Igen érdekes reklámmal hívta fel magára a figyelmet a Microsoft. Az Xbox One amerikai weboldalán megjelent egy olvasókat célzó üzenet, ami arról szólt, hogy az igazi férfiak legszívesebben kisgyerekként ugranának rá az új konzolra, de a párjaik ezt nem engedik nekik, mert... mert nem és kész, minek nekik az, helyette lehet új porszívót, serpenyőt vagy sodrófát venni.
A weblap azonban nem állt meg itt: bemutatott egy mintalevelet, amit meg lehet írni a drága asszonykának, hátha meglágyul a szíve és hagyja, hogy vegyünk magunknak egy Xbox One-t. Persze az egész szöveg vicceskedő, komolyan nem vehető érveket vonultat fel, azért sokan megsértődtek rajta, mert csak erősíti azt a játékosokkal kapcsolatos sztereotípiát, hogy csak férfiak játszanak, és a szórakozásuk kedvéért akár a szeretteiket is hajlandók elhanyagolni.
A reklámot fel lehet fogni poénnak is, ugyanakkor fájó pont, hogy a Microsoft marketingesei sem látnak tovább a pé... orruknál. A játékvilág már nem csak a férfiak kedvenc menekülőútja, hanem a nőké is, erről külön cikksorozatban emlékeztünk meg (első és második rész).
A Microsoft levélben kért elnézést, és megígérték, hogy változtatnak a reklámon -- mire e sorokat olvassátok, én már nem lelem fel, mindenesetre alant elolvasható az ominózus, elvileg átírható levél, hála a Eurogamer gyors reakciójának.
Sőt, ahogy valaki korábban említette, inkább gyerekes. Felnőtt ember lévén, ha boxot akarsz, elmész és veszel. Miért kéne az asszonynál/férjednél kuncsorogni?
De ha már itt tartunk valaki rábökhetne, hogy hol van a fenti levélben a szexista rész, mert én nem találom. Kétszer is elolvastam, de nincs meg... bocsi.
Elhiszem, hogy vannak nők akik játszanak; elhiszem, hogy vannak olyan nők, akik játszanak, és megsértődnek amikor csak a férfiaknak szól egy-egy reklám, de könyörgöm, nézzünk már szét magunk körül, vagy akár pillantsunk egy kicsit egy (ki-ki által maga választott) statisztikára! Egyértelműen több férfi játszik számítógépes játékokkal mint nő, épp ezért pedig érthető, hogy ők a reklámok célközönsége, hiszen ez a többség (attól pedig tekintsünk el, hogy a gyakorlatban is a nők ítélik el sokkal magasabb arányban a gamer férfiakat).
Erről szól a demokrácia is: a többségről, és a többség akaratáról. Szexistát kiáltani könnyű, meg hangzatos, de ugyanaz, mintha a huszadik Vérpista lázadásba kezdene a demokrácia ellen, hogy "márpedig az kéremszépen ilyen meg olyan rossz, mert hogy vannak ám olyanok is akik ezt másként gondolják/látják/akarják, és azokkal mi lesz, ez tiszta feudum, és különben is...!"... egészen egyszerűen értelmetlen, és igen, lassan már idegesítő. Lehet szidni a játékipart, hogy miért a többségi vásárlóknak próbálnak kedvezni, de értelmetlen, hiszen ha az a bizonyos valaki ülne abban a bizonyos bőrfotelben, akkor ő is a profit mellett döntene ahelyett, hogy kétes létszámú, egyértelműen szűkebb célközönséget próbálna megcélozni reklámjaival. Ennyi erővel a borotvareklámokra is kiabálni, hogy szexista, ugyanannyi értelme lenne.
Természetesen nem pártolom a túlzott szexizmust sem, sőt, ugyanúgy elítélem, mint a túlzott feminizmust. De amennyire mostanában a PC Guru felfújja ezt a témát, és rászállt erre, úgy érzem, muszáj kimondanom, hogy ez már túlzás. Persze, ha a PCG valamilyen belsős, titkos meetingen megbeszéltek szerint szépen lassan átlényegül számítógépes játék-bulvársajtóvá, ez pedig az átmeneti időszak, akkor nem szóltam.
A Microsoft marketingeseinek pedig lehetne több esze is ennél, de hát már sokadjára bizonyítják, hogy "ők sem tévedhetetlenek" (lassan már abban is kételkedem, hogy képesek bármit is bakik nélkül véghezvinni). Mindazonáltal ez a reklám is csak egy végterméke a profitorientált szemléletmódnak, amit fentebb fejtettem ki.
Természetesen ez csak saját vélemény (még ha keserű, és keményebb hangvételű is), beszólásokat, kötözködéseket, és minden egyéb, számomra nem tolerálható formában előadott/kétes értelmi képességekről tanúbizonyságot tevő kommenteket csípőből ignorálom!
nem lehet már viccelődni semmiféle sztereotípiával mert az vagy rasszista,vagy szexista,üdv a 21. században :D
nem lehet már viccelődni semmiféle sztereotípiával mert az vagy rasszista,vagy szexista,üdv a 21. században :D
nem lehet már viccelődni semmiféle sztereotípiával mert az vagy rasszista,vagy szexista,üdv a 21. században :D
nem lehet már viccelődni semmiféle sztereotípiával mert az vagy rasszista,vagy szexista,üdv a 21. században :D