
Harris ígérete szerint nem fog visszaélni a hozzá érkezett levelekkel, és azt is megígérte, hogy mindet elolvassa, ami különösen nagy teljesítmény, tekintve a beérkezett irományok mennyiségét. Elmondása szerint szinte mindenki bőbeszédűen írta ki magából a gondokat, senki sem írt száz karakternél kevesebbet.
Talán nem meglepő, hogy sok ember a pénzt hozta fel indokként. Amerikában 60 dollárt kérnek egy játékért, nálunk helyenként valamivel 10 000 forint feletti összeget csengetünk ki. A levélírók és hozzászólók között nagyjából egyforma arányban voltak kereset nélküli fiatalok és dolgozó felnőttek, már ha hinni lehet annak, amit a levelek írói állítanak.
Mások a játékok minőségét kifogásolták. Sokan a játékok bugjait, rossz játékmenetét, irányítást és grafikáját hozták fel példaként. A demókkal is gondjaik voltak, mivel azok rövidek és nem nyújtanak igazi betekintést a játékba, ezért „kénytelenek” letölteni a teljes verziót. Sokan leírták azt a bosszantó esetet, hogy egy játékot csak azért vettek, meg mert nagy volt körülötte a felhajtás, aztán csalódniuk kellett.
A legtöbb embernek a játékokba beépített DRM, vagyis digitális másolásvédelem szúrta a szemét. Ebben a témában érkezett a legtöbb levél és hozzászólás, és Harris elmondása szerint a többség nagyon értelmesen és jól fogalmazta meg a mondanivalóját. Egyértelmű, hogy szinte senki sem szereti a DRM-et.
Sokan megdicsérték a Steamet, mert onnan egyszerű vásárolni, mások pedig bevallották, hogy mindent „lekalózkodnak”, ami nincs meg a Valve digitális boltjában.
Végül pedig voltak azok, akik egyszerűen bevallották: „igen, letöltöm a játékokat és minden mást, ami a kezem ügyébe kerül, mert tudom hogy nem fogok lebukni, és ettől jól érzem magam.” Hál' istennek ez csak a levelezők kicsiny százaléka, Harris szerint nagyjából öt százaléknyian írtak ilyesféléket.
Ezek után a tervező levonta a következtetéseket, és változtatásokat hoz, amitől azt reméli, hogy majd több ember veszi meg a játékait.
Elsőnek és legfontosabbnak a DRM eltávolítását tartja, és ennek megfelelően nem fogja használni soha többé. De itt nem állt meg, mert az egyetlen olyan játékából, amiben volt DRM, rögvest eltávolította azt.
A jövőbeli játékaihoz az ígérete szerint jobb és hosszabb demókat fog kiadni. Elmondta, hogy ezidáig direkt voltak rövidek a demói, mert egy kicsit fel akarta hergelni a játékosokat azzal, hogy hamar véget ér a szórakozásuk, abban bízva, hogy akkor megveszik a teljes játékot.
A fejlesztő az eddigi játékait 18-20 dolláros áron kínálta, de most kísérleti jelleggel a Kodus nevű, Simsre hajazó játékának árát levitte 10 dollár körülire. A készülőfélben lévő Kodus 2-t pedig az eredetileg tervezett árnál alacsonyabban küldi majd a boltok polcaira.
Harris úgy véli, fontos dolgokat tudott meg arról, miért lopják el a játékait, és reméli, más fejlesztők és kiadók is tanulnak ebből. Lehet, hogy valamikor eljön az olcsó, DRM-, és kalózmentes játékok világa, de sajnos ez nem mostanában lesz.
Mert senki nem szeret fizetni olyanért amit ingyen (olcsóbban) is beszerezhet.
(pl: ha valaki tud szerezni 200 forintért gázolajat akkor ő el fog menni a benzinkútra tankolni 320ért?! Azért mert az "legális"? Biztosan...)
Amúgy meg sztem kapnak vastagon $-t a hardware gyártóktól h az újabb játékok nehogymár jól fussanak a régebbi vasakon inkább áldozzon már az ember gyereke évente a gépére ha az új (inkább csak grafikában tuningolt) játékokra. Aztán ha megvette és rájön h megvette a rókabőr2-t és csalódik az meg már nem érdekel senkit. Majd úgyis jön a rókabőr3.0.
(csak 1 példa: Pirates nevű játék: 1987 C64en; 2004ben meg Penya4-en. A grafikai tuningot leszámítva a játék 90%ban ugyanaz.)
Ez a világ ilyen mindenki próbál minél jobban lehúzni másokat, aztán meg keresgetni a kiskapukat h őt ne húzzák le. Ennyi...
Mert senki nem szeret fizetni olyanért amit ingyen (olcsóbban) is beszerezhet.
(pl: ha valaki tud szerezni 200 forintért gázolajat akkor ő el fog menni a benzinkútra tankolni 320ért?! Azért mert az "legális"? Biztosan...)
