A 2000-es évek második felének egyik legmeghatározóbb videójátékos trendjét a World of Warcraft elsöprő sikere nyomán gombaként szaporodó “WoW-gyilkos” MMORPG-k képviselték. Kis túlzással mindenki online szerepjátékot fejlesztett, minden ígéretesebb franchise megkapta a maga MMO alternatíváját (Conan, Star Trek, DC-képregények, Warhammer Fantasy), vagy legalább megpróbálkoztak a megvalósításával, még ha végül nem is let belőle semmi (Halo, Fallout). A gyakran minimális kreativitáson és az újítások hiányán, az instabil szervereken, a viszonylag gyorsan megcsappanó játékosbázison, valamint a gyorsan kifulladó endgame tartalmakon azonban még egy ismertebb IP sem segíthetett. Ezek az ígéretes játékok tehát többnyire a 2010-es évek elején free-to-play modellre váltottak, majd egyes esetekben le is húzták a rolót. A tömegből azonban kivételt képez a J.R.R. Tolkien művein alapuló, 2007 tavaszán megjelent The Lord of the Rings Online, melyet sokan még az utóbbi években is úgy emlegettek, mint a legjobb, legminőségibb MMORPG-t, mellyel fájdalmasan kevesen játszanak.
Online Szövetség
Miután kicsit alaposabban szemügyre vettem, hogy hol is tart a LOTRO 15 év elteltével, ez a kijelentés pontosnak tűnik: ugyan a játék előfizetői bázisa nem versenyezhet egy Final Fantasy 14 szintű monstrummal, hihetetlenül kitartó, rendkívül segítőkész és befogadó. Az eredeti készítő, a Turbine egykori alkalmazottait tömörítő Standing Stone Games fejlesztőként töretlenül támogatja a játékot folyamatos frissítésekkel, eseményekkel, új területekkel, küldetésekkel, esetenként kasztokkal. A megjelenés óta a játékelemek tárháza kiegészült már fejleszthető legendás tárgyakkal, még kiforrottabb tárgykészítési rendszerekkel, epikus skirmish összecsapásokkal a sötét erők ellen, valamint hátasokon vívott harcrokkal. A 15. születésnap alkalmából a készítők még jelentősen meg is emelték a free-to-play játékosok által előfizetés nélkül elérhető tartalmak mértékét. Ennek részeként számos, korábban prémium játékelemhez, kaszthoz is hozzáférhetnek immár előfizetés nélkül, vagyis egészen a Helm-szurdoki csata kiegészítőjével bezárólag minden ingyenessé vált számukra. Ráadásul csak mellékesen egy teljesen új régióval és küldetéslánccal is kibővítették a korábbi kiegészítők által többnyire érintetlen Megyét, és egy exkluzív, május 10-éig elérhető évfordulós ünnepséget is indítottak.
A játék már megjelenésekor számos aspektusában eltért más MMO-játékoktól. Hála a számtalan egyedi vonásnak, melyeket Tolkien világa tartogatott, a fejlesztők pedig igyekeztek ezeknek megfelelni ahelyett, hogy a játékmenet érdekében görbítgették volna őket, ahogy arra láttunk már pár példát. A hagyományos PvP helyett például PvMP mód került a játékba, melynek során a játékosok ideiglenesen speciális szörny karakterek bőrébe bújhattak a kijelölt csatatereken, mivel egy hobbitok-hobbitok elleni csörte, vagy a játszható sötét erők erősen sértették volna az eredeti művek esszenciáját. Ennek köszönhetően lett maga a játék is erősen történetközpontú, még az ilyen tekintetben sokáig etalonnak számító WoW-hoz képest is. Az epikus küldetéslánc címre keresztelt központi cselekmény több eleme instance alapú, melyhez hasonló mértékben a WoW például csak a Cataclysm kiegészítő körül kezdte ezeket az elemeket alkalmazni. A történet úgynevezett könyvekre lett felosztva, melyek révén a játékosok a Gyűrű Szövetségének kalandjaival és Tolkien eredeti trilógiájának eseményeivel párhuzamosan járhatták be Középfölde különböző szegleteit.
Mordor bukása után
A 2017-es Mordor kiegészítővel 10 év után ért végéhez ez a küldetéslánc az Egy Gyűrű megsemmisülésével és Szauron bukásával. Az azóta megjelent bónuszfejezetek Tolkien munkásságához hűen próbálják bemutatni az ezt követő eseményeket: Aragorn koronázását, a Mordorban dúló hatalmi harcokat a Sötét Úr egykori követői között, és a leszámolást a sötét erők maradványaival. A tavaly ősszel megjelent legutóbbi kiegészítés, a Fate of Gundabad például a Hobbit-trilógia végén épp csak megpillantott rettenetes ork erődítmény visszafoglalására koncentrál. A fejlesztők egyúttal tavaly ősszel vezettek be egy új opciót is előfizető VIP-játékosok számára a Legacy szerverek formájában, melyek révén újraélhetik, hogyan változott a játék világa az egyes kiegészítőlemezek megjelenésével. A Shadowfax szerveren gyorsított XP szerzéssel süvíthetnek végig a történeten, miközben a kiegészítők durván kéthavonta oldódnak fel (ez jelenleg a Riders of Rohan-nál tart), míg a Treebeard-en 40%-al redukált az XP szerzés tempója, az új kiegészítők pedig csak 5-6 havonta nyílnak meg, hogy a játékosok kényelmesen bejárhassák és megtapasztalhassák Középfölde minden szegletét.
Ezeknek hála a LOTRO pedig 15 év elteltével sem kelti egy anomália, egy kiöregedett, csodával határos módon még futó, ám végnapjait élő MMORPG érzetét. Iszonyatosan erős hangulattal, remek közösséggel, természetesen elképesztően alacsony gépigénnyel, rengeteg tartalommal megpakolt játékról van szó. Megjelenésekor megérdemelten zsebelte be a 90% körüli értékeléseket, Gyűrűk Ura/Tolkien-rajongók számára pedig gyakorlatilag a mai napig kötelező, amennyiben szemet tudnak hunyni néhány kissé elavultabb mechanikán, amelyek egy 15 éves MMORPG velejárói.