A sajtóvetítés elején kihangsúlyozták, hogy a kritikák spoilermentesen jelenjenek meg, így én sem lövök le semmit.
A 2012-es esztendő egyik legnagyobb, szórakoztatóiparhoz kapcsolódó híre az volt, mikor a Disney bejelentette, hogy csekély négy milliárd dollárért felvásárolta a Lucasfilmet, azt a céget, amelynek a 70-es, 80-as évek egyik legnagyobb űroperáját, a Csillagok háborúját köszönhetjük.
A Star Wars lett az elmúlt 37 év legnagyobb franchise-ja, amelyet a végtelenségig lehet bővíteni. Ugyanakkor sokszor szóba kerül az eredeti trilógia, és előzmények közötti minőségi összehasonlítás, hiszen vannak, akik a régi filmek hívei, és vannak, akik az előzményfilmeket is ugyanúgy kedvelik, és akárhányszor meg tudják ezeket nézni.
Amikor a Disney bejelentette, hogy egy újabb trilógiát készít, a rajongók egy emberként kaptak a szívükhöz, az évek alatt pedig a filmmel szembeni elvárások olyan magasra nőttek, mint amilyen magas a Mount Everest. A rendezőnek felkért J.J. Abrams eddigi munkássága alapján sejteni lehetett, hogy az Ébredő Erő egy igazi látványorgia lesz, de a projekt mellett szólt az, hogy az eredeti trilógiából nemcsak a főbb karakterek, de jó néhány alkotó is visszatért. Így részt vett a történet megírásában az a Lawrence Kasdan is, aki a Birodalom visszavág és a Jedi visszatér forgatókönyvéért felelt.
A galaxis legismertebb és legjobban szeretett sorozatának feltámasztása olyan hatalmas felelősséggel jár, amibe vagy bele lehet roppanni, vagy az égig lehet vele emelkedni. Ahogy az várható volt, a Star Wars hetedik része a végletekig megosztja már most a nézőket, ez tisztán látszik.
A Star Wars: A Jedi visszatér óta harminc év telt el, nemcsak a valóságban, de a történetben is. Ahogy az lenni szokott, semmi nem tűnik el nyomtalanul. A Köztársaság létezik, de az egykori Birodalom maradványaiból ismételten kifejlődött egy új szervezet, melynek nem titkolt célja, hogy befejezze Palpatine császár munkáját, miközben egy sivatagos bolygón egy fiatal lány arról álmodozik, hogy a csillagok közé jut…
Az Ébredő Erőn tökéletesen látszik, hogy Abrams munkája, hiszen már a legelső percben olyan akciót kapunk, ami csak rá jellemző, hogy aztán fénysebességgel száguldjon a történet egészen a végefőcímig.
A hetedik rész, főleg az előzménytrilógiához képest, sokkal komolyabbra sikerült. Nincsenek benne halálpálcák, felesleges CGI elemek, és ez már bőven fejlődés, ahhoz képest, hogy George Lucas hányszor alakította át az előző részeket.
Minden a helyén van és minden hihető. A letűnt Birodalom egykori nagyságát egy-egy elhagyott, pusztuló csillagromboló hirdeti a sivatag közepén, miközben az is kiderül, hogy a Birodalom eltűnésével nem lett jobb az élet a galaxisban. Az embernek ugyanúgy robotolnia kell, ha nem akar éhen halni, miközben a roncsvadászként talált dolgok értéke egyre jobban csökken. Persze egy váratlan esemény ebből a vegetatív életből való kikerülést jelenti, egy olyan kaland kezdetét, ami mindenkinek a sorsára hatással lesz a jövőben.
A történet mellett természetesen a szereplők viszik el a hátukon a filmet. Az öreg rókák teljesítménye a szokásosan jó, és a fiataloké is. Miután kiderült, hogy John Boyega egy rohamosztagost fog alakítani a filmben, olyan gyűlölet-cunamit kapott, hogy az hihetetlen, de Abrams megfelelő és hihető eredetet írt neki. Bár az előzetesekből már kiderült róla néhány dolog, azt el kell mondani, hogy egy saját magát, identitását kereső karaktert játszik, aki nem teljesen biztos benne, hogy mi lenne a helyes cselekedet az adott helyzetben. Menekülés? A barátok melletti kiállás? Hőssé válás?
