Az esti órákban a filmipar megtartotta a legnagyobb ünnepét, az immáron 88. alkalommal megrendezett Oscar-gálát, és végre kiderülhetett, hogy mik voltak az elmúlt esztendő legjobb filmjei. Tippjeink voltak, mint ahogy mindenkinek, egy részük pedig be is jött: ahogy azt sokan várták, a Saul fia elhozta a legjobb külföldi filmnek járó díjat, illetve Leonardo DiCaprio is végre megkapta a saját arany szobrocskáját, ám arra talán senki sem számított, hogy az este nagy győztese a Mad Max lesz, ami 6 Oscarral távozott, bár, ha megnézzük, mind a technikai eredményeket koronázta meg, abban pedig tényleg kiváló volt Max legújabb kalandja. Íme, a győztesek teljes listája.
- Legjobb film: Spotlight
- Legjobb színész: Leonardo DiCaprio - The Revenant
- Legjobb színésznő: Brie Larson - Room
- Legjobb rendező: The Revenant Alejandro G. Iñárritu
- Legjobb filmzene: The Hateful Eight Ennio Morricone
- Legjobb betétdal: Writing’s On The Wall from Spectre
- Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia
- Legjobb rövidfilm: Stutterer Benjamin Cleary és Serena Armitage
- Legjobb dokumentumfilm: Amy Asif Kapadia és James Gay-Rees
- Legjobb dokumentum rövidfilm: A Girl in the River: The Price of Forgiveness Sharmeen Obaid-Chinoy
- Legjobb mellékszereplő: Mark Rylance - Bridge of Spies
- Legjobb animált film: Inside Out Pete Docter és Jonas Rivera
- Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story Gabriel Osorio és Pato Escala
- Legjobb effektek: Ex Machina Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Ardington és Sara Bennett
- Legjobb forgatókönyv: Spotlight írta: Josh Singer & Tom McCarthy
- Legjobb adaptált forgatókönyv: The Big Short írta: Charles Randolph és Adam McKay
- Legjobb mellékszereplőnő: Alicia Vikander - The Danish Girl
- Legjobb jelmez: Mad Max: Fury Road Jenny Beavan
- Legjobb vizuális látványterv: Mad Max: Fury Road Production Design: Colin Gibson; Set Decoration: Lisa Thompson
- Legjobb smink: Mad Max: Fury Road Lesley Vanderwalt, Elka Wardega és Damian Martin
- Legjobb fényképezés: The Revenant Emmanuel Lubezki
- Legjobb vágó: Mad Max: Fury Road Margaret Sixel
- Hang alkotás (editing): Mad Max: Fury Road Mark Mangini és David White
- Hang felvétel (mixing): Mad Max: Fury Road Chris Jenkins, Gregg Rudloff és Ben Osmo
Ez most itt nem politikai kérdés, hanem ténykérdés. Amikor ez a téveszme a magyarok egy bizonyos részében felmerült, hogy a díjakat a témája miatt kapja a Saul fia, az Origó nem volt rest utánamenni, hogy ez igaz-e?
Nem igaz.
A Saul fia csak a második holokausztról szóló film, ami Golden Globe-díjat nyert 1945 óta, legjobb filmnek járó Oscart pedig csak egy ilyen témájú filmnek adtak. Igaz, a legjobb külföldi filmek kategóriában 5 ilyen témájú film kapta meg az amerikai szobrocskát 71 év alatt. Utánajártunk, igazuk van-e magyar film sikere miatt fanyalgóknak.
(Kilencszer tudtak nyerni holokausztfilmmel)
Az meg, hogy a rabszolgasággal, Öbölháborúval, Afrika kizsákmányolásával, II. világháborúval, népirtásokkal, melegek sorsával, holokauszttal, magányos küzdelemmel a természet ellen, börtönfilmmel, politikai botrányokkal lehet Oscart nyerni csupáncsak azért van, mert ezek azok a témák, amelyeket a rendezők felhasználnak arra, hogy MONDANIVALÓT is tartalmazó filmeket csináljanak. Egy képregényfilmmel vagy egy Adam Sandler vígjátékkal egyetlen rendező sem szándékozik olyan fajsúlyos mondanivalót közölni, hogy a szakma és a nagyközönség egyáltalán "művészetnek" tekintse az adott alkotást.
