I play it for the plot 

A Mask of Arcadius a Sunrider sorozat első két részét tartalmazza. Főszereplőnk Kayto Shields, aki a Sunrider nevű, ultramodern űrhajó frissen kinevezett kapitánya. Mielőtt azonban pezsgőt bonthatna, megjelenik a PACT nevű birodalom flottája, így kénytelen elmenekülni, miközben a szeme láttára teszik a földdel egyenlővé szülőbolygója fővárosát. Egyetlen hajó hiányos legénysége élén kell szembenéznie a lehetetlen feladattal, hogy megállítsa a PACT-et és felszabadítsa otthonát. Ehhez pedig szövetségeseket kell gyűjtenie, olykor a legfurább helyekről.

Játékmenet tekintetében a Sunrider két részre osztható. A történet egy anime stílusú visual novel keretében bontakozik ki, vagyis a karakterek fix pozitúrákban jelennek meg állóképek előtt, miközben minden lényeges információt szövegesen közöl a játék. A szereplők és a hátterek szépen kidolgozottak, a járművek 3D-s modelljei remekül néznek ki. A történet űroperához méltóan szórakoztató, fordulatokkal és változatos karakterekkel van tele. Ugyanakkor, bár rendszeresen lesz lehetőségünk reagálni a különböző eseményekre, ebben a részben minimális ráhatásunk van a történetre. Ami azért különösen sajnálatos, mert hiába alakul ki egy kisebb hárem kapitányunk körül, nincs lehetőségünk közülük párt választani.

sunrider-005.jpg

Pajzsokat fel! Vörös riadó!

A Sunrider másik része nem meglepő módon a harc, ami visual novelhez képest kifejezetten összetettre és látványosra sikeredett. Ilyenkor a Heroes of Might and Magichez hasonló módon, egy hatszögekből álló pályán irányíthatjuk az egységeinket. Egy egységre kattintva láthatjuk, meddig tud mozogni, milyen fegyverek és képességek használhatóak, illetve milyen védelemmel rendelkezik. A védelem kivételével minden akció energiába kerül, melynek mennyisége körönként limitált. A jelentős túlerővel szemben pedig alaposan meg kell gondolnunk, mikor mit csinálunk. Szerencsére lehetőségeink tárháza folyamatosan bővül, ahogy haladunk előre a játékban. A Sunridert majdnem minden fegyverrel felszerelték, míg a mecháink, az úgynevezett ryderek sokkal specializáltabbak. Továbbá egységeinket két harc között tudjuk fejleszteni, növelve a hatékonyságukat. A játék második felében emellett lehetőségünk lesz további hajókat vásárolni magunk mellé, jelentősen megnövelve flottánk tűzerejét.

sunrider-001.jpg

Fegyverrepertoárunkat átnézve használhatunk kinetikus vagy lézerfegyvereket, rakétákat, néhány ryder pedig közelharci támadásra is képes. Használatukkor kapunk egy kis animációt, amint egységeink az adott fegyverrel támadnak, illetve amikor azok lövedéke becsapódik. Ez elsőre mindenképpen látványos, később viszont kicsit repetitívvé válik, és lassítja is a játékot. Arról nem is beszélve, hogy amikor az ellenség köre van emiatt sokszor nem is tudja az ember, éppen melyik ellenfél lő. Az egyes típusok hatékonyságáról pedig ad ugyan némi információt a Sunrider, például tippek formájában, ám kicsit hézagosan. A legnagyobb hiányosság mindenképpen a védelem leírásában van, amit még az egységek adatlapjánál se tüntet fel tisztességesen, nem derül ki melyik az, ami százalékosan működik és melyik nem. Néhány ryderünk extra képességekkel is rendelkezik, amelyek használatával társaikat segíthetik vagy törhetnek borsot az ellenség orra alá, így ezeket is érdemes rendszeresen használni. Továbbá lehetőségünk van még speciális parancsokat kiosztani, általában körönként egyszer. Ilyenek például, amik erősítik az egységeinket, bárhova teleportálja a Sunridert vagy éppen aktiválja a Vanguard ágyút, ami igen látványosan végez hatalmas pusztítást.

A legyőzött ellenfelek után pénzt, a küldetés gyors teljesítéséért pedig parancsnoki pontokat kapunk. Utóbbit a már korábban említett parancsokra tudjuk elkölteni, míg előbbiből tudjuk fejleszteni az egységeinket, illetve hasznos fejlesztéseket, eszközöket és hajókat tudunk vásárolni. Éppen ezért a játék során, főleg a magasabb nehézségi szinteken, érdemes inkább figyelmen kívül hagyni az egyes feladatokat és minél gyorsabban likvidálni minden ellenfelet. Ettől függ ugyanis a későbbi túlélésünk és a saját idegállapotunk. A Sunrider ugyanis brutálisan nehéz tud lenni az ajánlott nehézségen, és ha az ember nem tudja, mire számítson a későbbiekben, könnyen lábon lövi magát a rosszul választott fejlesztésekkel.

sunrider-002.jpg

Ide nekem a Hatsune Mikut is!

Audio téren is egészen jól teljesít a Sunrider. Az aláfestő zene jól megkomponált, mindig illik a játék aktuális hangulatához. Ráadásként kaptunk még egy nyitózenét is, egy japán énekesnővel, tovább erősítve az animés hangulatot. Emellett a harci fázisban minden egységünk szinkronizálva van, a maguk egyedi stílusában kommentálják a cselekedeteiket, vagy ami éppen történik velük. A fegyvereknek jellegzetes hangja van, a sérülések érezhetően fájnak. Sokkal több effektre azonban nem érdemes számítani, de a játék jellegét tekintve ez nem olyan nagy probléma.

Írói vélemény

Visual novelbe oltott, szórakoztató űropera, kihívást jelentő harccal, néhány apró hibával. Ha bejön az animés stílus és az ebből fakadó klisék, semmiképpen ne hagyd ki! Főleg úgy, hogy az egészért egy vasat se kell fizetned.

Pro

  • Izgalmas sztori, szerethető karakterek
  • Összetett harcrendszer
  • Hangulatos zene
  • Ingyenes

Kontra

  • Olykor idegtépően nehéz
  • Szinte teljesen lineáris történet
  • Hiányos tutorial

sunrider-003.jpg