Az első rádiót 1895. május 7-én mutatták be Szentpéterváron, és mindössze 60 méteres távolságra tudott morzejeleket továbbítani. Azóta a rádiózás nagyon sokat fejlődött, Nikola Tesla 1896-ban szabadalmaztatta a rádióvevőkészüléket és ekkoriban született meg a vezeték nélküli modellek alapötlete is, amit 1901-ben Guglielmo Marconi meg is valósított (pár évvel később Nobel-díjat kapott érte). Az amatőr rádiózás világnapját minden évben április 18-án tartják meg, mivel 1925-ben épp ezen a napon jöttek össze Párizsban a rádiózás legnagyobb kedvelői. Ekkor alakult meg a Nemzetközi Rádióamatőr Szövetség (IARU) is, és azóta minden évben van Rádióamatőr világnap, hogy bárki megünnepelhesse ezt a vezeték nélküli kommunikációs módot. A filmek mellett természetesen a videójátékok is előszeretettel nyúltak a ehhez a témához, és itt most nem a különféle rádióállomásokra gondolunk mondjuk a GTA-játékokban, hanem olyan példákra, amikor a központi karakternek csak valamiféle adó-vevő készülék áll rendelkezésére ahhoz, hogy kommunikálhasson másokkal. Számos ilyet találni a digitális piactéren, de mi most (szokás szerint) ötöt gyűjtöttünk össze!
5. We Were Here (2017)
Bár jelen esetben kifejezetten az első részre gondolunk, a We Were Here-játékok többségében központi szerepet kap a walkie-talkie. Minden egyes felvonásban két játékosnak kell együtt dolgoznia a rejtvények megoldásán, általában úgy, hogy különböző szobákban vannak, és nem látják egymást. A játékosok walkie-talkie-val kommunikálnak egymással, ami lehetővé teszi számukra, hogy képesek legyenek megoldani a feladványokat. Az első rész még 2017-ben jelent meg, és az Antarktiszra indult felfedezőkről szólt a történet, akik egy régi kastélyban, a Castle Rockban rekedtek. Azóta már három folytatás is született, és mindegyik továbbfejlesztette kicsit az alapkoncepciót.
4. Oxenfree (2016)
Az Oxenfree csavar egyet az egész rádiózás koncepción, ebben a játékban ugyanis sokkal nagyobb szerep jut a különféle frekvenciáknak. A Night School Studio alkotásának főszereplője Alex, egy tinédzser, aki barátaival egy helyi szigetre látogat. Miután véletlenül egy paranormális erőt szabadítanak el a helyszínen, Alexnek és társainak ki kell találnia, hogy mi ez az erő, és hogyan tudják megállítani. A kommunikáció nagyon fontos szerepet kap a kaland során, a rejtvényeket pedig csak úgy vagyunk képesek megoldani, ha megtaláljuk a megfelelő frekvenciát a főhős adó-vevőjén. Ezzel aztán olyasmiket lehet elérni, mint például a bezárt ajtók kinyitása vagy a szellemekkel való kommunikáció – igen, természetesen akadnak a programban szellemek is. Az Oxenfree az utóbbi idők egyik legokosabb és leghangulatosabb kalandjátéka, aminek folytatása (Lost Signals) valamikor idén várható.
3. The Magnificent Trufflepigs (2021)
Szinte biztos, hogy erről a játékról nem sokan hallottak, pedig az Everybody’s Gone To The Rapture vezető fejlesztője áll mögötte. Adam egy fémdetektorral felvértezve visszatér gyermekkori falujába, Stanningba, ahol egy Beth nevű nőnek segít abban, hogy felszínre hozzon egy helyi, legendás kincset. Lényegében tehát Adamet irányítva be kell járni a gyönyörű angol tájat, különféle kincsek után kutatva. Ahol a fémdetektor bejelez, ott nagy valószínűséggel valami érték lapul a föld alatt – vagy épp nem. Simán előfordulhat ugyanis, hogy csak némi fémhulladék akadt horogra, viszont benne van a pakliban, hogy Adam és Beth tényleg valami igazán értékesre bukkanhatnak. Itt is egy walkie-talkie-n keresztül kommunikálhatunk a hölgyeménnyel, akiről egyre több dolog derül ki a történet előrehaladtával – ráadásul mi dönthetünk azzal kapcsolatban, hogyan reagáljon Adam bizonyos témákra. Az irányított beszélgetéseknek hála a két karakter közti kapcsolat sokkal jobban elmélyül, és egy idő után már nem is a kincs megtalálása jelenti az elsődleges célt, hanem Beth titkainak és belső démonainak megismerése.
