szabályom az volt, hogy egyrészt a játék legyen a boltokban, másrészt pedig a felkínált térkép valóban legyen bejárható, ne csak annak egyes pontjait látogathassuk meg. Előbbi szabály áldozata lett a No Man’s Sky, utóbbié pedig többek között az első Fallout. Továbbá procedurálisan generált térkép ér, az űr végtelenje viszont nem, mert az lusta válasz.
5. Fuel
A Fuel kevés játékosban hagyott mély nyomott, s talán sokak már nem is emlékeznek erre a játékra, pedig volt benne nem is kevés potenciál. Annak idején, mikor a Codemasterst még jóval többre tartottuk, a csapat előállt egy olyan, posztapokaliptikus versenyjáték ötletével, amiben kötöttségek nélkül zúzhattunk egy óriási, de tényleg hatalmas terepen.
Ez a gigászi játéktér volt a Fuel marketingjének központi eleme, de ez nem is csoda, ugyanis a fejlesztők egy 14.400 km2-es, dinamikus időjárással megtoldott terepet készítettek -- ez bőven kétszer akkora, mint Pest megye, és még így is csak ötödik a felsorolásban!
4. Guild Wars: Nightfall
A Guild Wars: Nightfall a megjelenésekor pozitív, bár kemény kritikáktól nem mentes fogadtatásban részesült -- egy valamit azonban nem lehet elvitatni az ArenaNet szakijainak termékétől, mégpedig azt, hogy minden teret megadtak a felfedezésre vágyó kalandoroknak, ugyanis a sorozat eme része büszkélkedhet a legnagyobb térképpel.
A játéknak otthont adó kontinens, Elona 38.850 km2-en terül a játékosok elé, hegyekkel, völgyekkel és mindenféle egzotikus, egy fantasy-MMORPG-től elvárható tájakkal. A Guild Wars Nightfall méreteit tekintve Hollandiával egyezik meg, s noha azóta már készült ennél nagyobb MMOG környezet is, a maga idejében nagyon is impozáns volt ez a játszótér.
3. The Lords of the Rings Online
Ha a Gyűrűk Ura-franchise forog a fejünkben, sok minden eszünkbe juthat: a kidolgozott, részletes háttértörténet, az érdekes karakterek, a mesés tájak, a nagy hősök és gonoszok -- ezen cikk szempontjából azonban nekünk a legfontosabb elem Tolkien munkásságából a világ mérete, már csak azért is, hiszen három filmet is forgattak, amiben csak baktattak.
A könyvek alapján több játék is készült már, ám eddig egyedül csak a The Lords of the Rings Online tudta jól feldolgozni azt, milyen hatalmas terepről is van szó. A Turbine Entertainment egy nagyjából 77.700 km2-es térképet készített el, ami összehasonlításképpen akkora, mint Dél-Karolina állam, vagy hogy közelebbi példát mondjak, nagyjából, mint Csehország, illetve kétszer akkora, mint a Guild Wars: Nightfall játszható területe.
2. The Elder Scrolls II: Daggerfall
Biztosan sokakban van egy idealizált kép arról, hogy milyennek kell lennie egy fantasyjátéknak, s arra is fogadni mernék, hogy ennek a programnak hatalmas játékteret szántok, rengeteg felfedeznivalóval. Ha így van, akkor ebből a szempontból tökéletes játék lehet az The Elder Scrolls II: Daggerfall, ami mindmáig a legnagyobb funkcionáló játéktérrel rendelkezik a The Elder Scrolls sorozatban.
A Bethesda Softworks 1996-os klasszikusában összesen 161.600 km2 bejárható, hasznos terület vár minket, ezt a terepet pedig 15 ezer város, falu vagy egyéb nevezetes helység színesíti, illetve több mint 750 ezer NPC-vel futhatunk össze. Mindez, a Bethesda híres kijelentése szerint, akkora, mint Nagy-Britannia teljes területe, ám a valóságban Tunéziához van közelebb, bár így sem panaszkodhatunk.
(Az Elder Scrolls I: Arena sokszorosa a Daggerfall méretének, hiszen Tamirel teljes területét magába foglalja, de pontos, vagy megközelítő méretet sem találtam, másrészről pedig csak fast travel útján lehet egyik városból a másikba menni, gyalogosan végtelenségig termelődik a lábunk alatt az út.)
1. Minecraft
Remélem, senkinek sem okozok meglepetés azzal, hogy a Minecraft az első a pályaméret versenyében, hiszen kvázi végtelen az a játszótér, amit a magunkévá tehetünk. Egészen pontosan 3.600.000.000.000.000 km2 áll a rendelkezésünkre. Ez 3,6 billiárd km2, amit már nem is érdemes földi helyszínekkel, városokkal vagy kontinensekkel összehasonlítani, hanem a teljes bolygónk szükséges ahhoz, hogy valamihez mérni tudjuk a Minecraft világát -- de még ez is kevés, ugyanis planétánk (ha a felszín méretét nézzük) több mint hétszer kisebb, mint a Mojang milliókat lebilincselő játéka.
Az igazán szép az egészben, hogy mindennek van funkciója is, nem csupán egy reklámfogás, ami jól néz ki a doboz hátoldalán, a Minecraft méreteit ugyanis elméletben ki lehet használni -- az már más kérdés, hogy eddig ezt senki sem tette meg, és várhatóan nem is fogja, de technikailag nincs akadálya annak, hogy az egészet épületekkel, szobrokkal, vagy bármi mással beborítsa egy elszánt játékoscsapat. Lenne is okuk döngetni a mellüket, ugyanis még simán egyik oldalról a másikig sem sikerült elsétálni, pedig volt, aki ezt elkezdte.
Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy ezt az óriási területet nem egyszerre tölti be a játék (megjegyzem, sok más program sem csinálja ezt), illetve lehet és szokás is korlátozni a játszható területet, de miután van egy definitív határ, amin túl lépve már nem tudunk mit csinálni, nem végtelen a játéktér, és így nem is zárhatom ki a felsorolásból.
A futottak még kategóriában kerül említésre a Test Drive Unlimited, ami egy 1600 km2-es térképen engedett szabadjára minket, de a Just Cause 2 is masszív terepet kínál a maga 1036 km2-ével; 1000 km2 alá kúszva 518 km2-rel vár a Burnout Paradise, ennél is kisebb a World of Warcraft 204 km2-rel, a nagy favorit, a GTA 5 pedig a becslések szerint „csak” 127 km2-es játékteret kínál.
A cikkhez kapcsolódó kérdés: azon játékok közül, amivel játszottál, melyiknek volt a legnagyobb bejárható térképe?
Amúgy a cikk jó. Ilyen jöhet még.
- Skyrim (ami biztosan kisebb, mint a Dagerfall-nál)
- GTA San Andreas
- The Saboteur
-Sleeping Dogs