Johann Gregor Mendel (1822-1884) a Brno-i Ágoston-rendi monostor apátja volt, egyben pedig korszakának egyik nagy elméje, aki lényegében a tudományos örökléstan megelapozójává vált. Persze ennél a szűkös ismertetőnél jóval izgalmasabb életútja és munkássága is, ám ezúttal nem annyira a tudományos alap a fontos, mint inkább a játék, ami arra épült. Hiszen az előző heti Subatomic és a tegnapi Periodic (plusz Ecosystem) után a Genotype: A Mendelian Genetics Game is a Genius Games és részben John Coveyou alkotása. Részben pedig Paul Salomoné, így nyugodtan állíthatjuk, hogy két remek alkotó közös művéről van szó, amiben mindezen okokból kiindulva igen nagy bizalmunk volt.
Genotype: A Mendelian Genetics Game
- Partner/kiadó: Genius Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-5 fő
- Játékidő: átlagosan 45-90 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2,67/5
- Ára: a Kickstarter-oldalon keresztül 45 dollár, nagyjából 13 600 forint
Még az elején megjegyezném, hogy bár az alapjáték is rendkívül igényes, a Deluxe komponensek további jelentős extraként funkcionálnak, így a képekhez ezeket vetettem be, szimbolizálva, mit lehet kihozni egy-egy játékból. Ettől függetlenül (a hátára fordított táblás képen) van fotó, amin látszódik, hogy mi az eredeti forma és milyen a prémium összetevő. Pedig, ahogy mondtam már, a normál verzióra sem nagyon lehet panasz: a kártyák jó minőségűek, ahogy a tábla is, illetve a fa jelölők és tokenek is mind tökéletesen megfelelnek a célnak, miközben a dobókockák messze kiemelkednek az átlagból. De mielőtt nagy lelkesedés közepette belevetnénk magunkat az értékelésbe, inkább jöjjön, hogy mennyi mindent tehetünk a játékban, ami szinte a lehetőségek tengerét kínálja a már említés szintjén is komoly mennyiségű komponens társaságában.
A monostori gén-revolúció
Ahogyan az sejthető, a Genotype: A Mendelian Genetics Game-ben a kertészkedésen van a hangsúly, de mindenképpen tudományos oldalról, hiszen a játékosok a borsó génjeibe is belenyúlva teljesítik a kívánt célokat. Ehhez mindenki rendelkezik alapból három ásóval, ami az akciókat teszi lehetővé, a készlet pedig később, fejlesztés útján még kettővel bővíthető. Vannak kártyáink a növényekkel, illetve továbbiak az eszközökkel és segítőkkel. A cél az, hogy a növénykártyákon lévő genetikai célokat teljesítsük, ezzel begyűjtve az értük járó győzelmi pontokat, de az eddig tartó út meglehetősen rögös és összetett, avagy bőven van feladatunk az öt forduló befejezéséig, amiken belül minden esetben három különböző fázist, ezzel együtt pedig rengeteg lehetőséget különböztetünk meg.
Első körben ugyanis jön a munkafázis, amikor az akció-jelölőket használva végzünk el mindent, ami csak lehetséges, majd jön a nemesítő fázis, amikor a kockákkal dobjuk meg a jellemzőket, majd mindezek után fejleszthetünk is kedvünk szerint. Akcióra számtalan lehetőség van, így az elején igencsak bajban lesz mindenki, míg át nem látja, hogy mi miért jó, mire érdemes odafigyelni a saját elképzeléstől függően. Alapból két veteményesünk van, ezekhez pedig három kockatároló. A termesztéshez is akciójelölő kell, ahogy az extra kocka-tárhelyekért, a legegyszerűbb pénzszerzésért, vagy éppen a közös génközpont műszakjaiért, a kártyahúzásért és minden egyébért. De tegyük fel, hogy túl vagyunk az első körön, avagy jöhet a nemesítés.
