Így kell a hobbit jól működő, a játékosokat pedig még mindig azonos rangú félként kezelő üzletté alakítani. 2021 végén kezdtünk el foglalkozni a Kickstarterek.hu (Különleges Kickstarter Kiadások) közösségi gyűjtéssel megvalósuló, külföldről beszerzett játékaival, amit hamarosan egy fizikai bolt is követett, amikor pedig interjút készítettünk Dr. Kánai Zoltánnal, a tulajdonossal, még nem is sejtettük, hogy személyében hamarosan egy új kiadót is köszönhetünk az egyre színesebb és szélesebb hazai piacon. De itt az A&Z Kiadó, Zoltán és felesége, Anna nevével fémjelezve, akik együtt HÓDolnak a gamer szenvedélynek, és amellett, hogy hamarosan egy The Elder Scrolls-játék is várható tőlük, egy igen izgalmas és különleges címmel debütáltak. A CoraQuest ugyanis, már a címéből kiolvashatóan, egy 8 éves lánynak köszönhető, mivel a 45 éves Dan Hughes és leánya, Cora együtt alkották a társast, méghozzá a világ más gyermekeivel, ami éppen ennek (is) köszönhetően egy igazán egyedi darab.
CoraQuest – magyar kiadás (CoraQuest)
- Hazai partner/kiadó: Kickstarterek.hu/A&Z Kiadó
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 45-60 perc
- Korcsoport: 6+
- Nehézség: 2/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 14 000 forint a kiadó webshopjából
Történt ugyanis, hogy a nagyjából két évig zajló Covid-időszak során Dan és Cora úgy döntött, hogy a leckeírás helyett/mellett együtt készítenek egy társasjátékot, amivel könnyebben telik az idő a lezárások alatt. A kooperatív, fantasy dungeon crawlernek azonban nem ez az egyetlen izgalmas tulajdonsága, hanem az is, hogy egy felhívással és a remek online közösséggel végül nemcsak egy saját társas született meg, hanem hozzá számos illusztráció is, amiket gyerekek küldtek el a világ minden tájáról, hogy végül együtt alkossanak egy teljes egészet. És ez még mindig nem minden: a CoraQuest olyan játék, ami tetszés szerint alakítható, számos módon variálhatjuk a szabályait, ráadásul új karaktereket, szörnyeket és küldetéseket is kedvünk szerint alakíthatunk ki hozzá. Ráadásul nemcsak a gyerekek számára élvezetes a végeredmény, hanem a szülőknek is, akik itt kamatoztathatják a Homályrévvel és más játékokkal szerzett tudásukat és tapasztalatukat. Hozzáteszem, hogy itt sem fognak unatkozni.
A kétfejű macska nyomában
A CoraQuest nem moduláris táblával kínál egy, a küldetésekhez mindig igazodó játékterületet, hanem dungeon-kártyákkal, amik közül csak a kiindulási pont biztos, valamint néhány olyan fordulópontot okozó, előre betárazott másik helyszín-lap, amelyek egy-egy eseményt indítanak el. A játékosok mind kapnak egy-egy kétoldalas hőslapot, induló fegyvert és életerő-tárcsát, valamint egy-egy kartonfigurát, amik a kiindulási lapra kerülnek. A dungeon-kártyákat a kampányfüzetben leírt módon keverjük össze, több stócra osztva, azokhoz téve a fordulópontot jelentő különleges lapokat, majd az egészből születik egy halom, aminek egy-egy része így fix, minden más viszont véletlenszerűen kerül az asztalra. Márpedig asztalra kerül, mivel a játékosok a saját körükben két akciót hajthatnak végre, valamint bármennyi ingyenest, utóbbiak közül pedig az egyik a dungeon felfedezése, amivel, ha a karakter egy lap szélén áll, azt egy újabb lappal egészítheti ki. Ilyenkor ellenfelek kerülhetnek a játékba, valamint kincsesládák, illetve speciális események is megtörténnek.