Ennél sokkal izgalmasabb gyűlöletet / félelmet kelteni pedofil papokkal ugyebár...
De hogy egy kis örömet is okozzak és a "tényeket" érthetően lásd elmagyarázva:
Itt a Film Theorynak az Oscaros (tavalyi) része ami kizárólag statisztikai elemzéssel foglalkozik.
Amúgy meg tapasztalat, hogy a filmakadémia hajlamosabb a "művészieskedő" filmeket díjazni, így aztán ha egy rendező vagy egy színész Oscarra vágyik, akkor efelé tendál az alkotás is. Csak néha-néha csúszik be egy A király visszattér vagy Titanic kaliberű közönségfilm, általában a díjazottak ilyen-olyan "drámák" kicsi személyesek vagy nagy globálisak, és egyáltalán nem szórakoztatóak.
Egyébként különösen az idegen nyelvű filmeknél tapasztalat, hogy a kandidálók eleve "művészieskedő" filmmel pályáznak, mivel az adott országnak csak egy esélye van abban az évben, így aztán igyekszik kiszolgálni a filmakadémia heppjét. Emlékezz rá, egy évben a Torinói ló-val pályáztunk. Anyám borogass. Szerintem azt a filmet senki sem nézte végig...
Olyantól, akinek átlagos filmízlése van.
Mert te ugyan idéztél itt az Origóról, de az az oldal, hogy is mondjam, hiteltelen.
Elég megnézni az origós "év legjobb filmjei" listákat.
A saul fia a tavalyi év 3. legjobbjának van választva, maga mögé utasítva mondjuk a star wars-t, a mentőexpedíciót, vagy a birdmant. Ezek közül csak a középső tetszett, de még így is mondhatom, hogy a saul fiánál mind a három jobb film. A listájuk első helyén a Mad Max szerepel, de hogy az nem a tavalyi év legjobb filmje az biztos. Látványos, pörgős, akció dús, de története semmi nem volt.
Én a kritikusok többségének sem hiszem igazából.
Amúgy meg tapasztalat, hogy a filmakadémia hajlamosabb a "művészieskedő" filmeket díjazni, így aztán ha egy rendező vagy egy színész Oscarra vágyik, akkor efelé tendál az alkotás is. Csak néha-néha csúszik be egy A király visszattér vagy Titanic kaliberű közönségfilm, általában a díjazottak ilyen-olyan "drámák" kicsi személyesek vagy nagy globálisak, és egyáltalán nem szórakoztatóak.
Egyébként különösen az idegen nyelvű filmeknél tapasztalat, hogy a kandidálók eleve "művészieskedő" filmmel pályáznak, mivel az adott országnak csak egy esélye van abban az évben, így aztán igyekszik kiszolgálni a filmakadémia heppjét. Emlékezz rá, egy évben a Torinói ló-val pályáztunk. Anyám borogass. Szerintem azt a filmet senki sem nézte végig...
Ez most itt nem politikai kérdés, hanem ténykérdés. Amikor ez a téveszme a magyarok egy bizonyos részében felmerült, hogy a díjakat a témája miatt kapja a Saul fia, az Origó nem volt rest utánamenni, hogy ez igaz-e?
Nem igaz.
A Saul fia csak a második holokausztról szóló film, ami Golden Globe-díjat nyert 1945 óta, legjobb filmnek járó Oscart pedig csak egy ilyen témájú filmnek adtak. Igaz, a legjobb külföldi filmek kategóriában 5 ilyen témájú film kapta meg az amerikai szobrocskát 71 év alatt. Utánajártunk, igazuk van-e magyar film sikere miatt fanyalgóknak.
(Kilencszer tudtak nyerni holokausztfilmmel)
Az meg, hogy a rabszolgasággal, Öbölháborúval, Afrika kizsákmányolásával, II. világháborúval, népirtásokkal, melegek sorsával, holokauszttal, magányos küzdelemmel a természet ellen, börtönfilmmel, politikai botrányokkal lehet Oscart nyerni csupáncsak azért van, mert ezek azok a témák, amelyeket a rendezők felhasználnak arra, hogy MONDANIVALÓT is tartalmazó filmeket csináljanak. Egy képregényfilmmel vagy egy Adam Sandler vígjátékkal egyetlen rendező sem szándékozik olyan fajsúlyos mondanivalót közölni, hogy a szakma és a nagyközönség egyáltalán "művészetnek" tekintse az adott alkotást.
