Egy adott téma és egy szerző rajongóinak egész biztosan nem kell bemutatni a lengyel Board & Dice-t, hiszen a kiadó az elmúlt években legfőképp vagy Daniele Tascini játékait adta ki, vagy más szerzők hasonló témájú, általában egy mezoamerikai kultúrát és/vagy kockamanipulálós játékmenetre alapuló eurójához adta a nevét. A Board & Dice repertoárja azonban ennél jóval gazdagabb: az Escape Tales-sorozattal a társasjátékosított szabadulószobák műfajában is megvetette a lábát, a Mandala Stones pedig az absztrakt stratégiák világába nyújtott belépőt. Idén végre magyarul is megjelennek a kiadó játékai, és ugyan erről nem állt módunkban érdeklődni, más témákról viszont igen. Kérdéseinkre Filip Głowacz, alapító és egyben a marketing feje válaszolt.

bdteam.jpeg

Mesélnél kérlek a Board&Dice keletkezésének történetéről?

A B&D története 2013-ig nyúlik vissza: Ireneusz Huszczával eredetileg egy sörfőzdét szerettünk volna létrehozni, nem egy társasjáték-kiadót, azonban a főzdéhez választott hellyel kapcsolatos problémák miatt le kellett tennünk erről az ötletről. Ehelyett azt találtuk ki, hogy készítünk egy játékot egy sörfőzdéről! Négy évvel később az NSKN Games-t vezető Andrei Novac-kal ültünk egy autóban, Chicagóból Columbusba, az Origins rendezvényre tartva. A roadtrip közepén Andrei megkérdezte: mi lenne, ha a vállalkozásaink összeolvadnának? A két cég épp történetük legfontosabb játékai kiadásának küszöbén állt: az NSKN a Teotihuacan, a Board & Dice pedig az Escape Tales-széria megjelenését intézte. A beszélgetés után négy hónappal meg is történt, amiről beszéltünk, avagy megszületett az “új” B&D!

escape-tales-1-komponenty-1-1200x800.jpg

Hogyan születik meg egy Board & Dice-játék, mik a folyamat egyes lépései?

Az első lépés minden esetben maga az ötlet, egész pontosan a pitch, aminek muszáj tartalmaznia egy szabálykönyvet, egy leírást, és az sem árt, ha egy rövid, egyoldalas összefoglaló, vagy akár egy videó is készül mellé. Ennek birtokában a fejlesztésért felelős csapatunk mérlegeli, hogy lát-e fantáziát benne. Ha a visszajelzés pozitív, akkor a tervezővel közösen digitális próbajátékokat szervezünk, a Tabletopiát vagy a Tabletop Simulatort használva. Ha ez is jól sül el, a fejlesztőcsapat játéktesztelői alkalmakat szervez a sales- és a marketing csapattal. Ha pedig ők is áldásukat adják rá, akkor jöhet is a szerződéskötés. Ekkor persze még messze a folyamat vége: a fejlesztés, a tesztelés további hónapokat emészt fel, és a művészeti csapat munkája csak azután kezdődik, miután a fejlesztőcsapat ennek zöld utat ad. Ha elkészült az art, akkor pedig a marketing bejelenti a játékot, a sales csapat elkezdi prezentálni partnereinek, hogy lehetőség szerint az első hullám a lehető legnagyobb, a legtöbb régiót felölelő legyen.

mandala-stones-e42f6c825d06212ce7fc-mid.jpg

Már tavaly írtunk a társasjátékokat is érintő szállítási nehézségekről. Ti hogy éltétek, hogyan élitek meg az ezzel kapcsolatos kihívásokat?

A szállítás mostanra egy hatalmas témává duzzadt, amely nem csupán a játékok megjelenési ütemét, de azok árazását is érinti. Eddig a pontig képesek voltunk arra, hogy 1-3 hónapos csúszással ugyan, de leszállítsuk játékainkat, azonban ez egy olyan dolog, amire sajnos nem minden kiadó képes. Látva a világ jelenlegi helyzetét, valamint a szállítással kapcsolatos költségeket, úgy véljük, hogy elkerülhetetlen a játékok árának emelkedése ahhoz, hogy a kiadók tovább működhessenek.

tawancover-scaled.jpg

Idén egyre több rendezvény kerül megrendezésre. A B&D képviselteti magát az elkövetkezendő nagyobb expókon?

Rendkívül jó hír, hogy a legtöbb kiállítás, expó visszatér, így a B&D csapata ismét kiveheti a maga részét az ilyen élő események izgalmából! Tavaly ugyan jelen voltunk a Spielen, egy legalább 30 négyzetméteres standdal, de idén már 100 négyzetméterrel tervezünk. Úgy vélem, hogy látogatók terén minimum a COVID előtti idők 70%-ával számolhatunk.

zrzut-ekranu-2022-01-20-o-092041.png

Számos megjelenésetek volt ősszel és az idei év első felében. Mire számíthatunk az év hátralevő részében?

A 2022-es esztendő a Board & Dice történetének legnagyobb és egyben legforgalmasabb éve. A La Granja Deluxe Master Set, a Nightmare Cathedral, a Founders of Teotihuacan, a Loot Box, és a Terracotta Army garantáltan erősíti a kínálatunkat, de a háttérben további meglepetéseken is dolgozunk. Csak annyit mondhatok: többek között egy kártyajátékkal is készülünk,egy rendkívül ismert franchise világában, amely hamarosan a Kickstarteren debütál.

Ezúton is köszönjük az interjúlehetőséget a Board & Dice csapatának! 

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát