Az utóbbi időben a Battlefield 1-gyel kapcsolatban hangzott el többször is az az óhaj-sóhaj, hogy olyan világháborús játék kéne, amiben a változatosság kedvéért a németekkel lehessünk. Persze ez a vágyálom nem csak a Battlefield 1-re vonatkozik, előjött anno a második világháborús Call of Duty-k és Medal of Honorok idején is, hogy csak két másik példát említsek a sokaságból. De egy kicsit messzebbre mennék az álmok szövögetésével: miért nem bújhatunk bele a tengelyhatalmak vagy a központi hatalmak katonáinak bőrébe? Mert nem csak a németeket kerülik. Egyáltalán nem irányíthatunk FPS-ekben (legalábbis nagytöbbségében) olyan katonát, aki fegyvere dolgosabbik végét az antant vagy a szövetségesek irányába fordítja. De miért? Ezen méláztam el egy kicsit.
„Mert a németek gonoszok”
Az Elitalakulat című, második világháborús sorozatban van egy párbeszéd, ami talán ezt az egész kérdést megvilágítja. Dióhéjban: egy újonc elmélyülten olvas egy újságot, ami azt fejtegeti, hogy azért harcolnak az amerikaiak, mert a németek gonoszok. Ezt el is mondja egy veteránnak, aki Normandia óta harcol, erre az szimplán kigúnyolja az újoncot. Később ugyanebben az epizódban láthatjuk, ahogy német és amerikai ugyanabban a kereszteződésben elbeszélgetnek, miközben pár hónappal azelőtt még lőttek volna egymásra.
Mi ebből a tanulság? Nos, az, hogy hiába voltak a Wehrmachtban olyan egyszerű katonák, akik csak tették a dolgukat, és nem vallottak náci elveket, nem követtek el háborús bűnöket, akkor is ők a gonoszok, már csak azért is, mert az emberek többsége egyenlőségjelet von a nácik és a Wehrmacht közé. És egy valamire való játékban a gonoszokkal csak ritkán játszhatunk.
Mert bizony azért vannak olyan programok, amikben antihősökkel lehetünk. A most megjelent Mafia 3 is ilyen, hiszen Lincoln Clay személyében egy bűnözőt, sőt mi több, egy sorozatgyilkost tisztelhetünk, és bűneinek lajstroma nem itt ér véget. De említhetnénk a Mafia többi részét is, vagy a GTA-sorozatot és így tovább. (Korábban összeszedtünk pár játékot, amik a szervezett bűnözés köré épültek, ezt ide kattintva olvashatjátok.)
Akkor miért is nem?
Tehát nem kizáró tényező egy játékban, hogy a „gonoszok” bőrébe bújjunk. Akkor miért nem bújhatunk egy német katona bőrébe? Nos, két okot is fel lehet hozni. Az egyik, hogy a fent felsorolt játékok mindegyike pusztán fikció a szó legszorosabb értelmében. Egyik játék sem valódi helyszínen játszódik, nem valódi szereplőket és eseményeket mutatnak be, ellenben az első vagy a második világháború nem fikció. Valós történelmi esemény, ráadásul olyanok, amik rengeteg emberéletet követeltek, és telis tele vannak szörnyűbbnél szörnyűbb tettekkel. És ezek egyike lehet a másik ok: a holokauszt.
Ez egy kényes téma, amit valószínűleg nehéz lenne megkerülni egy olyan FPS-ben vagy TPS-ben, amiben német katona bőrébe bújunk bele, még akkor is, ha csak egy mezei Wehrmachtos bakát alakítunk, nem pedig egy SS tisztet. Ráadásul esélyes, hogy a fejlesztők és kiadók annak a szegény nyuszinak a helyébe kerülnének, akitől a róka és a farkas cigit kért, aztán kiderült, hogy megint nincs rajta sapka. (Aki nem ismerné a viccet – van ilyen? –, annak ajánlom Hofi Géza műsorát.)
Magyarán: ha hozzányúlnak a témához, az is baj lehet, ha nem, az is problémát okozhat. Előbbi esetben könnyen náciknak vagy neonáciknak állíthatják be a játék készítőit, utóbbiban a holokauszt tagadóinak titulálhatják őket. És ehhez hibázniuk sem kell. Ha övék a legkörültekintőbb, legmorálisabb, legsúlyosabb erkölcsi mondanivalóval bíró játék, akkor is bekövetkezhet mindkettő, egyszerűen azért, mert sok hülye él a világban.
Mert olyan emberek indítanának el ilyen botrányokat, akik csak a reklámok alapján ítélnek, de egy percet nem játszottak a programmal. Vagy játszottak, de az egész áttekintése helyett kiragadnak elemeket a kontextusából, így igazolva teóriáikat. Vagy egyszerűen olyan ostobák, hogy fel sem fogják egy mű mondanivalóját. Az ilyen emberek kiáltanának ki egy németekkel foglalkozó FPS-t vagy TPS-t holokauszt tagadónak vagy a nácizmus pártolójának. És ebből lenne a botrány.
Hogy ez mennyire igaz, annak bizonyítására nem is kell messzire menni, a közelmúltban szép számmal akadnak példák. Ott a Call of Duty: Modern Warfare 2, amiben egy terroristák közé beépült ügynököt alakítunk, aki részt vesz egy reptéri mészárlásban. Ez az eset arra jó példa, hogy mit eredményezhet, ha a készítők nem megfelelően nyúlnak egy kényes témához. A jelenet történetileg indokolt volt, és rendkívül sok kérdést lehetett volna feszegetni általa. Például, meddig mehet el egy beépült ügynök önmaga és a sokaság védelme érdekében? Néhány száz civil áldozat megéri-e több ezer megmentését? És így tovább. Ám a készítők nem feszegették ezeket a témákat, nem merültek el bennük, a cselekményt meg sikerült úgy megírni, hogy nem számít, hogy lövünk, nem lövünk vagy átugorjuk a jelenetet. Szóval az egész csak öncélú volt. Botrány is lett belőle, és ha ilyen hányaveti módon, öncélúan nyúlnának a német katonák témájához, az ugyanezt eredményezné.
A másik példa, ami így eszembe jut, a BioShock: Infinite. A játékban központi szerepet kap a vallás és a fajgyűlölet, és ki merem jelenteni, a készítők eléggé komolyan vették a dolgot az FPS adta keretek között. Mégis, ez a történet nem az a történet, amit korábban megálmodtak, ugyanis a végét át kellett írni egy vallásos kolléga miatt, de politikai inkorrektséggel is megvádolták a programot. Ez szintén csak azt mutatja, hogy az ilyen kényes témákhoz nagyon nagyfokú felelősséggel és körültekintéssel szabad nyúlni, mert egyetlen nem szándékos, de rossz elem, és máris kitör a botrány. És még ha maximálisan körültekintő az alkotó gárda, akkor sem szavatolja semmi, hogy a botrány elmarad, mert simán beleköthet egy Jack Thompson féle figura.
A holokauszt vagy éppen a nácizmus pedig kifejezetten ilyen téma. És biza az, ha egy német katonát alakítanánk egy második világháborús FPS-ben vagy TPS-ben, az automatikusan magával vonzaná az összes többi kényes témát is. Ez az a dolog, amiért a készítők nem valószínű, hogy bele mernének vágni egy ilyenbe. Mert mindez sajnos olyan veszélyeket rejt, amiken dollármilliók csúszhatnak el.
Ami még az erkölcsnél is fontosabb
Márpedig a nagy kiadók és fejlesztők pénzből élnek, így nem kockáztathatják meg a rossz reklámot. Mert bizony, egy holokauszttal és nácizmussal kapcsolatos rossz reklám az egész cégnek betehet. Ezek nem olyan dolgok, amiket az ember csak úgy lemos magáról, vagy elfelejtik néhány év alatt. Ezen elbukhat egy több millió dolláros játék, és a készítők még örülhetnek, ha csak a játék bukik, nem pedig ők.
Másrészt, nem szabad elfeledni, hogy a videojátékok nagy része Észak-Amerikának és Európának készül. A vezető piacok pedig nem ápolnak kellemes gondolatokat se az első, se a második világháború ellenségeiről. Eleve, Németországban valószínűleg meg sem jelenhetne olyan játék, amiben a hős egy Wehrmacht katona, hiszen még egy Wolfenstein is csak a náci jelképek nélkül, cenzúrázottan kerülhet a boltok polcaira, pedig abban amerikait alakítunk. És az sem valószínű, hogy az Egyesült Királyságban, Olaszországban vagy Franciaországban tömegek kapkodnának egy olyan játékért, amiben a saját hazájukat, saját népüket, saját katonáikat kell támadni. De az Egyesült Államokban is nehéz lenne eladni egy olyan játékot, amiben az Omaha partszakaszon géppuskázhatják le a partraszálló amerikaiakat vagy szétbombázhatnák Pearl Harbort.
Mert hiába olvassuk sokszor, hogy na, jelenjen már meg ilyen játék, elég komoly tétet lehet rá tenni, hogy ez nem a tömegek igénye, hanem csak egy kis rétegé. Egy kicsié, ami nem éri meg az anyagi kockázatot. Egy indie csapat talán bevállalná, bár a kényes téma miatt még talán azok sem. De egy nagy kiadó, mint az EA, az Activision vagy a Ubisoft, hát, ők nem fogják. Csak gondoljunk arra, hogy az EA már az első világháborús Battlefield 1-től is ódzkodott, pedig ott „csak” attól tartottak, hogy a célközönség nem ismeri a témát. Hogyan reagálnának a bársonyszék koptatói egy olyan játékötletekre, amiben az ellenségé lenne a főszerep? Ráadásul nem akármilyené, hanem azoké lenne a főszerep, akik elkövették az emberiség egyik legszörnyűbb tettét.
De akkor másban miért?
Felelősség ide, körültekintés oda, piac amoda, attól függetlenül RTS-ekben, világháborús repülőgép-, tank-, tengeralattjáró- vagy hadihajó-szimulátorokban mégis van német oldal. Ha a fentiek igazak, akkor ez miért van így? Nos, a válasz talán egyszerűbb, mint gondolnánk: a személytelenség miatt.
Az ilyen játékokban tulajdonképpen arctalan hadvezérek vagyunk, és arctalan egységeket kommandírozunk arctalan ellenségek ellen. Vagy éppen, arctalan pilótaként vívunk légi csatát arctalan ellenség ellen, és így tovább. Egy repülőgép pilótafülkéjébe, tengeralattjáró gyomrába vagy tank sofőrülésébe kényszerítve, esetleg madártávlatból figyelve a csatateret könnyű kikerülni a kényes témákat, az ideológiákat, mert a történetek inkább csak keretet adnak, és nem válik személyessé, emberközelivé.
Csak emblémákkal ellátott tankokra, repülőkre vagy „klónkatonákra” klikkelünk vagy repülünk rá, nem pedig ott állunk az ellenséges katona előtt, vesszük a puska végére és húzzuk meg a ravaszt az egérgomb lenyomásával, miközben benne vagyunk a történetben. Ez a különbség lehet az, ami miatt a játékfejlesztők és kiadók minden félelem nélkül mernek németeket játszható féllé tenni RTS-ekben és szimulátorokban, míg FPS-ekben vagy TPS-ekben nem. Persze azért itt is odafigyelnek olyanra, minthogy az ostromlott városokban ne kóvályogjanak civilek, ne torpedózzunk meg kórházhajókat.
De azért akad példa
Mindezek ellenére azért akad példa arra, hogy FPS-ben is alakíthattunk német katonát. Ezek a próbálkozások viszont nem véletlenül nem kapnak akkora figyelmet, mint egy Battlefield vagy egy Call of Duty. Mert hiába jó játék például a Red Orchestra: Heroes of Stalingrad, amiben választhatjuk a német oldalt, vagy ennek a kiegészítője, a Rising Storm, amiben meg a japánokkal lehetünk, egyik sem fókuszál a történetre, nincsenek kidolgozott szereplőik, és a játékmenetük hagy némi kívánnivalót maga után egyjátékos módban.
Mert ezek, vagy például az Iron Front: Liberation 1944 – ami amúgy ArmA modifikáció, így meglehetősen valósághű – biza a többjátékos mókára vannak kihegyezve, a készítők mindent ennek vetettek alá. És ez nem vált ki olyan hatást, mint egy dramaturgiailag felépített, szereplőkkel dolgozó, átvezető animációkkal bíró egyjátékos program. Ráadásul publicitásuk sem akkora, mint az Battlefieldnek és minőségük is hagy némi kívánnivalót maga után.
Szóval még a kisebb játékfejlesztőktől is csak egy-két bátortalan próbálkozásra futja ebben a témában, és akkor is inkább elmismásolják a dolgot alibi egyjátékos móddal (Red Orchestra), vagy az egészet egy teljesen más jelleget öltő műfajra, az online lövöldére hegyezik ki, ami nem teszi szükségessé a történet és a szereplők használatát. Tulajdonképpen készítenek egy második világháborús díszletet, amiben digitális jelmezbe bújva lövöldözhetünk egymásra anélkül, hogy komolyabban belegondolnánk, mégis miféle egyenruha van rajtunk – és ugyanez igaz a Battlefield vagy a Call of Duty többjátékos módjaira is, vagy például a kampánnyal is bíró Battlefield 1942-re. Mert ahhoz, hogy ezen elgondolkodjunk, ahhoz már történet kell, ami megmutatja ezeket a dolgokat. És ezzel visszakanyarodtunk a fentiekhez.
Esély van?
Szerény véleményem szerint nincs. Ma már nincs. A videojátékok piaca ma már nagyon nagy és nagyon kényes, akárcsak azok, akiket ki kell szolgálnia. Egyszerűen olyan nagy kockázata lenne egy olyan Battlefield, Call of Duty vagy Medal of Honor szintű FPS-nek vagy TPS-nek, ami egy Wehrmacht katonát helyez a történet középpontjába, hogy azt egyik kiadó sem merné bevállalni. A holokauszt és a nácizmus túl kényes téma, ráadásul a Wehrmacht a potenciális piacok ellensége volt. De nem csak ők, a japánok is. Hiszen olyan világháborús FPS sincs sok, amiben a japán oldalon játszhatunk. Vagy legyen szó akárkiről, ha a világ szemében ők a gonoszok, mi nem játszhatunk velük.
Pedig a dolog nem lenne kivitelezhetetlen. Filmekben meg lehetett csinálni – bár ott is inkább régen. Egy jó fejlesztőgárda megfelelő alázattal és körültekintéssel össze tudna hozni egy olyan játékot, ami nem tagadja a holokausztot, de nem is áll a nácik oldalára, és mégis a Wehrmacht egyenruháját hordja a hős. De ehhez a készítők, a játékosok és a külső szemlélők (például a média) oldaláról is nagyon sok mindennek kéne változnia.
Azért mert nem így volt. Javaslom áttanulmányozásra a 8. osztályos történelemkönyvet, ezúttal nagyobb figyelemmel.
Segítek kicsit:
1. vh: hadüzenet: Osztrák-Magyar Monarchiától Szerbiának. Ok: lelövik a trónörököst (Fekete Kéz). V.ö. pld. ma lepuffantanák valakik az USA elnökét. Vajon az USA mit tenne? Amikor összedőlt két torony akkor mi történt? Ja, az jogos volt, az más. Vagy akár ha a francia elnököt érné valami bibi. Vagy Putyint, neadjisten. A németek később szálltak be, miután a franciák kissé nehezményezték Elzász-Lotaringiát, a britek meg szemet vetettek a frissiben felfedezett afrikai gyémántbányákra (Kamerun, stb.). A gyarmatok újrafelosztása már rég napirenden volt, csak ürügy kellett. A Fekete Kéz meg ugye spontán működött, talán a tagok dobták össze a pénzt (biztos Putyin).
2. vh : helyi konfliktus, határvillongás a németek és a lengyelek között, területi alapú viták miatt. Ilyen erőszakos problémamegoldásra látunk példákat a mai napig is pld. Afrikában. Ez még nem világháború. Világháború lett, amikor a franciák és a britek hadat üzentek a németeknek, és ezzel kiterjesztették a konfliktust a gyarmatokon keresztül az egész bolygónkra. Érdekes módon a Molotov-Ribbentrop paktum értelmében a lengyelekhez bevonuló szovjeteknek nem üzentek hadat. Pedig azok is csináltak egy csúnya népirtást ott (amit ugye később a németekre fogtak, jópár embert felakasztottak emiatt a háború után.)
A holokauszt témája nagyon kényes dolog, egész iparág épült rá (filmes szórakoztatóipar, könyvek, stb.), ráadásul sok országban még törvények is tiltják a kapcsolódó kérdésfelvetést (500 éve ilyen volt az inkvizíció is, csak azóta kifinomultabb módszerekkel lehetetlenítik el azt, aki más véleményen van). Ezt senki sem fogja felvállalni. Istent lehet tagadni, a holokauszt létezését nem. Legalábbis a nyugati világban. Vannak még ilyen érinthetetlen témakörök nyugaton (pld. feminizmus).
Az araboknál ilyen a Mohamed ábrázolás, Indiában ott a szent tehén, és még hosszan sorolhatnám.
Mi őket nézzük hülyének, ők meg minket, ez van.
Amíg az emberiség képtelen saját magával szembenézni és levonni a következtetéseket, addig nem lesz változás ilyen téren. A fennálló világrendet pedig bármi áron meg kell őrizni!
Azért mert nem így volt. Javaslom áttanulmányozásra a 8. osztályos történelemkönyvet, ezúttal nagyobb figyelemmel.
Segítek kicsit:
1. vh: hadüzenet: Osztrák-Magyar Monarchiától Szerbiának. Ok: lelövik a trónörököst (Fekete Kéz). V.ö. pld. ma lepuffantanák valakik az USA elnökét. Vajon az USA mit tenne? Amikor összedőlt két torony akkor mi történt? Ja, az jogos volt, az más. Vagy akár ha a francia elnököt érné valami bibi. Vagy Putyint, neadjisten. A németek később szálltak be, miután a franciák kissé nehezményezték Elzász-Lotaringiát, a britek meg szemet vetettek a frissiben felfedezett afrikai gyémántbányákra (Kamerun, stb.). A gyarmatok újrafelosztása már rég napirenden volt, csak ürügy kellett. A Fekete Kéz meg ugye spontán működött, talán a tagok dobták össze a pénzt (biztos Putyin).
2. vh : helyi konfliktus, határvillongás a németek és a lengyelek között, területi alapú viták miatt. Ilyen erőszakos problémamegoldásra látunk példákat a mai napig is pld. Afrikában. Ez még nem világháború. Világháború lett, amikor a franciák és a britek hadat üzentek a németeknek, és ezzel kiterjesztették a konfliktust a gyarmatokon keresztül az egész bolygónkra. Érdekes módon a Molotov-Ribbentrop paktum értelmében a lengyelekhez bevonuló szovjeteknek nem üzentek hadat. Pedig azok is csináltak egy csúnya népirtást ott (amit ugye később a németekre fogtak, jópár embert felakasztottak emiatt a háború után.)
A holokauszt témája nagyon kényes dolog, egész iparág épült rá (filmes szórakoztatóipar, könyvek, stb.), ráadásul sok országban még törvények is tiltják a kapcsolódó kérdésfelvetést (500 éve ilyen volt az inkvizíció is, csak azóta kifinomultabb módszerekkel lehetetlenítik el azt, aki más véleményen van). Ezt senki sem fogja felvállalni. Istent lehet tagadni, a holokauszt létezését nem. Legalábbis a nyugati világban. Vannak még ilyen érinthetetlen témakörök nyugaton (pld. feminizmus).
Az araboknál ilyen a Mohamed ábrázolás, Indiában ott a szent tehén, és még hosszan sorolhatnám.
Mi őket nézzük hülyének, ők meg minket, ez van.
Amíg az emberiség képtelen saját magával szembenézni és levonni a következtetéseket, addig nem lesz változás ilyen téren. A fennálló világrendet pedig bármi áron meg kell őrizni!
Figyelem! Történelem. Hatodik osztály.
1. vh.
A "casus belli" és a háború kirobbanása
"...A helyzet kulcsa tehát egyértelműen Berlinben volt. Németország, mely az annexiós válság idején határozottan támogatta Bécset, a tízes évek elején a balkáni terjeszkedés békés útjait kereste, s inkább fékezni igyekezett a Monarchia harciasságát déli szomszédja irányában. 1914 nyarán azonban fordulat következett be a német politikában, mivel Moltke az európai katonai erőviszonyok elemzése során arra a következtetésre jutott, hogy ezek egyelőre kedveznek Németországnak. A francia hadsereg fejlesztése és az orosz stratégiai vasútépítés üteme azonban hamarosan megváltoztatja ezt a helyzetet. Ugyanakkor a schlieffeni koncepció sikere érdekében rendkívül fontos volt, hogy a Monarchia kezdettől fogva minden erejével Oroszország ellen vonuljon fel, ami egy francia-német konfliktus esetén nem látszott egyértelműnek, a szerbekkel való háború esetén azonban máris adott volt Ausztria-Magyarország és Oroszország katonai szembenállása is. Mindent összevetve, a német katonai és politikai vezetés úgy látta, hogy ennél kedvezőbb helyzet a Franciaország és Oroszország ellen egyszerre megvívandó háborúra nem adódik, emellett Anglia semlegességével számoltak, vagy olyan gyors háborúval, ami véget ér, mire London cselekvésre szánná el magát. Végül pedig Berlin megnyugtató választ adott Tisza Romániával kapcsolatos aggodalmaira, amennyiben hajlandó volt a balkáni kapcsolatok súlypontját áthelyezni Bulgáriára..."
Stb.
A háború, igaz, ezután tört ki, bár valóban nem német részről, de mint látszik, az akkori német pártvezetésnek ebben legalábbis oroszlánrésze volt.