Bizony más témaköröknek is lehetnek MONDANIVALÓjuk. Drezda bombázásáról, a kongói 30 milliós vagy a törökországi kurd népirtásról, Che Guevara kubai börtönéről, az indonéziai 16 éves srácok nyilvános körülmetéléséről, az olasz nők háború utáni karsztkutakba hajigálásáról, vagy a spanyolországi "polgárháborúnak" csúfolt eseményekről nem fog film készülni soha, vagy ha mégis akkor tuti nem lesz Oscar díjas, akkor sem, ha "egyedi megvalósítása" lesz. Egyszerűen ez jelenleg politikailag nem korrekt.
Ha viszont ahogy írtad "egyetlen rendező sem szándékozik olyan fajsúlyos mondanivalót közölni, hogy a szakma és a nagyközönség egyáltalán "művészetnek" tekintse az adott alkotást" akkor az Oscar nem az adott év legjobb filmjeinek gyűjtőhelye, hanem a legjobb művészfilmeké. Csak ezt elfelejtik hangsúlyozni valamiért... Így az jön le az embernek, hogy a 2015 év legjobb filmje a Saul fia...
A Saul fia nem a témája miatt kapta a díjat, hanem a formabontó megvalósítása miatt. Ha csak a téma miatt dobnák oda az Oszkárt, akkor megkapta volna a (figyelem!) Nobel-díjas regényből készült másik oszkárjelölt filmünk is.
Nem. A Saul fia azért kapta a díjat, mert olyat csinált a filmvásznon, amit eddig még egyetlen rendező sem mert, vagy nem jutott az eszébe. A téma ebből a szempontból másodlagos. Lehetett volna sci-fi is a földet leigázó kegyetlen idegenek elnyomásában sínylődő emberről. Ugyanúgy Oszkár-díjas lett volna.
Az viszont igaz: kellett hozzá az a brutálisan szélsőséges miliő, amiben a történet játszódik. Ugyanilyen intenzív filmet nem lehetne csinálni mondjuk egy irodai alkalmazottról, aki miután kirúgják az állásából, összeomlik lelkileg, de végül megtalálja az élete értelmét a hegedülésben.
A sci-fi hátterű téma (vagy bármely más téma) azért nem állná meg a helyét ugyanúgy, mert a holokauszt témakör az egész világon mindenki által ismert (jelenleg a legismertebb horrortémakör, a legtöbb kultúrában már az iskolákban tanítják a tizenéveseknek történelemóra keretében), és így könnyebben eljut elfogadottság szintjén a világon bármelyik emberhez, mint egy meg nem történt sci-fi kategória (a milliő amiről írtál itt játszik be).
Arról nem is beszélve, hogy a csapból is a gonosz földönkívüliek folynak (ha a megtestesült gonoszra kell asszociálnod ki jut eszedbe? A hitleri rendszer vagy az Alien? Esetleg a Men in Black? Amiből mellékesen már Women in Black lesz a 4. részben...)
Az irodai alkalmazottról meg készült nagyon jó film, ajánlom megtekintésre az Összeomlást Michael Douglas-szel. Nagyon amerikai, de szórakoztatóbb mint a Saul Fia.
Ez most itt nem politikai kérdés, hanem ténykérdés. Amikor ez a téveszme a magyarok egy bizonyos részében felmerült, hogy a díjakat a témája miatt kapja a Saul fia, az Origó nem volt rest utánamenni, hogy ez igaz-e?
Nem igaz.
A Saul fia csak a második holokausztról szóló film, ami Golden Globe-díjat nyert 1945 óta, legjobb filmnek járó Oscart pedig csak egy ilyen témájú filmnek adtak. Igaz, a legjobb külföldi filmek kategóriában 5 ilyen témájú film kapta meg az amerikai szobrocskát 71 év alatt. Utánajártunk, igazuk van-e magyar film sikere miatt fanyalgóknak.
