Durván mozgalmas, modokban gazdag hónapon vagyunk túl, kezdjük is mindjárt a legnagyobb durranással: végre megjelent a várva várt S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha első hivatalos kiadása, ami a Shadow of Chernobyl alapjaira épül. Azért fontos kiemelni a hivatalosságot, mivel pár hónapja az egyik tesztelő kiszivárogtatott egy félkész verziót, ami sajnos azóta is terjed.
S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha
Mint ahogy régebben már volt róla szó, a S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha a játék olyan állapotát próbálja visszaállítani, amilyen még 2006 előtt volt, screenshotok, videók, és a GSC (az eredeti fejlesztők) beszámolói alapján, megfejelve némi kreatív szabadsággal -- ezért is nem Oblivion Lost a címe, ugyanis a magyar fejlesztő vezette Dezowave Group saját ötletekkel, megoldásokkal is kiterjesztette a S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha nyújtotta élményt.
A játékot bemutató videókból leszűrhető, hogy számos, az eredeti S.T.A.L.K.E.R.-ből ismerős helyszínnel találkozhatunk a Lost Alphában, persze kicsit módosítva, de emellett sok „régi-új” pálya is bekerült a játékba, olyanok, amelyeket eddig csak régi videókban, screenshotokon láthattunk -- jó hír a rajongóknak, hogy az új helyszínek miatt a történet is változni fog valamennyire.
Nagyon hangulatosnak tűnik az egész, kötelező kipróbálni, főleg, hogy a Lost Alpha nem is igazi mod, hanem különálló játék, aminek futtatásához nincs szükség egyik korábbi S.T.A.L.K.E.R.-re sem. Úgy is mondhatjuk tehát, hogy ez a következő igazi S.T.A.L.K.E.R.-játék, még a GSC és a THQ logó is megcsodálható az elején, annak ellenére, hogy előbbi cég már csak papíron, utóbbi meg nagyjából sehogy sem létezik.
Mielőtt megijednétek, természetesen szó sincs róla, hogy ennyivel elintéznénk a S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alphát. Később jóval részletesebb formában is visszatérünk rá, addig is ajánljuk mindenkinek, hogy a 6 GB-ot nyomó játék mellé a május 3-án kiadott v1.30013-as javítást is töltse le. A játék és a patch is letölthető a ModDB-ről.
Dark Souls 2
A Dark Souls 2 sajnos nem lett olyan szép, mint a rajongók várták, sőt egyes vásárlók annyira csalódtak a szerepjáték tálalásában, hogy perrel fenyegették meg a japán FromSoftware-t, annak ellenére, hogy a grafika még egy játékot sem tett igazán jóvá. Bár konzolon nem lehet fokozni a program nyújtotta vizuális élményt, a PC-s változatra ez szerencsére nem igaz, a modderek pedig már rá is ugrottak a Dark Souls 2-re, hogy olyan formába öntsék, amilyet ez a kiemelkedő játék megérdemel. Alant két fontosabb grafikus modot mutatunk be, amiket elismert alkotók készítettek, de mielőtt továbbmegyünk, tisztázunk pár dolgot.
Először is a Dark Souls 2 moddolása egyelőre nem támogatott a Steam által, ami azt jelenti, hogy bármilyen módosítás VAC-bannoláshoz vezethet. Természetesen ennek az esélye igen csekély, lévén a VAC szabályzata szerint még a Frapsszel történő mérés is nem kívánatos szoftveres beavatkozásnak minősül, mégsem sújtott le miatta senkire eddig a Steam banhammere. Másodszor -- és ez már komolyan vehető fenyegetés -- a Dark Souls 2 fájljaiban való turkálás néha fagyásokhoz, instabilitáshoz, sőt a mentett állásokat tároló állományok sérüléséhez vezethet, így minden egyes mod telepítése előtt érdemes biztonsági mentést készíteni a karakterünkről (a Dark Souls 2 mentések helye a következő: Dokumentumok/Felhasználók/AppData (ez egy rejtett könyvtár)/Roaming/DarkSoulsII). Na, most, hogy átrágtunk magunkat a kötelező figyelmeztetéseken, irány a moddolás!