Rey-jel (Daisy Ridley) igazán jól játszanak, köztük hangzanak el a film legjobb párbeszédei, de mindenki kapott olyan mondatokat, amelyek az adott karakterhez illenek, még akkor is, ha az a karakter egy dühkezelési problémákkal küzdő fiatal.
A film másik sztárja természetesen az apró droid, BB-8, amiért már a bemutatása óta megőrül a fél internet, és a rajongók nagy része. A kis golyórobot lealázza játékban mind R2-D2-t, mind az Anakin Skywalker által épített C-3PO-t. Annak ellenére, hogy nem beszél, minden mozdulata, kifejezése tökéletesen érthető és hozzá kapcsolódik a film egyik legviccesebb pillanata: már csak ezért érdemes beülni a moziba!
A karakterek mindegyike vagy nagyon jó, vagy nagyon gonosz, de ez már az Új reményben is így volt. Az eredeti trilógiában az uralkodót a harmadik filmig nem is lehetett látni, Darth Vader volt előtérbe tolva, az ő kegyetlensége testesítette meg az összes sötétséget, ami a galaxisban megtalálható volt. Nemcsak a lázadókkal volt könyörtelen, de saját embereivel is. Ez az Ébredő Erőben nem így van. Nemcsak a tanítvány mutatkozik meg, de a mester is. A Legfőbb Vezér, ahogy nevezik, nevetséges ugyan, de az nem, ahogy kinéz. Valószínűleg nem ember (a filmben végig félárnyékban mutatják), így a következő filmek egyik feladata lesz, hogy felfedje a lény mögött álló történetet, és azt, hogy hogyan lett az Első Rend vezetője.
Mindenképpen helyes döntés volt Abrams részéről az, hogy valós helyszíneket forgatott, illetve miniatűr modelleket használt az akciójelenetek megalkotásakor.
Az Abu Dhabin, Angliában, Izlandon, Írországban, Skóciában, Új-Mexikóban forgatott képek sokkal jobban néznek ki, mint a coruscanti, camínói, vagy geonózisi jelenetek bármelyike. Az akciójelenetek gyorsak, pörgősek, melyek alatt John Williams muzsikája szól. Ebben megtalálhatóak vadonatúj és régről ismert dallamok is, így a régi hangulat ezzel is fennmaradt a filmben.
Az Ébredő Erő közben újra fiatalnak érezheti magát bárki. Ugyanolyan izgalmas volt látni az X-szárnyú gépek tömeges megjelenését, mint első alkalommal, és a bolygók pusztulása ugyanolyan fájdalmas volt, mint az Alderáné, amire Abrams még rá is tett egy lapáttal: a planétákon lakók szemszögéből is végigélhetjük, hogy milyen az, amikor rádöbbenünk, hogy közel a vég. Az emberek halála nemcsak a valóságban lehet fájdalmas, amikor valakinek egy szerette elmegy. Tehetséges alkotók képesek arra, hogy olyan jeleneteket/leírásokat alkossanak meg, amik kiváltják ezt az érzést, egyszerűen azért, mert olyan erősek képileg, hogy szinte látni lehet a történéseket. Könyvben ez persze sokkal nehezebb, mint filmben, de Abrams az Ébredő Erő egyik kulcsjelentében elérte ezt a hatást: legszívesebben a helyszínen lévő szereplőkkel együtt üvöltenénk, hiszen az árulás akkor a legrosszabb, ha a családban történik…
A Star Wars: Ébredő Erő sikeresen hozta vissza a sorozatot a mélyből. Igaz, nem tökéletes. Vannak furcsaságok, megkérdőjelezhető dolgok, és butaságok, újrahasznált elemek is, de ezeket bőven meg lehet bocsátani a stábnak.
A film bejelentése óta született találgatások egy része bejött, egy része nem, így ha ezeket elolvastátok, akkor nem fognak meglepetések érni. Az, hogy miként fog folytatódni a történet 2017-ben, nagyjából sejthető. J.J. Abrams utódjának ki van jelölve az ösvény. Bárki is lesz a Star Wars nyolcadik részének a rendezője, durva kihívás elé fog nézni, hiszen a múltra való emlékezés után a jövőt kell megalkotnia. Ez pedig soha nem könnyű.
