Tavaly augusztus 20-án már bemutattuk, milyen játékok készülhetnének a magyar államalapítás nem kevéssé vérzivataros időszakáról. Ma azonban március 15-e van, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc ünnepe, mely minden viccet félretéve tényleg remek alapanyag lehetne pár tartalmas, modern videojátékhoz. Alant felsorolunk pár képzeletbeli szcenáriót, most viszont halálosan komolyan beszélünk, szóval aki nevetgélni szeretne, az várja meg április 1-jét!
Total War: 1848
Az 1848. március 15-én kirobbant magyar forradalmat hazánk történetének legösszetettebb és legjobban megszervezett ellenállása követte: a Habsburg Birodalomtól elszakadni kívánó magyar nemzet saját kormányt alapított (Batthyány-kormány), majd megkezdte az egyébként nem csekély hadereje védelmi csoportosítását, hogy az osztrákok – eleinte a forradalom leverése, majd az ország teljes visszacsatolása céljából küldött – seregeit kiszorítsák a Kárpát-medencéből. Az egy teljes éven át tartó hadjáratsorozat sikerrel is zárulhatott volna, ha a cári Oroszország nem küld segítséget a Habsburgoknak.
Sőt, egyesek úgy vélik, hogy még az oroszok ellen is ki tudtunk volna tartani, bár Görgei Artúr főparancsnok szerint a két hatalmas birodalommal szembeni védekezés előbb-utóbb felőrölte volna a magyar haderőt (ez vezetett végül a világosi fegyverletételhez). Akárhogy is, a 19. századi Kelet-Közép-Európa kiváló helyszíne lehetne egy Total War-játéknak, mely a szabadságharc esetleges további kitartását is feldolgozhatná, olyan képzeletbeli jelenetekkel tarkítva, mint a francia és a lengyel forradalmi törekvések összevonása egyetlen imperializmus ellenes offenzíva erejéig. A Creative Assembly ennél már kisebb konfliktusokkal is foglalkozott, ráadásul az újkornak két teljes játékot szentelt (Empire és Napoleon), szóval a lehetőség adott.
Assassin’s Creed: Revolution
Ó, igen, az ominózus franchise, amitől az összes nagy magyar azt várja, hogy hirtelenjében egy 1956-os epizóddal jelentkezik. Nos, bár erre kisebb az esély, mint a lottó ötösre (itt olvashattok róla, hogy miért), az 1848-as forradalom időszaka egyáltalán nem lenne elképzelhetetlen, ha már mindenáron hazánkat szeretnénk a templomosok és orgyilkosok örök konfliktusának közepén látni. A Habsburgok abban az időben legalább olyan ellenséges hatalomnak tűntek a magyar főurak szemében, mint amilyenek a templomos elnyomók a sorozatban, Kossuth és Széchenyi pedig éltek olyan kalandos és titokzatos életet, hogy beilljenek az asszasszinok nem kis neveket felsorakoztató táborába. Mi több, az AC-széria harmadik része már feldolgozott egy szabadságharcot, ami azt jelenti, hogy egy ilyen kiterjedésű konfliktus viszonylag közel esik a sorozat felépítéséhez.
És ha már felépítés: 1848-ban a lőfegyverek még nem voltak olyan fejlettek, hogy tönkretegyék az AC-játékok közelharcra és lopakodásra fókuszáló, tradicionális játékmenetét, így szemben a már említett 1956-os forradalommal, ez a korszak sokkal kevesebb munkát róna a játékok tervezőire, következésképpen logikusabb választás egy évenként új résszel jelentkező franchise esetében. Személyes véleményem egyébként, hogy ez a játék ebben a formában sosem lesz valóság, ámbár azt nem kétlem, hogy akár az idén megjelenő Victoryban, akár egy későbbi, de azonos korszakban játszódó epizódban a magyarországi események is említésre kerüljenek.
War of the Hungarians
A War of the Roses és a War of the Vikings remek alapot nyújtanak egy olyan többszereplős kaszabolós harci szimulátorhoz, amiben a játékosok a magyar és az osztrák seregek egyszerű bakáinak egyenruhájába bújva élik át, milyenek voltak az 1848-49-es szabadságharc véres összecsapásai. A sorozat ugyan nem fejlődik olyan dinamikusan, mint ahogy a rajongók szeretnék (a War of the Vikings például inkább mod, mint normális játék), de ettől eltekintve az alapok adottak, és mivel a Fatshark láthatóan vonzódik a jelentős történelmi korokhoz, a 19. század sem állhat távol a srácok fantáziájától.
Persze az esélyeket rontja némileg, hogy a csapat most a Vermintide-on dolgozik, és valószínű, hogy ha az a játék siker lesz, akkor egy életre bebetonozzák magukat a Warhammer-univerzumba. Reménykedni azonban mindig lehet, sőt kell is, elvégre sem a motoron, sem pedig a játékmechanikán nem kellene változtatni fikarcnyit sem ahhoz, hogy autentikus forradalmi gyilkolászásban legyen része a virtuális huszároknak.
A sorozatokon túl
Persze nemcsak már létező szériák foglalkozhatnának a szabadságharccal. Nem volna rossz például egy olyan kalandjáték, amiben a magyar főurak egyikét irányítva kéne egyensúlyoznunk a március 15-i eseményeket megelőző diplomáciai viharban. Egy alacsonyabb költségvetésű, szépen megrajzold point ’n’ click alkotás bizonyára sok hazai szívet dobogtatna meg, főleg, ha a szereplők a korszaknak megfelelően beszélnék az amúgy is igen gazdag anyanyelvet. Vagy akár egy olyan szerepjátékot is el lehet képzelni, amiben egy, a háborúba belerokkant fiatal szereplővel kellene bosszút állnunk a Habsburgokon, valahogy úgy, ahogy a Kingdom Come: Deliverance-ben láthatjuk: hatalmas, szabadon belovagolható magyar táj, rengeteg felvehető küldetés, hosszú, csavaros sztori és korhű grafika… mi kell még?
Persze játszhatjuk az ördög ügyvédjét is, és sajnos nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy egy magyar szabadságharcról szóló játék már ott elvérzik, hogy nem nyertük meg a háborút, és ezért nem ivódott bele annyira a konfliktus a nyugati emlékezetbe, mint mondjuk a franciák vagy az amerikaiak függetlenségi törekvései. Mivel pedig a játékipar eléggé nyugatorientált, sajnos elég kevés rá az esély, hogy egyhamar a monitorunkon látjuk viszont Petőfit és a többieket. Pedig milyen jó lenne már.
(Az illusztrációk Obo kolléga munkái, innét is köszönet értük!)
-Pro Liber Tate (1941-1945)
Nekem is eszembe jutott hirtelen pár jó cím:
- Sniper Elite: 1956 egy magyar orvlövésszel a főszerepben és a ruszkik lepuffantása, valamint a jó öreg X-ray Killcam (mert épp tolom a Nazi zombie army Trilogy-t másodjára, mert nagyon tetszik).
- Awakening Sheperds: a magyar Sleeping Dogs.