(Kilencszer tudtak nyerni holokausztfilmmel)
Az meg, hogy a rabszolgasággal, Öbölháborúval, Afrika kizsákmányolásával, II. világháborúval, népirtásokkal, melegek sorsával, holokauszttal, magányos küzdelemmel a természet ellen, börtönfilmmel, politikai botrányokkal lehet Oscart nyerni csupáncsak azért van, mert ezek azok a témák, amelyeket a rendezők felhasználnak arra, hogy MONDANIVALÓT is tartalmazó filmeket csináljanak. Egy képregényfilmmel vagy egy Adam Sandler vígjátékkal egyetlen rendező sem szándékozik olyan fajsúlyos mondanivalót közölni, hogy a szakma és a nagyközönség egyáltalán "művészetnek" tekintse az adott alkotást.
A Saul fia nem a témája miatt kapta a díjat, hanem a formabontó megvalósítása miatt. Ha csak a téma miatt dobnák oda az Oszkárt, akkor megkapta volna a (figyelem!) Nobel-díjas regényből készült másik oszkárjelölt filmünk is.
Nem. A Saul fia azért kapta a díjat, mert olyat csinált a filmvásznon, amit eddig még egyetlen rendező sem mert, vagy nem jutott az eszébe. A téma ebből a szempontból másodlagos. Lehetett volna sci-fi is a földet leigázó kegyetlen idegenek elnyomásában sínylődő emberről. Ugyanúgy Oszkár-díjas lett volna.
Az viszont igaz: kellett hozzá az a brutálisan szélsőséges miliő, amiben a történet játszódik. Ugyanilyen intenzív filmet nem lehetne csinálni mondjuk egy irodai alkalmazottról, aki miután kirúgják az állásából, összeomlik lelkileg, de végül megtalálja az élete értelmét a hegedülésben.
Itthon negatív rekordokat döntött, szerintem elnézést, de épeszű ember nem néz ilyen szörnyűséget, anno a sorstalanság is....megnézették velük suliban... TE JÓ ISTEN. Húúúúúú volt baj. Egyik ismerősöm végigszenvedte a Saul fiát...kb a Koportos című műremekkel hozta egy szintbe. :D
Most, akkor, hogy így sztár rendező lett a fijú, készülhet a Saul lánya is.
Félreértés ne essék örülök a "magyar sikernek" csak ezzel a témával én is oscart nyertem volna. Főleg, ha még pár rabszolgát, meg színes bőrű bántalmazást is beleszövök egy kis iraki háborúval ahol azonos nemű emberek szeretik egymást, akik halálos betegek lesznek :/
A Saul fia nem a témája miatt kapta a díjat, hanem a formabontó megvalósítása miatt. Ha csak a téma miatt dobnák oda az Oszkárt, akkor megkapta volna a (figyelem!) Nobel-díjas regényből készült másik oszkárjelölt filmünk is.
Nem. A Saul fia azért kapta a díjat, mert olyat csinált a filmvásznon, amit eddig még egyetlen rendező sem mert, vagy nem jutott az eszébe. A téma ebből a szempontból másodlagos. Lehetett volna sci-fi is a földet leigázó kegyetlen idegenek elnyomásában sínylődő emberről. Ugyanúgy Oszkár-díjas lett volna.
Az viszont igaz: kellett hozzá az a brutálisan szélsőséges miliő, amiben a történet játszódik. Ugyanilyen intenzív filmet nem lehetne csinálni mondjuk egy irodai alkalmazottról, aki miután kirúgják az állásából, összeomlik lelkileg, de végül megtalálja az élete értelmét a hegedülésben.
A Saul fia nem a témája miatt kapta a díjat, hanem a formabontó megvalósítása miatt. Ha csak a téma miatt dobnák oda az Oszkárt, akkor megkapta volna a (figyelem!) Nobel-díjas regényből készült másik oszkárjelölt filmünk is.
Nem. A Saul fia azért kapta a díjat, mert olyat csinált a filmvásznon, amit eddig még egyetlen rendező sem mert, vagy nem jutott az eszébe. A téma ebből a szempontból másodlagos. Lehetett volna sci-fi is a földet leigázó kegyetlen idegenek elnyomásában sínylődő emberről. Ugyanúgy Oszkár-díjas lett volna.
