„Az űr a legvégső határ” – mondta ezt James T. Kirk kapitány, közel 55 évvel ezelőtt, amikor útjára indult a Star Trek. Bár az első sorozatot három évad után, 1969-ben elkaszálták, 1979-ben feltámadt a mozivásznon, majd 1987-ben, az Új generációval visszatért a televíziók képernyőjére, és kisebb szünetekkel azóta is ott van a moziban vagy a tévében, népszerűsége pedig töretlen.
A Star Trek: Discovery az első volt az újgenerációs Trekkek sorában. A Star Trek: Enterprise 2005-ös elkaszálása után a franchise 2017-ben ezzel a sorozattal tért vissza a tévék képernyőjére, ráadásul a 2009-es Star Trek című mozifilmmel ellentétben a Discovery ugyanabban az univerzumban játszódott, amiben a korábbi sorozatok és az első tíz film.
Ugyan az ősrajongók tetszését nem nyerte el sem a vizuális reboot, sem az, hogy a széria visszatért a Deep Space Nine és az Enterprise folyamatosabb történetvezetéséhez, valamint sötét és akcióorientált tónusához, de maga a sorozat sikeres lett, és immár a harmadik évad is véget ért, ami sok szempontból lett különleges.
Vissza a jövőbe
Egyrészt ez a szezon a sorozat soft-rebootjának is tekinthető, ugyanis a USS Discovery a második évad végén a távoli jövőbe, egész pontosan a 32. századba utazott, hogy megvédjen minden szerves életformát egy lázadozó MI-től. Ezzel a készítők kikerültek az eredeti sorozat és folytatásai árnyékából. Ennek köszönhetően szabadon használhatnak bármilyen technológiát, fajt vagy eseményt, anélkül, hogy az ellentmondásba kerülne egy később játszódó szériával.
A második érdekesség pedig maga az éra, hiszen a Discovery ezzel a Star Trek távoli jövőjébe vezetett el minket. Ez a jövő viszont távolról sem fényes. Ahogy arra Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) és a USS Discovery legénysége hamar rájön, a Tejútrendszer komoly gondokkal küzd. Először is, a szubtérben való utazáshoz elengedhetetlen dilithium immár ritka kincs, ugyanis a 30. század derekán az a kevés lelőhely, amit addig találtak, kiapadt. Aztán alig száz évvel a készlethiány fellépését követően galaktikus kataklizma következett be: a Kiégés során minden feldolgozott dilithium kristály destabilizálódott. Ennek eredményeképpen az összes olyan hajó, aminek aktív volt a térhajtómű-reaktora, felrobbant. Több százezer csillaghajó és több millió élet veszett oda néhány másodperc leforgása alatt. A birodalmak összeomlottak, a csillagközi utazás szinte teljesen ellehetetlenült. Ami korábban néhány napnyi útra volt, most elérhetetlen messzeségbe került.
A Föderáció, hogy megóvja azt a keveset, amije maradt, elrejtőzött a maradék csillaghajóival és az államapparátussal. A hatalmi vákuumot rengeteg szervezet próbálja betölteni, a legeredményesebb az orionok és az andoriaiak szövetségéből létrejött Smaragdlánc. Ez viszont, hát mondjuk úgy, a Föderáció szöges ellentéte. Egy ilyen univerzumba csöppen bele a több mint 900 éves technológiai és tudásbeli lemaradásban lévő USS Discovery, fedélzetén a minden problémára megoldást jelentő spórahajtómóvel.
A harmadik évad tehát rengeteg kérdéssel nyit. Hová lett a Föderáció? Mi vagy ki okozta a kiégést és megismétlődhet-e? Mi a Smaragdlánc célja? Hogyan boldogulhat egy 900 éves hajó és a legénysége ilyen körülmények között? Vissza lehet-e állítani a Föderáció régi dicsőségét?
Felfedezők idegenben
A Discovery készítői eme kérdések köré építették fel az új szezont, s néhány kivételtől eltekintve, végig ezekre keresi a választ. Bár a vége felé a Kiégéssel kapcsolatban van egy duplarészes időhúzás, ám mivel jó részekről van szó, ez megbocsátható. És miközben a legénység próbál beilleszkedni az új szerepkörébe, az egyes szereplők, mint Michael, Saru (Doug Jones), Tilly (Mary Wiseman), Georgiou (Michelle Yeoh) és Stamets (Anthony Rapp) szintén keresik a helyüket a hajón, ennek hála az akciókon túl rengeteg karakterdrámát is kapunk. De igazán csak Machellel, Georgiouval és Stametsszel tudtak kezdeni valamit a készítők.
