Két évvel az 1849 című városépítő játékuk megjelenése után ismét hallatott magáról a SomaSim csapata. Új programjuk, amely a Project Highrise névre hallgat egy toronyépítő menedzsment darab lesz, és idén nyáron kerül debütálásra. Ugyan pontos dátumról még nem számolhatunk be, annyi azonban bizonyos, hogy hamarabb eljön ez az idő, mint gondolnánk. 

Bébilépések

A Project Highrise nem rendelkezik grandiózus történettel és a kampány sem éppen akciódús. Feladatunk annyi, hogy létrehozzuk a saját építményünket, ami lehet egy egyszerű torony vagy éppen egy óriási felhőkarcoló, mindezt teljesen az alapoktól kezdve. Nem elég a helyiségek lefektetésével és azok elrendezésével foglalatoskodnunk, nekünk kell gondoskodnunk a lifthálózat kialakításáról, telefonvezeték elhelyezéséről és az áram folyásáról is. Minden egyes új emelet vagy üres terület felhúzásakor gondolnunk kell az alapvető szolgáltatások lefektetésére, különben a lakóink járnak pórul.

Elektromosság nélkül a szobában tartózkodók elégedetlenek és feldúltak lesznek, ez pedig senkinek sem jelent jót. A dolgozók nem tudják megfelelően végezni a munkájukat, és ha este sötétben kell rostokolniuk, az bizony rányomja a bélyegét a kedvükre. Ugyanez vonatkozik a zajszint, a bűz és még sok egyéb más kiegyenlítésére. Ha például a tornyodat telepakolod gépesített helyiségekkel és a decibelmérő állása konstans mód meghaladja az átlagosan elvárt szintet, akkor az ott élő illetve dolgozó NPC-k egy idő után elégedetlenül távoznak és otthagyják az épületedet.

Azonban nem csak az alapvető szükségletek és a kényelem hiánya okozhat gondot. A konkurencia megjelenése is lelombozhatja az épülőben lévő üzletek tulajait. Két vendéglátó-ipari egység egymásmellé helyezése vagy roppant közelsége ugyanezzel az eredménnyel zárulhat, amelynek vége általában egy átlagos válásnak megfelelő eseménysorozattal érhet fel. Az egyik standtulaj bepipul, otthagyja az üzletét és annak az 50%-a átruházódik arra a vállalkozóra, aki elüldözte őt.

Rend a lelke

Az ilyen és ehhez hasonló sztorik teszik érdekessé a Project Highrise-t. Hatalmunkban áll a háttérből mozgatni a szálakat egy-egy ehhez hasonló aprósággal és ezzel kissé felkavarhatjuk az állóvizet. Hasonló mély rendszerrel általában a Paradox játékok szoktak rendelkezni, mint a Crusader Kings és az Europa Universalis, habár koránt sem akkora mértékben. Az általunk szőtt történetek ugyanis cseppet sem kiforrottak, sőt. A lényegi részét inkább magunk álmodjuk meg tekintve, hogy a játék jellemek terén kifejezetten gyengén mutat. Nem az emberekre koncentrál, ők csupán betöltik a teret és motivációként szolgálnak az építésznek, akinek a szerepét a játékos tölti be. A temérdek szorgos kis hangya, kiket a képernyőn látunk mászkálni, csupán üres vázként kóricál vagy teszi a dolgát. A Project Highrise nem ezekre az elemekre építkezik.

Fő erénye mindenképpen az apró részletek lesznek, amint egyszer elkészül. Maga a vizuális stílus old school indusztriális poszterek mását kelti az egyszerű formák tömkelegével, és az diszkrét pasztell színek roppant mód elegánssá és moderné teszik.

A statisztikák mélysége is lenyűgöző. Az olyan alapvető számok mellett, mint az áramfogyasztás mennyisége vagy a szagok mértéke mellett még arra is akadt hely, hogy az alkalmas menüben előássuk, hogy az éttermünkben hány hamburgert adtak el aznap. A hangsúly a funkcionalitáson van, amiről nekünk kell gondoskodnunk, ahogy azt egy hivatásos mérnök is tenné.

Azoknak sem kell aggódniuk, akiket elrettent a rengeteg figyelmet igénylő statisztika. A játék egy ötlépcsős, átfogó tutoriált tartalmaz, amelyet akármikor elérhetünk a főmenüből és újrajátszhatunk, ha szükségünk van rá. A betanítás alatt a legalapvetőbb műveletektől kezdve az odafigyelést igénylőkig mindenre kitérnek a készítők.

A méret a lényeg

A Project Highrise egyik legfontosabb eleme a presztízs rendszer, amely tömören összegezve az épületünk hírnevét jelenti. Minél nagyobb tornyot állítunk, annál több személy fordul meg nap, mint nap annak belsejében és állít be dolgozni vagy éppen ott lakni. Minél több boldog NPC tengeti a mindennapjait az általunk állított toronyban annál magasabbra kúszik a presztízsmérőnk.

Azonban nem a lélekszámnövelés az egyetlen lehetőségünk a hírnévhez jutáshoz. Módunkban áll különféle szobrokat, festményeket és egyéb művészeti tárgyakat vásárolni és azzal dekorálni. Kezdetben csakis a kisebb darabokat engedhetjük meg magunknak, ellenben ahogy gyarapodásnak indulunk, új lehetőségek nyílnak meg előttünk. Nagyobb és drágább képeket vehetünk a bérleti díjból beszedett pénzből, ami jelentős presztízsnövekedést hoz a házhoz.

A tekintélyes hírnévre szert tevők abban a szerencsében lehetnek részesek, hogy nagyobb, komolyabb vállalkozók, befektetők figyelnek fel az építményükre, akik rengeteg újítást és pénzt hoznak. Így tudunk még magasabbra törni és még elismertebbé válni.

Még egy valami

A Project Highrise egy eddig rettentően ígéretesnek és mélynek tűnő stratégiai menedzsment szimulátor, ami hamarosan bárki számára elérhető lesz Steamen. Az indulást követően megnyílik a lehetőség a modderek előtt, hogy a kezeik közé kapják a játékot és maguk is hozzátegyenek a nagy egészhez, ezzel teljesen új utat nyitva a fejlődés irányának.

Elsősorban azoknak a vállalkozó szellemű gamereknek ajánlanám, akiket inkább egy stratégia menedzsment része köt le, mintsem a karakterek életének útja.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!