GeDoSaTo Dark Souls 2
A Dark Souls: Prepare to Die Edition című PC-s kiadását katasztrofálisból elfogadhatóvá varázsoló Durante az elsők között eshetett neki a Dark Souls 2-nek, a PC Gamer stábja pedig még a játék megjelenése előtt lehetőséget nyújtott számára, hogy megismerkedjen a program átiratával -- ami egyéb ként szerinte nagyon jól sikerült, annak ellenére is, hogy az első napon több ezer játékos szenvedett a PC-s változat elindításával. Durante hivatalos Dark Souls 2 PC-s modja a GeDoSaTo Dark Souls 2, ami a cikk írásakor az Alpha 4-es verziónál jár.
A GeDoSaTo Dark Souls 2 alatt megmarad a játék eredeti színkezelése, ami miatt talán nem lesz túl látványos a grafikai szintemelkedés. Ellenben a mod rengeteg effekt beállítását bízza ránk, ha esetleg a Durante által bekalibrált grafika nem lenne az ínyünkre. Az alant látható képek segítenek összevetni, milyenek a játék helyszínei GeDoSaTo Dark Souls 2-vel és nélküle -- igazából csak mozgásban venni észre némi javulást. Nagy újdonság ellenben, hogy a felbontás bármekkorára emelhető lesz, így a játék 4K-ban is megcsodálható, persze csak ha van hozzá megfelelő monitorunk.
A GeDoSaTo Dark Souls 2 telepítése pofonegyszerű: letöltjük a legfrissebb változatot, kicsomagoljuk egy olyan helyre, ahol később sem fog zavarni bennünket, rendszergazdaként futtatjuk a GeDoSaToTool.exe-t, rányomunk az „Activate” gomba, elindítjuk a játékot, és készen is vagyunk. Fontos tudni viszont, a GeDoSaTo Dark Souls 2 effektjei csak akkor lépnek életbe, ha a Dark Souls 2 grafikus opciói között bekapcsoljuk az Antialiasingot. Ezt követően az FSAO és a DoF beállításai döntenek a mod aktivitását illetően: ha kikapcsoljuk őket a játékban, a GeDoSaTo Dark Souls 2 kódja lép életbe, emelve a képminőségen. Érdemes kiemelni, hogy ez a mod nem sok extra kakaót követel, azaz ha kisebb gépen játszunk, vele érdemes próbálkoznunk. A lenti videó az első alphából való ugyan, de mivel a javítások nem sok új funkciót hoztak, még mindig kiválóan demonstrálja, mit tud a GeDoSaTo.
WickfutENB for Dark Souls 2
Akárcsak a GeDoSaTo, az ENBSeries is egy több játékon át futó modsorozat, melynek Dark Souls 2-es variánsa sokkal látványosabb eredményt érhet el, mint a fent ismertetett GeDoSaTo Dark Souls 2 -- igaz, a gépigénye is jóval magasabb annál, cirka felezi a játék sebességét, szóval csak az erősebb konfigurációkkal és újabb videokártyákkal rendelkező gamereknek ajánlott.
A Dark Souls 2 ENB nem a játék effektjeit kalibrálja át, hanem újakat aktivál helyettük, mindezt pedig a d3d9.dll rendszerfájl abszolválásával éri el. Az eredmény döbbenetes: minden shader, minden effekt megújul, a játék úgy néz ki, mint soha korábban -- na, jó, ez nem igaz: úgy néz ki, ahogy a pár hónappal ezelőtti bemutatók során, köszönhetően a dinamikus fénykezelésnek és az utómunkával kidomborodó textúráknak. Az alapbeállítás annyira nem ütős, de mivel mindent testre szabhatunk a Shift+ENTER billentyűkombinációval előhozható menüvel, csak rajtunk múlik, mennyire lesz látványos a Dark Souls 2.