8,8 - Kiváló
Történet: 2/10 (Klisékkel teli, kiszámítható, nem SW univerzum hű számomra)
Színészi játék: 4/10 (De csak Harrison Ford miatt)
Történet vezetés: 3/10 (Kihagyott/félbevágott részek, volt hogy néztem, hogy mi hogyan következett, stb.)
Effektek: 9/10
Zene: 7/10
Mivel nem mindent ugyan olyan súllyal veszek figyelembe, így a végértékelésem 5/10.
Nekem az jött le a filmből, legyen benne több, nagyobb, legyen látványos stb. A színészek játék és a történet pocsék volt, egy B kategóriás filmbe illő. Szerintem a sorozat legrosszabb része lett. A színvonalát szerintem még egy rajongói kisfilm is simán verhetné.Na de ez az én Saját Magánvéleményem.
Egy olyan korban került moziba, ahol mindenki filmesztéta, össze vissza belekavarva megmagyarázzák a semmit, csak hogy valamit ők is irjanak. Valami nagyot.
Az igazság az hogy a sok fanyalgó szerintem el van kényeztetve...
Nem tökéletes film. De a birodalom visszavág sem volt az. De amiket írtok,...
Történet: 2/10 (Klisékkel teli, kiszámítható, nem SW univerzum hű számomra)
Színészi játék: 4/10 (De csak Harrison Ford miatt)
Történet vezetés: 3/10 (Kihagyott/félbevágott részek, volt hogy néztem, hogy mi hogyan következett, stb.)
Effektek: 9/10
Zene: 7/10
Mivel nem mindent ugyan olyan súllyal veszek figyelembe, így a végértékelésem 5/10.
Nekem az jött le a filmből, legyen benne több, nagyobb, legyen látványos stb. A színészek játék és a történet pocsék volt, egy B kategóriás filmbe illő. Szerintem a sorozat legrosszabb része lett. A színvonalát szerintem még egy rajongói kisfilm is simán verhetné.Na de ez az én Saját Magánvéleményem.
Egy olyan korban került moziba, ahol mindenki filmesztéta, össze vissza belekavarva megmagyarázzák a semmit, csak hogy valamit ők is irjanak. Valami nagyot.
Az igazság az hogy a sok fanyalgó szerintem el van kényeztetve...
Nem tökéletes film. De a birodalom visszavág sem volt az. De amiket írtok,...
A Star Wars 7. esetében bizony a keményvonalas Star Wars fanatikusok között is vannak, akiknek nem tetszik - valamiért. Valószínűleg nem ők vannak többségben, de akkor is. És van egy nagy réteg, aki már hallott a filmről, meg az azt körülvevő hype-ról, de egyáltalán nem érdekli a film. "Majd megnézem a Z+ csatornán két év múlva, ennyit nem ér." Na, az ő véleményük is vélemény. Ami szabad. De semmiképpen nem érthetetlen.
És nem kell önjelölt filmesztétának lenni, ahhoz, hogy valaki elmondja a véleményét. Nézd meg Tarantinót: ő már letett valamit az asztalra, már ami a filmtörténelmet illeti. Mégis a Star Wars 7-et ott szidja, ahol tudja, kritikáiban a F*CK a legenyhébb szó, amit használ a filmmmel kapcsolatban (videofelvétel is van róla, ahogy habzó szájjal szidja, megnézheted). Biztos csak irigységből.
Nem az a baj, hogy cseszegetik őket, hanem az, hogy már a csapból is ez folyik, és a Star Warsba is igyekeznek ezt belopni. Az emberek egy nagy része kezdi nagyon unni, hogy már más téma nincs is. Nácik. Mindenhol ott vannak. Köztünk élnek, akár a szomszéd is lehet az. Világuralomra törő nácizombik. Tudjukhovavezetett. Unottan legyintünk egyet, és továbbkattintunk. A Star Wars brandet nem kellene erre a szintre degradálni.
