Érdekes, de nem emlékszem, hogy a kontrollerek driftelése korábban is akkora probléma lett volna, mint manapság. Megeshet, hogy régebben még masszívabb anyagokból készültek a vezérlők, vagy talán csak nekem voltak alacsonyabb igényeim – viszont tény, hogy az utóbbi három-négy év alatt már másodjára szembesültem azzal, hogy az aktuális gamepademmel szinte élvezhetetlenné váltak bizonyos játékok, mivel a bal vagy jobb analóg kar egy idő után nem volt hajlandó visszaállni az alaphelyzetbe, és konzisztensen egy adott irányba húzta az inputot. A probléma nem egyedi, sőt, olyan méreteket öltött, hogy újabban több hardvergyártó is garantált driftelésmentesítéssel hirdeti a felsőkategóriás kontrollereit, különböző megoldásokat alkalmazva, amelyek révén elméletileg még több évnyi intenzívebb használat után sem fordul(hat) elő ez a bosszantó hiba.

Az egyik ilyen megoldás az úgynevezett Hall Effect technológia, melynek lényege (nagyon leegyszerűsítve), hogy a klasszikus analóg karok helyett, melyek az elektromos ellenállásra alapozzák működésüket, mágnesekkel és konduktorokkal működik, anélkül, hogy a mozgó részek a hagyományos módon érintkeznének – ezáltal elméletileg ellehetetlenítve azok elhasználódását, kopását, ami a drift probléma előidézője. A Hall Effect-re épül aktuális tesztalanyom, a Snakebyte Gamepad Pro X is, ami egy 30 000 forint körül kínált, PC, Xbox One és Xbox Series X|S használatra tervezett vezérlő. Első pillantásra az eltérések szinte minimálisak a hivatalos, first-party kontrollerekhez képest: egyedül az előlap alján elhelyezett minimális audio vezérlőgombokon akadhat meg a szemünk, illetve az eszköz hátulján elhelyezett két (meglehetősen méretes) extra nyomógombon – a mellettük található csúszkákkal állítható, hogy melyik klasszikus gombnak feleljenek meg. Ezeken felül a hátsó triggerek fölé került még két zár, melyek elhúzásával azok teljesen lezárhatók.

Kényelmi kényelmetlenség

Ez a koncepció papíron ugyan érdekesen hangzik, a tesztelés során viszont rendre úgy éreztem, mintha történt volna egy kis keveredés. Személy szerint legalábbis igen nehezen tudok elképzelni olyan szituációt, amikor lezárnám azt a két ravaszt, amit egyébként minden létező kontrollertípuson már-már reflexből használok. A két hátsó, konfigurálható gomb esetében azonban kifejezetten nem bántam volna, ha van olyan opció, amely ha nem is zárja le, legalább “üresjáratba” teszi őket, ugyanis egy-egy hosszabb kockulás után akarva-akaratlanul is azon kaptam magam, hogy véletlenül benyomtam az egyiket. Ennél sokkal érthetetlenebb volt egyébként a kontroller csatlakoztatása: mivel levehető az eszközhöz mellékelt, szövettel bevont, három méter hosszú USB-USB-C kábel (én pedig nem olvastam el alaposan a termékleírást), értetlenkedve kerestem a módját, hogy tudnám vezeték nélkül párosítani a ketyerét akár konzollal, akár PC-vel – mire észbe kaptam, hogy egy teljes mértékben vezetékes kontrollerrel állok szemben.

Ezen a ponton viszont felmerül a kérdés: a fent említett kényelmetlenségek tükrében vajon megéri-e a Hall Effect technológia (valamint az ajándék egy hónapos Game Pass Ultimate előfizetés, ami sajnos csak új tagok számára használható) egy normál, hivatalos Xbox kontroller árának a másfélszeresét? A tesztelés alatt igyekeztem a lehető legintenzívebben nyúzni cikkünk alanyát (persze az ésszerű használat keretein belül), a reakcióidőben pedig értelemszerűen nem tapasztaltam észlelhető késleltetést, ahogy a driftelés sem ütötte fel a fejét. Utóbbi jelenség azonban jellemzően több hónapnyi, vagy akár évnyi intenzív használat után jelentkezik csak, így az, hogy a Gamepad Pro X valóban kiküszöbölte-e ezt a problémát a Hall Effect technológia segítségével, és a kontroller a dobozán megjelölt 5 éves garancia lejárta után is tökéletesen fog-e üzemelni, csak jóval később dől el. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Érdemes egyébként megfigyelni a konkurenciát is: bár a Hall Effect technológia adaptálása még nem olyan elterjedt, ha valóban akkora forradalmat hoz, mint amekkorát ígér, lényegében csak idő kérdése, mikor árasztja el a piacot. Minimális kutakodással viszont már most is találni olyan konkurenst, mely szintén vezetékes, szintén Xbox, szintén Hall Effect-re épül, kialakítása azonban lényegesen professzionálisabb, testreszabhatóbb, ára pedig akár 10 lepedővel is olcsóbb. Ennek fényében, bár semmiképp sem nevezném rossz kontrollernek a Gamepad Pro X-et, hiszen a hátuljára helyezett gombok kikapcsolhatóságát leszámítva bőven elégedett voltam vele, van ilyenből olcsóbb, hasonló áron pedig még jobb is akad a jelenlegi kínálatban.