A 2. vh. előzményei
"...1937 őszén Hitler elérkezettnek látta az időt arra, hogy külpolitikájának második alapelemét, a "német faji közösséget" és az új „ életteret” erőszakkal megteremtse. A vezetés számára Csehszlovákia németlakta területeinek megszerzését tűzte ki célul, ám váratlan ellenállásba ütközött. A vezérkar és a külügyminisztérium úgy vélte, hogy Hitler lépései előkészítetlen háborúba sodorják az országot, ezért óvatosságra intették a Führert. Ő azonban már nem hagyta magát befolyásolni..."
Többeket is menesztett, hadügyminisztert nem nevezett ki Hitler.
Majd, kissé lejjebb így folytatódik:
"...A Csehszlovákia elleni lépések tervezése közben érkezett Mussolini üzenete, hogy immár közömbös Ausztria sorsa iránt. Berlinben értettek a szóból, s megkezdték az Anschluss előkészítését..."
A második világháború egy rossz eszmerendszer megszületésének a következménye tehát, nem pedig egy egyszerű "határvillongás" folytán tört ki.
És még folytathatnánk.
Ha te másképp tanultad a történelmet, arról én igazán nem tehetek.
De már eleget írtam, mindenki levonhatja a konklúzió(já)t.
Meg én nem egy szubjektív meglátás módot szeretnék látni, hanem az objektívet.. azaz mutassanak mindegyik féltől embertelen dolgokat bizonyos mértékig a játékban. Szerintem pont ez az a téma amiből egy elég sötét de komoly történetű játékot fellehetne építeni, ahol sokkal inkább lenne egy köntös a lövöldözős rész.
Dehát a cikkben említett bökkenők miatt ilyen játékot valószínűleg soha nem fognak készíteni.
(Megjegyezném nem ápolok semmilyen náci / neonáci elvet és nézetet)
Az atom ledobása Hirosimára sem volt túl szép lépés, de védekezhetnek vele, hogy a háborút máshogy nem tudták volna lezárni (megjegyzem megtudták volna oldani máshogy).
A németeket a zsidók lemészárlása miatt vették elő, az olaszokat nem, spanyolokat az inkvizíció idején nem, franciákat szintúgy, az oroszokat szintén nem vették elő, a törököket az örmények irtásával nem, se a grúzok és azeriek közti mészárlások, közeli példákat is mondhatnánk, de mindezek eltörpülnek, mert egy konkrét népcsoport seggét kell nyalni. Bocsánat, máshogy nem lehet ezt szépíteni.
A cikk ténylegesen jó és sok elgondolkodtató kérdést vet fel, de a válaszok megtalálhatóak és nem kell messzemenő gondolatokat beletenni.
A spanyol inkvizíció miatt meg ki ítélkezett volna? Több száz éve nem voltak nemzetközi bíróságok. Meg az alapvető emberi jogok sem léteztek. Abban az időben elfogadott volt máglyán embereket égetni, akármilyen szörnyű, de abban a korban, ezt másképp ítélték meg, mint mi a XXI században.
Mindet tettet a maga történelmi környezetében kell értékelni.
Na álljunk csak meg. Nagyon sokszor az interneten ezért síró emberek ifjú kis zsebnácik. Akik Tigris tankkal kellnek, tudják hogy a világ legjobb fegyvereit csak a németek csinálták, és a németeknek kellet volna nyerni mert akkora zsenik voltak sokkal jobb fegyverekkel, csak a gonosz túlerű. És különben is Sztálin több embert ölt meg, az amcsik meg atombombát dobtak.
Na persze, saját bevallásuk szerint ők ám abszolút nem rokonszenveznek a nácikkal, csak épp utálják a gonosz zsidókat, akik a mai napig uralják a médiát, a filmipart, a videójátékokat, és miattuk nem lehetünk a jóravaló nácikkal . Ezt különösen szeretem, a nem vagyok én náci, csak a zsidókatcigányokatfeketéket és pirézeket gyűlölöm. Zsír.
Nagyon kevés ember az, aki helyén tudja kezelni a dolgokat-és nem, nem azt mondtam, hogy aki németeket szeretne a képernyőn látni az náci, természetesen-csak sok ilyen van.
Tehát a baj az, tényleg kevés ember képes a helyén kezelni, elfogadni és megérteni amiről mondjuk a II. vh szólt.