Harcnál és speciális eseményeknél van szükség a játékkal érkező dobókockákra, amik siker esetén tovább görgetik a sztorit, valamint hazaküldik a játékterületen leszerepelt ellenfeleket, akik mind adott életerővel rendelkeznek, valamint két akcióval, amivel a saját fázisukban mozoghatnak a játékosok felé, továbbá meg is támadhatják őket. A kincsek persze extra jutalmakat biztosítanak, hatékonyabb fegyvereket és a többi, a kazamaták mélyén pedig mindig egy főellenfél lapul, akit jóval nehezebb legyőzni. Siker esetén azonban győzeledelmeskednek a kalandozók, majd akár egyből neki is vághatnak a következő küldetésnek. A kampányfüzet egy kerettörténetnek megfelelő mesével is rendelkezik, amit mindig fel kell olvasni, így a gyerekek pláne élvezik azt, ahogy Csiribácsi, a varázsló, újabb és újabb feladatra küldi őket.
Nem lehet elég Cora-n kezdeni
Rendszeresen olvasni a kérdést a társasjátékos csoportokban, hogy az ennyi és annyi idős gyerekeknek milyen játékot tudnak javasolni a kedves csoporttársak. Ilyenkor rendre olyan címek merülnek fel, mint a Zombi Kidz, a Dínó Mentőakció, a Rókanyomon és a többi, erősen kisebbeknek készített társas, és többnyire az a baj, hogy kevés az olyan hazai kiadás, ami kimondottan izgalmas egy felnőttnek is, inkább csak a gyerekek élvezik a játékot. Persze, néha találni igazi meglepetés csodákat, ilyen volt pont a Mentőakció, vagy éppen a Rossmannál fillérekért kiárusított Ghost Fightin’ Treasure Hunters, ami meglepően ötletes és minőségi formában, de szinte radar alatt kúszott be az üzletekbe. Viszont most már itt a CoraQuest is, ami kis túlzással lényegében a Homályrév gyerekeknek... vagyis inkább a dungeon crawlerek esszenciája gyerekeknek, és mint olyan, kifejezetten jól is működik. Még a kockadobásnál sem büntet túlzottan, például, ha valaki egyik kockájával sem dob sikert, akkor a karakterlapját átfordítja “elszánt” üzemmódba, aminek hála több kockával dobhat, így még több sikerre számítva. És hasonló megoldásokkal él a játék, ami így sem túl könnyű, de azért egyszerűbb a kifejezetten a felnőtteket célzó dungeon crawlereknél.
A CoraQuest pedig emiatt nagyon szórakoztató. Persze, gyerekeknek külön élmény, és persze a kisebbeknek azért mindenképpen szükséges a szülői segítség és támogatás, összességében viszont komolyan bele tudják élni magukat a szerepbe, még jobban átadják magukat a történetben lévő eseményeknek. Jópofák a karakterek és a helyzetek, noha néha-néha azért kicsit néztem egy-egy esemény kapcsán, ami felnőtt fejjel picit durva. Bár igazából pont a vicces “undi” és a durva határán táncolva, szóval azt gondolom, hogy ez még simán belefér. És természetesen a külső is nagyon sokat hozzátesz a gyerek-kompatibilis élményhez, a gyerekrajzokkal és egyedi megoldásokkal különösképpen szerethető az egész. Ehhez már csak az utolsó adalék az anyagminőség, valamint a remek magyar fordítás és szabályfüzet/kampányfüzet, amikkel egy pillanatra sem lehet elakadni, és amik minden helyzetben megállják a helyüket. Őszintén, nem is jöhetett volna jobbkor a társasjáték megjelenése, mint karácsony előtt, hiszen a “mit vegyek a gyereknek karácsonyra” kérdésre alapból megadja a választ, legalábbis az egyik lehetségest, mivel novemberben elég jó, családbarát megjelenések lepik el a piacot. De a CoraQuest egy valóban különleges darab, remek nyitány egy új kiadótól, mely remélhetőleg a továbbiakban is hasonlóan minőségi és egyedi társasokat színesíti a hazai megjelenéseket.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játék teljesen magyar, minden összetevője le lett fordítva, ráadásul elég baráti áron szerezhető meg, míg a speciális promók – extra hősök és ellenfél – mindössze 3000 forintért tehetők a kosárba.)