2. Blair Witch (2019)
1996-ban, tehát két évvel az Ideglelés című film eseményei után, a katonai veterán és egykori rendőrtiszt, Ellis Lynch rendőrkutyájával, Bullettel együtt a Maryland állambeli Burkittsville-ben található Black Hills Forestbe utazik, hogy csatlakozzon egy keresőcsapathoz. A kilencéves Peter Shannon eltűnt az erdőben, és Ellis feltett szándéka, hogy megtalálja a srácot. A keresés során rendszeresen kapcsolatba lép a keresőcsapat vezetőjével és közeli barátjával, Emmet Lanning seriffel, aki aggódik Ellis poszttraumás stressz-szindrómája és mentális egészsége miatt. A Bloober Team korábbi játékaihoz hasonlóan a Blair Witch is egy egyjátékos élményre kihegyezett, belső nézetes horrorjáték, amiben ódon kísértetház vagy elhagyatott üdülőközpont helyett egy hatalmas erdőben kell portyáznunk. Ellis itt is walkie-talkie segítségével kommunikál, de a mobiltelefonját is használhatja (akár a helyi Pizzázót is hívogathatjuk, ha épp úgy tartja kedvünk), az események pedig egyre baljósabb fordulatot vesznek, miután lemegy a Nap. Valóban boszorkány él a vidéken? Vagy egy sorozatgyilkos bujkál a fák között? Ahogy Ellis és Bullet egyre mélyebbre hatolnak be az erdőbe, úgy elevenednek meg az elképzelhetetlen borzalmak is.
1. Firewatch (2016)
1989 tavaszán Henry vadőrnek áll a wyomingi Soson Nemzeti Parkban, és már az első napján kapcsolatba lép vele Delilah (természetesen ismét walkie-talkie-n keresztül), egy másik őrtoronyban dolgozó kollégája, aki arra kéri a férfit, hogy vizsgálja ki a tónál történt gyanús eseményeket. Kiderül, hogy csak fiatalok buliztak és tűzijátékokat durrogtattak, azonban visszafelé Henry észreveszi, hogy egy különös alak figyeli őt a távolból, az őrtoronyba belépve pedig feldúlva találja azt. Ezután olyan események veszik kezdetüket, melyek az egyik legizgalmasabb, legérdekesebb történetet bontják ki, ami a sétaszimulátorok műfajában valaha készült. Henry egyetlen kommunikációs eszköze a már említett walkie-talkie, amely összeköti őt Delilah-val. Rengeteg beszélgetés kapott helyet az alkotásban, és a játékos döntései befolyásolják a két szereplő kapcsolatának alakulását is. Egyáltalán nem könnyű úgy felépíteni a narratívát és elmélyíteni két karakter kapcsolatát, hogy azok nem is találkozhatnak, azonban a Campo Santo sikeresen vette az akadályt, éppen ezért a Firewatch egy nagyszerű kalandjáték lett.
Kimaradtak a szórásból a katonai játékok, pedig ezekből is akad szép számmal. A Radio Commanderben például egy olyan parancsnokként kell tevékenykedni, aki az amerikai hadseregben szolgál a vietnámi háború alatt. A feladata nem könnyű, ugyanis az 1965 és 1968 között zajló katonai műveletek koordinálása vár rá, ami sokkal bonyolultabb, mint egy szimpla RTS-ben – érdemes rákeresni. Mi pedig most tovaszállunk az éterben, mint az elveszett rádióhullámok, de hamarosan ismét jelentkezünk egy toplistával!