Nézzük csak a népszerű WoT-ot. Mégis miért van tele olyan sirámokkal hogy jaj de gonosz szemét ruszki fejlesztők direkt gyenge benne a Tigris tank pedig az volt legjobb tank a világon...én ,,Jürgen Pistike 88 HH SS VH RommelHitler" nicknecű 12 éves mondom ezt! A
A Fury film megvan? Istenem az a rinyálás: jaj miért az amcsik nyernek benne? (egy amcsi filmben te nagyon okos?!) jaj bezzeg persze a Sörman tank győz pedig a Tigris sokkal jobb volt szar amcsi film...brühühühü. A hajam égnek mered tőlük.
Ha majd a játékos társadalom, képes eljutni olyan érett szintre, hogy tényleg helyére kerülnek a II. vh kérdései, akkor tényleg jöhetnének ilyen filmek videójátékok. De addig nem hiányzik.
Van egy olyan dolog, hogy történelmi távlat. A Mohácsi vész és azt azt követő események, hogy Ferdinánd vagy János pártiak legyünk-e , ma nem vált ki vitákat. Sőt, senkit se érdekel. Nem úgy a I és II. világháború, Trianon, Holokauszt, ezek naponta viták tárgyai, mélyen érintik az embereket.
Ja és még egy. Unom a II. világháborút. A könyökömön jön ki. Nem igaz, a sok Pistike azt hiszi a történelem a II. világháborúból meg Tigris tank adatainak bebiflázásából áll.
Talán előbb meg kéne érteni a XIX-XX. század fordulópontjait. Az I. világháborúról alig esik szó.
Ha betérünk egy könyvesboltba Pistike vehet 100 könyvet a II. világhábprúról amiből 80-an a németekről szól!
És vagy 10 könyv jut az összes egyéb témára! Bekapcsolom a Natgeot, az is tele van így nácik meg úgy világháború...más nem történt?
Ezért a Batlefield 1-nek jár a keksz, hogy I. vh-s témát választott. A koki meg azért jár nekik ,mert látványon kívül semmi közük az I. világháborúhoz.
Azért mert nem így volt. Javaslom áttanulmányozásra a 8. osztályos történelemkönyvet, ezúttal nagyobb figyelemmel.
Segítek kicsit:
1. vh: hadüzenet: Osztrák-Magyar Monarchiától Szerbiának. Ok: lelövik a trónörököst (Fekete Kéz). V.ö. pld. ma lepuffantanák valakik az USA elnökét. Vajon az USA mit tenne? Amikor összedőlt két torony akkor mi történt? Ja, az jogos volt, az más. Vagy akár ha a francia elnököt érné valami bibi. Vagy Putyint, neadjisten. A németek később szálltak be, miután a franciák kissé nehezményezték Elzász-Lotaringiát, a britek meg szemet vetettek a frissiben felfedezett afrikai gyémántbányákra (Kamerun, stb.). A gyarmatok újrafelosztása már rég napirenden volt, csak ürügy kellett. A Fekete Kéz meg ugye spontán működött, talán a tagok dobták össze a pénzt (biztos Putyin).
2. vh : helyi konfliktus, határvillongás a németek és a lengyelek között, területi alapú viták miatt. Ilyen erőszakos problémamegoldásra látunk példákat a mai napig is pld. Afrikában. Ez még nem világháború. Világháború lett, amikor a franciák és a britek hadat üzentek a németeknek, és ezzel kiterjesztették a konfliktust a gyarmatokon keresztül az egész bolygónkra. Érdekes módon a Molotov-Ribbentrop paktum értelmében a lengyelekhez bevonuló szovjeteknek nem üzentek hadat. Pedig azok is csináltak egy csúnya népirtást ott (amit ugye később a németekre fogtak, jópár embert felakasztottak emiatt a háború után.)
A holokauszt témája nagyon kényes dolog, egész iparág épült rá (filmes szórakoztatóipar, könyvek, stb.), ráadásul sok országban még törvények is tiltják a kapcsolódó kérdésfelvetést (500 éve ilyen volt az inkvizíció is, csak azóta kifinomultabb módszerekkel lehetetlenítik el azt, aki más véleményen van). Ezt senki sem fogja felvállalni. Istent lehet tagadni, a holokauszt létezését nem. Legalábbis a nyugati világban. Vannak még ilyen érinthetetlen témakörök nyugaton (pld. feminizmus).
Az araboknál ilyen a Mohamed ábrázolás, Indiában ott a szent tehén, és még hosszan sorolhatnám.
Mi őket nézzük hülyének, ők meg minket, ez van.