Persze az is igaz, hogy ki mit akar belelátni. Nemrég olvastam egy szép történetet arról, hogy van egy öreg tekintélyelvű diktátor, akinek bíboros a testőrsége. Aztán egy fiúról, aki az égen jár, mindenféle csodákat tesz, aztán kis híján megölik azok, akik ellen lázad, de valahogy mégis feltámasztják (Dark Father). Aztán létrehoz egy diktatúrát, amiben fehér Ku-Klux-Klan ruházatú emberek a katonák, a tisztek pedig olyan egyenruhákat hordanak, amiket már láttunk valahol. Világuralomra törnek. Aztán a saját fia, Égenjáró Lukács fellázad a világnézetei ellen, és legyőzi őt, aki egyébként mindenkit meg tudott menteni, csak saját magát nem. Időközben a fia függeszkedik egy kicsit egy fejjel lefele álló kereszten is, csak úgy félkézzel. Ahol a legszimpatikusabb figura neve Yuda. És vannak a juda lovagok, akik a világot irányítják. A sztorit egy juda lovag írta, és egy másik juda lovag rendezi a belőle készülő filmet.
Én csak egy kis pattogatott kukoricát kérek, kólával. Szórakozni szeretnék, ennyi. Nem kell a sztoriba semmilyen politikai, vallási világnézet jó-rossz sablonba történő erőltetése (Lásd a J.J. Abrams riportot, hogy állítólag a fehér lakosság bojkottálja a filmet a fekete főszereplők miatt).
A harcos, tökös, nősténykakas is csak azért fáj, mert nem tudok azonosulni a főszereplővel.
Egy olyan korban került moziba, ahol mindenki filmesztéta, össze vissza belekavarva megmagyarázzák a semmit, csak hogy valamit ők is irjanak. Valami nagyot.
Az igazság az hogy a sok fanyalgó szerintem el van kényeztetve...
Nem tökéletes film. De a birodalom visszavág sem volt az. De amiket írtok,...
Egy olyan korban került moziba, ahol mindenki filmesztéta, össze vissza belekavarva megmagyarázzák a semmit, csak hogy valamit ők is irjanak. Valami nagyot.
Az igazság az hogy a sok fanyalgó szerintem el van kényeztetve...
Nem tökéletes film. De a birodalom visszavág sem volt az. De amiket írtok,...
egy már megírt rezsimet jobban hasonlóvá tették a nácikhoz, semmi más csak és kizárólag propaganda célból, bocs ha ehhez nem tapsolok...
(am ajánlom a történelem mint olyan tanulmányozását... van egy csomó hasonló rezsim amit lehetne hasonló alapon szidni de valahogy csak a nácik jönnek elő mindig)
Finn se semmi végig vágják a gerincét fénykardal és túlélni... Reyt a fához csapját de utána még tud kardozni... és meg is ver egy több évtizednyi tapasztalattal rendelkező valakit az aki először fog fénykardot a kezeiben...
Finn se semmi végig vágják a gerincét fénykardal és túlélni... Reyt a fához csapját de utána még tud kardozni... és meg is ver egy több évtizednyi tapasztalattal rendelkező valakit az aki először fog fénykardot a kezeiben...
Bár imdp is pont annyit adtak neki!
Számomra aláásták az egész eddigi univerzumot.
Nincs bajom a glitchekkel általában,még azt is megemésztem,hogy az utóbbi évek filmjei mind arról szólnak,hogy majd 1 óra alatt mesteri fokon használják a főhősök a szupererejüket,sőt még az igaz szerelmet is megtalálják stb.
De mikor 1 olyan univerzimot próbálnak tágítani mint a star wars,és 0 tudással és tapasztalattal,és gyakorlattal a főhős mindent tud.Ráadásul 1 minden téren új főhőst dobnak be.
Már ezt is nehéz megemésztenem nekem speciel.
Jó próbálkozás volt szerintem,érdekesek voltak a viszonyok a helyzetek,még a főgonosz vívódása/családhoz való kapcsolata.
De 1 lekopintott ratyi hitlerszerű rezsim,és a fő gonosz akiből nem is sőt a gonoszság semmilyen téren!
És még mindíg ott van 1 üres lyuk a 6 és a filmben történt események között,amit szerintem ki se fognak tudni tölteni,még ha a 8ban lesz is.(és ez is elüt az eddigi iránytól)
Ezek egyvelege az év legjobban várt filmjét számomra max az 1x nézhető kategóriába sorolta.
Finn se semmi végig vágják a gerincét fénykardal és túlélni... Reyt a fához csapját de utána még tud kardozni... és meg is ver egy több évtizednyi tapasztalattal rendelkező valakit az aki először fog fénykardot a kezeiben...