A sorozat főhősnője, Michael, alaposan megváltozott a harmadik évadra, küllemében és jellemében egyaránt. Az életvidám és a néző által is hamar megkedvelhető Booker (David Ajala) és „szörnymacskája”, Grudge társaságában hamar kihúzta a karót a hátsójából, ennek hála sokkal lazább és barátságosabb lett, többet mosolyog, de lázadozóbbá is vált. Leginkább az első évad első részében látott Michaelre emlékeztet, aki még nem árulta el a kapitányát és vált egy háború kirobbanásának egyik felelősévé. Az új Michael Burnham szerethetőbb a réginél, és úgy tűnik, Martin-Green is jobban szereti ezt a karaktert játszani, mint a sótlan, magában őrlődő változatot, mert szinte lubickol a szerepben.
Stamets is megkapta a maga kis újjászületését. Míg az első évadban még egy mogorva, öntelt tahó volt, a harmadik szezonra családapává érett. Ő és a párja, Dr. Culber (aki átszellemült a Discovery tanácsadójává) szinte örökbe fogadják az ifjú Adira Talt (Blu del Barrio). Stamets karakterfejlődése főleg az utolsó előtti részben válik erőssé, amikor hirtelen a Tejútrendszer legfontosabb emberévé válik, hiszen csak ő képes üzemeltetni a spórahajtóművet, szerettei pedig életveszélybe kerülnek.
Az egykori császárnő, Georgiou, szintén saját sztorit kapott, ami jót tett a korábban csak szúrós megjegyzéseket eregető és verekedő karakternek. Szembekerülése a halandósággal és a ráébredése arra, hogy van mit vesztenie, olyan jellembeli változást okozott, aminek a végén az ember egészen megkedvelheti – kár, hogy mint oly sokszor a Discovery-ben, ez is az utolsó pillanatban jött.
Saruval kapcsolatban az az érzésem, hogy a készítők indokolatlanul visszaléptek. Két évad után végre megkapja a Discovery kapitányi székét, amiben túlnyomórészt amúgy is ő ült. Viszont mintha meg sem történt volna mindaz, amit eddig „megbízott kapitányként” és első tisztként véghezvitt, mert újra bizonytalankodik és látványosan nem képes felnőni a parancsnoki feladathoz, ráadásul kapitányi minősítésében még háttérbe is szorult. Két részből teljesen kimaradt, pedig Michael mellett őt tekinthetjük a sorozat másik főszereplőjének. A széria legérdekesebb karakteréből erre az évadra másodhegedűst, vagy inkább háttértáncost csináltak, és még Tilly is több lehetőséget kapott – a sors iróniája, hogy pont Sarunak köszönhetően.
Tilly zászlós karrierjének pályája ugyanis Kirköt megszégyenítő sebességgel ível felfelé, de ez a sebesség sajnos kissé irreális és indokolatlan is. Bár a legénység elfogadta Tilly-t új beosztásában, Sarutól akkor is botorság volt kineveznie arra a posztra egy olyan embert, aki az ő szemszögükből nézve két évvel korábban még kadét volt. Pláne úgy, hogy a Discovery fedélzetén szinte mindenki tapasztaltabb Tilly-nél. A hídon legalábbis biztos. Bár a végkimenetelt tekintve annyi jó azért elmondható erről az elhamarkodott döntésről, hogy a készítők ésszel kezelték, és nem csináltak a zászlósból rendíthetetlen "Captain Tilly-t".
Varázslatos technológia
Ami a jövő megvalósítását illeti, itt eléggé felemás a helyzet. Bár a készítőknek már nem kell azzal foglalkoznia, hogy a technológiai vívmányok túlságosan fejlettek az eredeti sorozathoz képest, valahogy nem merték igazán szabadjára ereszteni a fantáziájukat. A legvadabb cucc a programozható anyag, aminek hála bármit megteremthetnek a semmiből. Látványos, ahogy kialakulnak a bútorok (a székek már lebegnek, mert miért is ne), meg falak és hidak, de ennyi. A legtöbb high-high-tech, mint például a leválasztható térhajtómű-gondola, csak céltalanul szolgálja a látványt.
