Scott Almes fejéből már nem egy játék pattant ki, és úgy tűnik, egyhamar nem is lesz megállás: az évről évre új felvonással jelentkező Tiny Epic-sorozat nemcsak a témát, hanem a játékmechanikát is folyton változtatja. A játékok egyetlen közös pontja az, hogy kis csomagban eposzba illő játékélményt kínálnak. Persze ez utóbbi megítélése szubjektív, de tény, hogy kipakolás után a dobozhoz képest egytől egyig igen terjedelmes méreteket öltenek. A számos játék közül nem egy megjelent már magyarul is, nálunk most azok közül járt három, melyeket egyelőre sajnos nem játszhatunk ékes anyanyelvünkön: a Dinosaurs, a Tactics és a legújabb Pirates, annak minden extrájával és a Curse of Amdiak kiegészítővel egyetemben – most előbbi kettőről mesélünk nektek.
Tiny Epic Dinosaurs
- Partner/kiadó: Gamelyn Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-60 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2.52/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadótól webshopjából 35 dollár, nagyjából 10 700 forint
Aki a dinoszauruszokat szereti, az rossz ember nem lehet – szól a mondás, a Tiny Epic Dinosaurs során pedig bőséggel lesz is hozzájuk szerencsénk, ugyanis hat forduló erejéig dinoszaurusz befogó- és tenyésztő vállalkozásba fogunk. Ez idő alatt kell ellenfeleinknél több győzelmi pontot összegyűjtenünk, melyet szerződések teljesítéséért (azaz bizonyos dínó-kombinációkért) és kutatásokért, valamint a játék végén, a farmon található állatokért kapunk.
A játék központi mechankiája a munkáslehelyezés. Ők kerülnek az akciótáblára az azon fellelhető dolgokért, úgymint: kerítések, dinók, nyersanyagok (zöldség, husi és ellátmány) és kutatások, valamint a szerződések leszállítása. Ezeket utána elhelyezzük a farm-táblánkon. Értelemszerűen minden fajnak külön ketrecre lesz szüksége, és a körünk végén kellő mennyiségű kajára. A kutatásokkal pedig egyszer vagy többször használatos bónuszokra, vagy különleges dinoszauruszokra is szert tehetünk. Ez utóbbiaknak egyedi kis meeple is dukál, és nem igényelnek saját ketrecet sem, de egyes szerződések teljesítéséhez elengedhetetlenek.
Miután minden jószágunkat megetettük, azok szaporodnak is, már amennyiben legalább ketten tartózkodnak egy ketrecben. E két lépésre pedig előre kell tervezni, mert az éhes dinó és az, akinek nem jut hely, bizony szökik, és vérmérséklettől függően felzabálja valamelyik társát, vagy lebontja az egyik kerítést, ami, ha nem tudjuk kezelni a helyzetet, láncreakciót indíthat el a következő körben.
Okos kislány
A csomagban kis mérete ellenére rengeteg apró dinó-meeple fért el, melyek közül néhány egyedi jószág megkülönböztetése (vaskosabb ujjakkal már a megfogása) okozhat némi nehézséget, illetve a kutatás-kártyák szövege kicsit kisebb a kelleténél – ironikus módon éppen a kompakt mérete az, ami számomra a Tiny Epic Dinosaurs egyik hibája. Mindemellett a dizájn, a felhasznált anyagok minősége és úgy általában véve az egész csomag roppant igényes, öröm ránézni és játszani vele
A játék egyáltalán nem nehéz vagy túlontúl bonyolult, a feltüntetett korhatárt túlzónak tartom, egy tíz éves gyereknek ez szerintem már nem jelenthet kihívást. Egy-egy kör lezavarása sem tart sokáig, sőt ezeket akár párhuzamosan is le lehet bonyolítani (ha már a munkáslehelyezés is úgy zajlik). A Tiny Epic Dinosaurs-t családoknak és elsősorban dinó-rajongóknak merem ajánlani, a témát egész jól megidézi anélkül, hogy igazán nehézsúlyúvá válna.
Tiny Epic Tactics
- Partner/kiadó: Gamelyn Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-60 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2,43/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadótól webshopjából 35 dollár, nagyjából 10 700 forint
A Tiny Epic Tactics különlegessége, hogy maga a doboz is része a játéktérnek: a doboz alja – külseje és belseje egyaránt – csatározásainknak ad majd helyet. De be kell vallanom, kicsit csalódott voltam, mikor rájöttem, hogy a rendelkezésre álló elemeket nem kombinálhatjuk szabadon, vagy tetszés szerint, a terepet csak a megadott módon állíthatjuk fel. Persze érthető a dolog a játékegyensúly megőrzése végett, akinek pedig hozzám hasonlóan nem elég a rendelkezésre álló terep, további kiegészítőkkel bővítheti azt.
A játék végét az egyik ellenséges csapat likvidálása vagy a játékosok számától függően egy vagy több terület elfoglalása jelzi; a győztes pedig az, akinek a legtöbb győzelmi pontja van. Minden egyes csapat négy tagból áll, akiket véletlenszerűen kapnak a küzdő felek: egy szörnyet, egy harcost, egy íjászt és egy mágust. Közülük azonban legfeljebb hármat tudunk aktiválni a körünkben, ugyanis ennyi akció jut egy-egy fordulóra; ráadásul a mozgás és a harc is külön-külön akciónak számít. Az a hősünk, aki egy akciónál többet hajt végre „kifullad”, és a következő körben nem aktiválhatjuk, vagyis döntéshelyzetek egész sora vár ránk egy meccs alatt.
Pláne, hogy a terep is kínál taktikázási lehetőségeket, a lőszer és a varázserő nem végtelen, az ellenfelek visszatámadhatnak, és még a szerencse is közrejátszik egy-egy extra hatás érvényesítésekor. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az elfoglalható területeket az utolsó pillanatban is lecsaphatják a kezünkről, vagy hogy mindegyik hős más-más passzív vagy aktív képességgel rendelkezik, olykor igen veszélyes kombinációkat alkotva.
Elit öngyilkos alakulat
De amilyen jól hangzik ez papíron, annyira csetlik-botlik a gyakorlatban. Legalábbis ami a két játékost illeti, ahol a kezdőlépésnek egyértelmű előnye van, és ha a második nem reagál megfelelően, szinte borítékolható a vereség. Három vagy több játékosnál már jóval nagyobb a bizonytalanság, hiszen nemcsak egyetlen zászlót kell elfoglalni, itt viszont a terep szűkössége okoz majd némi gondot, nem annyira taktikai, mint inkább aréna-harccá redukálva a játékot.
Személy szerint a hármas pakkból a Tiny Epic Tactics győzött meg a legkevésbé, hiába (itt is) a roppant igényes körítés és dizájn, mely továbbra is minőségi anyagfelhasználással párosul. A szóló játékmód szolgálhatna még mentőövként, ahol a terepek belső oldala is felhasználásra kerül, és egy viszonylag jól felépített dungeon crawlerré változik a játék. Ezt viszont kis mérete korlátozza be, és hiába a véletlen-faktor csapatunknál és az ellenfélnél, nem nyújt elég változatosságot; ez a pici eposz inkább pici lett, semmint eposzi.
(A játékokat partnerünk, a Gamelyn Games biztosította – köszönjük!)