Ekkor a különböző színű kockákkal dobunk, amiken római számokat találunk, ezek pedig egy egyszerű táblázat alapján adják a géneket. Az eredményeket a gének megváltoztatásával terelhetjük nekünk megfelelő irányba, elvégre a kocka a táblázattal mindig két betüt, kicsit és/vagy nagyot jelöl, amit aztán a saját veteményesünkben lévő kártyáknál kamatoztathatunk. Ezzel együtt fontos az első és második műszakra helyezett akciójelölő is, elvégre a játékosok ezeknek tükrében vehetik el a számukra fontos dobókockákat. Utolsó körben pedig a pénzünkből várásolhatunk különböző extrákat (segítőket a monostorból, akciójelölőt, kockatárolót, új veteményest), hogy utána a következő fordulóban már jobb esélyekkel fussunk neki a feladatoknak. Ha a fordulók végére érünk, jöhet a pontszámlálás, ebbe pedig a teljesített kártyákon túl a megmaradt jellemzők és érmék is beleszámítanak, sőt a játék közben a megfelelő szorzókra tett akció-jelölők további bónusz pontokat is hozhatnak.
Megéri kiismerni
Mindez csak nagyon rövid összefoglalója mindannak, ami a Genotype-ban vár az érdeklődő és megfelelően nyitott játékosokra. Elsőre talán már a Honey Buzznál is érződött, hogy Paul Salomon szereti megkavarni a dolgokat, ez pedig, a Genius Games géniuszával egymásra találva csak még jobban elfajult. Elsőre elég komoly feladat átlátni a lehetőségeket, hogy melyik miért fontos igazán, mihez mi kell hosszabb távon, így a Genotype semmiképpen sem ajánlott a kifejezetten kezdőknek vagy éppen azoknak, akik nem tudnak angolul. Aki viszont már legalább egy-két Everdell-partin túl van, a közepesen összetett, de még könnyedebb játékoktól pedig nem riad vissza, ahogy a kihívástól sem, az könnyedén új kedvencre lelhet.
Merthogy a Genotype: A Mendelian Genetics Game-ben komoly tematika van, ami abszolút átjön a stíluson és az összetevőkön. Ahogy általában, úgy a minőségre ezúttal sem lehet panasz, avagy a Genius Games alap kiadványa is megéri az árát, a kártyalapok nagyon jó minőségűek, a kétoldalas tábla (hátlapon a monostorral) rendkívül mutatós, a kockák masszívak és színesek, könnyedén leolvasható az értékük, illetve sok mindenben nagyszerűen működik a szimbólumrendszer, ami egyszerűsíti a játékot. Ami nem annyira tetszett, az csak a vékonyka karaktertábla, ami inkább egy lap, de ez legyen a legnagyobb gondom minden társassal.
Más kérdés, hogy a szabályokkal (20 oldalas füzet van rá a 12 oldalas tudományos áttekintő anyag mellett) azért kell foglalkozni, mert nem mindegy, hogy mikor termesztünk, hogyan befolyásoljuk a géneket és miképpen szerzünk pénzt, amiből egyébként elég kevés van. A Deluxe komponensek mindezt az élményt járatják a csúcsra, hiszen a kis cseppecskék, a műanyag génvariánsok, illetve a korhű pénzérmék hatalmasat dobnak az összképen, így érdemes beruházni a kiegészítőkre is. Maga a játékmenet pedig, ha már jobban átlátjuk, fantasztikus élményt nyújt, szinte már éreztem a monostor dohos és a kert friss illatát, miközben nekiálltam genetikai áttörés teljesítésének. Érdekes, hogy ebben a játékban az utolsó helyen lévő nagy előnyhöz juthat a fejlesztések fázisában, avagy bármikor fordulhat a kocka, ha az előny még behozható. Különleges játék ez egy különleges, okos témákkal és az átlagosnál minden esetben magasabban lévő minőségű kiadványokkal foglalkozó kiadótól, melynek felhozatala (ezt továbbra is tartom) akár az iskolai oktatás része is lehetne. Ajánlott darab.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Genius Gamesnek!)