A Dark Souls 2 ENB telepítése még a GeDoSaTo Dark Souls 2 Editionnél is egyszerűbb: a modot le kell tölteni, kicsomagolni, majd a fájlokat bemásolni a Steam/SteamApps/common/Dark Souls II/Game könyvtárba. Fontos: a mod önmagában még nem elég, a fent emlegetett d3d9.dll is kell hozzá -- ezt ugyanoda kell bemásolni, mint a többi fájlt. Innentől kezdve már csak annyi a dolgunk, hogy futtassuk a programot és gyönyörködjünk. Persze érdemes kiemelni, hogy egy igen friss modról van szó, ami szinte naponta frissül és itt-ott bugos is; a cikk írásakor 0.257-nél tart a verziószám.
Bár a hivatalos oldalról letölthető a szűz ENB is (sőt, a fent említett d3d9.dll miatt mindenképp szükség lesz rá), mi mégis a WickfutENB v0.257-et ajánljuk, melynek alkotója sokat pepecselt, hogy a fény-árnyékhatások megfeleljenek a Dark Souls 2 korai változatából mutatott videók magas színvonalának. És hogy hogyan néz ki a Dark Souls 2 turbózott ENB-meghajtással? Hát így.
Command & Conquer
A sok sötét hangulatú alkotás után következzen egy kis pörgős stratégia! A The Dawn of the Tiberium Age című mod az igen koros Tiberian Sunra épül, és a még korosabb, a kilencvenes évek közepe táján megjelent Tiberian Dawnt és Red Alertet helyezi át a valamivel újabb motor alá, persze kihasználva annak fejlettebb képességeit is. Az ok, amiért nem egy újabb C&C motort használtak, valószínűleg az, hogy ezek a C&C-k technikailag még nagyon közel álltak egymáshoz, például sprite-alapú 2D-grafika és hasonló fájlstruktúra jellemzi őket. Újabb motor alá mindent le kellene modellezni 3D-ben, ami igen nagy munka lenne, na meg nem hozná a retróérzést sem.
A Classic módban az eredeti Tiberian Dawnt utánozza a játék, a lehető legpontosabban, viszont az Enhanced mód pár újdonságot is hozzátesz, mármint amellett, hogy ebben a módban választhatók a Red Alertben látott frakciók. Érdekes lehetőség mondjuk egy GDI kontra szovjet, vagy szövetséges kontra NOD csata...
A Command & Conquer: Generals Universe egy újabb, készülőben lévő felújító mod, ami a C&C Generalst próbálja a Tiberium Wars motorjára átmozgatni, és amelyet én, disconnect személy szerint nagyon várok, hiszen a Generalsszal még ma is szinte minden nap játszom. A játék legnagyobb problémája az, hogy ha az MI nem talál/nehezen talál útvonalat az ellenfélhez, akkor a korlátlan erőforrás használatára képes útvonalkereső algoritmus az egész meccset diavetítéssé tudja változtatni, amellett, hogy az egész játék maximum 1 CPU-magot használ. Na meg ott van a katasztrofális netkód miatt jól ismert „out of sync” hibaüzenet is multiplayerben, ami scud stormként robbantja szét a játszmánkat, akár hálózati problémák nélkül is. Nagy valószínűséggel az új motorral ezek a problémák eltűnnek majd, ami egy megváltás lenne, tudva azt, hogy a „kedves” EA elkaszálta a Generals 2-t.
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Zárásként még egy utolsó felújító mod: ez a Jedi Outcast – Academy, ami, mint ahogy a nevéből is sejthető, a Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcastet és a valamivel frissebb Jedi Academyt keveri össze úgy, hogy az előbbi teljes játékmenete átkerül az utóbbi frissebb játékmotorja alá. Ezen kívül sok újdonság nincs benne, néhány kozmetikai módosítást leszámítva.
Bár megvan a First Decade-gyűjtemény, már jó ideje nem játszottam az alapjátékkal, meg is jött hozzá a kedvem :) :)
A Tiberium Wars is megvan, így már csak a modra várok hozzá :D