Amúgy meg sztem kapnak vastagon $-t a hardware gyártóktól h az újabb játékok nehogymár jól fussanak a régebbi vasakon inkább áldozzon már az ember gyereke évente a gépére ha az új (inkább csak grafikában tuningolt) játékokra. Aztán ha megvette és rájön h megvette a rókabőr2-t és csalódik az meg már nem érdekel senkit. Majd úgyis jön a rókabőr3.0.
(csak 1 példa: Pirates nevű játék: 1987 C64en; 2004ben meg Penya4-en. A grafikai tuningot leszámítva a játék 90%ban ugyanaz.)
Ez a világ ilyen mindenki próbál minél jobban lehúzni másokat, aztán meg keresgetni a kiskapukat h őt ne húzzák le. Ennyi...
Például párhuzamot lehet vonni a filmek és a játék között, mint szórakozási lehetőség. Egy sorozat egy évada 8-10k-ba kerül, mint egy premier játék. Egy évadot ha megnézel, az körülbelül 23-25 epizód, kb 20-25 óra kikapcsolódás. Egy átlagos játék is ennyit nyújt körülbelül. A gond az, hogy a sorozatot kis idő elteltével újra meg fogod nézni valószínűleg, egy játékot meg nem biztos, hogy újra végigjátszol. Vagy azért mert nem jó (és a demo/promoció félretájékoztatott), vagy azért, mert a játéknak kijön a jobb konkurense, ne adj isten a következő verziója (lásd EA játékok), és akkor inkább azzal szeretnél játszani.
De ugyanígy egy fimet is ki lehet emelni. Mondjuk fele annyiba kerül egy film, mint egy játék, de 5 év alatt megnézed a 2 órás alkotást 6-10 alkalommal (egyedül, haverokkal, bnővel), máris ott vagy, mint amennyi egy játék nyújt neked.
Én egyre több játékot szeretnék látni, amelyik ötletes, tartalmazza az alapjátékot, de végülis csak a motorját készítették el az alkotók (kevesebb időbe telik nekik), de nagy rajongótárbora alakul ki, közösséget szervez, mert modolható, így változatos marad, nem kell a fejlesztőknek törődni annyit velük, mégis megveszik a boltban a gamet, mert tudja róla az ember, hogy jó és kész. Ha pedig lesz belőle következő epizód, akkor a játékosok véleménye, ötletei is benne lennének. Így végülis nem 300 ember fejlesztene egy játékot, hanem 300.000 (op: flashpoint, civ, homm, tw ezen az úton halad).
Például párhuzamot lehet vonni a filmek és a játék között, mint szórakozási lehetőség. Egy sorozat egy évada 8-10k-ba kerül, mint egy premier játék. Egy évadot ha megnézel, az körülbelül 23-25 epizód, kb 20-25 óra kikapcsolódás. Egy átlagos játék is ennyit nyújt körülbelül. A gond az, hogy a sorozatot kis idő elteltével újra meg fogod nézni valószínűleg, egy játékot meg nem biztos, hogy újra végigjátszol. Vagy azért mert nem jó (és a demo/promoció félretájékoztatott), vagy azért, mert a játéknak kijön a jobb konkurense, ne adj isten a következő verziója (lásd EA játékok), és akkor inkább azzal szeretnél játszani.
De ugyanígy egy fimet is ki lehet emelni. Mondjuk fele annyiba kerül egy film, mint egy játék, de 5 év alatt megnézed a 2 órás alkotást 6-10 alkalommal (egyedül, haverokkal, bnővel), máris ott vagy, mint amennyi egy játék nyújt neked.
Én egyre több játékot szeretnék látni, amelyik ötletes, tartalmazza az alapjátékot, de végülis csak a motorját készítették el az alkotók (kevesebb időbe telik nekik), de nagy rajongótárbora alakul ki, közösséget szervez, mert modolható, így változatos marad, nem kell a fejlesztőknek törődni annyit velük, mégis megveszik a boltban a gamet, mert tudja róla az ember, hogy jó és kész. Ha pedig lesz belőle következő epizód, akkor a játékosok véleménye, ötletei is benne lennének. Így végülis nem 300 ember fejlesztene egy játékot, hanem 300.000 (op: flashpoint, civ, homm, tw ezen az úton halad).
A demok hosszába én is néha belekötnék. Vannak amik tényleg siralmasan rövidek. Nem arra gondolok hogy egy egész játék terjedelmű demot miért nem csinálnak, hanem az hogy annyira rövid hogy az ember nem bír levonni semmit a demoból, hogy miért is lesz majd érdemes megvenni a játékot. A demo-kban is sokszor csak a lényeg van, mint egy film előzetesében is. Azt megveszik a játékot és csalódás az egész. Nekem nem egyszer volt ilyen, hogy a demo, valami oltári volt, de a teljes játék meg kuka. Persze kivételek is vannak mert sokan nagyon jó demokat készítenek és a játék is nagyszerű.
A minőség is nagyon zavaró, de emelett sok minden más is ott van.
