Az enigma szó eredete a távoli múltban keresendő, és mint megannyi szavunk, ez is görög eredetű (ainigma), melyet a 16. század környékén a latin vett át (aenigma), és innen épült be a többi európai nép nyelvébe. A szó jelentése eredetileg „talány, képes beszéd” volt, a reneszánszra erről a „rejtély, homályos utalás” némileg módosult értelmét vette fel. Alkalmazható emberre, helyzetre, történetre egyaránt. De ha nagy kezdőbetűvel írjuk, akkor az eredetileg Arthur Scherbius által 1928-ban szabadalmaztatott rotoros kódoló gépezetről beszélünk. Külön érdekesség, hogy a Scherbius és E. Richard Ritter által alapított cég által szabadalmaztatott eszköz eleinte senkit sem érdekelt. Számos iteráció után azonban végül megtalálta helyét mind a kereskedelmi, mind a katonai rejtjelezésben. A második világháborúra a megfejthetetlen rejtélyt a későbbi, német tengerészet által alkalmazott eszközök hozták, jelesül az M4, azaz a négyrotoros Enigma. Ez már annyi lehetséges titkosítási kombinációt jelentett, hogy a lengyel mintára épített, a szinte minden létező permutációt végigpróbáló kódfejtő gépek, a Turing Bombák sem bírtak a naponta változó kulccsal rejtjelezett üzenetekkel.
Enigma: Beyond Code
- Kiadó/Partner: CrowD Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-5 fő
- Játékidő: átlagosan 15-60 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 2,0/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 30 USD, nagyjából 9 000 forint
Az Enigma: Beyond Code azonban nem a kódfejtésről szól, csupán témájának teszi meg a bevezetőben említett Enigma gépet, véleményem szerint kissé túlmisztifikált köntösben. Az alapfelállás, hogy a játékosok összegyűlnek egy kúriában, hogy megfejtsék a kódot, mielőtt a világ káoszba borul. Csakhogy nem mindenkinek ez a valódi célja: a játékosoknak karakterüktől függően más-más titkos ágendája lesz. A feladat ezeknek a céloknak az idő lejárta előtt, de még inkább mindenki más előtt való teljesítése, a végső győzelem pedig azt illeti, aki háromszor is bizonyítja rátermettségét.
Kriptográfiai kurzus
A játék kezdetekor a kúriát alkotó kilenc „szobát” egy 3×3-as rácsba rendezve leosztjuk, majd mindenki húz magának egy karaktert, melyek paklijának összeállítása a játékosok számától függ (két játékos esetében hat karaktert kapunk, afölött mindenki beszállhat a buliba). A szereplők célja általában egy-egy token (káosz vagy kódfejtés) megszerzése és/vagy adott számú szoba helyének meghatározása. Ez viszont nem is olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik, hiszen az idő is sürget: a kezdő játékos minden fordulója előtt előremozgatja az időt, emiatt összesen csupán négy forduló áll rendelkezésünkre.
Egy-egy forduló során az éppen soron következő játékos megles egy szobát anélkül, hogy a többiek látnák azt, majd közli, hogy melyik is az. Ahogy a dedukciós játékoknál lenni szokott, hazudhat is (de csak most, más helyzetben tilos), majd az általa megnevezett szoba hatásait érvényesíti. Ha bárki gyanút fog, bejelentheti, hogy nem hisz neki – ekkor a meglesett lapot meg kell mutatni a kételkedőnek, de csakis neki. Ekkor két eset állhat fenn: az aktuális játékos tettenérése, vagy ártatlansága; előbbi esetén nem érvényesíthet semmilyen hatást, és következő körének végéig némaság tokent kap, ellenkező esetben a vádló kapja ezt a hátrányt.
A néma játékos nem jelentheti be, hogy más hazudik (még akkor sem ha biztos ebben), illetve, mikor sorra kerül, nem nevezheti meg az általa meglesett lapot és nem is érvényesítheti annak hatását. Továbbá a játékot sem nyerheti meg, még akkor sem, ha tehetné. Márpedig a szobák hatásai kiemelten fontosak: ezekkel szerezhetünk vagy vehetünk el mástól tokent; megleshetünk vagy felfordíthatunk további lapokat; de még karaktert is cserélhetünk riválisainkkal.
Irány Bletchley Park
Az Enigma: Beyond Code a dedukciós játékok többségéhez hasonlóan három játékos fölött mutatja meg igazán az erejét, hiszen a valóban trükkös karakterek akkor kerülnek játékba. De két játékossal is egészen szórakoztató tud lenni, még ha érződik is rajta, hogy nem az igazi. A játék teljes élvezetéhez azonban elengedhetetlen, hogy ismerjük a karaktereket és a szobákat, hogy habozás és a hatásokat leíró segédlet olykor árulkodó használata nélkül tudjunk szemrebbenés nélkül hazudni. De ha rászánjuk az időt a megismerésére, akkor egy meglepően szórakoztató és csavaros játék fedi fel magát az elsőre talán nem annyira mókásnak tűnő szabályrendszer alatt.
Mindezt pedig egy kicsit talán túlméretezett dobozban, de meglepően jó minőségű komponensekkel érkezik, a lapokhoz még kártyavédőt is kapunk (tartalékkal), ami bátran mondhatom, hogy tényleg ritkaságszámba megy. A félig-meddig prémium csomag fényét csak az íróeszközt hiánya tompítja, mellyel a jegyzetfüzetbe rögzíthetnénk találgatásainkat és infómorzsáinkat a szobák hollétéről. A szabálykönyv mellé egy kis segédlet is dukál, melyben nemcsak a játék misztikus háttere, hanem egy teljes kör leírása és néhány taktikai jótanács is helyt kapott, hogy könnyebben vegyük a kezdeti akadályokat.
Végső soron ugyanazt tudom elmondani az Enigma: Beyond Code kapcsán is, mint a CrowD Games többi játékánál: kicsit tartottam tőlük, de mindegyik alkalommal igazán kellemesen csalódtam – egyik sem a legbonyolultabb vagy a legforradalmibb, de minden esetben roppant igényes a kivitelezés és szórakoztató a mechanika. Reméljük, hogy a jövőben sikerül tartani ezt a színvonalat vagy még inkább: emelni rajta. Az Enigma: Beyond Code-ot pedig bátran ajánlom azoknak, akik a szociális-dedukciós játékokkal ismerkednének és egy mélyebben kiismerhető, nehezen megunható játékot keresnek.
(A játékot partnerünk, a CrowD Games biztosította – köszönjük!)