Viszont míg az első két évad inkább látványosan eltávolodott az eredeti Trek szériáktól, az új szezon szubtérsebességgel közelítette meg azokat. Rengeteg olyan dolgot láthattunk, ami a régebbi epizódokból indult ki. Többet is megtudhatunk az Enterprise-ban bemutatott temporális háborúról, és az Új nemzedékben elindított vulcan-romulan újraegyesülés eredményét is láthatjuk (itt ráadásul még az epizód címével is utaltak a régi részekre). De visszatérünk a Trillre, és még a 2009-es mozifilmben megszületett Kelvin-idővonalra is kapunk utalást. A 3. évad lényegében minden sorozatból és érából merített valamit.
Mindent egybevéve, a Star Trek: Discovery folytatta azt, amit eddig elkezdett, szóval annak, akinek eddig tetszett, ezután sem fog csalódást okozni. Továbbra is galaktikus balhékkal operál, amiket a kisebb-nagyobb karakterdrámák mellett rengeteg akció szegélyez. Ugyanakkor valamennyire mégis visszafogottabb lett. A készítők szántak időt az új korszak bemutatására, még néhány elhanyagolt mellékszereplő is kapott egy-egy nagy pillanatot. A látvány továbbra is első osztályú, bár a 32. század technológiai vívmányai inkább csak látványos kiegészítő elemek, semmint céllal használható cuccok. A Kiégésre adott magyarázat szódával elfogadható, de az igazán izgalmas dolgok még láthatóan hátravannak. És az a Föderáció helyreállítása.
A 4. évad pedig jön, novemberben már megkezdődött a forgatás. Újdonság lesz, hogy ugyanazt a StageCraft technológiát fogják használni az idegen világok megjelenítéséhez, mint amit a Star Wars: The Mandalorianben is, mivel a koronavírus miatt most nem utazhatnak el a forgatási helyszínekre. Remélhetőleg az új szezonban már nem kell egy újabb galaktikus válsághelyzettel szembenézni, helyette a Discovery teheti azt, amit a neve sugall: felfedez. Jó lenne látni, milyen a klingonok és a cardassiaik helyzete a 32. században, de akár a Domínium és a borg is beköszönhetne új formában. Elvégre, a spórahajtóművel bárhová elugorhatnak pár másodperc alatt és most már az íróknak a korábbi Trekekhez sem kell igazodnia. A fantázia pedig határtalan.
Az jobban zavart, hogy a trilles rész után teljesen elvesztette a szereplő a jelentősségét. Akármikor jelen volt, vagy Stamets-nek, vagy "láthatatlan barátjának" asszisztál. Még Gray Tal is érdekesebb volt nála, például az utolsó részben.
Az eredeti Star Trek már tényleg gagyi. Tavaly előtt újranéztem. Vannak benne nagyon érdekes témák, és azért akad még mai szemmel is jól kivitelezett és érdekes epizódok. Viszont sok benne az idejétmúlt, a gyerekes, na meg az olyan is, ami konkrétan szembemegy a Star Trek filozófiájával. Azt hiszem, a harmadik évadban van egy rész, amiben egy női csillagflotta tiszt azért támad rá az Enterprise legénységére, mert nőként nem lehet kapitány. Tehát a Csillagflottát, ami már a TOS-ban is az egyenjogúságot és toleranciát hirdette, egy rész erejére visszaminősítették hímsovinisztává (ez a rész különösen gáz Janeway, Georgiou, Garrett, Burnham és persze az NX-02 Columbia kapitánya, Hernandez után.
Viszont haragszom én is, hogy Saru karaktere nagyon háttérbe szorult. Nálam ő a nagy kedvenc. Nagyon jó a maszkmester munkája és jól játszik benne Doug Jones. Remélem a negyedik évadra megint több időt szentelnek neki.
Azért megjegyzem, hogy régi Star Trekkel akartam kezdeni, de csak az első tizenvalahány részt láttam belőle, mert annyira gagyi. ITT NEM A TECHNIKA megvalósításra értem, hogy rossz, hanem az epizódok történetére. Iszonyatosan gyermetegek eseménytelenek és unalmasak.
Ami nekem Star Trek és tetszett az az Enterprise volt.