Vannak játékok amiket felkapnak, vagy amiatt mert egy nagyonbb fejlesztő brigád készíti, vagy mert a kiadó valami atya úr isten, vagy mert nagyon jó reklámot készítenek neki. Azt a játékot kézhez kapva látjuk hogy ratyi az egész. Szóval a cukormáz jó volt, de ami alatta van az
Sajna viszont van az amikor egy játékot kis csapat készít és a kiadó sem valami nagy, de a játék maga a menyország, de mivel nem túl nagy körülötte a hajcihő, így kevesen játszanak vele, nem jön elég lóvé, és a fejlesző brigádnak Annyi, akikmeg egyébként valami OLTÁRI játékokat tudnának készíteni.
Sajna a játékok között is már meg van a sablon forma amire aztán ráhúznak valamit azt kész is a játék. Nagyon kevés már az igazán FORRADALAMi játék. Sokan már csak egy nevet lovagolnak meg, azt kész. Vagy készítenek egy GYörnyörű grafikájú gamet azt viszlát.
A minőségre visszatérve, sokan csak összecsapják, a gamet azt hagyják. Egy-két patcha kinyomnak még azt kész. Nem fordítanak elég munkát a játékokba. Ez persze a játékosok miatt is van, akik meg követelik hogy minnél előbb adják ki a gameket azt mikor meg megkapják höbörögnek hogy milyen gagyi és hogy még lehetett volna vele még dolgozni. Én inkább várok még 1-2 évet egy játékra, de akkor minőségit kapjak.
A demok hosszába én is néha belekötnék. Vannak amik tényleg siralmasan rövidek. Nem arra gondolok hogy egy egész játék terjedelmű demot miért nem csinálnak, hanem az hogy annyira rövid hogy az ember nem bír levonni semmit a demoból, hogy miért is lesz majd érdemes megvenni a játékot. A demo-kban is sokszor csak a lényeg van, mint egy film előzetesében is. Azt megveszik a játékot és csalódás az egész. Nekem nem egyszer volt ilyen, hogy a demo, valami oltári volt, de a teljes játék meg kuka. Persze kivételek is vannak mert sokan nagyon jó demokat készítenek és a játék is nagyszerű.
A minőség is nagyon zavaró, de emelett sok minden más is ott van.
Vannak játékok amiket felkapnak, vagy amiatt mert egy nagyonbb fejlesztő brigád készíti, vagy mert a kiadó valami atya úr isten, vagy mert nagyon jó reklámot készítenek neki. Azt a játékot kézhez kapva látjuk hogy ratyi az egész. Szóval a cukormáz jó volt, de ami alatta van az
Sajna viszont van az amikor egy játékot kis csapat készít és a kiadó sem valami nagy, de a játék maga a menyország, de mivel nem túl nagy körülötte a hajcihő, így kevesen játszanak vele, nem jön elég lóvé, és a fejlesző brigádnak Annyi, akikmeg egyébként valami OLTÁRI játékokat tudnának készíteni.
Sajna a játékok között is már meg van a sablon forma amire aztán ráhúznak valamit azt kész is a játék. Nagyon kevés már az igazán FORRADALAMi játék. Sokan már csak egy nevet lovagolnak meg, azt kész. Vagy készítenek egy GYörnyörű grafikájú gamet azt viszlát.
A minőségre visszatérve, sokan csak összecsapják, a gamet azt hagyják. Egy-két patcha kinyomnak még azt kész. Nem fordítanak elég munkát a játékokba. Ez persze a játékosok miatt is van, akik meg követelik hogy minnél előbb adják ki a gameket azt mikor meg megkapják höbörögnek hogy milyen gagyi és hogy még lehetett volna vele még dolgozni. Én inkább várok még 1-2 évet egy játékra, de akkor minőségit kapjak.
Ezzel egyrészt a gépigény szárnyal a magasba, másrészt drága lesz a játék, mert sokat kell a grafikai motorba invesztálni. De maga a játék csak pár órára köt le, és ezért elkérnek 10.000 forintot.
Ezzel egyrészt a gépigény szárnyal a magasba, másrészt drága lesz a játék, mert sokat kell a grafikai motorba invesztálni. De maga a játék csak pár órára köt le, és ezért elkérnek 10.000 forintot.
Ez a játékosdi egyébként se kötelező, csak egy szórakozási lehetőség, kikapcsolódás, mint sok minden más és azokért fizetünk. Legyen szó egy jó könyvről, esetleg beülünk a moziba egy jó filmre. Persze az emberek mindig igyekeznek kevesebb pénzért többet kapni, de sajnos ez a világ rendje, fizetünk egy szolgáltatásért, termékért. Az már más tészta és nem is ide tartozik, hogy a játékok miért kerülnek annyiba amennyibe.
Ez a játékosdi egyébként se kötelező, csak egy szórakozási lehetőség, kikapcsolódás, mint sok minden más és azokért fizetünk. Legyen szó egy jó könyvről, esetleg beülünk a moziba egy jó filmre. Persze az emberek mindig igyekeznek kevesebb pénzért többet kapni, de sajnos ez a világ rendje, fizetünk egy szolgáltatásért, termékért. Az már más tészta és nem is ide tartozik, hogy a játékok miért kerülnek annyiba amennyibe.
Hát srácok, ez van.
Hát srácok, ez van.