Az viszont igaz: kellett hozzá az a brutálisan szélsőséges miliő, amiben a történet játszódik. Ugyanilyen intenzív filmet nem lehetne csinálni mondjuk egy irodai alkalmazottról, aki miután kirúgják az állásából, összeomlik lelkileg, de végül megtalálja az élete értelmét a hegedülésben.
Hiszen a játék iparosoknál is ez a helyzet. Tisztelet a kivételnek. De az ilyenek akik hát a történetet se tudják rendesen kidolgozni (pl fantasztikus 4) akkor az ilyenek persze elégedjenek meg a bevétellel ha már van rá vevő, de Oscarra ne számítsanak.
Másik meg szürke 50 árnyalat is rendben van hogy sok bevételre tett szert Még többre mint a f4-es készítők.
És utólag amit az előző kommentbe írtam a végén csak íronikusan utaltam rá hogy hiába az a sok vagyon amit a filmért kaptak nem érdemelnek annál a málnánál nagyobb díjat amíg nem a minőségre törekszenek. Van erre az a közmondás aki a kicsit nem becsüli az a nagyot nem érdemli.
-De az se éppen a legjobb színészek játszották el (de persze adni kell újoncoknak is esélyt) de filmben akkor se jobb mint a könyv Kb mint az útvesztőnél ahogy mondani szokták (a könyv jobb mint a film). És még ha ennek ellenére is jött sok pénz. Én annak örülök hogy nem kapott Oscart mert ennél azért jobbat is lehetne csinálni ha már ennyire sokan imádják. Mert én pl azt a f4-est a mai napig szeretem amelyikből 2 rész is jött mert abba legalább ott a marvel humor + jobban meg lett rendezve történet és cselekmény szempontból. Ellentétben a mostanival ami egy fejetlenségből született minősithetlen trágya (mivel unalmas,Szórakoztatás és akció hiányos vagy ami van benne 5perc)Mondhatni keszekusza .
A Szürke Ötven Árnyalata 571 millió (571.000.000,- !!!) dollár bevételt hozott világszerte, sok forgalmazó vágyik ennél nagyobb címek után is egy ilyen összegre. Női munkatársaim több minta a fele teljes rajongásig oda van érte. Igazi megosztó film. Olyan megosztó film, amelyekkel amúgy teli van az Oscar jelöltek listája. Sokan utálkoznak rá, de a közönségsikert nem lehet elvitatni. Először én is elzárkóztam tőle, végül Pozandr javaslatára néztem meg.
Ugyanúgy voltam vele, mint most a Saul fiával: túlreprezentáltnak érzem a témakörét (értsd a csapból is ez folyik), de lehet, hogy Tenebra ajánlása után sort kerítek rá (habár nem minden vágyam mindenáron keseregni valami miatt órákon át, és ezért még fizetni is, lásd pld. Passió).
Amin csodálkozom, az a Star Wars 7. teljes mellőzöttsége a díjazásnál. Pedig igyekezett annyira korrekt lenni politikailag, amennyire csak lehetett (Tenebra jól körülírta a szituációt). Egyszerűen nem hiszem el, hogy a Mad Max 4. ennyivel jobb.
Hiszen a játék iparosoknál is ez a helyzet. Tisztelet a kivételnek. De az ilyenek akik hát a történetet se tudják rendesen kidolgozni (pl fantasztikus 4) akkor az ilyenek persze elégedjenek meg a bevétellel ha már van rá vevő, de Oscarra ne számítsanak.
Másik meg szürke 50 árnyalat is rendben van hogy sok bevételre tett szert Még többre mint a f4-es készítők.
És utólag amit az előző kommentbe írtam a végén csak íronikusan utaltam rá hogy hiába az a sok vagyon amit a filmért kaptak nem érdemelnek annál a málnánál nagyobb díjat amíg nem a minőségre törekszenek. Van erre az a közmondás aki a kicsit nem becsüli az a nagyot nem érdemli.
@Krixyx én úgy hallottam a mad max is kemény femináci propaganda... meg kéne már néznem.