Amíg az emberiség képtelen saját magával szembenézni és levonni a következtetéseket, addig nem lesz változás ilyen téren. A fennálló világrendet pedig bármi áron meg kell őrizni!
Mi vagy ki jogosít fel bárkit is, hogy aljas érdekű politikai, vallási vagy egyéb indíttatásból harcot kezdeményezzen, vagy harcra buzdítson bárkit?
Szerintem senki és semmi.
Arról vajon miért nem írt a kedves cikkíró, ki cikkében, hát, azért valljuk be, oda-odapirít az amerikai oldalnak, hogy mindkét világháborút (az egyik esetben náci) német oldal robbantotta ki?
Attól meg még nem válik egy kiadó sem erkölcstelenné, hogy kerüli a "rossz reklámot". Mert mi rosszabb reklám a háborúnál?
Az erőszakra rendszerint csak erőszak a válasz.
Az atom ledobása Hirosimára sem volt túl szép lépés, de védekezhetnek vele, hogy a háborút máshogy nem tudták volna lezárni (megjegyzem megtudták volna oldani máshogy).
A németeket a zsidók lemészárlása miatt vették elő, az olaszokat nem, spanyolokat az inkvizíció idején nem, franciákat szintúgy, az oroszokat szintén nem vették elő, a törököket az örmények irtásával nem, se a grúzok és azeriek közti mészárlások, közeli példákat is mondhatnánk, de mindezek eltörpülnek, mert egy konkrét népcsoport seggét kell nyalni. Bocsánat, máshogy nem lehet ezt szépíteni.
A cikk ténylegesen jó és sok elgondolkodtató kérdést vet fel, de a válaszok megtalálhatóak és nem kell messzemenő gondolatokat beletenni.
Mostanság lett divat, hogy történeteket mesélnek el a játékok, mint egy film és ott működhet a gondolatébresztés és dráma, hogy talán mégse olyan nemes dolog gyilkolni. Last of Us a legjobb példa erre, mert szórakoztató péppé ütni az ellenség fejét, de aztán később kinyitja a szemedet, hogy hasonló sorsú embertársaidat ölöd és semmi nemes nincs benne, de valamivel igazolnod kell a tetteid és ezt úgy leled meg, hogy a világot akarod megmenteni. Persze, aki játszott a játékkal az tudja, hogy megkedveled az ártatlan kislányt és őt próbálod megmenteni igazából végig. Ezzel megtalálták ebben a játékban a tökéletes egyensúlyt, hogy szórakoztató is, de közben drámázik és kérdéseket támaszt feléd.
Mostantól ez lesz a divat, úgyhogy lehet előbb utóbb jön ilyen is. Battlefield 1 -el még nem játszottam, de előfordulhat, hogy lesz ilyesmi is benne, mert több szemszögből látjuk majd a háborút. Viszont, ha ott nem is látunk majd ilyet a God of War új részének E3-as trailere is ezt a divatot vetítette előre, hogy a korábban tömeggyilkos Kratos lenyugodott és fia nevelése során saját lelkébe is leás majd, ami kérdéseket fog felvetni benne, DE közben szétcsap 4 szörny agyvelőt, hogy szórakoztató és izgalmas legyen.
Lehet kicsit elkanyarodik ez a gondolat a nácik felől, de nagyon érdekes a cikk, aminek nincs egy egyértelmű egyszerű magyarázata.
Szimplán, ahogy a cikkben írva van, szar lenne a célpiacnak, hogy a saját "embereiket" kell lőniük + ha amerikai a vállalat, a piac egy jó része is amerikai, miért próbálnának más szempontból játékot csinálni? (persze , ilyen alapon nem lenne értelme a másdoikvilágháborús fpsnek németországban tudom... de az nem is akkora piac, hogy következtetést vonjunk le belőle)
Ez még akkor is röhejes ha elfogadjuk azt a komolytalan feltevést, hogy a "jófiúk" nem követtek el hasonló "rémtetteket". Dé hát ugye a Mexikói deportálásokról, a sérültek koncentrációs táborairól és a harctéren elkövetett nyilvánvaló aljasságokról nem méltóztattak szót ejteni se a hadbírák, se azóta a népszerű médiumok.
A közepe felé ott a legnagyobb igazság is : az emberek hülyék.
Lennének gondok de szerintem meg lehetne oldani, ha tudnám hogy nem bukok rajta még a végére azt is beletenném ahogy egy amerikai kivégez miután megadtam magam hiszen erre is voltak példák szép számmal japán oldalon meg sebesülten visszatérnék a családomhoz és dobnák ránk az atomot.