Ha szavakba kellene öntenem, nehezen tudnám megmagyarázni, miért vonzódom görcsösen minden olyan társashoz, amely az azték, a maja vagy az inka birodalom idején játszódik, ahogy arra is nehéz lenne objektív magyarázatot találni, miért tud egy életre szóló lelkesedést kiváltani belőlem egy igazán jó pontsaláta társas, mikor sokszor kifejezetten zavar, ha egy játék témája egyáltalán nem köszön vissza a tényleges játékmenetben. Mégis e címek azok, melyek mindig lázba hoznak, és a megismerésük-megtanulásuk kezdeti nyomasztó érzése ellenére az ilyen típusú társasokra hetekig, hónapokig is képes vagyok várni. Így volt ez a Vörös katedrális esetében is, amely előbb fantasztikus dobozképével, majd a játékmenet központi elemeként szolgáló kockamanipulálós rondellával került fel a várólistámra, aztán a Reflexshop jóvoltából az asztalra is.
A VÖRÖS KATEDRÁLIS
- Hazai kiadó: Reflexshop
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-120 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 2,79/5
- Ajánlott ár: 9690 forint
Ebből a bevezetőből talán nem nehéz kitalálni, hogy a Vörös katedrális egy megdöbbentően apró dobozban érkező, mégis hatalmas mélységgel rendelkező gazdasági stratégia, melyben Rettegett Iván orosz cár hűséges építőmestereként kell segédkezni a Boldog Vazul székesegyház felépítésében, megpróbálva lehetőség szerint sokkal jobban hozzájárulni a monumentális feladathoz, mint a riválisok.
A Vörös katedrális ehhez alapvetően két elemcsoportot használ: a katedrális tornyait és annak elemeit ábrázoló kártyalapokat, melyeket egy előre meghatározott, a játékosszámtól függő építési terv alapján kell lehelyezni (a szavatosság érdekében több variáció is elérhető), és egy nagyobb adagnyi nyersanyagot, melyek az építkezés megvalósításához szükségesek.
Minden játékos egyenlő eséllyel és ugyanazzal az eszköztárral kezd, azaz egy saját játékostáblával és hat zászlóval. Utóbbiak olyan jelölők, melyekkel a katedrális egyes elemei foglalhatók le, és az, aki elsőként építi fel mind a hat lefoglalt elemet, kiváltja a játék végét. Persze ezzel a győzelmet nem feltétlenül szerzi meg...
Az ehhez kitalált elsődleges akciók száma meglehetősen alacsony, hiszen a katedrális elemeinek lefoglalásán túl egy már lefoglalt rész építésére, vagy épp építőanyagok begyűjtésére van csak lehetőségünk. Lesz is mit építeni, a katedrálislapok mennyisége ugyanis több tucatban mérhető, és ezen elemek mindegyike eltérő típusú és mennyiségű nyersanyagot követel meg. Fa, kő, tégla, arany, valamint zöld- vagy lila ékkő is szükséges lehet egy-egy részlet befejezéséhez. Ezek mindegyike a központi játéktáblán szerezhető meg, amely egy kör alakú, négy kvadránsra osztott, álomszép ábrával díszített rondella. Ennek dedikált részeire a játék elején véletlenszerűen kerülnek fel az egyes nyersanyagtípusok, azok megszerzéséhez pedig a rendelkezésre álló öt kockát kell az azokon szereplő érték alapján mozgatni úgy, hogy elérjük az általunk megszerezni kívánt nyersanyag szekcióját, és aztán nemcsak, hogy bezsebeljük azt, de ha úgy adódik, még ki is használjuk az itt található egyik céhmester kártyát is. Ezekkel általában nyersanyagokat lehet értékesíteni, vásárolni, vagy épp átkonvertálni, esetleg egy különlegesebb akciólehetőséghez jutni.
Ha sikerül mindezt jó időzítéssel végrehajtani, kisebb kombók hozhatók létre és használhatók ki, ezáltal jutva előnyhöz a többiekkel szemben, amire nagy szükség van... a végső pontozás ugyanis nem éppen szokványos. Egyrészt már alapjáraton is két külön győzelmi pontot különböztetünk meg, de a sáv az egyiket az utolsó szakaszra elhagyja, és a játék végén is kizárólag a presztízspontokat veszi figyelembe, másrészt a katedrális egyes tornyait külön-külön értékeli ki, a hozzájárulás függvényében adva meg a teljes pontértéket, vagy csak annak egy részét. Éppen ezért fontos tudatosan építeni és az akciólehetőségeket jó sorrendben végrehajtani, a katedrális megfelelő részére fókuszálni, mert könnyen előfordulhat, hogy egy-egy építési projekt hiábavaló volt. És akkor az még szóba sem került, hogy a kockák manipulálásának lehetőségével is mennyi minden kivitelezhető...
Ebből talán már látszik, hogy a Vörös katedrális az aprócska méret, és alapvetően rendkívül egyszerű szabályrendszere ellenére milyen nagy mélységgel rendelkezik, valamint milyen sokféleképpen lehet benne érvényesülni. Azt, hogy ez hosszútávon, több tucat játék után is így lesz-e, csak az idő tudja megválaszolni. Az viszont már most egyértelmű, hogy az éppenhogy középnehéznek nevezhető eurók közül annyira magabiztosan és elegánsan tornyosul ki, mint amennyire maga a székesegyház meghatározza Moszkva városképét!
(A játékot partnerünk, a Reflexshop biztosította – köszönjük!)